Pagina 2 van 2

Geplaatst: 22.08.2007 - 14:15
door Bart
Denk dat ik op mijn V50 ook een beetje last heb van gecupte achterbanden, wil deze bij wisselen van de voorbanden (ik denk in 5000km) voorop laat leggen. Hoe lang zou je moeten rijden voor deze weer "un"cupt zijn?

cuppen bij 4-seizoenenbanden?

Geplaatst: 24.08.2007 - 08:38
door Peer
Ik ben binnenkort aan nieuwe banden toe en wilde er dit keer all-weather of 4-seizoenenbanden onder laten zetten. Ik twijfel tussen Vredestein Quatrac en Goodyear Vector. Mijn garage zegt niet enthousiast van de Vredestein te zijn onder mijn V40 omdat ze volgens hem snel gaan cuppen. Vooral de V40 zou daar snel last van hebben. Omdat ik ook veel voordelen zie van de 4-seizoenenband ivm de vaker optredende extremere weersomstandigheden icm het relatief slechte wegdek op mijn woon-werktraject (dijk Enkhuizen-Lelystad) ben ik benieuwd hoe groot dat risico nu is en in hoeverre het alleen een geluidsprobleem opleverd of ook de wegligging in het geding komt bij cuppen.

Geplaatst: 24.08.2007 - 09:41
door mjeuring
Hmm, ik zou niet voor 4-seizoenen banden gaan. Is van beide net niets. Schaf je een setje (gebruikte) velgen aan en doe winterbanden onder je auto.

Marinus

Geplaatst: 24.08.2007 - 10:16
door Frumpy
Koots schreef:Denk dat ik op mijn V50 ook een beetje last heb van gecupte achterbanden, wil deze bij wisselen van de voorbanden (ik denk in 5000km) voorop laat leggen. Hoe lang zou je moeten rijden voor deze weer "un"cupt zijn?
Gecupte banden zul je nooit meer "un"cupt krijgen door er mee te rijden. De enige methode is door deze band, alleen interessant mits nog veel profiel aanwezig is, te laten slijpen. Daardoor zal je sowieso een aantal milimeters profiel kunnen verliezen.

Trouwens, van het comfort van gecupte achterbanden die naar voren zijn overgezet word je ook niet vrolijk.

Geplaatst: 24.08.2007 - 10:22
door joost
Frumpy schreef:Trouwens, van het comfort van gecupte achterbanden die naar voren zijn overgezet word je ook niet vrolijk.
Blijkt...

Joost.

Geplaatst: 24.08.2007 - 10:59
door Peer
mjeuring schreef:Hmm, ik zou niet voor 4-seizoenen banden gaan. Is van beide net niets. Schaf je een setje (gebruikte) velgen aan en doe winterbanden onder je auto.

Marinus
Dat was ook het advies van de garage, maar dat past helaas niet binnen mijn financiƫle mogelijkheden. Na nog wat internetspitwerk blijkt dat er ook zomerbanden zijn die specifiek ontwikkeld zijn om meer grip te hebben tijdens natte omstandigheden (bijv. Uniroyal R550 of Goodyear Hydragrip). Die hebben meer profiel maar zijn vaak ook weer iets minder slijtvast. Zouden dit soort banden dan ook sneller cuppen of cuppen ze relatief minder dan 4 seizoenenbanden en winterbanden?

Beter alternatief voor 4-seizoenenbanden? :?

Geplaatst: 24.08.2007 - 16:05
door Bart
joost schreef:
Frumpy schreef:Trouwens, van het comfort van gecupte achterbanden die naar voren zijn overgezet word je ook niet vrolijk.
Blijkt...

Joost.
Duidelijk! Dat doen we dus maar niet.. Is nog niet storend/hinderlijk, zodra het dat wordt gaan we er wat aan doen..

Geplaatst: 24.08.2007 - 16:12
door t_w
Ik heb het nog even nagevraagd, maar er zijn hier (Vredestein) geen verhalen bekend dat een Quatrac 2 zou cuppen op een V40...

Het profiel schijnt uberhaupt relatief ongevoelig te zijn voor cuppen (mits de auto goed is uitgelijnt natuurlijk...)

Geplaatst: 24.08.2007 - 17:13
door joost
Het cuppen is ook niet gekomen toen de banden onder mijn auto zaten. Ik heb gebruikte velgen gekocht en daar zijn deze banden op gelegd. De verkoper van de velgen kon daar goedkoop aankomen, nu weet je waarom. Dus, gezien mijn vorige banden (niet gecupt) is er niets aan de hand, behalve dat de voorbanden gecupt zijn en die zal in binnenkort laten vervangen, want buffen heeft geen zin meer.

