Pagina 2 van 3
Geplaatst: 09.10.2007 - 19:54
door mjeuring
175.000 op de teller en nog steeds de eerst set verstuivers (volgens de papieren van de vorige eigenaar).
Marinus
Geplaatst: 09.10.2007 - 19:55
door NOS
mjeuring schreef:175.000 op de teller en nog steeds de eerst set verstuivers (volgens de papieren van de vorige eigenaar).
Marinus
@Oceanracer: Lang niet alle D5'en hebben er last van. Maar op zo'n forum krijg je natuurlijk snel een vertekend beeld.
Geplaatst: 09.10.2007 - 20:21
door sbv
ruim 225000 km ook nog met de eerste set verstuivers. Kan in de gehele istory niets terug vinden dat er een vervangen is
Geplaatst: 09.10.2007 - 20:43
door trompetje
235.000 km zonder verstuiverprobleem......
Geplaatst: 09.10.2007 - 21:09
door NOS
wat een geluksvogels allemaal....
Geplaatst: 09.10.2007 - 21:10
door mjeuring
Ach, toch moeten de verstuivers er uit. Lekke kleppendekselpakking. Rotklus.
Geplaatst: 10.10.2007 - 11:08
door edraket
Oceanracer schreef:Ed,
Even kort samengevat: Injector is voor benzinemotoren en verstuivers voor (moderne) diesels?
Het lijkt soms dat de door jou aangehaalde D5's met 2 ton op de klok veelal bij ca 150.000 1 of meerdere verstuivers hebben moeten (laten) vervangen. Vandaar mijn opmerking. Het lijkt gewoon wel erg vaak voor te komen. In elk geval meer problemen dan met de TDI van Audi die we tot aan de D5 steeds in de Volvo aantroffen.
Eigenlijk is een injector ook een verstuiver en een verstuiver een injector. Zowel bij een benzine als een diesel wordt de brandstof namelijk verneveld ingespoten, alleen bij een diesel vele malen fijner.
Omdat bij een diesel het primaire doel van de verstuivers het vernevelen is worden ze daarom verstuivers genoemd. Bij een benzine motor is het primaire doel injecteren. Dat het daarbij ook nog eens fijn verneveld wordt is leuk meegenomen.
Bij industriediesels wordt alleen maar gesproken over verstuivers, en komt het woord injector niet voor.
Vergeet niet dat de drukken steeds hoger worden, met als gevolg een betere motorloop. Dat is de reden dat de systemen weer complexer en gevoeliger worden. Het schijnt overigens wel zo te zijn dat injectoren minder snel stuk gaan van hoge inspuitdrukken omdat de verneveling veel beter is.
Ik rijd ook nog met de originele injectoren, 220.000 km. Er zijn er wel heel wat stuk gegaan, maar er waren wat foute series in omloop. Die zijn door elkaar heen gebruikt, en er is dus niet op voorhand te zeggen welke stuk gaan.
Geplaatst: 10.10.2007 - 12:44
door Oceanracer
Dank voor je uitleg, Ed. Duidelijk zo. Je moet dus een beetje geluk hebben met die verstuivers. E.e.a. is dus niet aan te geven welk bouwjaar dit meer voorkomt dan andere bouwjaren. Zou de kwaliteit van de diesel dan nog meespelen? Ultimate of V-Power bijvoorbeeld? Ik zou me kunnen voorstellen dat dit de verstuivers schoon maakt/houdt en anders geregeld eens een flesje reiniger in de tank gooien. Of zijn er (hier) ook mensen die dat geregeld doen en toch problemen met de verstuivers hebben/kregen? Ik heb namelijk in overweging om na deze weer een OceanRace aan te schaffen, maar dan een 2005/2006 uitvoering (wel jammer van de velgen, trouwens) met D5 motor. Met de huidige 35.000 km per jaar is het steeds weer even slikken als ik de factuur van de pomp binnen krijg.
Geplaatst: 10.10.2007 - 13:28
door paQ
heb nu 197k op mijn D5 staan.
zo af en toe gooi ik er een flesje reiniger doorheen.
heb echter wel 1 verstuiver die soms wat tikt. Duidt wellicht toch op slijtage en misschien een aankomende vervanging. Het doet me iig goed te lzen dat de dealer kan opsporen welke het is en ook enkel die vervangen.
