daar had ik nog niet aangedacht. Doen ze dat ook dan?
Ga ff een vraagje uitzetten, dank voor de tip
Aanpassen schakelkarakteristiek automaat na chiptuning
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Waarom noem je dit onzin. Het is dat zeker niet. Lees eens op caravantrekker.nl. Daarin staat vrij helder uitgelegd hoe en waardoor de trekkracht van een auto bepaald wordt. Doe eens een vergelijk van twee vergelijkbare auto's, bijvoorbeeld een S60 130 pk/300 Nm diesel en een 2 liter benzine turbo (180 pk/240 Nm). Met name de trekkracht grafieken laten heel helder zien dat de benzine variant gewoon onder alle omstandigheden (heel) veel harder trekt.Harko schreef:Zelden zoveel onzin gelezen... De auto met het hoogste vermogen heeft de hoogste trekkracht....nou ja, heb getracht om het uit te leggen, als je het niet wilt begrijpen dan niet.
Ik wil hier best in een apart topic over verder bomen, want ik zie dat veel mensen het verschil (of de relatie) tussen koppel en vermogen niet goed begrijpen. Dan moet je er wel voor open staan, want door mijn verhaal als onzin te betitelen geeft aan dat je er op zijn zachtst gezegd niet echt voor open staat.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Terug naar het Freewheel-gedrag: ik schaar me nu achter Harko. Inderdaad afremmen op de motor en dan onder de 1500rpm de bak loskoppelen. Dat jij ín de bebouwde kom dus vrijwel aldoor freewheelt komt doordat de bak daar onder lage belastinf vrij snel in de voordelige hoogste versnelling gaat zitten.
(Een gezellige rondrit door Zuid-Drenthe met mooi weer bood me hiervoor een prima gelegenheid).
Punt is natuurlijk, dat de diesel bij 1500rpm in de hoogste versnelling al boven de 80 zit.
Wat ik vermelde over "heel even gas geven en dan gaat hij wel weer op de motor afremmen" heb ik nu ook bepaald. Het "even gas geven" veroorzaakt in de bak vrij snel een terugschakel actie. Dan "hangt" hij dus weer in die kleinere versnelling tót die 1500 rpm is bereikt.
Ik geloof dat mijn vorige auto's dit ook wel deden, maar ja, benzine auto's met kortere overbrengingen maken meer toeren en die bak liet 'm later los, pas bij ongeveer 1.000 toeren.
'k Ben zeer nieuwsgierig of hier oplossingen voor bestaan. Eerlijk gezegd heb ik wat moeite met de opmerking dat 't chippen van de motor hier wat aan zou veranderen.
(Een gezellige rondrit door Zuid-Drenthe met mooi weer bood me hiervoor een prima gelegenheid).
Punt is natuurlijk, dat de diesel bij 1500rpm in de hoogste versnelling al boven de 80 zit.
Wat ik vermelde over "heel even gas geven en dan gaat hij wel weer op de motor afremmen" heb ik nu ook bepaald. Het "even gas geven" veroorzaakt in de bak vrij snel een terugschakel actie. Dan "hangt" hij dus weer in die kleinere versnelling tót die 1500 rpm is bereikt.
Ik geloof dat mijn vorige auto's dit ook wel deden, maar ja, benzine auto's met kortere overbrengingen maken meer toeren en die bak liet 'm later los, pas bij ongeveer 1.000 toeren.
'k Ben zeer nieuwsgierig of hier oplossingen voor bestaan. Eerlijk gezegd heb ik wat moeite met de opmerking dat 't chippen van de motor hier wat aan zou veranderen.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005