Pagina 2 van 3
Geplaatst: 05.10.2007 - 20:31
door peja
TTT242
Ik denk dat je met die S60 2.4T eens best de klepspeling laat controleren of bij de lpg boer eens controleert of de LPI injectors niet lekken.
Had al besloten om binnenkort eens contact op te nemen met Mesman om te overleggen of zij aan het slechte starten iets kunnen verbeteren.
Verder zal ik de klepspeling bij de eerst volgende beurt laten controleren.
Staat er flashlube of een andere klepsmering op?
Bedoel je hiermee olie additieven? Ken dit product namelijk niet.
De volvo dealer doet er Shell Helix Ultra 0W40 olie in a € 16.83 / liter! Zou dit niet voldoende zijn?
Heb in augustus een V70 2004 T5 gekocht en m'n Lpi installatie overgezet van de V70 classic 2.5T.
Had ook graag een 2.5T of een R gehad maar dan wel op LPG. Dit werd mij van alle kanten sterk afgeraden. De reden hiervoor zou zijn het verhoogde risico op backfire?
Geplaatst: 05.10.2007 - 21:33
door TTT242
Het is hoog tijd dat er eens wat misverstanden de wereld worden uitgeholpen over LPG, LPI e.d.
Ik zou eerst eens laten controleren op lekkende LPG injectors. Dat is niet zoveel moeite. Als dit niets opleverd klepspeling laten controleren.
Bij de Volvo motoren vanaf 2000 gebruiken ze vaste klepstoters. Die kunnen niet zo goed overweg met gas, maar mits enkele preventieve maatregelen kan je ze redelijk goed beschermen.
Belangrijkste; klepsmering, het bekendste middel is FlashLube
http://www.flashlube-europe.com/nl/prod ... uct05.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=16270.0
Bij flashlube zit er een reservoirtje langs/voor de motor zoals in de foto van de FlashLube kit. Je moet peil van de flashlube olie in de gaten houden, regelmatig bijvullen met FlashLube olie en controleren of er genoeg druppeltjes de kop in gaan. Eén per 5 seconden = 12 druppels/minuut. Als dit te hoog of te laag is, kan je dat met het stelschroefje bijregelen. Misschien heb je er wel flashlube opstaan, maar heb je er nog nooit naar gekeken, of staat ie al 60Dkm droog???
Er is ook een nieuw product op de markt Tunap, maar dat product is nog maar net uit en moet zijn degelijkheid nog bewijzen.
Als je bij de nieuwere motoren geen klepsmering zet dan ben je volgens mij helemaal niet goed bezig.
Wat die backfires betreft, dat was vroeger met de verdampersystemen. Met de nieuwe injectiesystemen heb je dat niet meer.
Het enige LPG injectiesysteem dat de LPG vloeibaar inspuit is de Lpi van Vialle. Alle andee merken spuiten de lpg onder gasvorm in.
Prins Vsi is ook één van de beter gasvormige injectiesystemen.
Een tip, als je echt heel heel hard gaat planken tot het uiterste....zet 'm eventjes op benzine. Niet dat het systeem/motor dat niet aankan, gewoon preventief voor de kleppen. En zoals de meeste turbo's en NA's rustig warmrijden.Tja, en dat men jouw een T5 of R afgeraden heeft om op LPG te laten lopen moet ieder voor zich maar uitmaken, maar ik rij erop met de nodige voorzorgen en eventuele ingecalculeerde extra kosten en het gaat goed. En euh backfire? Dat heb ik al 6 jaar niet meer gehad sinds ik een gasinjectiesysteem erin heb. Niet echt geweldige infobronnen heb je moet ik zeggen.
