Pagina 2 van 4

Geplaatst: 15.04.2007 - 12:13
door Volvorijden
Zeg Immaculatae,

Heb je wel eens gehoord van motorslijtage door het rijden met te lage toerentallen? Hoe mooi laag het verbruikscijfers er ook van word is een beetje toeren voor een motor echt niet verkeerd. niet onder de 2000tmp va 3e versnelling....

Geplaatst: 15.04.2007 - 12:22
door Pritchard
Dus in 5e rijden aan 120 met 2600-2700 toeren is juist goed?? En verbruik is ook beter dan aan 120 te rijden in 6e aan 2100 toeren...

Geplaatst: 15.04.2007 - 12:46
door Paul
Ze hebben de 2.0D voor modeljaar 2008 aangepast dat hij nu het zuinigheidslabel C heeft ipv D.
De versnellingsbak verhoudingen zijn gewijzigd. En de topsnelheid is naar 205 gegaan (was 210km/h)
Het verbruik van de auto zal door deze aanpassingen in de dagelijkse praktijk veel lager zijn als voorheen.

Geplaatst: 15.04.2007 - 13:23
door Pritchard
Kunnen ze de modeljaat 2007 ook aanpassen? Via software of zo??

Geplaatst: 15.04.2007 - 15:32
door Editiondriver1
Ze hebben de 2.0D voor modeljaar 2008 aangepast dat hij nu het zuinigheidslabel C heeft ipv D.
Modeljaar 2007 had ook al label C icm roetfilter.

Geplaatst: 15.04.2007 - 17:21
door Volvorijden
Kunnen ze de modeljaat 2007 ook aanpassen? Via software of zo??

Tandwielen aanpassen met software????
Misschien kan je even een nieuwe versnellingsbak (modeljaar 2008) er onder laten schroeven.....

Geplaatst: 15.04.2007 - 17:28
door Volvorijden
Dus in 5e rijden aan 120 met 2600-2700 toeren is juist goed?? En verbruik is ook beter dan aan 120 te rijden in 6e aan 2100 toeren...
De tegenwoordige motorslijtage komt veel al voort uit het te laag rijden in de toeren.
Het blij dat ik rij clubje Het Nieuwe Rijden heeft daarom ook zijn adviezen aangepast. Het nieuwe rijden werd eerst geadviseerd om bij 2200 toeren op te schakelen (benzine motoren) maar dat is nu verhoogt naar 2500 toeren. Stevig gas geven en lage toerentallen zetten de zuigers stevig onder druk. In de toekomst dan dit een verhoogd olieverbruik tot gevolg hebben.

Geplaatst: 15.04.2007 - 21:52
door immaculatae
Volvorijden schreef:Zeg Immaculatae,

Heb je wel eens gehoord van motorslijtage door het rijden met te lage toerentallen? Hoe mooi laag het verbruikscijfers er ook van word is een beetje toeren voor een motor echt niet verkeerd. niet onder de 2000tmp va 3e versnelling....
Vandaag 540 km gereden vanuit nijmegen via zeist (binnendoor) naar almere (snelweg), Enkhuizen, afsluitdijk, drachten, zwolle, arnhem Nijmegen (vooral snelweg); 90 km per uur 6,1/100km.
De overheid geeft aan bij het nieuwe rijden dat schakelen bij 2000 toeren zuinig rijdt bij dieselmotoren. Neem aan dat zij zich goed hebben laten voorlichten.... 8)

Geplaatst: 15.04.2007 - 22:14
door Editiondriver1
90 km per uur 6,1/100km.

Ik vind 6,1/100 bij 90 km/uur niet echt zuinig. Of is het over deze 540 km gemiddeld 90 km/uur.

Geplaatst: 15.04.2007 - 22:18
door immaculatae
90km gemiddeld over 540km. Snelweg 120-130 p/u, (in de 6) binnenweg 80 km per uur (in de 5), gewoon optrekken (en dat in de wetenschap dat ie na zo'n 10-20k ng zuiniger wordt.._

Geplaatst: 15.04.2007 - 22:34
door Volvorijden
Neem aan dat zij zich goed hebben laten voorlichten....
De overheid en goed voor laten lichten? Heb je wel eens van politiekspel gehoord? Weet je wie het nieuwerijden heeft ontwikkelt?............................Een politieagent....
Het is niet iets wat vanuit heren autofabriekanten is gekomen.....

Ik wilde je alleen een tipje je aan de hand doen voor een langere levensduur van je motor.......

Geplaatst: 15.04.2007 - 22:35
door Volvorijden
Ik vind 6,1/100 bij 90 km/uur niet echt zuinig.
Motorschade......

Geplaatst: 15.04.2007 - 22:40
door immaculatae
dank, alleen de vraag is wie je nu wel of niet kunt vertrouwen, de overheid, de anwb, de autoindustrie, de olieindustrie, enz. ze hebben allemaal hun eigen belangen.... :crazyeyes:

