Bij het snel nemen van een rotonde (wat nogal eens gebeurt ) of een snelle bocht, loopt de band aan (rechstvoor) iets aan. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Komt toch door enige vervorming denk ik....
remedie: meer druk in de banden? Zit nu op 2.3 Bar....
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
de enige plek waar de band vervormt is waar hij de weg raakt, zal dus
daar(door) niet aanlopen; andere spanning zal ook geen effect hebben op de plek waar de band aanloopt; afhankelijk van waar de band aanloopt is er wellicht nog wat af te stellen aan de stuuruitslag; kan dat niet dan rest alleen nog de materie die in de weg zit te verwijderen of verplaatsen (uitbouwen spatborden en zo) of banden monteren die dichter bij de originele maat zitten
Denk idd dat ik maar terug moet naar 215 of 205, maar er zijn legio die met 225 rijden, die moeten dan toch ook "last" hebben....heb ook geen idee waar de band aanloopt, omdat ik tijdens die bochten ook geen max. stuuruitslag heb......
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
verschillen in de offset (ET) van de wielen kan als efffect hebben dat de band bij de ene auto wel, en de andere niet aanloopt en verder is er tussen de verschillende bandenmerken een verschil in werkelijke afmetingen bij eenzelfde bandenmaat, kan zomaar een halve cm schelen, en dat is dan net het verschil tussen wel/niet aanlopen
Het vreemde is dat deze band (Turanza) aanloopt tijdens het rijden. Hiervoor had ik Michelin's zitten die aanliepen bij een max. stuuruitslag....
Banden (afrol) geluid is ook dramatisch met deze banden....voortaan maar weer Michelin's dan....
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Zou kunnen dat de stuuruitslagbegrenser niet van de juist maat is of te ver afgesleten. Sorry onzin omdat je met een rotonde nooit aan je max uitslag komt.
Zou de auto opkrikken en dan ff kijken waar de band ergens raakt, meestal kun je dit wel zien ,
Ik had ook 225/45/17 maar nooit last van aanlopen. Hoort ook origineel onder de auto. Heb je wel originele S60 velgen, ik bedoel met de juiste ET waarde enz?
Ja, ik heb originele Tethys velgen. Ik snap het ook niet hoe e.e.a. ontstaat. Wat moet dan aanlopen (ja de band), maar waar tegen aan?
Geen idee....
Het gebeurt dus wanneer het rechtervoorwiel naar een uitslag naar links maakt. Zal n's horen of het aan de andere kan ook zo is....
Zou het kunnen dat de auto iets verlaagd is en door het inveren in de bocht de bovenzijde van de band ergens in de wielkast aanloopt?
Zal vanavond n's even op de knietjes om te kijken....
Ik heb het idee dat de auto iets lager (1 a 2 cm) staat dan standaard af fabriek. Dat verklaard ook het stuiterige rijgedrag met 17 inch op klinkers.
Wanneer ik rustig een bocht pak is er niks aan dehand, maar misschien heb ik een te ruige rijstijl?
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Naar de garage geweest, voor nieuw voorwiellager (rechtsvoor) en nieuwe uitslagbegrenzers laten monteren. Voornoemd probleem is echter nog niet opgelost, helaas. Het lijkt wel erger te zijn geworden.
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef loopt de linker voorband aan, bij sturen naar links. Wanneer ik rustig rij hoor ik niets, wanneer ik de bocht snel neem en scherp instuur, hoor ik duidelijk de band aanlopen (door vervorming ergens tegenaan?) wij kunnen niks ontdekken....
Als ik dan instuur merk ik ook dat de band niet verder kan en als het ware gestopt/teruggeduwt wordt...heel apart..
Wie o wie herkent dit en weet raad?
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Willem, zie je geen plekken op de band zelf ? Als hij aanloopt, moet de band na enige tijd toch ook beschadigingen vertonen ? Wellicht kun je dan van daaruit "terugredeneren".
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Nope (nog) geen slijtplekken, wel bij max. stuuruitslag aan binnenzijde wielkast, vandaar de nieuwe uitslagbegrenzers...maar bij het insturen van een bocht heb ik absoluut geen max. stuuruitslag en toch loopt de band aan......het is ook meer schampen dan echt aanlopen......echt zo'n "zing zing" geluid....
Ik snap er echt niks van, de band kan gewoon niks raken bij insturen in een bocht......frustrating...
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Is dat echt waar? Heeft het te maken met de bandbreedte? standaard 205 en nu dus 225....
Ik heb er minder moeite mee als ik weet waardoor het komt, ik snap gewoon niet waar die band tegenaan kan lopen, bij niet max. in/uitsturen kan de band "gewoon nergens" tegenaan komen...
Het enige wat ik me kan indenken is vervorming van de band in bochtenwerk, maar waar loopt ie dan tegenaan....moet dan toch de binnenzijde van de wielkast zijn.....
Zal de band n's insmeren met vet of wit maken met stoepkrijt of zo om te zien waar die aanloopt...dan moet het toch te zien zijn......
Iemand nog een idee?
@Bart hoe verklaar je dat je zegt dat elke R aanloopt? profielbreedte bovenzijde band?
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Dat is sterk, mij viel laatst toen de auto op de brug stond ook op dat alleen in de rechterwielkast zichtbaar was dat de band daar tegen de voorkant van de wielkast aanliep. Links is niets te zien.
Slijten die uitslagbegrenzers? Als ik nu ga denken draai ik wel 90% van alle strakke bochtjes achteruit rechts om... Oh, en verder doordenkende dan weer dat de wielen dan niet in de voor- maar achterkant de wielkast zouden raken... mmm...
(edit: voorkant dus)
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green