Ik heb eerst gepost in het "roffel"-forum, echter hebben we nu ons zinnen gezet op nieuwer (http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=16393) dus een V70 vanaf 2000.
We zoeken iets vervangends dus voor onze huidige Citroën C5 break met 2.0i 16V, die heeft toch wel wat moeite om onze caravan te trekken.
Ik heb eerst vooral gekeken naar de 2.4T en vooral ook gelet op niveauregeling, maar is het juist om de T5 volledig links te laten liggen? En wel of geen automaat?
Dus concreet, welk advies geven jullei om onze caravan (1200 kg) te trekken?
-2.4T of T5?
-niveauregeling: ja of maakt niet zoveel uit?
-wel of geen automaat?
Gr. Paul.
aankoopadvies Volvo V70 2.4T of D5 voor caravantrekken
- NOS
- 7th Gear member
pch schreef: -2.4T of T5? Met beide kan je een caravan goed trekken. Een T5 is natuurlijk leuker
-niveauregeling: ja of maakt niet zoveel uit? Ja, maar dat kan je ook achteraf laten instaleren
-wel of geen automaat?Wat je zelf wilt, een automaat is makkelijker en stuurt bij het wegrijden meer koppel naar de wielen
-
- 2nd Gear member
Wat kost achteraf laten installeren van nivearegeling?NOS schreef:pch schreef: -2.4T of T5? Met beide kan je een caravan goed trekken. Een T5 is natuurlijk leuker
-niveauregeling: ja of maakt niet zoveel uit? Ja, maar dat kan je ook achteraf laten instaleren
-wel of geen automaat?Wat je zelf wilt, een automaat is makkelijker en stuurt bij het wegrijden meer koppel naar de achterwielen
Ik wist niet dat een automaat bij het wegrijden meer koppel naar de achterwielen stuurt, dus extra goed voor caravantrekken!
Heb je met een automaat sneller problemen als ze veel km's hebben gereden en/of veel vermogen te verwerken hebben gekregen? Hogere kosten in onderhoud of zijn het alleen maar voordelen met een automaat?
Gr. Paul.
- Rogier64
- 5th Gear member
Zowel een 2.4T als een T5 zijn niet bepaald zuinig in benzineverbruik. In combinatie met een automaat wordt dat verbruik nog wat hoger. Qua rijplezier is het natuurlijk wel weer top. Beide zullen geen moeite hebben met een caravan van 1200 kg. Niveauregeling is heel fijn om te hebben, achteraf inbouwen is niet goedkoop. Je kunt beter uitkijken naar een auto die dat al heeft. Een T5 in de nieuwe uitvoering (vanaf bj 2000) had niveauregeling in een pakket met oa. roofrails. Ik weet zo niet welk pakket dat was. Overigens wordt een D5 vaak genoemd en geroemd om zijn trekcapaciteiten. Maar ja, daarvoor moet je wat meer kilometers maken, maar wellicht een overweging.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 2nd Gear member
Ik weet dat we eigenlijk een diesel zou moeten hebben, maar daar maken we veel te weinig km's voor (10.000-12.000).
Klopt het dat de 2.4 140 pk en de 2.4 170 pk minder geschikt zijn? Want ik ben nu erg gefocussed op de turbo's, maar misschien is een V-70 2.4 140/170 pk al een hele verbetering t.o.v. de C5 die we nu hebben...
Vooral het hoge toeren rijden en vele schakelen op de vakantie naar Zuid-Frankrijk (route du soleil) met en hier en daar lange heuvels en dalen was af en toe (we houden nl. wel van een beetje doorrijden!) kantje boord met de C5....
Op caravantrekken.nl zag ik al dat de 2.4 140 en 170 pk ook flink moeten schakelen, de turbo's doen het wat dat betreft echt perfekt!
Ik hoor trouwens nog niemand over extra kosten wat betreft onderhoud/uitval etc. aan de turbo's. Gaan die niet eerder kapot?
Alleen dat ze meer zuipen...
Gr. Paul.
Klopt het dat de 2.4 140 pk en de 2.4 170 pk minder geschikt zijn? Want ik ben nu erg gefocussed op de turbo's, maar misschien is een V-70 2.4 140/170 pk al een hele verbetering t.o.v. de C5 die we nu hebben...
Vooral het hoge toeren rijden en vele schakelen op de vakantie naar Zuid-Frankrijk (route du soleil) met en hier en daar lange heuvels en dalen was af en toe (we houden nl. wel van een beetje doorrijden!) kantje boord met de C5....
Op caravantrekken.nl zag ik al dat de 2.4 140 en 170 pk ook flink moeten schakelen, de turbo's doen het wat dat betreft echt perfekt!
Ik hoor trouwens nog niemand over extra kosten wat betreft onderhoud/uitval etc. aan de turbo's. Gaan die niet eerder kapot?
Alleen dat ze meer zuipen...
Gr. Paul.
-
- 2nd Gear member
En hoe doe je dat?NOS schreef:Turbo's gaan niet zo snel kapot. (als je er goed mee omgaat...)
