Een paar weken geleden ben ik bij de jongens van Fasttech geweest om mn D5 uit 2002 (140k op de teller) een beetje te kietelen. Wat heet een beetje.....ongelooflijk, wat een beest van een motor is het nu. De ruim 200 pk die er nu uitgehaald wordt vind ik niet zo interessant, maar dat koppel van 400 en een beetje Nm......waanzinnig. Zie bijlage voor een uitdraai....
Ben net terug van een vakantie uit Zweden (5000 km gereden....) en heb de auto dus in diverse omstandigheden goed uit kunnen proberen. Woorden schieten tekort. Inhalen is een feest, rustig rijden is een feest, doorrijden is een feest.....het is een heel andere auto geworden. Eigenlijk onbegrijpelijk dat Volvo hem standaard niet zo aflevert.
En ja, het is kinderachtig maar op de Autobahn (de 31, een schitterende rechte weg met bijna geen verkeer) toch even de topsnelheid uitgeprobeerd.....218 kilometers per uur (Garmin GPS, dus erg nauwkeurig) op de teller bijna 230. Waanzinnig, en de motor heeft over, je voelt hem abrupt stoppen met versnellen doordat de toerenbegrenzer erin komt. Met een zesbak gaat ie vast nog harder. Niet dat dat hoeft, want dit is al veel te hard, maar toch, dat geeft wel aan wat de motor in huis heeft.
Maar nu mijn vraag; persoonlijk vind ik de schakelkarakteristiek van de automaat (geen geartronic....) niet echt super. Voor een dieselmotor heeft het geen enkele zin om bij vol accelereren helemaal tot het rode gebied van de toerenteller door te trekken....maar dat doet ie wel. Nu kan je met je rechtervoet wel een iets ander schakelgedrag bewerkstelligen, maar dat vereist veel gevoel en lukt niet altijd.
Ik zou de software graag laten aanpassen, zodat ie bijvoorbeeld in de 1e tem de 4e versnelling niet boven de 3750 toeren uitkomt, tenzij je de kickdown intrapt. Vanaf 3750 toeren bouwt het koppel namelijk alweer af....dus verder doortrekken heeft geen zin. Weet iemand of dit te doen is?
Aanpassen schakelkarakteristiek automaat na chiptuning
- liquid_force
- 6th Gear member
de automaten van Volvo zijn zelf-lerend ... hij zal zich dus na verloop van tijd aanpassen aan je nieuwe rijstijl ... 140k is natuurlijk niet niets 

- mjeuring
- 3rd Gear member
Wat was je kwijt voor het Tunen? 399,- Euro?
Twijfel nog. Kom niet echt power te kort. 210 (garmin Zumo) op de A31 (helemaal niet interessant). 1500 Kg caravan erachter met gemak 16% omhoog en ik ga vanaf september dagelijks Emmen - Almelo v.v. rijden, dus 90 à 100 km/h inhalen doe ik dan eigenlijk ook niet. Helpt geen donder.
Wordt het verbruik aanzienlijk lager? Of is het algeheel rijplezier gewoon groter?
Marinus
Twijfel nog. Kom niet echt power te kort. 210 (garmin Zumo) op de A31 (helemaal niet interessant). 1500 Kg caravan erachter met gemak 16% omhoog en ik ga vanaf september dagelijks Emmen - Almelo v.v. rijden, dus 90 à 100 km/h inhalen doe ik dan eigenlijk ook niet. Helpt geen donder.
Wordt het verbruik aanzienlijk lager? Of is het algeheel rijplezier gewoon groter?
Marinus
-
- 1st Gear member
399 euro inderdaad. Top is idd niet erg interessant....maar vond het leuk om even te kijken. Ook in trekkracht kom je standaard nix tekort....maar nu ik dit heb is het algehele genot groter. En inderdaad, het verbruik is lager. Ze verhogen namelijk oa de inspuitdruk, de turbodruk en nog een aantal parameters. Hierdoor wordt de efficiency per liter diesel beter. Als je rijgedrag niet verandert dan wordt ie zuiniger......mjeuring schreef:Wat was je kwijt voor het Tunen? 399,- Euro?
Marinus
- liquid_force
- 6th Gear member
mod-break: Dit topic gaat NIET over het tunen maar over het aanpassan van de automaat, voor tuning topics is een speciaal forum onderdeel!
-
- 1st Gear member
@moderator; je hebt helemaal gelijk, back to topic.liquid_force schreef:mod-break: Dit topic gaat NIET over het tunen maar over het aanpassan van de automaat, voor tuning topics is een speciaal forum onderdeel!