Geplaatst: 05.10.2007 - 21:51
door lucardie lpg
Er zijn tegenwoordig al lpg systemen die bij hoge belasting (hoge benzineinjectietijden) tijdelijk automatisch op benzine overschakelen en later bij lagere belasting weer terug op lpg, dit merkt de bestuurder niet en wordt
alleen aangegeven dmv led op de schakelaar
Dit is van tevoren ingeprogrammeerd in de lpg regeleenheid
FlashLube is inderdaad super , door en door getest en afdoende gebleken voor kopproblemen bij o.a. Renault en Citroen Xantia 8 V en Ford motoren
Auto's die na gemiddeld 60000 km op LPG dure problemen gaven zonder flashlube
Geplaatst: 05.10.2007 - 21:55
door TTT242
Tja, FlashLube erin is één zaak. Regelmatig kijken, bijvullen en bijregelen is een andere.
Geplaatst: 05.10.2007 - 22:09
door Ludo
lucardie lpg schreef:Er zijn tegenwoordig al lpg systemen die bij hoge belasting (hoge benzineinjectietijden) tijdelijk automatisch op benzine overschakelen en later bij lagere belasting weer terug op lpg, dit merkt de bestuurder niet en wordt
alleen aangegeven dmv led op de schakelaar
Dit is van tevoren ingeprogrammeerd in de lpg regeleenheid
waarom overgaan bij hoge belasting?.
en hoe zit het met het mengsel ten tijde van de overgang?.
een fractie van ? seconden geen mengsel?. :shock:
Geplaatst: 06.10.2007 - 00:06
door Ramon&Ramon
wat betreft de klepspeling,als ze bij het stellen de hoogste tolerantie gebruiken wat betreft speling,dan kun je er bijna zeker van zijn dat er weinig meer gebeurd,afgezien van het feit dat het dan soms ook wel mis kan gaan,maar dat heeft weer een andere oorzaak.
Het enige trieste van het kleppen stellen is,dat het een zeer dure reparatie is en arbeidsintensief,ik doe er ongeveer drie per week,maar het resultaat is altijd zeer goed te noemen,hij loopt mooier,start beter en is vaak zuiniger.
Geplaatst: 06.10.2007 - 11:57
door lucardie lpg
Het overgaan gebeurt bij langdurig gemeten hoge injectietijden , dit komt niet voor bij kort accelereren, maar bv bij hellingen volgas , met caravan bijvoorbeeld langdurig volgas of vlak daarbij , dit zijn de schadelijkste momenten op lpg , daarom het automatisch omschakelen , extra veiligheid
voor de kleppen etc.
Bij het overschakelen merk je er totaal niets van niet teveel en niet te weinig brandstof dus op dat moment , net als het omschakelen van
bv de Necam systemen met verdeelhuis, na de start eerst op benzine en daarna vlekkenloos overschakelen op gas, trouwens wie op dat moment het Co percentage meet ziet wel een sterke verrijking van het mengsel, maar dat is kortstondig niet schadelijk voor de kat.
Belangrijk is wel dat de gasinjectoren zo dicht mogelijk bij de benzineinjectoren worden geplaatst, zodat overnamegaten zo goed mogelijk worden vermeden.
Geplaatst: 06.10.2007 - 16:23
door Ludo
lucardie lpg schreef:extra veiligheid voor de kleppen etc.
of het nu om lage toeren gaat of hoge toeren, voor mij moet een auto op lpg precies hetzelfde doen als op benzine.
als dat niet kan hoeven deze systemen voor mij niet.
je geeft de klant nogal een vertrouwen in het produkt mee, als je aangeeft dat het door lpg mis kan gaan. :roll:
dan liever een (iets duurder) systeem dat dit wél goed doet.
Geplaatst: 06.10.2007 - 17:34
door lucardie lpg
welk systeem is dat dan , zonder dat de eindtemperatuur van de verbrandingsgassen hoger wordt , met voormeld gevolg?
