Pagina 2 van 7

Geplaatst: 03.04.2007 - 23:30
door Ludo
edraket schreef:De verdamper kost nieuw ongeveer 200 euro.
bij de dealer wel ja.

vergeet ook niet dat als je systeem open is geweest de droger mee te vervangen.
ik vind het niet slim gedaan Ed om meteen opdracht tot vervanging te geven.
http://www.aircohelper.nl/

Geplaatst: 04.04.2007 - 07:26
door Oceanracer
Het is mij in elk geval ook duidelijk geworden, waarom een Volvo minder afschrijft dan een andere auto: In de eerste vijf jaar dat er mee gereden wordt, worden veel onderdelen die fabriek-af niet bleken te voldoen, vervangen. Door het toevoegen van allemaal nieuwe onderdelen krijg je vanzelf een hogere dagwaarde. :twisted:

Geplaatst: 04.04.2007 - 09:42
door edraket
Ludo schreef:
edraket schreef:De verdamper kost nieuw ongeveer 200 euro.
bij de dealer wel ja.

vergeet ook niet dat als je systeem open is geweest de droger mee te vervangen.
ik vind het niet slim gedaan Ed om meteen opdracht tot vervanging te geven.
http://www.aircohelper.nl/
Ik bedoel overigens de condensor, maar dat mag duidelijk zijn. Bij de dealer kost hij minstens het dubbele, dus ik denk 400 euro. Droger wordt vervangen als een set neem ik aan. Overigens zijn de onderdelen heel erg verschillend kwa prijs. Een Nissen droger condensor kost 178/232 euro en van Waeco kost een droger/condensor 49/169 euro.

Inderdaad heb je gelijk Ludo dat ik er niet slim aan heb gedaan om meteen opdracht te geven. Ik werd een beetje overrompeld door het telefoontje. Maar ik heb het rechtgezet! Heb net even gebeld met een Bosch garage om de hoek. Deze gebruiken de Waeco onderdelen. Vervangen is volgens hun "systeem" 2,5 uur. Dat maakt vervangen van condensor/droger en vullen 442 euro! Ik heb direct de dealer gebeld om te vragen of het nog gecanceld kan worden. Was geen probleem. Ik heb het nog uitgelegd, en kreeg uiteraard het antwoord dat ik dan geen originele ondredelen heb. Misschien mag ik daar dan blij voor zijn! Gaat de condensor tenminste wat langer mee als 5 jaar! Zo weer even minstens 450 euro bespaard! Ik heb ook gelijk gevraagd of ze mijn auto kunnen onderhouden. Was geen probleem. Enige is dat ze soms met software oid zitten. Als het goed bevalt stap ik misschien wel over. Ik vind de dealer gewoon te duur worden. Ik bedoel 600 euro voor een kleine beurt is gewoon te gortig. Ben benieuwd wat een grote beurt kost. Ach.... ik wil het eigenlijk niet weten!

Geplaatst: 04.04.2007 - 12:33
door Kay01
Grote beurt 1000 euro.

Geplaatst: 04.04.2007 - 12:47
door IkeV70
Kay01 schreef:Grote beurt 1000 euro.
...
Dat wilde hij dus niet weten
:(

Geplaatst: 04.04.2007 - 14:09
door edraket
Stiekem toch wel :D
Eigenlijk is dat toch een idioot bedrag. Ik ben gewoon auto liefhebber, maar met dit soort prijzen is het voor een liefhebber niet leuk meer, en wordt je gedwongen om in een Golf te gaan rijden. Wat doen ze dan voor die 1.000,- euro?

Geplaatst: 04.04.2007 - 14:44
door Kay01
Distributieriem, spanrol waterpomp en de rest wat er bijhoort bij het vervangen van een distributieriem. EN verder de gebruikelijke beurt alleen wat uitgebreider. Maar volgens mij geen 1000 euro waard.
Maarja, de auto blijft dan wel dealeronderhouden. Er is natuurlijk wel een grens!

Geplaatst: 04.04.2007 - 15:09
door Hans
Echt belachelijk, en het hoeft niet eens.
Toen ik na de eerste kleine beurt met mijn eerste V40 bij de dealer €500,- moest aftikken was ik er al klaar mee.
Op aanraden van een collega een specialist (volvo) bij mij in de buurt gebeld. Die deed hetzelfde voor 240,- volgens Volvo standards en met orginele Volvo onderdelen. Kun je nagaan. Het kan dus wel. En druk dat die jongen het heeft. Snap ik ja. Tout Volvorijdend zuid oost Brabant komt bij 'm.

Alleen met mijn D5 vliegwiel shit was ie ook niet erg goedkoop....

Succes Ed, hopelijk blijf je voor dit mooie merk behouden!
Succes met de verbouwing :wink:

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:18
door Oceanracer
edraket schreef:Stiekem toch wel :D
Eigenlijk is dat toch een idioot bedrag. Ik ben gewoon auto liefhebber, maar met dit soort prijzen is het voor een liefhebber niet leuk meer, en wordt je gedwongen om in een Golf te gaan rijden. Wat doen ze dan voor die 1.000,- euro?
Zo'n Golf ziet er zeker minder fraai uit en is ook minder waarde vast, maar wel zo bedrijfszeker. En als er eens iets defect raakt, is het qua bedrag tenminste te overzien. Ik overweeg momenteel een nieuwe Golf variant 140 Pk TDI Sportline. Ik ga komend weekend naar de RAI omdat ie pas in juni bij de dealer staat. En ja, ook de achterkant van een Golf Variant is lelijk. Net als die van de nieuwe V70...

