Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20.11.2007 - 11:48
door bart simpson
asta schreef:2.4 is alleen nog leverbaar met automaat, handgeschakeld is nu een 2.0 liter 4 cilinder.
mits tenzij je voor de 2.4i van 170pk opteert

Geplaatst: 20.11.2007 - 12:48
door V480-S60
De 2.0 Benzine 145PK is in de praktijk geen, ik herhaal geen goede caravantrekker. Op papier klopt het allemaal wel maar in de praktijk blijkt hij gewoon niet te voldoen!!. En dat is Volvo onwaardig. Ik heb hier meerdere klachten over gehoord.
Dit schijnt te maken te hebben met de bakverhoudingen en nog wat afstellingen.

De 1.8 benzine is in de praktijk een betere caravantrekker.

Helaas heeft Volvo om milieutechnische redenen de 2.4 140 PK uit het programma gehaald. (behalve de automaat ok).

Geplaatst: 23.11.2007 - 17:05
door FaGo
De 2.0 benzine is technisch praktisch gelijk aan de 1.8. De versnellingsbak en eindoverbrenging is hetzelfde.

De oude 2.4, dus niet de i uitvoering, was een zeer slechte caravantrekker omdat de overbrengingen geheel waren afgestelt op zuinigrijden. Het advies was toen ook, koop een 1.8 want die is goedkoper en een veel betere caravantrekker.

Ik hen zelf ook die ervaring, de 1.8 met een caravan van 1000 kg rijd goed. De vijfde versnelling is op de snelweg bruikbaar (85-90 km/h). Maar als er een hellinkje komt dan komt hij al snel koppel te kort. Moet rpm minimaal op 2500-3000 houden om op te schieten.

Heb daarom nu een 2.0 benzine. Ben nog niet met de caravan weg geweest, maar met de losse auto is reeds te merken dat deze uitvoering een beter koppel heeft.

Geplaatst: 02.12.2007 - 12:25
door SurV40mph
Hallo,

Wij hebben sinds juni 2007 een V50 2.0 benzine. En hebben begin 2007 een caravan gekocht. Deze caravan mocht maximaal 1300 kg beladen zijn.
Om onder het BE rijbewijs uit te komen hebben we het maximale toelaatbare gewicht van de caravan terug laten zetten naar 1280 kg (V50 leeg = 1281 kg).
(Dit is een kwestie van een formulier invullen, opsturen naar RDW, geld aftikken, en de nieuwe ketekenbewijzen worden naar je opgestuurd.)

Het rijden met de caravan (ik denk zelf bijna tot de max. beladen 1250 kg)
gaat best wel goed, al moet er bij enige glooiing van het landschap / weg teruggeschaked worden naar de 4e versnelling.
Afgelopen zomer (2007) zijn wij naar het garda meer in Italie geweest en heeft mijn vriendin de combinatie over de Brenner en gestuurd, zo ook de op rit terug naar huis.

Wat mij het meeste stoort is het optrekken, dan moet je de koppeling een redelijke tijd stilhouden op het moment dat hij aangrijpt, anders gaat de motor bokken met de mogelijkheid dat hij afslaat.

Voor de rest zijn we tevreden met deze combi.

B.T.W.
Als je goede caravanspiegels heb kunnen krijgen hoor ik graag welk merk dit is en waar je ze gekocht hebt. Ik heb ze nu van Volvo, maar heb ze nog niet uitgeprobeerd.

Vragen? Vermeld ze even!

Geplaatst: 02.12.2007 - 12:46
door NOS
SurV40mph schreef:Wat mij het meeste stoort is het optrekken, dan moet je de koppeling een redelijke tijd stilhouden op het moment dat hij aangrijpt, anders gaat de motor bokken met de mogelijkheid dat hij afslaat.
tractiecontrole uit, veel gas en de koppeling snel omhoog, anders rook je de koppeling op.

Geplaatst: 02.12.2007 - 17:26
door Aantje
Jammer joh, DSTC is niet meer uit te schakelen. Oeps...

