Nut van 6e versnelling?
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Heb daarnet eens wat uitegetest met mijn nieuwe V50 2.0d (2500km): als ik op snelweg aan 120-125 km/u heb ik een lager verbruik in 5e dan in 6e. Is dat omdat wegen nieuw is? In garage konden ze me geen antwoord geven. Een 6e versnelling lijkt me dan toch nutteloos. Ik had dit wel niet met vorige V50.
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Het is hier al eens eerder ter sprake gekomen. Ook toen werd geconstateerd dat een 6-bak minder zuinig is dan een 5-bak (staat volgens mij zelfs in de officiele specs). Ook toen kon niemand aangeven wat nu eigenlijk het nut is van 6 versnellingen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- malle pietje
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
- Locatie: Den Haag
Misschien een hogere topsnelheid of zuiniger verbruik bij hoge snelheden?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Zou misschien kunnen, maar met mijn vorige V50 was de 6e versnelling wel veel zuiniger vanaf 120 hoor... Ik denk dat het komt door het feit dat de wagen gloednieuw is.
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik vergis me, ik vergeleek een 5-bak met een 6-bak, niet de 5e versnelling met de 6e versnelling.Pritchard schreef:Zou misschien kunnen, maar met mijn vorige V50 was de 6e versnelling wel veel zuiniger vanaf 120 hoor... Ik denk dat het komt door het feit dat de wagen gloednieuw is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het scheelt je in elk geval in 't motorgeluid, wat tussen 5 en 6 ca 400 tpm scheelt. Lekker rustig toeren is ook wat waard...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 07:30
Idd, 6e versnelling is een comfortschakeling, stiller cruisen op de snelweg...
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Maar er zou dus geen verschil in verbruik zijn? Integendeel zelfs...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn VW Golf van een paar jaar geleden had ook een zesbak en daarmee reed ik volgens de boardcomputer wel zuiniger in 6 dan in 5. Auto had een koppel van 285 NM bij 1850 RPM. Het zou kunnen dat als een andere motor te hard moet "zwoegen" om de auto in 6 vooruit te krijgen, dat dit ten koste gaat van het brandstofverbruik. Dit kun je eenvoudig controleren. Hij moet in 6 nog makkelijk versnellen bij gasbijgeven. Reageert de auto niet of erg traag op versnellen, kan het zijn dat je niet voldoende toeren maakt om makkelijk op te pakken. Wat een hoger brandstofverbruik tot gevolg kan hebben.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Kun je dan deze 6e versnelling een överdrive"noemen?
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zeker kan dat. Als extra overdrive, zeg maar. Bovenop de 5. Bij mijn Golf was de 5 precies de zelfde overbrenging als bij een "normale" 5-bak. De zesde versnelling komt er vaak dus echt als extra bij. Maar let wel op het woordje "vaak". Ik ken ook auto's van Toyota met een sportbak en dan is de 6 niet extra, maar hebben alle overige versnellingen en kleiner verzet. Je blijft dan werkelijk schakelen. Wel sportief, zegmaar...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70ORD5
- 4th Gear member
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
- Locatie: Hutje op de hei
De 6e is zeker geen overdrive.Barry (Grillmeister) schreef:Kun je dan deze 6e versnelling een överdrive"noemen?
Als ik 120 in de 6 rijd en wil gasgeven om in te halen, kan dat gewoon in de 6 zonder terugschakelen.
Tuurlijk gaat dat in 5 sneller maar in 4 nog sneller.
Er zit voldoende power in de 6 dus wil ik niet spreken van een overdrive, maar van een volwaardige 6e versnelling.
Maar ik heb dan natuurlijk wel wat paarden en koppel onder de kap liggen.
Misschien maakt het per motor wel verschil.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Vroegguh was een overdrive een versnelling die een reductie onder de 1:1 had, zie je die 1:1 nog steeds als basis heeft hij 3 versnellingen daaronder hij heeft dus feitelijk 3 "overdrives"Barry (Grillmeister) schreef:Kun je dan deze 6e versnelling een överdrive"noemen?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een overdrive is gewoon een volwaardige versnelling, dus die opmerking is mij niet duidelijk.V70ORD5 schreef: Er zit voldoende power in de 6 dus wil ik niet spreken van een overdrive, maar van een volwaardige 6e versnelling.
Zoals Bart uitlegt met de 1:1 verhouding, moet je alle versnellingen die er voor zorgen dat de aandrijflijn na de versnellingbak (aan de wielen-kant)langzamer draait dan voor de versnellingsbak (aan de motor-kant), zien als een overdrive. Bij de ene auto is dat vanaf 4, maar bij andere 5 of 6. De fabrikant kiest de verhoudingen van de bak mede afhankelijk van het koppel van de motor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Bij de 6 bak van de 2.0D is dat al vanaf de 3e versnelling, zowel de 4, de 5 als de 6 zitten onder die 1, vandaar dat in 6 een 2.0D tamelijk futloos is
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Maar het is wel lekker rustig als je met net 2000 toeren per minuut 120 op de snelweg kunt cruisen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat is ook de gedachte achter die 6 bak, toch is die 2.0D er nu ook als 5 bak, is hij net een slag zuiniger door en heeft hij net een lagere uitstootOceanracer schreef:Maar het is wel lekker rustig als je met net 2000 toeren per minuut 120 op de snelweg kunt cruisen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik ging toch nogsteeds voor de 6-bak. Ik heb 3 jaar in een 6-bak gereden en heb er ca 3 jaar aan moeten wennen dat m'n nieuwe auto geen 6 versnellingen meer had. Wat een verschil. Je houdt enorm lang het gevoel dat je nog "moet" doorschakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race