Iig dealer onderhouden lijkt me?
En niet altijd het gaspedaal tot de vloer intrappen en doortrekken tot in het rood?
Of iets anders?
En waar moet ik op letten als ik er eentje 2e hands aan wil schaffen bij een Volvo-dealer uit 2000 voor tussen de 15.000,- en 20.000,-?
Bij welke km-stand is b.v. een echt grote beurt met distributieriem e.d.?
Gr. Paul.
-
- 2nd Gear member
En valt een occasion te testen op het feit dat de turbo nog 100% in orde is?NOS schreef:Niet met een koude motor vol op het gas gaan staan en aan het eind van de rit even rustig rijden of stationair laten draaien zodat de turbo niet zonder smering komt te staan en verkoolt.
Ik neem aan dat als een turbo kapot is dat enorm in de papieren gaat lopen...
Maar ik kijk sowieso naar dealer onderhouden Volvo's bij Volvo-dealers met 6 maanden Bovag garantie voor wat meer zekerheid, evt. problemen komen er hoop ik dan die 1e 6 maanden dan wel naar voren...
Ik zie zelfs een paar dealers die op V-70's uit 2000 "selected-used cars" voorwaarden hanteren, dan heb je wel erg veel zekerheid lijkt me, of niet?
Gr. Paul.
- V70Rene
- 4th Gear member
Zelf hebben wij een V70 2.4 automaat van bouwjaar 2000 ( MY 2001 )gekocht aan het begin van dit jaar met 170 Pk onder de kap. De wagen rijdt geweldig , is relatief zuinig ( 1:11) en volledig uitgerust. De wagen kan geremd 1800 Kg trekken , echter zal dat nooit gebeuren.
We hebben deze wagen gekocht bij de Volvo dealer alwaar we een koopje hadden gezien het aantal opties , en de lage kilometerstand van 95000. Ook kreeg ik 6 maanden garantie , welke "overdraagbaar" was naar de dealer in mijn buurt. Heb er 3 keer gebruik van moeten maken en de rekening was nooit een probleem.
Ook hebben we een Turbo proefgereden en moet zeggen , die trekt wel beter door , echter ook niet zoveel dat ik er echt van onder de indruk was . Ook heb ik meestal geen tijd om de wagen iets koud te laten draaien als ik ergens aankom om de turbo te sparen ( moet vlg. mij wel , correct me if I am wrong )
Denk dat je binnen je zoekcriteria wel het een en ander tegen zal komen , let wel sommige vragen de hoofdprijs gezien het magere aantal opties. Wil je meer weten stuur me maar even een PM , dan zal ik je de foto's sturen van mijn auto , en weet je wat ik betaald heb.
Grtz Rene , en succes met je zoektocht.
We hebben deze wagen gekocht bij de Volvo dealer alwaar we een koopje hadden gezien het aantal opties , en de lage kilometerstand van 95000. Ook kreeg ik 6 maanden garantie , welke "overdraagbaar" was naar de dealer in mijn buurt. Heb er 3 keer gebruik van moeten maken en de rekening was nooit een probleem.
Ook hebben we een Turbo proefgereden en moet zeggen , die trekt wel beter door , echter ook niet zoveel dat ik er echt van onder de indruk was . Ook heb ik meestal geen tijd om de wagen iets koud te laten draaien als ik ergens aankom om de turbo te sparen ( moet vlg. mij wel , correct me if I am wrong )
Denk dat je binnen je zoekcriteria wel het een en ander tegen zal komen , let wel sommige vragen de hoofdprijs gezien het magere aantal opties. Wil je meer weten stuur me maar even een PM , dan zal ik je de foto's sturen van mijn auto , en weet je wat ik betaald heb.
Grtz Rene , en succes met je zoektocht.
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
- Oceanracer
- Geartronic member
Met turbo-motor icm automaat is hier op het forum deze zomer wel melding gemaakt van temperatuurproblemen van de motor. Eea zou worden veroorzaakt door het (te) lage toerental bij het rijden met caravan, omdat de bak niet uit zichzelf optijd terugschakelt. Wanneer hier door de bestuurder op wordt gelet, is de kans op problemen kleiner. Voorts remt de auto tijdens het afdalen veel minder op de motor af, waardoor er nogal eens kromme remschijven ontstaan. Ten slotte: Er zijn veel forumgebruikers die opmerken dat de automaat niet soepel schakelt. Wanneer zoiets je op termijn zal gaan storen, zou ik een automaat laten staan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Rob2u
- 5th Gear member
Ik kan je de 2.4T van harte aanbevelen! Ik heb dan wel geen caravan maar afgelopen zomer met 2 volwassenen, 2 grote kinderen, achterbak vol en dakkoffer vol zonder ook maar 1 keer terugschakelen naar Zuid-Frankrijk gereden (op hellingen dan uiteraard....). Ik heb nog nooit een auto gehad die dit kon (ook geen turbo-D met 270Nm koppel). Het verbruik valt best wel mee als je geen "bakstenen-voet" hebt (1:11 in de vakantie).
