Is het rijden met gecupte banden slechts hinderlijk of is het ook slecht voor de auto? Ik ervaar geen trillingen in het stuur, maar wel een (hinderlijk) geronk.
Joost.
Cuppen
-
- 2nd Gear member
Bij trilt de hele auto door de gecupte achterbanden. Mechanisch schijnt er niets aan de hand te zijn, maar het is wel super irritant!
V50 1.6 D, Savile Grey Ed II RTI
Cacao Brown-interieur, Nordic Light Oak-inleg, Spartacus-velgen, roofrails
Maart 09
(voorheen V50 Brilliant Blue juni 06 t/m feb 09 :179000 km)
Cacao Brown-interieur, Nordic Light Oak-inleg, Spartacus-velgen, roofrails
Maart 09
(voorheen V50 Brilliant Blue juni 06 t/m feb 09 :179000 km)
-
- 6th Gear member
er zijn wel degelijk kleine trillingen.joost schreef: Ik ervaar geen trillingen in het stuur, maar wel een (hinderlijk) geronk.
maar meestal zitten gecupte banden achter, dat voel je dus zowiezo niet in het stuur.
als achterbanden/velgen (erg) uit balans zijn kun je dat wel voelen in de stoel.
bij voorbanden/velgen in het stuur.
- kennethbril
- 3rd Gear member
Ik hoor het al aankome ( stomme belg) maar wat is cuppen nu juist weer?
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
- lancer
- 6th Gear member
Hiermee wil ik de stomme belg mededelen dat cuppen het ongelijkmatig afslijten van de band is (b.v. aan de binnenrand minder profiel dan aan de buitenrand.
Overigens is deze stomme 'ollander ook geen expert op dit vlak en het kan zijn dat hij het fout heeft
Overigens is deze stomme 'ollander ook geen expert op dit vlak en het kan zijn dat hij het fout heeft

-
- 6th Gear member
de Ollander heeft het in dit geval inderdaad fout. (zei de Belg weerlancer schreef:Hiermee wil ik de stomme belg mededelen dat cuppen het ongelijkmatig afslijten van de band is (b.v. aan de binnenrand minder profiel dan aan de buitenrand.

een band heeft blokjes. (bv 4 naast mekaar in de breedte, gescheiden door afwateringssleuven)
bij gecupte banden zijn de blokjes aan de voorkant meer afgesleten als de achterkant, of andersom.
je krijgt als het ware een tekening als een soort zaagblad.
een band die aan de binnenkant minder profiel heeft dan de buitenkant, is gewoon slecht uitgelijnd.
- t_w
- 4th Gear member
Mag ik vragen over welke banden dit gaat?
Wat het geluid betreft is het echt hopeloos wanneer je met gecupte banden rijdt
Mechanisch zal er niet heel erg veel aan de hand zijn (of het cuppen moet wel heel erg extreem zijn)
Interessanter is hoe het veroorzaakt wordt!
Vandaar mijn vraag over welke banden dit gaat
Wat het geluid betreft is het echt hopeloos wanneer je met gecupte banden rijdt
Mechanisch zal er niet heel erg veel aan de hand zijn (of het cuppen moet wel heel erg extreem zijn)
Interessanter is hoe het veroorzaakt wordt!
Vandaar mijn vraag over welke banden dit gaat
- joost
- 7th Gear member
Ik heb vier gebruikte velgen gekocht waar vanzelfsprekend ook gebruikte banden op lagen. Twee van de vier banden zijn gecupt. Het is niet bij mij ontstaan. Ik heb gewoon pech met die twee banden... De gecupte banden liggen nu voor.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- kennethbril
- 3rd Gear member
Dus als ge is nen goeie burn-out doet met den handrem op dan zijn ze toch terug mooi vlak :badairday: Of gaat dat niet werken ? Is maar een ideetje hé
- t_w
- 4th Gear member
Je kunt banden eventueel laten 'buffen'.
