Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29.08.2007 - 07:36
door MiesMarjan
Ik heb een V50 2.0D Edition II met sportonderstel. Ik vind het heerlijk rijden en vooral in de bochten ligt de auto gevoelsmatig betrouwbaarder op de weg. Ik vond mijn vorige V50 zonder sportonderstel te veel overhangen in de bochten. Wel is hij vanzelfsprekend wat stugger, maar ik heb mijn vrouw en (kleine) kinderen na anderhalf jaar (en 55.000km) nog niet horen klagen. Het blijft persoonlijk, maar ik vind de auto ook met sportonderstel nog best comfortabel. Ook drempels zijn prima te nemen, zelfs met iets hogere snelheden. Mijn volgende V50 (tenzij ik mij laat verlijden door de (veel) meer bagage- en aflegruimte biedende concurrenten) zal zeker weer met een sportonderstel besteld worden.

Geplaatst: 29.08.2007 - 07:38
door MiesMarjan
Het moet natuurlijk 'verleiden' zijn!!

Geplaatst: 03.09.2007 - 22:31
door applex
is het optisch te herkennen wanneer er een sportonderstel onder ligt ??

ik ben niet de eerste eigenaar maar ik heb het idee dat mijn V50 veel stugger is dan die van mijn collega, heeft wel een andere motor.

Geplaatst: 03.09.2007 - 22:36
door xc90t6
Sportonderstel is fijn (veel meer contact met de weg) maar je levert wel heel erg veel in op comfort. Je moet bij je zelf even nagaan waar je veel rijd snelweg - sportonderstel - stad (of de wegen in belgie) geen sportonderstel.

Geplaatst: 04.09.2007 - 07:41
door dionysos1973
Ik vind het verlies in comfort wel meevallen. Zeker op de snelweg is het heerlijk, maar ik zou het inmiddels iedereen afraden. Het blijft een erg rumoerig en bonkig onderstel, en zoals ik al eerder gemeld heb, zegt mijn dealer dat dat erbij hoort. Als je op klinker rijdt of een heuveltje pak krijg je niet het solide gevoel wat bij een Volvo hoort.

Geplaatst: 04.09.2007 - 17:19
door kennethbril
Ik zou het juist andersom doen. Snelweg = rechte stukken , geen bochten. Dan heb je toch geen harde veren nodig. Nu in de stad , waar veel bochtjes zijn , zou ik eerder een sportonderstel pakken. Ik vind in Belgie de wegen vrij goed maar de binnenwegen zijn meestal in betere staat dan sommige autostrades. De expresweg : Antwerpen-Knokke is een hel . Vrachtwagens doen veel wegen kapot vind ik door overlading. Meestal buitenlandse firma's.

Geplaatst: 05.09.2007 - 01:31
door eXite
Totdat je op de autobahn met 180+ aan het planken bent. Dan ben je bij een hobbel in een bocht toch wel blij dat je een sportonderstel hebt.

Maar goed, dat doet de gemiddelde Nederlander ook 2x per jaar, dus wederom, of het 't allemaal waard is..?

Geplaatst: 05.09.2007 - 18:59
door kennethbril
oké daar heb je dan weer gelijk in . Maar low profile banden die lekker breed zijn zoals die van mij maken toch echt veel goed . Kzou zeggen zo'n 60 procent . In de winter rijd ik met de standaard volvo velgen. groot verschil .
Nu nog een ander veertje laten steken . 30 mm verlagen en een harder type van veer. Dan moet die toch echt niet van de baan te krijgen zijn ?

Geplaatst: 08.11.2007 - 23:33
door Sparco
dionysos1973 schreef:Ik vind het verlies in comfort wel meevallen. Zeker op de snelweg is het heerlijk, maar ik zou het inmiddels iedereen afraden. Het blijft een erg rumoerig en bonkig onderstel, en zoals ik al eerder gemeld heb, zegt mijn dealer dat dat erbij hoort. Als je op klinker rijdt of een heuveltje pak krijg je niet het solide gevoel wat bij een Volvo hoort.
Hier ook nog een keer: dat gebonk herken ik totaal niet. Heb inmiddels bijna 80K op de klok en 0,0 gebonk. Ik zou het niet accepteren en ze eens naar je stabilisatorstangen laten kijken. Andere oorzaak zou kunnen zijn dat je de "bumpstops" raakt bij het inveren, maar dat zou normaal gesproken alleen bij zeer zware belading/veel te hoge snelheid over een drempel (laagvliegmodus) mogen voorkomen.