In reactie op je opmerking over het zelflerende van de automaat. Dat klopt tot op zekere hoogte, maar de leercurve is erg beperkt. Er zijn slechts een aantal parameters die iteratief inlerend zijn. Onder andere de opschakelsnelheid (snelheid van gearshift) en de "gevoeligheid" voor terugschakelen. Het moment van overschakelen is voor zover mij bekend niet inlerend. Of zit ik hier mis?
Wat ik eigenlijk bedoel; bij een benzinemotor is het logisch en effectief om tot max rpm door te trekken en dan te schakelen. Bij een diesel niet, je kan beter bij 3700 tpm opschakelen, dan blijf je in het 400 Nm koppel gebied. Ik heb niet de indruk dat ik dat aan de automaat kan aanleren...of wel? Hoe kan ik het ingeleerde wissen?
- edraket
- 7th Gear member
Harko,
Heb jij er een retrofit roetfilter op zitten, en heeft Fasttech iets aan de tuning gewijzigd vanwege het roetfilter?
Heb jij er een retrofit roetfilter op zitten, en heeft Fasttech iets aan de tuning gewijzigd vanwege het roetfilter?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Je moet je niet blind staren op het koppel: het is vermogen dat je gebruikt......
(grofweg: vermogen = koppel maal toerental)
(grofweg: vermogen = koppel maal toerental)
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- edraket
- 7th Gear member
Om het nog ingewikkelder te maken: de waarheid ligt in het midden. Stel dat je een 750cc motorfiets blok met 150 pk in de roffel zou leggen zou het absoluut niet vooruit gaan. Je hebt dus weldegelijk koppel nodig om comfortabel te kunnen rijden. Daarnaast speelt de versnellingsbak een zeer grote rol. Omdat een diesel veel lagere toerentallen draait dan een benzine zit je al veel eerder in zijn twee en drie, en is de trekkracht aan de wielen toch lager dan van de benzine auto, ondanks dat de diesel een veel hoger koppel (koppel is trekkracht) heeft. Trekkracht zegt natuurlijk iets over de acceleleratie, maar wat veel mensen vergeten is dat er nog een versnellingsbak tussen zit.
Vorbeeld: stel je chipt twee identieke turbodiesel motoren, een op koppel (onderin het toerengebied bij de diesel dus) en de andere op vermogen (bovenin dus). Zonder op exacte getallen in te gaan zal de auto met het meeste vermogen ook sneller zijn. De auto met koppel zal eerder over moeten naar de volgende versnelling omdat de trekkracht bovenin wegvalt, terwijl de auto met vermogen nog even kan doorhalen in een lagere vernelling. Ondanks dat de auto met koppel na overschakelen toch meer koppel aan de motor levert zal het koppel aan de wielen lager zijn door de reductie van de versnellingsbak.
Inderdaad staart iedereen zich blind op koppel, maar doe mij maar iets meer vermogen ten koste van een beetje koppel onderin. Is nog eens beter voor de motor. Als er iets slopend is voor een motor is het erg veel koppel onderin.
Vorbeeld: stel je chipt twee identieke turbodiesel motoren, een op koppel (onderin het toerengebied bij de diesel dus) en de andere op vermogen (bovenin dus). Zonder op exacte getallen in te gaan zal de auto met het meeste vermogen ook sneller zijn. De auto met koppel zal eerder over moeten naar de volgende versnelling omdat de trekkracht bovenin wegvalt, terwijl de auto met vermogen nog even kan doorhalen in een lagere vernelling. Ondanks dat de auto met koppel na overschakelen toch meer koppel aan de motor levert zal het koppel aan de wielen lager zijn door de reductie van de versnellingsbak.
Inderdaad staart iedereen zich blind op koppel, maar doe mij maar iets meer vermogen ten koste van een beetje koppel onderin. Is nog eens beter voor de motor. Als er iets slopend is voor een motor is het erg veel koppel onderin.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
Uiteraard is een combinatie van koppel en vermogen prettig, en zoals de meesten wel weten is vermogen het resultaat van koppel en toerental. Daarom hebben benzinemotoren veelal een hoger topvermogen, omdat ze meer toeren draaien.
Voor een diesel, en zeker gekoppeld aan een automaat, is voor de acceleratie koppel toch echt de bepalende factor in trekkracht, niet het vermogen. Vermogen heb je alleen nodig om topsnelheid te halen, om de luchtweerstand te overwinnen die exponentieel toeneemt met het stijgen van de snelheid.