Geplaatst: 15.04.2007 - 23:09
door newfh
Heb een van de eerste V50's met roetfilter en EGR, zgn euro4 (MY2006), en in het begin erg veel storingen t.a.v. de deellast zo rond de 2000 rpm. Lees: onregelmatig op de cruise bij zo'n 100-120 km/h. Na veel updates en zelfs nieuw ro(e)tfilter en EGR "loopt" ie nu als een zonnetje. Verbruik van 6,8 ltr/100 km nu (na 45.000 km) gezakt na rond de 6,0 ltr/100 km. Echter nu veel andere storingen, als airbag en temp. meter die vorige week -32 graden celcius aangaf. De dealer doet er alles aan om e.e.a. te verhelpen, nwe kabelboom voor airbag, nwe curtains, etc. Voor de rest erg fijne auto, maar ja als je zo vaak naar de wpl. toe moet........ :( :(



http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... roetfilter

Geplaatst: 15.04.2007 - 23:17
door newfh
Oh ja, als anwoord op de vraag waarover dit onderwerp gaat kan ik niets anders zeggen als dat mijn V50 vanaf begin niet harder wil dan max. 201-203 km/h terwijl dit exact overeenkomt met hetgeen mijn Tomtom (GPS) aangeeft. Vergelijk dit met een 2.0D zonder EGR en roetfilter en je kunt simpel de conclusie stellen dat het aanzienlijk scheelt. Weet namelijk van een aantal collega's, en heb onlangs zelf de proef op de som genomen en een aantal dagen geruild, dat met deze variant makkelijk 210-215 km/h te halen is. Lang leve het milieu, maar dat is ook 1 van kernwaarden van dit Zweedse merk !!

Geplaatst: 15.04.2007 - 23:20
door immaculatae
och vandaag was het weer eens de warmste aprildag sinds de metingen in 1795 plaats vonden... zal wel toeval zijn :roll:

Geplaatst: 16.04.2007 - 07:45
door voodoo
newfh schreef:Oh ja, als anwoord op de vraag waarover dit onderwerp gaat kan ik niets anders zeggen als dat mijn V50 vanaf begin niet harder wil dan max. 201-203 km/h terwijl dit exact overeenkomt met hetgeen mijn Tomtom (GPS) aangeeft. Vergelijk dit met een 2.0D zonder EGR en roetfilter en je kunt simpel de conclusie stellen dat het aanzienlijk scheelt. Weet namelijk van een aantal collega's, en heb onlangs zelf de proef op de som genomen en een aantal dagen geruild, dat met deze variant makkelijk 210-215 km/h te halen is. Lang leve het milieu, maar dat is ook 1 van kernwaarden van dit Zweedse merk !!
dus dit is een topic voor zelfmoordrijders die nog 12km/u extra willen... ik zou zeggen, trappers monteren en bijtrappen....
(maw, het extra verbruik van die roetfilter vind ik nog de moeite van het klagen waard maar geen 215km/u halen vind ik gewoon johnny-gedrag)

Geplaatst: 16.04.2007 - 09:50
door bart simpson
Iedere vorm van uitlaatgasreiniging kost vermogen en derhalve brandstof, daar heb je je simpel bij neer te leggen.

Geplaatst: 16.04.2007 - 19:17
door Volvorijden
Heb een van de eerste V50's met roetfilter en EGR, zgn euro4 (MY2006), en in het begin erg veel storingen t.a.v. de deellast zo rond de 2000 rpm. Lees: onregelmatig op de cruise bij zo'n 100-120 km/h. Na veel updates en zelfs nieuw ro(e)tfilter en EGR "loopt" ie nu als een zonnetje. Verbruik van 6,8 ltr/100 km nu (na 45.000 km) gezakt na rond de 6,0 ltr/100 km. Echter nu veel andere storingen, als airbag en temp. meter die vorige week -32 graden celcius aangaf. De dealer doet er alles aan om e.e.a. te verhelpen, nwe kabelboom voor airbag, nwe curtains, etc. Voor de rest erg fijne auto, maar ja als je zo vaak naar de wpl. toe moet........
Had Ford daar ook geen last van.............
Alleen is het bij Mondeo's nooit opgelost.
Worden we toch nog familie met dat merk :(

Geplaatst: 17.04.2007 - 16:10
door newfh
voodoo schreef:
newfh schreef:Oh ja, als anwoord op de vraag waarover dit onderwerp gaat kan ik niets anders zeggen als dat mijn V50 vanaf begin niet harder wil dan max. 201-203 km/h terwijl dit exact overeenkomt met hetgeen mijn Tomtom (GPS) aangeeft. Vergelijk dit met een 2.0D zonder EGR en roetfilter en je kunt simpel de conclusie stellen dat het aanzienlijk scheelt. Weet namelijk van een aantal collega's, en heb onlangs zelf de proef op de som genomen en een aantal dagen geruild, dat met deze variant makkelijk 210-215 km/h te halen is. Lang leve het milieu, maar dat is ook 1 van kernwaarden van dit Zweedse merk !!
dus dit is een topic voor zelfmoordrijders die nog 12km/u extra willen... ik zou zeggen, trappers monteren en bijtrappen....
(maw, het extra verbruik van die roetfilter vind ik nog de moeite van het klagen waard maar geen 215km/u halen vind ik gewoon johnny-gedrag)

Sorry, maar ik was even vergeten dat er ook mede-forummers zijn met een wat minder , laten we maar zeggen, "inbeeldingsvermogen". D.w.z. dat wanneer je iets van een product verwacht, en het ook in alle specificaties terugkomt, het dan ook geleverd zal moeten worden. Dit topic gaat over de vraag of er meerdere rijders van 2.0D´s zijn die een bepaalde ervaring hebben en niet over of het nu wel of niet zinvol is om harder dan 200 km/h te rijden. Woon bytheway op slechts 5 km van de grens met de republiek die Duitsland heet en alwaar je het rechterpedaal mag "vloeren" als je dat wilt en vooral kunt. Maar er zijn helaas altijd van die figuren die daar niet tegenkunnen...... :(