En ja hoor daar gaan we weer..... Ben nu klaar met de dealer

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Tijdens een kleine beurt (200.000 km) had ik de dealer gevraagd om de airco opnieuw af te vullen. Na bijna 5 jaar zal hij wel wat leeg zijn gelopen. De garage betwiste dat, en gaf aan dat dat niet het geval is, en als er niets mis is het systeem ook niet kan leeglopen. Op mijn verzoek toch gedaan en er zat nog maar 450 gram in van de 1000. Ze hebben er ook fluor bij gedaan, om eventuele lekken te kunnen opsporen. Vandaag even laten controleren en jahoor: condensor lek. Dit is nu al de derde Volvo op rij waar ik redelijk vlak na aankoop "iets" met de airco heb. De 850 had een lekke verdamper, de V70 een lekke verdamper en nu de S60 een condensor. Deze reparaties kosten allen zo rond de 1000 euro (lijkt wel een standaard bedrag bij Volvo).

Heb ik nu gewoon pech, of zijn de airco's gewoon erg slecht van Volvo? Op dit forum zie ik slechts 3 anderen die de condensor hebben laten vervangen. Ik hoop niet dat deze auto net zo'n cash plunderaar wordt als mijn V70. Als dat het geval is stop ik met Volvo en ga iets anders rijden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je bent niet de enige Ed. Sinds de 850 heeft Volvo ABSOLUUT NIETS GELEERD van de verdamperlakkage. Het enige wat er sinds de S60/V70 is veranderd is de zgn nablaasfunctie. Deze zou de verdamper na gebruik moeten drogen, waardoor de kans op corrosie (en daarna lakkage) zou moeten verminderen. Of dit ook daadwerkelijk zou helpen, weet je pas na een aantal jaren. En wat blijkt inmiddels? Het helpt niet!

Ik zit momenteel ook in dubio. Ik ben het gesodemieter met Volvo helemaal beu. Iedere paar maanden heb ik wel weer iets kapot. Ik ben ook naar wat anders aan het kijken. Komend weekend naar de RAI, daar mijn licht eens opsteken. Ik denk dat 't toch een telg van de V.A.G.-groep gaat worden. Het kan toeval zijn, maar met m'n 4 (vier ja) VW's heb ik nooit wat (gehad) en met m'n 2 Volvo's wel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Iedere auto heeft blijkbaar wel iets. Ik denk niet zo blij terug aan m'n VW Passat.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik ben het er wel mee eens dat iedere auto wel iets heeft. Ook een Toyota, die hebben namelijk geen uitstraling :wink:
Ik ben er inmiddels wel achter dat een moderne Volvo gewoon een gemiddeld betrouwbare auto is, niet meer dan dat. Ik dacht dat het aan de 850 lag, en heb toen een V70 gekocht. Toen dacht ik dat het aan de V70 lag en heb een S60 gekocht. Nu weet ik dat het aan de Volvo ligt! Ik wil niet te vroeg schreeuwen, maar is wel een slecht begin. Heb de auto nog geen jaar, en al koppelingsproblemen gehad, en nu is de airco weer aan de beurt. Ook al gehoord dat de stuurkogels volgende keer aan de beurt zijn. Het zullen de binnenste wel zijn, want op de buitenste zit geen speling. De tijd zal het leren, maar voorlopig toch weer even balen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Snap ik. Met de toename van techniek en vernuft zijn auto's er kwalitatief niet beter op geworden. Electronica is altijd een prut ding. Toen er nog geen electrische ruiten waren, was de kans op problemen met zo'n ruit klein. Al kan ik mij herinneren dat mijn zwager met zijn Opel Ascona op weg naar Zwitserland op eens met een open raam zat, dat niet meer naar boven wilde: kabel losgeschoten oid. Electronica wil altijd stuk - zeker als er vocht bij komt (Airco). Helaas, ook Volvo heeft daar blijkbaar nogal last van.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik neem dat soort statistieken altijd met een korreltje zout. De Corolla op de 91e plek? Dacht het niet. En een porsche Boxter op de 100e, nog onder de Jaguar S-type en Peugeot 306? Lijkt me sterk. Bij de Autoweek troffee kwam de Porsche en zeker de Corolla erg goed uit de bus. De 306 was iets van hekkesluiter. Dat Japanners het bovengemiddeld doen geloof ik wel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

het zit je echt niet mee hé Ed, met de Volvo airco's.
volgens mij kan het veel goedkoper, een beetje shoppen zou ik toch wel even doen.