Geplaatst: 02.12.2007 - 18:21
door bart simpson
Aantje schreef:Jammer joh, DSTC is niet meer uit te schakelen. Oeps...
zeker wel! de (de)activatie gaat tegenwoordig alleen via je richtingaanwijzerhandel

Geplaatst: 02.12.2007 - 20:47
door SurV40mph
Ja bij ons kan de traction control wel uit geschakeld worden volgens de meneer van Volvo die de auto aan ons afleverde....

Het is gelukkig nog niet zover gekomen, dat ik de koppeling begon te ruiken.
Maar in het uiterste geval is dit wel de oplossing.

Geplaatst: 03.12.2007 - 05:10
door Aantje
Waar en anders hoe zet je DSTC uit? Mij is het sinds het knopje is verwijderd nooit meer gelukt.

Geplaatst: 03.12.2007 - 06:30
door asta
Lijkt mij niet een gewenste situatie om zo weg te komen met een caravan achter je.
Een auto moet een caravan rustig van zijn plek kunnen trekken en daar moet de motor kracht voor leveren, dan lijkt mij dat flink op het spreekwoordelijke gas en je koppeling snel op laten komen niet het beste voor de koppeling.
Deze ervaring zegt mij voldoende om zeker niet voor een 2.0 benzine te kiezen, dit wijst erop dat de auto maar net aankan wat er achter hem hangt en dt gaat zich zeker uiten in het verbruik en slijtage van de onderdelen.

Geplaatst: 03.12.2007 - 08:46
door bart simpson
Aantje schreef:Waar en anders hoe zet je DSTC uit? Mij is het sinds het knopje is verwijderd nooit meer gelukt.
het antwoord stond hierboven al
Aantje schreef:Jammer joh, DSTC is niet meer uit te schakelen. Oeps...
zeker wel! de (de)activatie gaat tegenwoordig alleen via je richtingaanwijzerhandel

Geplaatst: 03.12.2007 - 12:31
door Peter
Zelf heb ik de 2.4i (170pk) en trek een caravan beladen van 1350 KG. Geen enkel probleem. De heuvel achter Luik doet hij met twee vingers in de neus. Gebruik ook geregeld de vijfde versnelling icm de cruise control. Terug in de vier altijd het gevoel nog iets extra's te hebben. Wat mij betreft een aanrader.
Alleen, het verbruik is desastreus.

Geplaatst: 03.12.2007 - 13:17
door Oceanracer
NOS schreef:
SurV40mph schreef:Wat mij het meeste stoort is het optrekken, dan moet je de koppeling een redelijke tijd stilhouden op het moment dat hij aangrijpt, anders gaat de motor bokken met de mogelijkheid dat hij afslaat.
tractiecontrole uit, veel gas en de koppeling snel omhoog, anders rook je de koppeling op.
Als je na iedere stop die je onderweg maakt naar Zuid Europa zo weg zou rijden, heb je aan het einde van de rit een verlengd caravanchassis. :D

Even serieus. Veel gas en koppeling omhoog is uitsluitend bedoeld om tegen een (steile) helling omhoog weg te rijden. De bedoeling hiervan is dat de voorwielen gaan spinnen, zodat de combinatie in beweging kan komen. De redenatie er achter is, dat je beter je banden kunt oproken, dan je koppeling. Deze laatste is namelijk duurder om te vervangen.

Als alternatief kun je beter de combinatie wat naar achteren laten rollen en daarbij laten scharen. Dan kun je daarna weer vooruit wegrijden. Hierdoor zal eerst de auto in beweging komen en daarna pas de caravan. Dit ontlast de koppeling, omdat deze al (bijna) helemaal omhoog kan zijn, alvorens dat de caravan in beweging wordt gebracht.

Onder normale omstandigheden geef je slechts een weinig beetje gas en laat je rustig de koppeling opkomen. Ik kan zelfs wegrijden zonder gas bij te geven, maar dan moet je wel geduld hebben. En met zo'n laag toerental wordt de koppeling niet dusdanig belast dat deze hier onder te leiden heeft.