Het mooie van de tuning van de D5 is nu juist dat ie tussen de 2200 en 3800 tpm 400Nm heeft en daarna langzaam afbouwt. Bij 4200 tpm is het nog steeds ca. 320 Nm. Hierdoor ligt het maximum vermogen bij 4000 tpm op 200 pk. Het heeft dus hoe dan ook geen enkele zin om verder door te trekken dan 4000 tpm (behalve in 5 voor de topspeed).
En hoezo is koppel onderin slopend voor een motor? Juist voor een diesel zijn hoge toerentallen funest, dan is de thermodynamische belasting, met name door de hoge compressie, extreem. Hoog koppel bij lage toerentallen kan een diesel prima aan (vanaf ca. 1500 tpm) mits de oliedruk voldoende hoog is. Een versleten oliepomp kan tot problemen leiden.
Maar weer on topic; heeft er iemand suggesties over het aanpassen van de software van de automaat? Of kan het eenvoudigweg niet?
Voor een diesel, en zeker gekoppeld aan een automaat, is voor de acceleratie koppel toch echt de bepalende factor in trekkracht, niet het vermogen. Vermogen heb je alleen nodig om topsnelheid te halen, om de luchtweerstand te overwinnen die exponentieel toeneemt met het stijgen van de snelheid.
Het mooie van de tuning van de D5 is nu juist dat ie tussen de 2200 en 3800 tpm 400Nm heeft en daarna langzaam afbouwt. Bij 4200 tpm is het nog steeds ca. 320 Nm. Hierdoor ligt het maximum vermogen bij 4000 tpm op 200 pk. Het heeft dus hoe dan ook geen enkele zin om verder door te trekken dan 4000 tpm (behalve in 5 voor de topspeed).
En hoezo is koppel onderin slopend voor een motor? Juist voor een diesel zijn hoge toerentallen funest, dan is de thermodynamische belasting, met name door de hoge compressie, extreem. Hoog koppel bij lage toerentallen kan een diesel prima aan (vanaf ca. 1500 tpm) mits de oliedruk voldoende hoog is. Een versleten oliepomp kan tot problemen leiden.
Maar weer on topic; heeft er iemand suggesties over het aanpassen van de software van de automaat? Of kan het eenvoudigweg niet?
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik zou niet weten of de software aangepast kan worden, maar zou in het antwoord graag ook een andere eigenschap van de bak betrekken (niet Geartronic): het op verschillende snelheden ontkoppelen van de bak.
Rijdt op de snelweg 140 en laat het gas los... op motor afremmen tot 80 en dan de bak ontkoppelen is het gevolg, je gaat dan freewhelen. Da's naast lastig nog duur ook: remmend op de motor wordt geen brandstof gebruikt, freewhelend wel, want de motor draait stationair. In de bebouwde kom is het bij mij nagenoeg onmogelijk om op de motor af te remmen, onder 45 koppelt hij af.
Helling neer met de caravan erachter eist onmiddelijke terugschakeling om dat freewhelen te voorkomen... dat was ik van m'n voorgaande Jap niet gewoon.
Ook die eigenschap zou ik, als de bakparameters aanpasbaar zijn, graag veranderen!
Rijdt op de snelweg 140 en laat het gas los... op motor afremmen tot 80 en dan de bak ontkoppelen is het gevolg, je gaat dan freewhelen. Da's naast lastig nog duur ook: remmend op de motor wordt geen brandstof gebruikt, freewhelend wel, want de motor draait stationair. In de bebouwde kom is het bij mij nagenoeg onmogelijk om op de motor af te remmen, onder 45 koppelt hij af.
Helling neer met de caravan erachter eist onmiddelijke terugschakeling om dat freewhelen te voorkomen... dat was ik van m'n voorgaande Jap niet gewoon.
Ook die eigenschap zou ik, als de bakparameters aanpasbaar zijn, graag veranderen!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- 1st Gear member
Wat jij beschrijft is me ook al eens opgevallen, volgens mij is het niet snelheidsafhankelijk maar toerental afhankelijk. Althans, bij mij.
Tot 1500 tpm remt de bak af op de motor, dan ontkoppelt hij. Vind ik ook een beetje lastig, zou mooi zijn als ie tot zeg 1000 tpm afremde.
Tot 1500 tpm remt de bak af op de motor, dan ontkoppelt hij. Vind ik ook een beetje lastig, zou mooi zijn als ie tot zeg 1000 tpm afremde.
- JosS80
- 1st Gear member
ufovolvo schreef:
Freewheelen kost inderdaad brandstof om hem stationair draaiende te houden maar dat is veel zuiniger dan dat hij gelijk op de motor gaat afremmen. Bij afremmen op de motor wordt er inderdaad geen brandstof verbruikt maar wel die energie vernietigd die je nodig had om hem op snelheid te brengen.