Geplaatst: 10.10.2007 - 14:45
door edraket
Ik gooi er altijd de "goedkoopste" diesel in, pomp maakt niet uit. Nog gen problemen gehad. Wat mijn voorganger tankte weet ik niet.
Bij 35.000 km/jr zou ik zeker op diesel gaan rijden. Wordt anders erg duur tanken. Ik rijd een dikke 25.000 per jaar, en dan is diesel rijden al vel goedkoper dan benzine.
Geplaatst: 12.10.2007 - 16:25
door JosB

Bij mij waarschijnlijk ook een probleem
Al enige tijd duidelijk moeilijker starten, gaat enkele seconden overheen voordat de motor aanslaat. Dat was een half jaar geleden nog heel anders, aankomen - lopen.
Tijdens de zomervakantie zelfs enkele keren gehad dat hij bijna niet aan wilde slaan, ruim 30 seconden doorstarten voordat hij zachtjes aan wilde lopen.
Dat was wel met 1300 kilo caravan en Duitse autobahn met 110 km/h.
O ja, ik heb nu ± 214 000 km op de teller, bij 215 staat hij bij de dealer voor een service beurt, ik houd mijn hart vast :roll: voor de rekening.
Geplaatst: 13.10.2007 - 09:10
door margaret
trompetje schreef:235.000 km zonder verstuiverprobleem......
Ook bij mijn Volvo S60 nog altijd de originele bij 235.000 km! Hij begint toch wel aardig witte pluimen te geven als ik het gaspendaal goed in trap!
Geplaatst: 14.10.2007 - 12:46
door edraket
Zwarte pluimen bedoel je toch hoop ik wel?
Geplaatst: 14.10.2007 - 17:10
door margaret
edraket schreef:Zwarte pluimen bedoel je toch hoop ik wel?
oeps bedoel inderdaad zwarte pluimen............ :oops:
Geplaatst: 14.10.2007 - 17:40
door Fredhead
margaret schreef:trompetje schreef:235.000 km zonder verstuiverprobleem......
Ook bij mijn Volvo S60 nog altijd de originele bij 235.000 km! Hij begint toch wel aardig witte pluimen te geven als ik het gaspendaal goed in trap!
En bij mij ook, gisteren de 235.000 op de teller gereden en zover ik weet nog steeds orriginele verstuivers.
Heb totaal geen last van pluimen of iets anders.
Binnenkort alleen tijd voor een grote beurt, benieuwd of het nog iets opleverd.
Geplaatst: 09.11.2007 - 13:10
door Kroon
Ik heb sinds heden ochtend een probleem gemerkt met starten. Auto heeft 4 dagen buiten stil gestaan en toen ik deze starte liep deze merkbaar niet goed. Het leek alsof er 1 of 2 cylinders niet mee wouden doen. Na enkele seconden liep de auto wel weer mooi. Wel kwam er een flinke pluim rook uit de uitlaat toen deze even slecht liep.
Kan dit aan de verstuivers of gloeipluggen liggen? Mijn verbruik op de BC geeft normaal gesproken gemiddeld 5,9L/100 aan.
Geplaatst: 09.11.2007 - 16:18
door NOS
Hoe start een warme motor?
Geplaatst: 09.11.2007 - 16:27
door Keesjan36
En? Heb je je hart al los gelaten of lig je aan de beademing?
Hopelijk is het mee gevallen...
Geplaatst: 16.12.2007 - 13:02
door JosB
Keesjan36 schreef:
En? Heb je je hart al los gelaten of lig je aan de beademing?
Hopelijk is het mee gevallen...
Hoi,
Tja, sorry voor de wat late reactie maar ik heb een tijdje andere drukke bezigheden gehad dan het forum :?
Auto is ondertussen bij de dealer geweest, 220 000 km beurt met APK en jawel hoor :evil: :evil: :evil: 1 rotte injector.
Totaal rekening € 830,-
Was effe slikken maar nu hoop ik er weer een tijd tegen te kunnen en duim ik dat het bij die ene injector blijft :?:
Blijft een fijne auto, zeker nu hij weer als vanouds snel start en weer veel lekkerder loopt dan voor de servicebeurt.
Geplaatst: 26.01.2010 - 23:12
door riny
bij 265 dkm waren er twee verstuivers stuk meteen alle 5 vervangen kosten 1937 euro even schrikken maar geen optie om inte ruilen de s60 d5 rijd geweldig bjr 2002 km stand nu 270dkm .