Dan 'slijpen' ze de banden weer rond, en worden de oneffenheden er weer uitgehaald. Kost je wel wat van je profiel, maar lost het cup probleem wel op... Heb trouwens geen idee wat dat kost.
Dan 'slijpen' ze de banden weer rond, en worden de oneffenheden er weer uitgehaald. Kost je wel wat van je profiel, maar lost het cup probleem wel op... Heb trouwens geen idee wat dat kost.
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- kennethbril
- 3rd Gear member
En wat heb jij gedaan vandaag :-s . Oh gewoon ,men banden laten beffen #-o euh buffen ](*,) lol
- joost
- 7th Gear member
Ja, hier leer je nog wat!
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
- Theo V70
- 6th Gear member
Kan iemand mij uitleggen hoe dat cuppen kan ontstaan?
Mijn vouwwagen heeft ook één gecupte band. Datzelfde wiel draait iets
minder soepel rond dan het andere. Kan dat er iets mee te maken Hebben?
Mijn vouwwagen heeft ook één gecupte band. Datzelfde wiel draait iets
minder soepel rond dan het andere. Kan dat er iets mee te maken Hebben?
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- Minimaniac
- 2nd Gear member
Op internet staat het volgende over cuppen:
Cuppen van of deuken in het profiel: VERSLETEN ONDERDELEN
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.
Cuppen van of deuken in het profiel: VERSLETEN ONDERDELEN
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.
- MDA
- 5th Gear member
Behalve dat veel banden tegenwoordig een vaste draairichting hebben die niet zomaar omgedraaid mag worden omdat ze a) de afvoer van water dan niet meer goed doen en b) ze asymmetrisch zijn...Minimaniac schreef:Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.[/b]
Toch maar je banden laten buffen dan (of beffen als kenneth dat liever heeft...)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- nvdw
- 2nd Gear member
Cuppen hoeft overigens geen gevolg van slecht uitlijnen te zijn. Het feit dat je een redelijk pittige voorwielaangedreven auto (V70) hebt wil ook al 'wonderen' doen. Als je je banden voor en achter verwisselt, slijten ze (mits goed uitgelijnd) weer normaal. Volgens mij is het voor-achter wisselen ook normaal bij een beurt.
Buffen of trimmen is echt een laatste redmiddel, en alleen raadzaam als je nog redelijk nieuwe banden hebt. Je verliest namelijk - afhankelijk van de mate van cupping - 1 of zelfs 2 millimeters profiel. Beetje zonde als je de bandenboer alles glad laat strijken op een band met nog 3,5 mm.
Lees dit ook even.
Buffen of trimmen is echt een laatste redmiddel, en alleen raadzaam als je nog redelijk nieuwe banden hebt. Je verliest namelijk - afhankelijk van de mate van cupping - 1 of zelfs 2 millimeters profiel. Beetje zonde als je de bandenboer alles glad laat strijken op een band met nog 3,5 mm.
Lees dit ook even.
- FelixB
- 2nd Gear member
Heb ik ook met mijn Pirelli P6000 banden, achterop mijn C70 cabrio.
Heb nagevraagd en het bleek dat die combinatie auto/band niet goed matcht.
Het geluid is wel hinderlijk, vooral bij een cabrio, maar niet té.
Als de achterbanden versleten zijn komt er een ander merk of type op (ik was altijd tevreden met mijn Pirelli Asymetrico's op mijn oude 850R 205/45R17)
Heb nagevraagd en het bleek dat die combinatie auto/band niet goed matcht.
Het geluid is wel hinderlijk, vooral bij een cabrio, maar niet té.
Als de achterbanden versleten zijn komt er een ander merk of type op (ik was altijd tevreden met mijn Pirelli Asymetrico's op mijn oude 850R 205/45R17)
-
- 3rd Gear member
gecupte banden voor leggen en brunout zoals kennethbril zegt. zelfde effect als buffen, meer lol en goedkoper