Wij hebben een gaatje geboord en nu werken alleen de stadslichten nog en de normale verlichting niet meer.
Als ik de oplossing van sayhello bekijk zie ik dat hij op een andere plek geboort heeft dan wat er op de andere afbeelding te zien is. Welke plek moeten we nu aanhouden om te boren?
Kunnen wij nu nog wat beginnen om met ons "relais" de verlichting weer aan de praat te krijgen? Of wordt het een nieuwe aanschaffen?
Een een nieuwe 'shunt' halen bij de volvodealer is zo gebeurd. Deze shunt kost incl. BTW minder dan 4 euro. De lichten zullen het dan in ieder geval weer doen.
Als je precies het voorbeeld van sayhello volgt dan moet het gaatje boren goed gaan. Bij mij lukte dit tenminste in één keer. Op de foto van sayhello is exact de locatie te zien waar je moet boren.
Let op dat er 2 methoden zijn met het gaatjes boren!
1. 2 a 3 mm gaatje in de 2e baan van onderaf. De bedoeling hiervan is om de weerstandswaarde van de shunt te veranderen. Dit is wel een "trial and error" methode
2. de verbinding in de bovenste baan helemaal onderbreken, nu werkt de signalering voor kapotte lampen niet meer maar doen de lampen het zeker wel. Wil je de signalering ook nog dan proefondervindelijk een weerstand solderen over de onderbroken baan. Methode 2 is die van Sayhello.
. 2 a 3 mm gaatje in de 2e baan van onderaf. De bedoeling hiervan is om de weerstandswaarde van de shunt te veranderen. Dit is wel een "trial and error" methode
Volgens mijn volvo specialist geen 2 a 3mm maar 1,8mm ivm het opblazen van de shuntweerstand. Ik had de mijne ook geboord met 2mm en een paar maand later blies ik hem op. Nu heb ik de nieuwe doorboort met 1,8mm en tot nu toe gaat het goed.
. 2 a 3 mm gaatje in de 2e baan van onderaf. De bedoeling hiervan is om de weerstandswaarde van de shunt te veranderen. Dit is wel een "trial and error" methode
Volgens mijn volvo specialist geen 2 a 3mm maar 1,8mm ivm het opblazen van de shuntweerstand. Ik had de mijne ook geboord met 2mm en een paar maand later blies ik hem op. Nu heb ik de nieuwe doorboort met 1,8mm en tot nu toe gaat het goed.
Hoe doe je dat: "opblazen"......, het zijn toch slechts weerstandsbanen?
En dat bedoel ik nu: 1,8 of 2 of 3 mm, het is een "gok" Ik zou gaan voor de beproefde methode #2
Even voor alle duidelijkheid. De 1e optie niet afkomstig van mij werkte bij mij niet. Zoals daar omschreven het kleine gaatje boren ga je inderdaad de weerstandswaarde van het betreffende spoor wijzigen maar daardoor ook het maximale vermogen wat er dooorheen mag gaan. (dus zal deze wegsmelten/doorbranden) Ik heb toen de complete werking van de shunt voor mijn type XC70 uitgewerkt en een nieuwe optie ontworpen.
Vraag me niet voor welk type V70/XC70 de 1e optie wel werkt want volgens schema's (Volvo Vadis) die ik voor de V70/XC70 had kon deze optie nooit werken.
Ps. Gebruik van ballasten heeft als nadeel dat het vermogen van tot 55W wordt opgevuld door je ballasten. dus zo'n 20W per ballast. Een soort van energie verspilling dus.
wat als je nu 2 gaatjes van 1mm naast elkaar boort?
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Dan heb je nog steeds hetzelfde probleem dat het vermogen wat er doorheen gaat te groot is en dus het weerstandsspoor waar je doorheen boort het vermogen niet meer aan kan en dus zal doorsmelten.
De optie die ik heb gemaakt werkt wel, kan alleen zijn dat je moet testen met de waarde v/d weerstand. Plaats je de weerstand niet dan krijg je helemaal geen melding meer van je boardcomputer.
Bleu_volvo schreef:gewoon gebruik maken van slimme balasten, en niet die goedkope gebruiken, en je hebt nooit geen problemen.
De beste hiervoor zijn die van Pilot, of van well-done.
Kosten een stukje meer, maar geven dan ook garanties van 2 jaar.
Ik moet je teleurstellen wat betreft de nieuwste ballasten van Pilot deze werken ook niet op alle modellen.
Mijn V50 heb ik geprobeerd maar helaas de set is retour.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege. (2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Ik ga volgende week 700 kilometer rijden en dat zal voornamelijk 's nachts gaan gebeuren, dus heb ik niet zo zin in het oranje driehoekje wat in mijn gezicht zit te schijnen.
Dus als ik het goed begrijp en dus geen gaatje ga boren maar pen 1 en pen 5 onderbreek zal ik geen melding meer krijgen van de verlichting?
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Armin schreef:
Dus als ik het goed begrijp en dus geen gaatje ga boren maar pen 1 en pen 5 onderbreek zal ik geen melding meer krijgen van de verlichting?
Pas de oplossing van Sayhello nu maar gewoon toe dan krijg je inderdaad geen melding meer (bij weglaten van de weerstand). Overigens ben ik benieuwd hoe de de baan onderbreekt zonder te boren......
Nog een "alternatief":
plak over het oranje signaleringslampje een stukje zwart isolatieband.....
Net de CEM er even uitgetrokken en het gaatje geboort zoals Sayhello beschreven had in zijn schema.
Het waarschuwingslampe is nu uit en ook de melding op mijn boordcomputer.
Dit werkt dus ook gewoon voor een S60, wat ik eigenlijk niet anders verwacht had.
Sayhello bedankt voor de support.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Ik had trouwens bij mijn HID Xenon (via ebay duitse tent a €80) Error Cancellers erbij gekocht (inductieve versie) maar na 2 dagen kwam gewoon weer de rode driehoek + melding in dashboard.
Had de Shunt 1 plek lager erin gedrukt en beleefde een paar seconden paniek,
Hallo forumleden , toch nog even een update op de Sayhello versie .Bij mijn S60 (2002) was een xenonlamp niet aangegaan.Door het zeer slechte weer , heel veel regen , twijfelde ik of allebei de lampen het wel deden .De politie
hield mij aan bij een verkeerscontrole , of ik wist dat een lamp defect was , nee niet gezien , maar op je Volvo moet toch een melding komen .Ik had veel geluk , hij wilde graag niet langer in de regen staan , en ik mocht doorrijden.Vandaag de sayhello oplossing afgemaakt , bij de Target werkte de melding goed met een weerstand van 3,3 kOhm .Dat de lamp niet meekwam kan wel eens gebeuren volgens de importeur van target.
Groet Hans
Al tijden ben ik aan het denken om LED dagrijverlichting te installeren. Nu heeft philips een mooi setje op de markt gebracht. (volgensmij een V70 in het demo filmpje)
De LED verlichting loopt buiten het verlichtingscircuit van Volvo om, met uitzondering van de kabel van het parkeer licht. Hier wordt het signaal vanaf getapt en naar LED module geleid. (blz 13 van handleiding, te downloaden vanaf http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl
Nu vraag ik me af wat dat doet met de weerstand en zo ook met een eventuele melding op de bc.
thanks,
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km