Pagina 2 van 2
Geplaatst: 11.09.2007 - 10:55
door Billy Road
Nou precies.....ik had sterk de indruk dat het rechtervoorwiel aanliep, maar dat is nu links (en de wielen zijn echt niet verwisseld)....wordt er beetje tureluurs van en wil ook niet als een ouwe sok de bochten door....
Bij mij was er zo'n 3-4 mm van de uitslagbegrenzers af, wat je merkte met inparkeren en max. stuuruitslag, waarbij de banden in de wielkasten aanliepen (beide zijden).
Ik ga m'n linker voorband is flink inkrijten aan de binnenzijde, dan moet toch te zien zijn waar e.e.a. aanloopt tijdens linkse bochten...
Toch maar 155 bandjes monteren

Geplaatst: 11.09.2007 - 11:08
door arnoud
Wat kosten die nieuwe uitslagbegrenzers trouwens? Die van mij leken ook wat afgesleten...
Net nog een keertje rond de wielkasten gekropen, maar bij mij loopt alleen het rechterwiel tegen de voorkant van de kuip aan, daar zie je ook slijtplekken (klein beetje maar) in de kuip.
Weet je trouwens zeker dat de band echt aanloopt? Is het niet een ander geluid wat je hoort?
Geplaatst: 11.09.2007 - 11:17
door Billy Road
Weet niet wat ze kosten, heb de rekening nog niet binnen....
ik heb toch het idee dat de band aanloopt, zo klinkt het wel althans (zingend geluid), het vreemde is dat na het aanlopen het zingende geluid nog even blijft "hangen", waarna het langzaam weer verdwijnt bij de rechtuitstand van de wielen....
het zijn maar van die "schijtprobleempjes", maar ik erger me wild aan dit soort dingen...
Geplaatst: 11.09.2007 - 11:28
door arnoud
Zou het niet 'gewoon' het profiel op je banden kunnen zijn die het geluid produceren?
Geplaatst: 11.09.2007 - 11:45
door Billy Road
Heb ik (uiteraard) ook al aan gedacht, maar ik voel echt weerstand als ik scherp wil insturen en dan nog "meer" wil insturenhet geluid wordt dan ook versterkt....
Wat ik me nu bedenk: op snelheid werkt de bekrachtiging vast anders dan langzaam rijdend (met minder stuuruitslag een grotere bocht pakt als je begrijpt wat ik bedoel). Het zou dan toch zo moeten zijn dat ik tegen de uitslagbegrenzer aanzit en dat dat op de e.e.a. manier geluid produceert...
kan iemand bevestigen dat je op snelheid in een bocht tegen je begrenzer aan kan sturen wanneer je scherp instuurt?
Geplaatst: 11.09.2007 - 11:46
door arnoud
Ik kan me niet voorstellen dat ik m'n stuur dusdanig ver draai dat ik ooit de begrenzer raak als ik meer dan stapvoets rij...
Geplaatst: 11.09.2007 - 11:55
door bart simpson
Billy Road schreef:Heb ik (uiteraard) ook al aan gedacht, maar ik voel echt weerstand als ik scherp wil insturen en dan nog "meer" wil insturenhet geluid wordt dan ook versterkt...
kan iemand bevestigen dat je op snelheid in een bocht tegen je begrenzer aan kan sturen wanneer je scherp instuurt?
ik geloof nooit dat je dat gaat redden
Geplaatst: 11.09.2007 - 12:00
door Billy Road
Nee, dat kan ook idd niet, maar wat zou het dan moeten zijn, het voelt wel of zit ik ergesn tegenaan en ik niet verder kan sturen, dat is dan dus de band die ergens tegenaan zit......nu ja, we kunnen er wel dagen over.....
Ik ga vanmiddag met krijt in de weer en dan maar kijken...weet het anders ook niet. Rij evt. nog even bij de garage langs.
Geplaatst: 11.09.2007 - 13:01
door C 30 T5
Ik heb het hele verhaal gelezen en kom nog nergens tegen of er genoeg stuurbekrachtegings olie inzit, als er te weinig inzit zuigt deze met naar links sturen lucht uit het voorraad potje.
De olie gaat dmv zwaarte krachten naar rechts ( in een linkse bocht ) in het potje en zuigt dan links onder lucht in het systeem, dit hoeft maar minimaal te zijn om te kunnen horen.
Het geluid dat je dan krijgt is ook een "zing zing" geluid. In rechtuitstand weer geen lucht en gaat vanzelf weer langzaam weg.
Als er teveel inzit bouwt het systeem druk op krijg je ook "vreemde" klachten.
Het nivo moet juist zijn aan het peilstokje.
Geplaatst: 11.09.2007 - 13:29
door bart simpson
De draaicirkel is bij heel veel auto's rechtsom anders dan linksom, het kan dus goed dat je alleen rechtsom last hebt van aanlopen
Geplaatst: 11.09.2007 - 14:03
door Billy Road
eeeeh, ik heb dus linksom last....
net nog even wezen "testen" op een grote plaat asfalt, en constant rondjes linksom gereden. Het geluid treed al op ook bij niet max. stuuruitslag linksom, soort aanlopend/jankend geluid. Rechtsom niets aan de hand.
Ik heb het idee dat het de stuurbekrachtigingspomp kan zijn, kan die zulke geluiden produceren (aanlopen/schuren)?
In de rechtuitstand stilstaand en draaiend aan het stuur hoor ik ook nog een geluid, wat langzaamaan weer weggaat (na rondjes te hbben gedraaid). Dus na een poos rechtuit sturen/rijden en dan draaien een het stuur geeft geen bijgeluiden....
Ik ga vanmiddag langs de garage. Ben benieuwd.
Wat zou dit kunnen zijn? Pomp kaduuk? Hij lekt verder niet, peil olie is ook goed....
Geplaatst: 11.09.2007 - 17:32
door Billy Road
Opgelost.....ik ben eruit!
Ik dacht dat het oliepeil van de stuurbekrachtigingspomp genoeg olie bevatte, maar koud en warm hanteer je 2 verschillende nivo's.
Er zat dus te weinig olie in het reservoir, aangezien het systeem maar weinig olie gebruikt zuigt de slang dan lucht aan, wat resulteerd in een jankend geluid (vergelijkbaar met een aanlopende band

