Starten D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gerard van Hoeven
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 29.09.2007 - 10:34

Na een paar weken D5 valt mij steeds meer op, dat het starten van een koude motor niet altijd makkelijk gaat. Vooral vergeleken met VAG diesels (tik = lopen) moet de startmotor nogal wat rondjes draaien 3, 4, 5 keer of meer. Is dat normaal? Zo nee, wat kan de oorzaak zijn?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41174
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mijn D5 start altijd zonder mankeren en zonder dat ik mijn voet op het gaspedaal heb.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Injectoren zijn lek. Dure reparatie. Nog garantie?

(het is al laat, typewerk niet echt netjes)
Gerard van Hoeven
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 29.09.2007 - 10:34

Vandaar misschien ook het hogere verbruik?
Kunnen injectoren na 70.000km al lek zijn?
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Dat hogere verbruik is idd een symptoon van lekkende injectoren.
Bij tachtigduizend waren wij aan de beurt.
Het is een erg dure reparatie. (1500,-??)
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Bij mij was één van de injectoren op 60000km ook lek. Het starten verloopt inderdaad moeilijker tot de wagen uiteindelijk niet meer start. Men kan tegenwoordig een programma in de ECU downloaden om de druk van elke injector apart te checken. Enkel de defecte injector wordt nog vervangen. Kostprijs voor één injector is 250€ + uren. Naar het schijnt worden enkel ruilinjectoren gerbuikt en kost het niet zoveel om een injector te reviseren, dus misschien kan het nog goedkoper. Mijn wagen was nog in garantie en ik heb enkel 70€ werkuren moeten betalen, dus 250+70= 320€ en geen 1500 of meer zoals sommigen suggereren, maar zoals ik reeds zei kan het nog goedkoper.

Mvg

Johan DS
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Ben schreef:Mijn D5 start altijd zonder mankeren en zonder dat ik mijn voet op het gaspedaal heb.
En je voet op het gaspedaal met een koude motor is ook niet verstandig. Voordat de olie lekker rondgepompt is, moet de motor wel eerst een paar slagen draaien. Geen voet op het gas dus. Is weliswaar off-topic maar ik gruwel ervan vandaar.

On-topic: is zeer waarschijnlijk idd een slechte injector.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5303
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Bij mijn D5 werd het na drie jaar nog volledig onder garantie / coulance opgelost.....
Gebruikersavatar
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 618
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Hutje op de hei

Weet iemand ook of het standaard procedure is dat er met een service beurt de druk van de injectoren gemeten wordt?
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

De druk OP de injectoren (common rail druk) wordt continu in de gaten gehouden dooe het motormanagement systeem.
Injectoren zelf leveren geen druk, het zijn "gewoon" klepjes met een verstuiver op de punt.
Ze moeten dicht en open gaan op verzoek en de diesel netjes verstuiven.
Om op je vraag terug te komen: Volvo schrijft zelf voor dat er een boel onderdelen vervangen moeten worden als de injectoren er uit gaan (HD brandstofleidingen, aandrukbeugels, koper ringen etc.) totale kosten hiervan lopen al gauw richting de EUR200. Dus ik denk het niet.
Injectoren worden alleen bij calamiteiten gedemonteerd. In normale omstandigheden gaan deze ook met gemak een paar ton mee.


Marinus
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 618
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Hutje op de hei

@mjeuring
Ik heb namelijk ook het idee dat mijn D5 een paar slagen teveel moet maken voordat de motor aanslaat.
En als nu standaard de druk gemeten wordt, tja dan weten ze al wat. Maar helaas zou dat het geval wel niet zijn bij service beurtjes.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Als je denkt dat het aan de injectoren ligt, zou de de lekslangen los kunnen halen en kijken of ze allemaal evenveel lekken bij hetzelfde toerental.
Staat me iets bij van 40 cc/min. Moet je ff neuzen hier op het forum.
Verschillen mogen in elk geval niet groot zijn.
Maarre 3 jaar oud, ik neem aan dealer onderhouden?

Is die 7.8 lit/100 km op de boordcomputer? Of bij de pomp?

Marinus
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 618
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Hutje op de hei

Auto is idd dealer onderhouden, maar pas vanaf december in mijn bezet.

Die 7.8 is over de 20.000 die ik ermee gereden heb, is het echte verbruik gemeten vanaf de tankbon en werkelijke km's. Nu staan er 60.000 op de teller.

Dat het verbruik zo hoog ligt, komt door de kleine 3000km die ik met de caravan aan het scheuren geweest ben. En als je dan gemiddeld 1op9 rijdt, dan schiet het gemiddelde natuurlijk omhoog.
Op spitmonitor.de zie je de opbouw van mijn verbruik
http://www.spritmonitor.de/en/detail/163959.html
Ik dacht persoonlijk dat ik het niet zo gek doe wat betreft gebruik.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Ik vind dat er nogal een groot verschil zit tussen de pomp en de verbruiksmeter. De laatste geeft 4,6 lit/100 km aan en bij de pomp doe ik 5,8 lit/100 km.
Mooie site overigens. Ik heb mijn gegevens in Excel staan, maar dat ga ik maar eens veranderen.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 618
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Hutje op de hei

idd zit er verschil in de meter en de werkelijkheid.
Meter is aardig positief afgesteld.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Verschil in BC en aan de pomp heb ik ook, scheelt iets van 1.5 l/100 km. HEt kan zijn dat mijn 18"(225/40-18) wat onnauwkeurigheid veroorzaken. Merk bij mezelf dat het ook wel 3-4 slagen duurt voordat de auto aanslaat.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

mjeuring schreef:Als je denkt dat het aan de injectoren ligt, zou de de lekslangen los kunnen halen en kijken of ze allemaal evenveel lekken bij hetzelfde toerental.
Staat me iets bij van 40 cc/min. Moet je ff neuzen hier op het forum.
Verschillen mogen in elk geval niet groot zijn.
Maarre 3 jaar oud, ik neem aan dealer onderhouden?

Is die 7.8 lit/100 km op de boordcomputer? Of bij de pomp?

Marinus
Klopt, de retouropbrengst mag maximaal 40cc per injector zijn. Is een directe maat voor de staat van de injector.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Kan iemand mij bij een D5 dan ook het verschil in functie duidelijk maken tussen een injector en een verstuiver?

Ik lees hier geregeld over lekkende injectoren (waar lekt de brandstof dan heen?) en verstopte verstuivers (waar blijft dan de brandstof?).

Een diesel is voor km-vreters, maar het lijkt er haast op dat de dieselmotor (in elk geval de D5) zelf daar minder voor geschikt is geworden/gemaakt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is hetzelfde, maar wordt vaak door elkaar gebruikt bij een diesel. Ik denk dat het wel meevalt met die D5 hoor. Volgens mij zijn die motoren minstens zo betrouwbaar als de benzine motoren, al moeten ze zich nog wat bewijzen. De meesten staan nu zo op de 2 ton.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ed,

Even kort samengevat: Injector is voor benzinemotoren en verstuivers voor (moderne) diesels?

Het lijkt soms dat de door jou aangehaalde D5's met 2 ton op de klok veelal bij ca 150.000 1 of meerdere verstuivers hebben moeten (laten) vervangen. Vandaar mijn opmerking. Het lijkt gewoon wel erg vaak voor te komen. In elk geval meer problemen dan met de TDI van Audi die we tot aan de D5 steeds in de Volvo aantroffen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”