Vergeleken met andere automaten is het bij Volvo in het begin heel erg wennen aan dat freewheelen; nog beter anticiperen zodat je nog eerder het gas kunt loslaten is de oplossing en volgens mij dus zuiniger dan een automaat die gelijk op de motor gaat afremmen.
S80 5-traps automaat
Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde: ik heb niet het idee dat hij afremt op de motor als ik bij 140 het gas loslaat, in eerste instantie gaat hij freewheelen en dat afremmen op de motor en later weer verder met freewheelen komt pas veel later. (dus misschien toch een verschil in software?)Rijdt op de snelweg 140 en laat het gas los... op motor afremmen tot 80 en dan de bak ontkoppelen is het gevolg, je gaat dan freewhelen. Da's naast lastig nog duur ook: remmend op de motor wordt geen brandstof gebruikt, freewhelend wel, want de motor draait stationair. In de bebouwde kom is het bij mij nagenoeg onmogelijk om op de motor af te remmen, onder 45 koppelt hij af.
Freewheelen kost inderdaad brandstof om hem stationair draaiende te houden maar dat is veel zuiniger dan dat hij gelijk op de motor gaat afremmen. Bij afremmen op de motor wordt er inderdaad geen brandstof verbruikt maar wel die energie vernietigd die je nodig had om hem op snelheid te brengen.
Vergeleken met andere automaten is het bij Volvo in het begin heel erg wennen aan dat freewheelen; nog beter anticiperen zodat je nog eerder het gas kunt loslaten is de oplossing en volgens mij dus zuiniger dan een automaat die gelijk op de motor gaat afremmen.
S80 5-traps automaat
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik zal het freewheel-gedrag nog 's bestuderen, maar het direct freewhelen op hogere snelheid is mij tot heden niet opgevallen, wat dan wel zou moeten, want ik zou er diep ongelukkig van worden. Ik zit regelmatig op de A31 op hogere snelheden en daar zou direct freewhelen gaan eisen dat je toch wel erg vaak zou moeten remmen.
Nou heb ik deze Volvo té kort om te bepalen hoe hij met z'n remmen omgaat. Mijn vorige automaat kreeg pas bij 80.000 km z'n eerste nieuwe blokken.
Ik wil niet stellen dat je ongelijk hebt met te zeggen:
Vroeger (kunnen wij toch zeggen, niet) hadden we de kleine Saabjes, met een volledige vrijloop. Daar zijn héél wat ongelukken door veroorzaakt. Anticiperen is voor heel veel van deze zaken een oplossing, maar die past maar zelden in een zo druk verkeersbeeld als in NL. Het is dan ook nog 's veel comfortabeler om op de motor af te remmen. Tel daarbij ook nog 's hellingen in Frankrijk (en ander landen, maar daar kom ik minder vaak). Afremmen helling neer op de motor is toch wel ee stuk veiliger, dan op je remmen te vertrouwen.
Wat me trouwens in de vorige vakantie opviel was, dat als de bak eerst op eigen beweging had ontkoppeld en je dan heel eventjes een beetje gas bijgeeft, hij ineens wél op de motor blijft remmen, tot inderdaad zo,n 1300-1500 toeren.
Ergens kan ik mij niet indenken dat het tunen van de motor dit probleem zou oplossen, tenzij motormanagement en bakbesturing door dezelfde unit wordt geregeld. Weet iemand daar een antwoord op?
Nou heb ik deze Volvo té kort om te bepalen hoe hij met z'n remmen omgaat. Mijn vorige automaat kreeg pas bij 80.000 km z'n eerste nieuwe blokken.
Ik wil niet stellen dat je ongelijk hebt met te zeggen:
alleen wordt het verlies alleen maar groter als je én de motor stationair hebt én moet remmen. Ik zou er daarom ook technisch, in het huidige verkeer, niet meer voor kiezen.Bij afremmen op de motor wordt er inderdaad geen brandstof verbruikt maar wel die energie vernietigd die je nodig had om hem op snelheid te brengen.
Vroeger (kunnen wij toch zeggen, niet) hadden we de kleine Saabjes, met een volledige vrijloop. Daar zijn héél wat ongelukken door veroorzaakt. Anticiperen is voor heel veel van deze zaken een oplossing, maar die past maar zelden in een zo druk verkeersbeeld als in NL. Het is dan ook nog 's veel comfortabeler om op de motor af te remmen. Tel daarbij ook nog 's hellingen in Frankrijk (en ander landen, maar daar kom ik minder vaak). Afremmen helling neer op de motor is toch wel ee stuk veiliger, dan op je remmen te vertrouwen.