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:21
door BlackSapphire
Een Golf is niet alleen goedkoper, het rijdt ook goedkoper, in de betekenis van 'minder'. Qua comfort is het natuurlijk een hele stap achteruit, naar een Golf. Dat verklaart ook weer de 'goedkoopte' (welke auto is tegenwoordig nog echt goedkoop? - een Dacia Logan wellicht... ;-) )

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:22
door arnoud
edraket schreef:Stiekem toch wel :D
Eigenlijk is dat toch een idioot bedrag. Ik ben gewoon auto liefhebber, maar met dit soort prijzen is het voor een liefhebber niet leuk meer, en wordt je gedwongen om in een Golf te gaan rijden. Wat doen ze dan voor die 1.000,- euro?
Ik heb het er nog even bij gezocht, en het was geen 1000 euro hier...

Voor de 150.000km beurt was is alles bij elkaar incl BTW net geen 900 euro kwijt, koopje dus :D

Daar deden ze voor:

Tandriem, pakking, oliefilter, brandstoffilter, riemspanner, 'filter', 2x 'riem', olie (5W40) en ruitenwisservloeistof vervangen

Verder zat daar bij in: Milieu heffing, APK, viergasmeting, controle antivries (-32) (hebben ze daar een vrieskist? :) ), accu controle, remvloeistofbeveiliging >155graden, en de buitenkant gepoetst...

..en toen was het geld weer op :D

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:23
door BlackSapphire
150000: dan moet toch ook distributieriem vervangen worden?

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:24
door arnoud
Dat staat er toch ook bij? "riem" :)

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:27
door buddo
Kay01 schreef:Grote beurt 1000 euro.
En dat is bij een kleine onafhankelijke garage dus echt heel veel minder... vorige week grote beurt (130.000 km) en apk voor 345 Euro:
- nieuwe remblokken achter
- oliefilter
- luchtfilter
- interieurfilter
- alle apk kosten (afmelden, mileutoeslag)
- olie vervangen
- koelvloeistof vervangen
- ruitenwisservloeistof
- remvloeistof
- uitlezen computer (niets gevonden)

Een goede kleine garage kan ook overweg met de software voor een S60 (die van mij althans wel).
BlackSapphire schreef:150000: dan moet toch ook distributieriem vervangen worden?
Hmm... mij staat bij dat dat bij 160.000 moet. Even nalezen in het boekje...

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:27
door BlackSapphire
Oops: 2x nog wel > op naar Pearl

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:28
door Ben
Nee Arnoud, ze bedoelen daarmee de broekriem die je moet aanhalen om die rekening te kunnen betalen.

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:29
door Oceanracer
BlackSapphire schreef:Een Golf is niet alleen goedkoper, het rijdt ook goedkoper, in de betekenis van 'minder'. Qua comfort is het natuurlijk een hele stap achteruit, naar een Golf. Dat verklaart ook weer de 'goedkoopte' (welke auto is tegenwoordig nog echt goedkoop? - een Dacia Logan wellicht... ;-) )
Tja, wat heet goedkoop in autoland tegenwoordig. Een leuke Golf doet tegen de € 35.000,-. Maar voor dat zelfde geld koop ik een V70 van een paar jaar oud, waarbij ik de bedrijfszekerheid nog maar af moet wachten. Na mijn ervaring met mijn VW's en mijn Volvo's moet ik toch concluderen dat ik dan toch liever voor zekerheid kies.

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:47
door Ce
Ik ben helemaal niet blij met deze discussie, reden...volgende week staat mijn D5 in de garage voor een grote beurt, distributieriem en de opmerking dat er naar de Airco gekeken moet worden. Ik heb inmiddels thuis heel wat uit te leggen over de kosten voor deze auto.

Ik rijd nu bijna een jaar een gebruikte S60 en als ik alle kosten ga optellen (op basis van wat ik hier lees) kom ik aan jaarlijkse onderhoudskosten (beurten en banden) van bijna 10% van de aanschafwaarde :shock: Er zit nog garantie op dus tussentijds overstappen naar een andere dealer is voor mij geen optie....nog afgezien van het feit dat ik een dealer heb met een prima service (arendsen ruurlo)

De komende maanden moet ik, net als een aantal anderen hier, toch maar 'ns gaan overwegen of ik een stuk rijplezier moet gaan inleveren voor minder duur onderhoud.

Geplaatst: 04.04.2007 - 19:50
door arnoud
Ik heb er net 10k voor betaald, dus ik ga ruim over de 10% heen...

Geplaatst: 04.04.2007 - 20:59
door Oceanracer
Ik zit in de afgelopen anderhalf jaar al over de € 3.000,- aan kosten voor defecten en regullier onderhoud (winter)banden niet meegeteld. Als ik die meetel, en de nieuwe zomerbanden die ik eerdaags moet aanschaffen, zit ik op € 5.000,-. En dat voor ca 45.000 kilometer. Wat voor mij betekent dan ik ook al (zonder de banden) ruim over de 20% van de aanschafprijs heen ben...

Edit:

Bij bovengenoemde bedrag zit nog niet de komende beurt van maandag 23 april, en ook de door de dealer geplaatste HU1205, de extra D-stijlspeakers, sunblinds en rubberen vloematten zijn daarbij niet meegerekend.