Verder heb ik ook Nivomats achteraf laten inbouwen want dat is wel aan te raden (ca. 400 euro voor gebruikte exemplaren).
Verder heb ik ook Nivomats achteraf laten inbouwen want dat is wel aan te raden (ca. 400 euro voor gebruikte exemplaren).
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- Donic
- 2nd Gear member
We zijn dit jaar voor het eerst met onze Volvo 2.4T met caravan (1200kg) Frankrijk in geweest. 2 volwassenen en 3 kinderen. Nog niet echt in de hoge bergen, maar meer middelgebergte etc. Cruisecontrol aan en rijden maar. Hij trekt bijna overal in z'n 5 naar boven. Terugschakelen alleen op de erg steile stukken. In mijn optiek merk je dan wel dat de turbo er extra power op zet. Was zeer relaxt rijden. Heel anders dan met mijn vorige 850 (170pk). Die had er veel meer moeite mee.pch schreef:Ik heb eerst gepost in het "roffel"-forum, echter hebben we nu ons zinnen gezet op nieuwer (http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=16393) dus een V70 vanaf 2000.
We zoeken iets vervangends dus voor onze huidige Citroën C5 break met 2.0i 16V, die heeft toch wel wat moeite om onze caravan te trekken.
Ik heb eerst vooral gekeken naar de 2.4T en vooral ook gelet op niveauregeling, maar is het juist om de T5 volledig links te laten liggen? En wel of geen automaat?
Dus concreet, welk advies geven jullei om onze caravan (1200 kg) te trekken?
-2.4T of T5?
-niveauregeling: ja of maakt niet zoveel uit?
-wel of geen automaat?
Gr. Paul.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
-
- 2nd Gear member
OK, 400,- voor gebruikte exemplaren. Waar haal je die? Bij de sloop of via een Volvo-forum of -club?Rob2u schreef: Verder heb ik ook Nivomats achteraf laten inbouwen want dat is wel aan te raden (ca. 400 euro voor gebruikte exemplaren).
En wat kost het inbouwen van zoiets bij de Volvo-dealer of waar laat je zoiets doen? Ik ben absoluut geen sleutelaar (meer)....
Gr. Paul.
-
- 2nd Gear member
Fijn om dit verhaal te horen! Ik zat net te twijfelen of ik zo'n turbo wel nodig had, maar deze info geeft mij weer de duw in de (goede) richting waarnaar ik zocht: een V-70 met turbo!Donic schreef: We zijn dit jaar voor het eerst met onze Volvo 2.4T met caravan (1200kg) Frankrijk in geweest. 2 volwassenen en 3 kinderen. Nog niet echt in de hoge bergen, maar meer middelgebergte etc. Cruisecontrol aan en rijden maar. Hij trekt bijna overal in z'n 5 naar boven. Terugschakelen alleen op de erg steile stukken. In mijn optiek merk je dan wel dat de turbo er extra power op zet. Was zeer relaxt rijden. Heel anders dan met mijn vorige 850 (170pk). Die had er veel meer moeite mee.

Ik zie wel in uw "signature" dat u een AWD rijdt....Dat zal zeker ook wel schelen?
Daar trouwens nog een vraag over: is het zo dat een V-70 2.4T AWD veel duurder is in onderhoud dan de niet-AWD uitvoering? Je zit natuurlijk sowieso aan een dubbele aandrijflijn. Geldt ook voor een automaat lijkt me: eerder was al een opmerking gemaakt over evt. kromme remschijven i.v.m. vele afremmen bergaf, daarnaast zullen de remblokken ook veel vaker vervangen moeten worden lijkt me!
Gr. Paul.
- Donic
- 2nd Gear member
Ik denk dat het rijden met een AWD niet heel veel anders is dan met een "normale" V70. Je merkt er feitelijk niet veel van. De krachtverdeling over voor en achter gebeurt automatisch. Ik heb wel het idee dat bij bepaalde moeilijkere situaties je meer grip / stabiliteit hebt. Afgelopen winter een paar maal toch geconfronteerd met sneeuwval en gladde wegen en dan is er meer dan voldoende grip. In de aanloop naar Frankrijk op onze vakantie in Duitsland een ongelooflijk noodweer meegemaakt op de autobahn. Zeer gevaarlijke situaties door plotseling opkomend noodweer. Geen hand voor ogen kunnen zien, automoblisten die in paniek raakten, uitwijkmanouvres, ondergelopen weggedeelten etc. De auto hield zich echter perfect, volledig onder controle, geen aquaplaning etc. en dat met een volledig bepakte caravan. We konden prima een afslag bereiken en het noodweer in een klein dorpje afwachten. Ik heb het idee dat de geavanceerde AWD-techniek, en de prima wegligging van de V70 hier zeker aan heeft bijgedragen. Wij konden opgelucht ademhalen en wederom bevestigde dat onze jarenlange voorliefde voor VOLVO. Als het erop aan komt is het gewoon de beste auto.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001