Geplaatst: 07.10.2007 - 01:00
door Ludo
lucardie lpg schreef:welk systeem is dat dan , zonder dat de eindtemperatuur van de verbrandingsgassen hoger wordt , met voormeld gevolg?
verbrandingsgassen heb ik nooit gemeten.
wel vorig jaar de motortemperatuur onder hoge belasting, met de Volvo systeemtester.
eerst op benzine, de dag erna op lpg.
hetzelfde traject, zelfde buitentemperatuur, en met zo hoog mogelijk geopende gasklep.
dat waren korte snelle acceleratie stukken, maar ook een lang stuk autoweg Aachen-Keulen van +-35km met een snelheid van 220.
het verschil in motortemperatuur was 4° hoger op lpg tegenover benzine.
Vialle LPi, custom made naar 6 cilinder voor 850 T-5.
Geplaatst: 07.10.2007 - 09:58
door lucardie lpg
Op lpg is nl. de verbrandingstemperatuur 60-80 graden Celsius hoger,
uitgaande van een juiste lucht-brandstofvehouding, die hogere temperatuur krijgen de uitlaatkleppen en omgeving te verwerken.
Daarom raden wij onze klanten Flashlube aan en gewoon niet te planken op LPG, inplaats van te zeggen , rijden maar , het kan helemaal geen kwaad,
uiteindelijk kan het dan de klant geld kosten.
Als een auto grote problemen op lpg gaat geven raden ook wij als inbouwer de klant af om op lpg om te bouwen. uiteindelijk beslist de klant.
Goede volledige informatie en instruktie vooraf over de voor EN nadelen van lpg gebruik wordt door klanten zeer op prijs gesteld , is onze ervaring. Een ruime kring tevreden klanten vind ik belangrijker dan een iets hoger verkoopcijfer.
Geplaatst: 07.10.2007 - 11:44
door Ludo
lucardie lpg schreef:Op lpg is nl. de verbrandingstemperatuur 60-80 graden Celsius hoger,
dat geld voor verdamper installaties neem ik aan?.
of is dit ook bij Vialle LPi gemeten?.
en word dit gemeten door een CO meting achter bij de uitlaat?.
Geplaatst: 07.10.2007 - 14:06
door lucardie lpg
Dat gegeven geld voor lpg in het algemeen , of LPI een lagere verbrandingstemperatuur heeft dan verdamperinstallaties?
Dat denk ik niet , uiteindelijk gebeurt de verdamping in de inlaat en in de cilinder i.p.v. in een verdamper , voordeel is zeker de ,,interkoeling'' van de inlaatlucht, vandaar het hogere vermogen tov benzine.
Geplaatst: 07.10.2007 - 20:09
door Ludo
oke, maar waar word die verbrandingstemperatuur gemeten?.
heb jij de apparatuur daarvoor in huis?.
Geplaatst: 08.10.2007 - 07:59
door lucardie lpg
De temperatuur wordt gemeten bij het heetste punt in de motor , de apparatuur hiervoor heb ik niet. De metingen zijn vastgesteld door daarin gespecialiseerde bedrijven en instellingen o.a. TNO
Geplaatst: 08.10.2007 - 12:17
door Ludo
lucardie lpg schreef: De metingen zijn vastgesteld door daarin gespecialiseerde bedrijven en instellingen o.a. TNO
is die dokumentatie ook ergens te bekijken?.
Geplaatst: 08.10.2007 - 12:55
door lucardie lpg
denk ik wel , zal even zoeken worden op internet , lang geleden heb ik diverse dingen
zelf ook gelezen , op de site van Koltec -Necam destijds , geloof ik
maar zou er zelf weer in moeten duiken om te vinden.
Geplaatst: 08.10.2007 - 13:18
door lucardie lpg
Hier een stukje van Flashlube
Geplaatst: 08.10.2007 - 13:31
door lucardie lpg
Geplaatst: 09.10.2007 - 19:29
door C 30 T5
Op gas moet je eigenlijk koken behalve als meer dan 6.0L cilinderinhoud hebt
