Het is hoog tijd dat er eens wat misverstanden de wereld worden uitgeholpen over LPG, LPI e.d.
Ik zou eerst eens laten controleren op lekkende LPG injectors. Dat is niet zoveel moeite. Als dit niets opleverd klepspeling laten controleren.
Bij de Volvo motoren vanaf 2000 gebruiken ze vaste klepstoters. Die kunnen niet zo goed overweg met gas, maar mits enkele preventieve maatregelen kan je ze redelijk goed beschermen.
Belangrijkste; klepsmering, het bekendste middel is FlashLube
http://www.flashlube-europe.com/nl/prod ... uct05.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=16270.0
Bij flashlube zit er een reservoirtje langs/voor de motor zoals in de foto van de FlashLube kit. Je moet peil van de flashlube olie in de gaten houden, regelmatig bijvullen met FlashLube olie en controleren of er genoeg druppeltjes de kop in gaan. Eén per 5 seconden = 12 druppels/minuut. Als dit te hoog of te laag is, kan je dat met het stelschroefje bijregelen. Misschien heb je er wel flashlube opstaan, maar heb je er nog nooit naar gekeken, of staat ie al 60Dkm droog???
Er is ook een nieuw product op de markt Tunap, maar dat product is nog maar net uit en moet zijn degelijkheid nog bewijzen.
Als je bij de nieuwere motoren geen klepsmering zet dan ben je volgens mij helemaal niet goed bezig.
Wat die backfires betreft, dat was vroeger met de verdampersystemen. Met de nieuwe injectiesystemen heb je dat niet meer.
Het enige LPG injectiesysteem dat de LPG vloeibaar inspuit is de Lpi van Vialle. Alle andee merken spuiten de lpg onder gasvorm in.
Prins Vsi is ook één van de beter gasvormige injectiesystemen.
Een tip, als je echt heel heel hard gaat planken tot het uiterste....zet 'm eventjes op benzine. Niet dat het systeem/motor dat niet aankan, gewoon preventief voor de kleppen. En zoals de meeste turbo's en NA's rustig warmrijden.Tja, en dat men jouw een T5 of R afgeraden heeft om op LPG te laten lopen moet ieder voor zich maar uitmaken, maar ik rij erop met de nodige voorzorgen en eventuele ingecalculeerde extra kosten en het gaat goed. En euh backfire? Dat heb ik al 6 jaar niet meer gehad sinds ik een gasinjectiesysteem erin heb. Niet echt geweldige infobronnen heb je moet ik zeggen.