Pagina 2 van 9
Geplaatst: 17.09.2007 - 10:34
door Rob2u
pch schreef:Rob2u schreef:
Verder heb ik ook Nivomats achteraf laten inbouwen want dat is wel aan te raden (ca. 400 euro voor gebruikte exemplaren).
OK, 400,- voor gebruikte exemplaren. Waar haal je die? Bij de sloop of via een Volvo-forum of -club?
En wat kost het inbouwen van zoiets bij de Volvo-dealer of waar laat je zoiets doen? Ik ben absoluut geen sleutelaar (meer)....
Gr. Paul.
Paul, inderdaad heb ik die op de sloop gehaald en daar ook laten monteren. Schijnt redelijk simpel werk te zijn ; ca. 1 uur werk. Ik denk dat de dealer dit niet zo gauw doet (gebruikte exemplaren inbouwen) maar je kan ook wel terecht bij Volvo-specialist-garages.
Rob.
Geplaatst: 17.09.2007 - 11:05
door NOS
Flushen is de olie verversen in de bak.
Geplaatst: 17.09.2007 - 11:10
door Fulaks
PCH,
je geeft aan dat je te weinig kilometers doet voor een diesel. Zijn er in Nederland extra belastingen op een dieselauto (zoals in Belgiƫ) ? Anders zou je op de tweedehandsmarkt toch ook voor een diesel kunnen opteren. Die hebben een fenomenaal koppel, wat voor het trekken natuurlijk bijzonder aangenaam is. Ik zit overigens (zonder trekken) op een gemiddeld verbruik van 6,0 liter volgens de boordcomputer (nog nooit gereset op 5 jaar tijd, normale rijstijl), en dat is natuurlijk ook aardig in de portemonnee.
Enneuh... de mijne is te koop (zie signature), maar zonder trekhaak en niveauregeling.
Fulaks
Geplaatst: 17.09.2007 - 11:22
door pch
Fulaks schreef:PCH,
je geeft aan dat je te weinig kilometers doet voor een diesel. Zijn er in Nederland extra belastingen op een dieselauto (zoals in Belgiƫ) ?
YEP! Belasting kost ruim 2x meer en dat kan dus pas uit bij 20.000 km of meer....
Vandaar dat een diesel geen optie is voor ons.
LPG-G3 wel weer, maar die heb je er denk ik niet met een turbo?
Gr. Paul.
Geplaatst: 17.09.2007 - 11:26
door Fulaks
pch schreef:YEP! Belasting kost ruim 2x meer en dat kan dus pas uit bij 20.000 km of meer....Vandaar dat een diesel geen optie is voor ons.
OK, weer wat bijgeleerd. Veel succes met het vinden van een mooie V70 ! Ik kan je dan alleen nog maar verzekeren dat het een fantastische reisauto is, maar dat wist je ongetwijfeld al.
Fulaks
Geplaatst: 17.09.2007 - 11:34
door RidingDutchman
Hier dan mijn allereerste berichtje op dit forum. Omdat ik in deze "ervaringsdeskundige" ben, kan ik het niet laten te reageren.
Ik rijd in een V70 2.4 benzine 140pk uit 2003. En die heeft echt geen enkel probleem met mijn caravan met een maximum beladen gewicht van 1300kg. Continu 100 km/h rijden in de vierde versnelling met de cruise control aan gaat uitstekend.
In mijn vorige auto (Mondeo wagon) voelde ik de caravan wel eens in geringe mate "trekken/duwen", maar door het hogere gewicht van de V70 heb ik daar nu absoluut geen last meer van.
Kortom: zelfs de lichtst gemotoriseerde V70 is prima geschikt om jouw caravan van 1200 kg te trekken.
Succes met de keuze.
Geplaatst: 17.09.2007 - 11:39
door pch
RidingDutchman schreef:
Ik rijd in een V70 2.4 benzine 140pk uit 2003. En die heeft echt geen enkel probleem met mijn caravan met een maximum beladen gewicht van 1300kg. Continu 100 km/h rijden in de vierde versnelling met de cruise control aan gaat uitstekend.
Continu in zijn 4? Zuipt dat niet vreselijk??? En veel motorlawaai lijkt me.
Kun je dan niet veel beter een turbo hebben die alles rustig in zijn 5e versnelling kan doen?
Gr. Paul.
Geplaatst: 17.09.2007 - 12:54
door RidingDutchman
Paul,
Een turbo zal ongetwijfeld beter rijden. Maar ik wil aangeven dat het niet strikt noodzakelijk is. Dus dat hoeft geen breekpunt te zijn bij de aanschaf.
Met de herrie valt het wel mee, de kinderen op de achterbank maken meer geluid

De V70 is van zichzelf redelijk stil. En anders zet je de radio iets harder!