Joost.

Re: cuppen bij 4-seizoenenbanden?

Geplaatst: 24.08.2007 - 17:22
door t_w
Sorry, doelde eigenlijk meer hierop:
Peer schreef:...Mijn garage zegt niet enthousiast van de Vredestein te zijn onder mijn V40 omdat ze volgens hem snel gaan cuppen. Vooral de V40 zou daar snel last van hebben...

Geplaatst: 24.08.2007 - 23:30
door joost
Met mijn V40 heb ik nooit bandenproblemen gehad.

Joost.

Geplaatst: 25.08.2007 - 14:07
door Hans oet Twent
Peer schreef:
mjeuring schreef:Hmm, ik zou niet voor 4-seizoenen banden gaan. Is van beide net niets. Schaf je een setje (gebruikte) velgen aan en doe winterbanden onder je auto.

Marinus
Dat was ook het advies van de garage, maar dat past helaas niet binnen mijn financiƫle mogelijkheden. Na nog wat internetspitwerk blijkt dat er ook zomerbanden zijn die specifiek ontwikkeld zijn om meer grip te hebben tijdens natte omstandigheden (bijv. Uniroyal R550 of Goodyear Hydragrip). Die hebben meer profiel maar zijn vaak ook weer iets minder slijtvast. Zouden dit soort banden dan ook sneller cuppen of cuppen ze relatief minder dan 4 seizoenenbanden en winterbanden?

Beter alternatief voor 4-seizoenenbanden? :?

Peer,

Ik heb een kleine 15K geleden de Vector 4 seizoenen band op de Fransoos laten leggen. En dat was begin Juli. Ik plof er 200 km/h mee op de Deutsch Autobahn, heb er de Caravan mee naar de Alpen gesleept. Heb genoeg water op de weg gehad om een redelijk beeld te krijgen van deze band.

1. Rubber is zachter, waardoor in de zomer de remweg relatief gezien wat langer wordt. Dus beter anticiperen in het verkeer. In de winter zou de remweg moeten verkorten zeggen ze.
2. Wegligging wordt wat minder strak. De Fransoos is soms wat zoekerig achterin.
3. Hoge snelheden geen verschil.
4. Bij regen meer dan perfect, behoorlijke spray achter de auto.
5. Cuppen enigszins een begin. Over een kilometertje of 5K de banden van voor naar achter en andersom leggen.
6. En de ultime reden waarom ik hiervoor gekozen heb is legitiem;
Auto moest nog 55K in contract rijden, geen winterbanden regeling. Klanten zitten in oa bij de oosterburen. Deze band is voor de duitse wet geaccepteerd als winterband. Codering staat in de wang. Dus voor mij helemaal perfect.

Peer ik zou in jouw geval gewoon voor de Vector gaan. Bij regen en sneeuw voldoen grip houden. Jouw woon- werk afstand end e weg die je moet rijden lijkt mij een reden te meer om er goed over na te denken.

Su6.

Geplaatst: 25.08.2007 - 23:06
door ufovolvo
Wat aanvulling over het cuppen:

De achterbanden van mijn Volvo net zijn geslepen, moest daar EUR 25 per band voor neertellen en het totaal verlies aan profiel was MINDER dan 1 mm. Was wel de wagen een morgentje kwijt, want ja... ook mij lukt het niet om zonder achterwielen te rijden.

Cuppen is een typisch verschijnsel op nagenoeg alle voorwielaangedreven auto's. De achterwielen volgen alleen en brengen geen kracht over. De combinatie van gewicht en snelheid zorgt dan altijd voor een eenzijdige belasting op het loopvlak.

Natuurlijk, slechte uitlijning bevordert dit verschijnsel, maar zelfs wanneer achter volledig neutraal zou zijn gesteld zul je na 40 to 50 duizend km cuppen waarnemen. Omwisselen van de banden (zo die niet draairichting gevoelig zijn) kan helpen, maar moet dan wel elke 10 tot 15 duizend km gebeuren. Maar ze dan wel achter laten zitten, dus alleen links rechts omwisselen.

Gecupte banden voor omleggen is alleen maar jezelf plagen. Het lawaai blijft en soms zelfs zal je een afwijkend stuurgedrag kunnen bemerken (vooral wanneer het cuppen alleen aan de rand van de band zit).

Eenmaal gecupt "rijdt" je ze niet meer vlak. Dit zijn mijn ervaringen na zo'n 300.000 km in verschillende voorwielaangedreven auto's

Geplaatst: 26.08.2007 - 01:11
door joost
Minder dan 1mm? Dat klinkt alweer een stuk interessanter.

Joost.