....bijvullen tot niveau "hot" gaf het juiste resultaat!
Onder druk/warmte zet de olie uit?
Te laag peil geeft ook schuimvorming, welke te zien is wanneer je het reservoir opent....
Weer wat geleerd!
het te lage peil is te wijten aan een niet goed afgedichte slang, onder het reservoir, waarvan de klem dus waarschijnlijk niet goed genoeg afdicht en onder druk olie doorlaat....
Het vreemde blijft dat bij links insturen het geluid gaf en rechtsom niets....
Stuurbekrachtigingspomp zit links vooraan bovenop je blok en stelt in feite ook niks voor....
Geplaatst: 11.09.2007 - 23:44
door C 30 T5
:mrgreen:
Geplaatst: 12.09.2007 - 00:28
door IkeV70
C 30 T5 schreef:Ik heb het hele verhaal gelezen en kom nog nergens tegen of er genoeg stuurbekrachtegings olie inzit, als er te weinig inzit zuigt deze met naar links sturen lucht uit het voorraad potje.
De olie gaat dmv zwaarte krachten naar rechts ( in een linkse bocht ) in het potje en zuigt dan links onder lucht in het systeem, dit hoeft maar minimaal te zijn om te kunnen horen.
Het geluid dat je dan krijgt is ook een "zing zing" geluid. In rechtuitstand weer geen lucht en gaat vanzelf weer langzaam weg.
Als er teveel inzit bouwt het systeem druk op krijg je ook "vreemde" klachten.
Het nivo moet juist zijn aan het peilstokje.
:hello1:
Geplaatst: 12.09.2007 - 10:14
door Billy Road
ships.....helemaal overheen gelezen????
klopt als een bus...dus.....waar zouden we zijn zonder het forum.....
bedankt voor het meedenken....ik rij en stuur weer blij

Geplaatst: 12.09.2007 - 17:16
door arnoud
Net bij de dealer vandaan voor de 170dkm beurt, meteen ook maar de uitslagbegrenzers laten vervangen (ze zeiden dat ze ze normaal nog wel eens in willen vetten maar de mijne waren al te ver heen blijkbaar) en ze lopen inderdaad niet meer aan nu...
De 2 begrenzers + het installeren hebben ze (2x 14,55 + 28,75) voor gerekend.
Geplaatst: 12.09.2007 - 23:20
door Billy Road
Dat valt dan weer mee....170dkm beurt, welke interval hanteer jij dan?
Geplaatst: 12.09.2007 - 23:50
door arnoud
De officiƫle 2001 S60 2.4 benzine beurten? Ik heb ze ergens op papier gehad, maar kan ze zo snel even niet vinden... Dacht vanaf de aflevering op 10.000 en daarna iedere 20.000km?
(ah, staan gewoon in het onderhoudsboekje... Ik zie wel dat dieselmotoren een 15.000 interval hebben?)
Geplaatst: 13.09.2007 - 08:02
door Billy Road
Oh, vandaar, vond 't al vreemd dat je met 170 een beurt had....diesel idd elke 30 een grote beurt...
Geplaatst: 18.09.2007 - 00:18
door Ramon&Ramon
wel de goeie olie bijvullen,er zijn twee types olie,groene en rode
die niet mengen!
met een groene dop,groene olie en met zwarte dop rode