Geplaatst: 03.12.2007 - 13:42
door V480-S60
FaGo schreef:De oude 2.4, dus niet de i uitvoering, was een zeer slechte caravantrekker omdat de overbrengingen geheel waren afgestelt op zuinigrijden. Het advies was toen ook, koop een 1.8 want die is goedkoper en een veel betere caravantrekker.
Ik wil je absoluut niet beledigen maar de 2.4 in de V70 en de V50 was, ook volgens caravantrekker.nl, een betere caravantrekker dan de huidige 145 pk 2.0 in de V50. Bij de engelse Towcar of the Year is de V50 2.0 zelfs volledig afgekraakt.

Ook heb ik nog nooit verhalen gehoord van V70 rijders. Die toch veelal de 140 pk versie hebben dat zij problemen met het rijden met caravans hebben. (En ik kom veel op het caravanforum en ontmoet veel caravanners met die auto)

Geplaatst: 03.12.2007 - 17:10
door asta
Citaat: De oude 2.4, dus niet de i uitvoering, was een zeer slechte caravantrekker omdat de overbrengingen geheel waren afgestelt op zuinigrijden. Het advies was toen ook, koop een 1.8 want die is goedkoper en een veel betere caravantrekker.

Dat is juist mooi dat deze op zuinigheid afgesteld is!
Omdat hij hierdoor laag in toeren blijft maar wel sterk is onderin zal deze uitermate geschikt zijn als caravantrekker.
Een auto die hoog in de toeren pas zijn Nm ter beschikking krijgt (alfa romeo b.v.) zal geen "prettige" caravantrekker zijn, wat niet wegneemt dat deze een caravan niet zal wegkrijgen alleen zal je er meer toeren voor moeten maken om de kracht van de motor te benutten.
En meer toeren betekent = meer verbruik (bij het acceleren dan welteverstaan).
Nadeel kan dan zijn dat je tegen een heuvel op rijdt in zijn 5 en bij een hoge toeren motor zal moeten terugschakelen omdat deze onder het toerental uitkomt waarbij hij optimaal de krachten van je motor benut.
De 2.4 motor heeft ook onderin zijn kracht zitten waarbij hij dus in zijn 5 relatief laag in de toeren al erg veel trekkracht heeft welke wellicht voldoende is om te top te halen zonder terug te hoeven schakelen.
Wat ik al zei, desnoods vraag je bij een dealer of je een occasion mag proberen voor je caravan om de verschillen te ondervinden.

Geplaatst: 09.12.2007 - 11:30
door FaGo

Geplaatst: 09.12.2007 - 13:41
door xc90t6
De 2.4I is zo'n krachtige motor. Heerlijk. Als carvantrekker is die denk ik perfect. Alleen zijn verbruik zonder carvan al hoog 1 op 10.

Geplaatst: 12.12.2007 - 15:54
door Peter
Dat kan ik beamen.

Geplaatst: 14.12.2007 - 19:01
door caliban
Ik rij een 2.4, moet wel bekennen dat deze getuned is naar de 170pk. Maar de overbrenging is het zelfde gebleven. Ik trek er een caravan mee van max lading 1350 kilo. En ik moet zeggen dat bevalt erg goed. Ben laaste zomer vakantie 4 weken in Zweden geweest en heb een 5 tal campings gehad. Had alleen 1 keer een probleempje de overnaachtings camping, daar was zoveel water gevallen dat ik het soppige grasveld niet afkwam, moest effies met de hand, maar ja dat heb je als je een voorwiel gedreven auto hebt dus dat heeft niks met motor inhoud te maken.

Als ik nu moest kiezen ik weer voor de 2.4 gaan, of een 2.4i. Blijft gewoon een fijne motor die 5 cilinder.... Dus ik zou het wel weten.......

Geplaatst: 22.08.2008 - 19:46
door denkweb
bart simpson schreef:Denk dat een 1.8 er niet voor onder doet voor € 2.000,-- minder.
Koop je privé zou momenteel ook je bij de Volvodealers kunnen kijken naar de z.g. Logicx V50's van 2007, allemaal met trekhaak en weinig kilometers
Logicx heeft ook alleen basismodellen gehad...