Zuipen doet het wel ja, 1 op 6 a 7. Misschien zijn er turborijders die hun verbruikscijfers met caravan kunnen doorgeven?
Groeten, Eric
Geplaatst: 17.09.2007 - 13:00
door pch
RidingDutchman schreef:
Zuipen doet het wel ja, 1 op 6 a 7. Misschien zijn er turborijders die hun verbruikscijfers met caravan kunnen doorgeven?
Sjesus, 1 op 6 a 7?
Wij halen met onze huidige C5 break 2.0i 16V een 1 op 9 a 10!
Dus het benzine verbruik gaat waarschijnlijk wel erg toenemen?
Gr. Paul.
Geplaatst: 17.09.2007 - 20:31
door JJDD
pch schreef:RidingDutchman schreef:
Zuipen doet het wel ja, 1 op 6 a 7. Misschien zijn er turborijders die hun verbruikscijfers met caravan kunnen doorgeven?
Sjesus, 1 op 6 a 7?
Wij halen met onze huidige C5 break 2.0i 16V een 1 op 9 a 10!
Dus het benzine verbruik gaat waarschijnlijk wel erg toenemen?
Gr. Paul.
1 op 10 met de caravan? Da's best zuinig en ga je niet halen met de Volvo denk ik. Collega met 2.4T heeft zonder caravan soms al 1 op 7. Heb zelf een 2.4 140pk, maar nog niet met de caravan gereden. Op caravantrekker.nl geeft de 170pk dacht ik betere resultaten, maar bovenstaande ervaring geeft aan dat 140pk ook prima gaat.
Heb zelf rondgekeken, en de 2.4T is qua prijs geeneens zoveel hoger dan de 140 pk. Maar zelf heb ik het idee dat de T toch iets "ruiger" wordt bereden dan de niet-T (met name leaserijders). Dus voor de duurzaamheid minder goed. Maar ik kan dit niet aan feiten staven, meer een gevoel.
Geplaatst: 17.09.2007 - 20:35
door Oceanracer
Ik vind zelf de opgegeven 1 op 10 bij het rijden met caravan laat ik zeggen ietwat onrealistisch, maar ik heb dan ook geen ervaring met een C5. Je moet namelijk redelijk je best doen om dit verbruik met een V70 zonder caravan te halen...
Geplaatst: 17.09.2007 - 20:45
door pch
Oceanracer schreef:Ik vind zelf de opgegeven 1 op 10 bij het rijden met caravan laat ik zeggen ietwat onrealistisch, maar ik heb dan ook geen ervaring met een C5. Je moet namelijk redelijk je best doen om dit verbruik met een V70 zonder caravan te halen...
En toch is het echt waar! Gemeten vorig jaar over 3000 km, dat lijkt me lang genoeg voor een goed gemiddelde, toch? Moet wel zeggen dat dat het 1e jaar/vakantie met een caravan was en dat ik steeds erg voorzichtig en keurig 80-85 heb gereden (op de terugweg al wel eens 90). Dit jaar hebben we veelal 90 en soms 100 gereden, gemeten over 2500 km deden we nog een nette 1 op 9!!! Goed toch? Aan de ene kant denk ik nu weer: we zijn gek dat we hem gaan inruilen, hij is uit 2002 en heeft nog maar 92.000 km op de teller... Maar ja, het Volvo-willen-hebben-gevoel kriebelt al weken heel erg!
Zit nog steeds erg te denken aan zo'n 2.4T uit 2000 (nieuw model) maar ook al aan T-5'en, is ook wel erg gaaf! En zal de caravan ook best goed trekken en is natuurlijk nog meer "fun" en heeft vaak veel opties zoals leer etc.
Ben er al veel tegengekomen op internet, ook al veel dealers gesproken, moet deze week maar eens gaan proefrijden en de gevonden auto's eens in het echt zien.
Gr. Paul.
Geplaatst: 17.09.2007 - 20:53
door Oceanracer
Tachtig km/u..... op zich niets mis mee natuurlijk. Alleen duren die 3000 km dan wel heel erg lang.
Eenmaal in France aangekomen, rijd ik tussen de 100 en 110 km/u. Tijdens inhalen ook wel eens wat sneller. Schiet lekker op, rijdt heerlijk maar kost ook wat extra benzine. Het zij zo...
Trouwens, als ik even doorreken:
bij 80 km/u 1 op 10
bij 90 km/u 1 op 9
dan kom ik:
bij 100 km/u bij 1 op 8
bij 110 km/u bij 1 op 7
Edit: typfout verbeterd
Geplaatst: 17.09.2007 - 20:57
door JJDD
Volgens autoweek verbruik tde C5 op de snelweg 1/15,6 en de 2.4T 1/13,5. Met caravan zal verbruik natuurlijk stijgen, maar is 1 op 9 / 10 inderdaad niet heel vreemd. Rustig rijden scheelt absoluut!