Hup naar de dealer en laat er een monteur mee rijden met jou ernaast en wijs hem exact op wat het probleem is (misschien zelfs even naar de plek(ken) rijden waar je dat gebonk ervaart)

Geplaatst: 18.11.2007 - 23:32
door Taeke
Ik heb ook het sportchassis. Als je door putjes rijdt, hoor je wel iets "bonken". Maar dat ligt eerder aan de 17 inch wielen dan aan de ophanging denk ik. Je moet wel nadrukkelijk van sturen houden om voor het sportonderstel te kiezen. Het is natuurlijk niet zo dat het standaard onderstel onvoldoende is. Maar op bochtige wegen is het heerlijk!

Een andere vraag. Mijn S40 heeft géén veerpootbrug, terwijl ik mensen met V50's met sportchassis ken die dat wel hebben. Klopt dat of zijn ze het vergeten te monteren bij mij? :)

Geplaatst: 19.11.2007 - 10:56
door mk1lowdriver
bij mijn S40 had ik veren van H&R gestoken, en de wagen stond 3.5 cm lager bij moeder aarde, en dit i.c.m. 19" velgen, met 215-35-19" banden.
en ik vond het nog aangenaam rijden hoor, het is maar wat je zelf wil hé.
nu op mijn nieuwe V50 komt er arride, i.c.m. de 19".
zo kan ik de "hardheid" en hoogte regelen, dat zal beter zijn :lol:

Geplaatst: 19.11.2007 - 18:27
door pieter007
zaaalig :D air ride op de v50 !!

waar ken je zo'n veerpootbruggen krijgen ?

Geplaatst: 20.11.2007 - 20:40
door 600RR
Hallo allemaal,

Ik ben net vers op dit forum (zojuist even kort voorgesteld) en al enige tijd actief aan het lezen.
Met name dan het S40/V50 gedeelte aangezien ik kort geleden een V50 heb aangeschaft.(2e hands)
Nu las ik dit topic over het sportchassis en vroeg ik mij af of dit ook op mijn V50 zit.
Het is een V50 2.0 D Momentum bj 2005 voorzien van sportstuur en sportpook.
Nu is het zo dat er ook een veerpootbrug onder de kap zit.
Is dit standaard of is mijn bolide uitgerust met het sportchassis??

Geplaatst: 21.11.2007 - 20:49
door 600RR
Is er al iemand die dit weet....?? :roll: :roll:

Geplaatst: 21.11.2007 - 20:54
door jozic
als je mij het kenteken mailt zal ik het je morgen vertellen
jvdmeij@eenbroekhuisauto.nl

Geplaatst: 21.11.2007 - 20:58
door 600RR
You've got mail!

Thanks. :notworthy:

Geplaatst: 19.01.2008 - 15:16
door dionysos1973
Ik heb nieuws. Na bijna een jaar (maar relatief weinig kms) hebben ze het 'bonken' bij mij opgelost. Afgelopen week heben ze de stootrubbers en nog wat onderdelen vervangen, en nu is het probleem helemaal weg. Tjonge wat rijdt dat ineens lekker zeg. Drempels zijn geen probleem meer en geen rare bonken.

Geplaatst: 19.01.2008 - 16:19
door sjarelke
Ikheb sinds een week ook een nieuwe s40 2.0d met 17inch en sportophanging. Valt heel goed mee qua comfort; ligt wat stuggr op de eg dan standaard,maar zeker niet beenhard; volgens mij is het vergelijkbaar met een standaard audi A4, die -vond ik toch- standaard stug afgeveerd is.

Ben dus dik tevreden met het sportonderstel!
dionysos1973 schreef:Ik heb nieuws. Na bijna een jaar (maar relatief weinig kms) hebben ze het 'bonken' bij mij opgelost. Afgelopen week heben ze de stootrubbers en nog wat onderdelen vervangen, en nu is het probleem helemaal weg. Tjonge wat rijdt dat ineens lekker zeg. Drempels zijn geen probleem meer en geen rare bonken.

Geplaatst: 19.01.2008 - 19:31
door 600RR
Op zich herken ik dat gebonk ook wel, doch alleen bij behoorlijke drempels of heftige klinkerwegen.
Ik heb nu alleen een probleempje dat er aan de rechter-onderzijde van de auto iets rammelt (ook bij zeer lage snelheid en alleen op wegen met slecht wegdek)....and it drives me crazy!!!!
Herkend iemand dit of weet iemand wat dit kan zijn?
Ook zit ik nog steeds te twijfelen of ik wel 17" velgen ga aanschaffen, ik lees hier namelijk verschillende verhalen.