Wat me trouwens in de vorige vakantie opviel was, dat als de bak eerst op eigen beweging had ontkoppeld en je dan heel eventjes een beetje gas bijgeeft, hij ineens wél op de motor blijft remmen, tot inderdaad zo,n 1300-1500 toeren.
Ergens kan ik mij niet indenken dat het tunen van de motor dit probleem zou oplossen, tenzij motormanagement en bakbesturing door dezelfde unit wordt geregeld. Weet iemand daar een antwoord op?
- edraket
- 7th Gear member
Toch even op inhaken met het risico van een uitbrander van de mod.Harko schreef: Voor een diesel, en zeker gekoppeld aan een automaat, is voor de acceleratie koppel toch echt de bepalende factor in trekkracht, niet het vermogen. Vermogen heb je alleen nodig om topsnelheid te halen, om de luchtweerstand te overwinnen die exponentieel toeneemt met het stijgen van de snelheid.
Zoals gesteld is trekkracht toch echt wel koppel aan de motor vermenigvuldigd met de reductie van de bak en de eindoverbrenging. Die bepaalt de acceleratie en niets anders. Een diesel heeft gewoon een veel grotere totaal reductie dan een benzinemotor. Dan zal een auto met hoger vermogen en lager koppel toch echt wel beter trekken hoor. Zet de trekkracht grafiek aan de wielen van een benzine en een vergelijkbare diesel maar eens naast elkaar. De auto met het hoogste vermogen heeft gewoon de hoogste trekkracht. punt.
Waarom is hoog koppel icm automaat juist de bepalende factor voor trekkracht? De automaat doet daar helemaal niet toe, sterker nog, hij neemt alleen maar extra vermogen weg, en dus trekkracht.
Vermogen is inderdaad verantwoordelijk voor de topsnelheid, maar dat staat los van het trekkracht verhaal.
Teveel koppel bij lage toeren is slecht voor elk drijfwerk. Toevallig is een diesel geconstrueerd om veel koppel aan te kunnen bij lage toeren, maar de assen en bijvoorbeeld 2 massa vliegwiel kan daar helemaal niet goed tegen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
Zelden zoveel onzin gelezen... De auto met het hoogste vermogen heeft de hoogste trekkracht....nou ja, heb getracht om het uit te leggen, als je het niet wilt begrijpen dan niet.
De automaat neemt idd vermogen weg maar juist geen trekkracht. Kennelijk is het verschil tussen koppel en vermogen nog niet voldoende doorgedrongen. Door de koppelomvormer is een automaat in staat om (bijv. bij de S60 D5) van nul naar 120 te gaan met de naald van de toerenteller strak op 3000. En dan heb je het maximale koppel (= trekkracht) beschikbaar.
Teveel koppel bij lager toeren is slecht voor elk drijfwerk......??
Wat maakt het voor de aandrijfassen nu uit of een koppel van zeg 400 Nm wordt uitgeoefend bij 1000 of bij 5000 toeren per minuut? Volgens de wetten der mechanica en sterkteleer niets.....tenzij ik iets heb gemist.
En nu weer on topic.....ga maandag de dealer maar eens bellen en vragen of de automaat is aan te passen (softwarematig)
De automaat neemt idd vermogen weg maar juist geen trekkracht. Kennelijk is het verschil tussen koppel en vermogen nog niet voldoende doorgedrongen. Door de koppelomvormer is een automaat in staat om (bijv. bij de S60 D5) van nul naar 120 te gaan met de naald van de toerenteller strak op 3000. En dan heb je het maximale koppel (= trekkracht) beschikbaar.
Teveel koppel bij lager toeren is slecht voor elk drijfwerk......??
Wat maakt het voor de aandrijfassen nu uit of een koppel van zeg 400 Nm wordt uitgeoefend bij 1000 of bij 5000 toeren per minuut? Volgens de wetten der mechanica en sterkteleer niets.....tenzij ik iets heb gemist.
En nu weer on topic.....ga maandag de dealer maar eens bellen en vragen of de automaat is aan te passen (softwarematig)
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Welke dealer... we zitten niet ver uit elkaar en ik wil voorkomen dat we 'm binnen een week dezelfde vraag stellen!En nu weer on topic.....ga maandag de dealer maar eens bellen en vragen of de automaat is aan te passen (softwarematig)
Uiteraard ben ik akelig nieuwsgierig naar het resultaat.