De Volvo is natuurlijk zwaarder en de motor is een ander verhaal. Wat verbruik betreft: op jaarbasis scheelt het meerverbuik natuurlijk weinig. Rekenvoorbeeld op basis van bovenstaande cijfers, 10d km / jaar, literprijs 1,45 cent, dan betaal je slechts 150 euro per jaar extra !! = 12,50 / maand. Gezien alle overige kosten een schijntje dus. Conclusie: kopen kopen kopen

Geplaatst: 17.09.2007 - 21:01
door Rob2u
Ik zou me niet zo druk maken om het verbruik van 2 a 3 weken in de vakantie! Er blijven er dan altijd nog 50 (!!) weken over om te genieten van de turbomotor. En als je je niet al te erg uitleeft is een gemiddelde van 1:10 prima haalbaar (ik haal dit met 1 keer per 2 weken 300km snelweg en daarnaast relatief veel stadswerk).
Mijns inziens is het verschil in verbruik tussen de 140pk, 170pk en de 2.4T 200pk "volgens het boekje" niet eens zo erg groot, vooral je rechtervoet doet dit.....
Geplaatst: 17.09.2007 - 21:07
door pch
JJDD schreef:Volgens autoweek verbruik tde C5 op de snelweg 1/15,6 en de 2.4T 1/13,5. Met caravan zal verbruik natuurlijk stijgen, maar is 1 op 9 / 10 inderdaad niet heel vreemd. Rustig rijden scheelt absoluut!
De Volvo is natuurlijk zwaarder en de motor is een ander verhaal. Wat verbruik betreft: op jaarbasis scheelt het meerverbuik natuurlijk weinig. Rekenvoorbeeld op basis van bovenstaande cijfers, 10d km / jaar, literprijs 1,45 cent, dan betaal je slechts 150 euro per jaar extra !! = 12,50 / maand. Gezien alle overige kosten een schijntje dus. Conclusie: kopen kopen kopen

Ja, zo heb ik ook al zitten rekenen....
Net zo met meerprijs van automaat en AWD, uiteindelijk zal het op jaarbasis geeneens zo heel veel meer zijn, laat staan per maand idd.
Zo ook met de motorrijtuigen belasting, die paar honderd kilo meer kosten maar een paar tientjes per kwartaal extra dus 10-20 euro per maand meer.
Maar het is uiteindelijk natuurlijk wel een optelsom: benzine van minder zuinig, automaat en AWD, hogere wegenbelasting, hogere kosten voor onderhoud....Ik ga wel duurder rijden, maar daar kies je dan ook voor, het rijdt natuurlijk formidabel en ziet er heel mooi uit.
Gr. Paul.
P.S. In die 3000 km zaten trouwens ook nog een 500 km's zonder caravan bedenk ik me nu, maar toen reden we uiteraard wel 130-140!

Geplaatst: 17.09.2007 - 21:13
door Gideon_XC90
Paul,
wij zijn in bezit van een V70 bifuel 140pk, hiermee hebben we een rondrit gemaakt door zuid-frankrijk, spanje, portugal. Tijdens deze vakantie hebben we een verbruik gehad van 1 op 7 op LPG. Dit met een caravan van 1300kg aan de haak en twee kinderen op de achterbank. De route door Frankrijk met 120km/h was geen probleem, achteruit een bergje op op het gras is niet altijd even makkelijk of het was er stiekempjes toch heel stijl. Maar al met al zelfs met een Bifuel is het zeer goed te doen tot ca 15% met 80km/h omhoog. Omslagpunt gas is niet zo hoog. succes met de keus
gr
Gideon
Geplaatst: 17.09.2007 - 21:29
door bikedude
Helaas geen ervaring met de caravan, maar ik heb wel een 2.4T automaat en ben op vakantie geweest met volle bepaking van 2 kinderen en een vrouw en fietsdrager+fiets achter op, een gemiddelde gehaald inkl. +/- 25 % stadsverkeer van 10,6/100 km dus bijna 1 op 10 en daar ben ik zeer tevreden mee.
Geplaatst: 18.09.2007 - 09:15
door RidingDutchman
Paul,
Met al deze tips en ervaringen wordt de keuze er niet makkelijker op.
Je hebt gelijk als je zegt dat al die opties op zich niet zo veel extra kosten, maar uiteindelijk gaat het wel om de optelsom.
Samenvattend: iedere V70 is geschikt om jouw caravan te trekken, het is alleen een kwestie van het kiezen van de opties (mijn tip: automatische niveauregeling!!).
Eric
Geplaatst: 18.09.2007 - 21:25
door pch