ik zou zeker niet bij volvo de reparatie laten doen.
zoals Oceanracer hierboven al schrijft, Volvo heeft er niets van geleerd.
je krijgt ongetwijfeld weer hetzelfde "kwaliteitsproduct". :roll:
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41017
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Je kunt je licht ook eens opsteken bij een aircospecialist.
Die kijken er wellicht anders naar dan de standaardoplossing van de dealer?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik liet bij de classic gewoon altijd wat bijvullen. De dealer deed daar niet aan mee. Hun reactie: Meneer, als uw airco lek is, moet deze worden gerepareerd alvorens te worden afgevuld. Anders raken wij onze STEK-licentie kwijt. Mijn uitleg: Volvo is te beroerd zijn eigen tekortkoming toe te geven en laat de eigenaar opdraaien voor de enorm hoge kosten. Zie ook het ETM verhaal. Ik wordt er echt super chagrijnig van, het ontneemt mij het plezier om er in te rijden. Te triest gewoon!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Jeroentje
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 25.02.2006 - 22:15
Locatie: nieuwegein

Ik was andaag toeallig bij een airco boer in tiel. Wij komen daar redelijk vaak om te lossen en heb het toevallig ook over mijn airco gehad 850 uit 93. Gemiddeld verliest een airco 6% per jaar of zo. En niet alleen volvo. VOlgens hem moest ik het gewoon Leeg laten halen en overnieuw vullen. Maar eerst werd er voor 15euro nog een ander gas in geperst? Fluor of zoiets? Daaraan konden ze lekken herkennen. Het afvullen zou 137euro kosten. En het gas dat er bij mij inzat zou dan weer in mindering gebracht worden op het totaal plaatje.
Ford escort MK3 1984. 1.6 8vEFI turbo 200PK
Ford fiesta MK3 1994 xr2i 1.8 16v 130PK.
Volvo 440 turbo '93.
Opknappen en opfokken dat ding. T25 in aantocht
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik heb tussendoor eens een paar maanden Zo'n nieuwe Laguna Grand tour gereden, dan kun je een Volvo weer waarderen hoor. Alles ging stuk aan dat ding.
Ed, het zit je niet mee. Maar kun je zelf niet iets versleutelen aan je S60, kan toch vast niet lastiger zijn dan in de V70R?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

@edraket, ga er mee naar een airco-specialist.
Bij Volvo-dealers hebben ze net zoveel verstand van airco als van LPG auto's. Nada dus!
Ik weet er anders nog wel één in het Drentse. :P
Gast

Tja, Volvo, mijn wederhelft heeft het wel een beetje gehad met het spendeer gedrag van onze/mijn Volvo
(als er kosten zijn is het in eens de mijne :P ).
Al gekeken naar een mooie RAV4, rijdt ook nog leuk.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Werken aan de airco ben ik niet zo happig op. Je moet hem altijd laten vullen, en als er dan iets niet goed is kun je het alsnog laten doen. Uiteindelijk kom je dan nog op hetzelfde bedrag uit. Ze gaven ook aan dat er een leiding lekte in de buurt van de condensor. Ik vraag me dan af of ze niet een beetje fluor hebben gelekt tijdens het vullen.... Deze leiding moet uiteraard ook vervangen worden. Kost weer 150 extra! Ik weet het, het is beter alles zelf te doen, maar soms gaat dat gewoon niet.

Het merendeel gaat in de uren zitten. De verdamper kost nieuw ongeveer 200 euro. Dat betekent dus 800 euro arbeidsloon en opnieuw vullen. En dat allemaal omdat ik zelf had gevraagd om de airco opnieuw te vullen. Anders had ik nu nog zorgeloos rondgereden :wink:

Ik vertelde het mijn wederhelft ook, en zij zei dat het vast een incident is. Zou ze zo positief zijn ingesteld :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Volgens mij ben je zelf wel handig. En dit kan je! :P
Bij mijn airco-specialist gaan ze echt niet ter controle het systeem vullen met koelmiddel.
Je kan (voor het milieu) het koelmiddel af laten tappen.
Zelf de condensor vervangen (ook halen bij airco-specialist) en daarna laten controleren + vullen.
Ik denk dat je dan zo'n 500 euro kan "verdienen".
Ik vind het een leuk bedrag voor een dag werken. :wink:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Klopt, maar ik heb de garage ook al opdracht gegeven om het te vervangen. Daarnaast moet ik nog veeeels teveel doen. Ik heb er gewoon geen tijd voor. Soms moet je even bloeden....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Ik raad ook de airco specialist aan. En 5 jaar wachten met bijvullen is best kritiek. Bij te weinig koudemiddel kan de pomp vastlopen (werkt tevens als smeermiddel voor de aircopomp). Het verhaal dat de airco nooit hoeft te worden bijgevuld is niet waar!

Elk jaar verlies je minimaal 5% koudemiddel en gaat de werking van je airco ook achteruit. Bijvullen en reinigen (bacterien) kost gemiddeld 100-150 euro. Het door jouw genoemde bedrag is absurd an kan absoluut goedkoper. 200 euro onderdelen en 800 euro arbeidsloon.....belachelijk gewoon.

Ik heb m'n auto nu 3 maanden en al het nodige meegemaakt bij de dealer, waar ik dus nooit meer kom, behalve als ik niet anders kan (voor software en evt. onderdelen bijv.) Uurloon is schreeuwend duur, echt belachelijk. En omdat ik mijn auto niet bij de dealer heb gekocht, lopen ze steeds uit de hoogte te doen. U mag blij zijn dat we u willen helpen, en u rijdt nu wel Volvo etc.

Als ik de uitstraling die ze naar de klant hebben (naar mij althans) zou moeten uitstralen, dan ging m'n auto nog morgen weg.

Ze wilden me een nieuw tellerunit flikken voor 1200 euro, een ruilunit plaatsen kon absoluut niet (software zou problemen geven). Na veel zoeken, lezen en bellen was ik met een ruilunit voor 100 euro klaar....ik bedoel maar, en dan ook nog even dik 100 euro voor een software reset rekenen.....toen werd ik dus ff pissig.....tsja geen vaste klant zeker?

Zo, ook ff m'n frustraties kwijt..... nu maar weer on topic...
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Billy Road schreef:Ik raad ook de airco specialist aan. En 5 jaar wachten met bijvullen is best kritiek. Bij te weinig koudemiddel kan de pomp vastlopen (werkt tevens als smeermiddel voor de aircopomp). Het verhaal dat de airco nooit hoeft te worden bijgevuld is niet waar!

Elk jaar verlies je minimaal 5% koudemiddel en gaat de werking van je airco ook achteruit.
Ik weet dat, maar bij de dealer gaven ze aan dat de airco niet gevuld hoeft te worden als er niks stuk is. Het is een gesloten systeem en er kan niets uit zeggen ze ](*,)
Ik ben ook maar matig tevreden. De kosten staan gewoon niet meer in verhouding met het werk, maar ik heb geen alternatief in de buurt. Het liefst deed ik alles zelf, maar ja je wilt hem ook weer eens verkopen. Een kleine garage is ook niet alles, daar hebben ze gewoon niet de spullen om een S60 aan de praat te houden (software enzo).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

BlackSapphire schreef:Iedere auto heeft blijkbaar wel iets. Ik denk niet zo blij terug aan m'n VW Passat.
Precies!
Hetzelfde heb ik met een Audi A4 gehad. Naast alle terugroepacties en modificaties een en al problemen, met als grootste ellende een kapotte automatische bak bij ca. 90.000 km.
Daar zijn die dingen die ik tot nu toe met de Volvo S80 heb gehad kinderspel bij en te verwaarlozen.

En wellicht ten overvloede: Een van de veiligste auto's die er op de aardkloot rondrijdt.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”