caravannen

Geleverd vanaf 2003
janbon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.11.2007 - 17:02

Ik ben van plan een volvo v50 2.0 benzine aan te schaffen. Kan iemand mij wat zeggen over ervaringen met het trekken van een caravan? Onze caravan weegt geladen maximaal 1300 kg
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Denk dat een 1.8 er niet voor onder doet voor € 2.000,-- minder.
Koop je privé zou momenteel ook je bij de Volvodealers kunnen kijken naar de z.g. Logicx V50's van 2007, allemaal met trekhaak en weinig kilometers
Volvo for life
Gebruikersavatar
xc90t6
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
Locatie: Onbekend
Contacteer:

Ik ken mensen met een 2.4I en een caravan en die vonden de trekkracht toch wel erg lekker. Misschien kan je beter voor een 2.0D gaan.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

De topic starter vraagt om ervaringen van een 2.0 benzine.
De 2.0 is een 4 cilinder en tevens de vervanger van de 2.4 handgeschakeld (140 pk 220Nm).
Of dit een lekkere caravan trekker is moet jij zelf beslissen, hij heeft een koppel van 185Nm & 145 pk.
Net even meer pk's maar wel heel wat minder kracht onderin, en dit is nou net zo fijn voor het trekken van een caravan begrijp ik van een aantal vervent caravan rijders. (waaronder mijn vader)
Wil je het maximale koppel bereiken dan zal je toeren moeten maken en dat is denk ik niet de meest gewenste situatie.
Zoals xc90tc als schrijft dat de 2.4i bij zijn kennissen prima bevalt, die motor heeft 175 pk maar heeft maar 10 Nm meer dan de standaard 2.4, ik denk dat je dan prima vooruit zou kunnen met de 2.4 en voor de meerprijs heb je er gelijk een automaat op zitten.
Een automaat is niet altijd prettig met een caravan maar de zelf lerende automaat past zich aan aan jou rijgedrag & door een hoger koppel hoeft hij ook minder vaak terug te schakelen om op toeren te kunnen blijven.
Als de caravan eenmaal rijdt dan gaat tie wel, even inhalen zit er toch niet in want je bent ten slotte gebonden aan de 80 km grens.
Ik denk persoonlijk op basis van de wensen van de vele caravan gebruikers dat je binnen jouw budget de motor moet uitzoeken met de hoogste Nm.
Als een diesel in jouw budget past dan kan je beter daar naar kijken, die hebben in vergelijking met een benzine motor heeeeeeeel wat meer Nm ter beschikking.
Ter vergelijking een 2.4 met 220Nm en een 2.0D 320Nm, die trekt het onderstel onder je caravan vandaan!!!
Maar goed daar staat maandelijks een hogere wegenbelasting tegenover & stijgende diesel prijzen!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bron: caravantrekker.nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Op bovenstaand overzicht zijn de verschillen zichtbaar tussen de 2.4i en de 2.0, beide natuurlijk benzine. Het is natuurlijk slechts een indicatie. Er zijn altijd combinaties die beter gaan, maar je kan het zeker ook minder treffen!
Ik denk dat je bij een snelheid van 80 km/u voornamelijk van de 4e versnelling gebruik moet maken, maar bij hogere snelheiden (vanaf 95 km/u) de vijfde ook zeer goed te gebruiken zal zijn.

De opmerking over het B-rijbewijs is echter niet correct!! De 2.0 weegt 1281 kilogram (zie voor de zekerheid kentekenbewijs) en om een caravan van 1300 kg (leeeg gewicht + laagvermogen) te mogen trekken is BE dan verplicht.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
janbon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.11.2007 - 17:02

janbon schreef:Ik ben van plan een volvo v50 2.0 benzine aan te schaffen. Kan iemand mij wat zeggen over ervaringen met het trekken van een caravan? Onze caravan weegt geladen maximaal 1300 kg
allen bedankt voor de antwoorden. Ik weet dan een diesel onderin een veel grotere trekkracht heeft. Alleen gaat het hier om en leaseauto waarbij een diesel niet aan de orde is. Ik zit met de keuze voor een V50 2.0 met alles er op en eraan of een V50 2.4 met minder toeters en bellen. Als de 2.4 een veel betere trekker is zou ik voor de 2.4 willen gaan. Niets is zo een frustratie als niet vooruit te kunnen komen. Mijn wens is om op een vlakke weg gewoon 80-90 (Frankrijk en Duitsland) in zijn 5e versnelling te kunnen rijden.
Wie heeft hier ervaring mee
janbon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.11.2007 - 17:02

janbon schreef:Ik ben van plan een volvo v50 2.0 benzine aan te schaffen. Kan iemand mij wat zeggen over ervaringen met het trekken van een caravan? Onze caravan weegt geladen maximaal 1300 kg
allen bedankt voor de antwoorden. Ik weet dan een diesel onderin een veel grotere trekkracht heeft. Alleen gaat het hier om en leaseauto waarbij een diesel niet aan de orde is. Ik zit met de keuze voor een V50 2.0 met alles er op en eraan of een V50 2.4 met minder toeters en bellen. Als de 2.4 een veel betere trekker is zou ik voor de 2.4 willen gaan. Niets is zo een frustratie als niet vooruit te kunnen komen. Mijn wens is om op een vlakke weg gewoon 80-90 (Frankrijk en Duitsland) in zijn 5e versnelling te kunnen rijden.
Wie heeft hier ervaring mee
janbon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.11.2007 - 17:02

allen bedankt voor de antwoorden. Ik weet dan een diesel onderin een veel grotere trekkracht heeft. Alleen gaat het hier om en leaseauto waarbij een diesel niet aan de orde is. Ik zit met de keuze voor een V50 2.0 met alles er op en eraan of een V50 2.4 met minder toeters en bellen. Als de 2.4 een veel betere trekker is zou ik voor de 2.4 willen gaan. Niets is zo een frustratie als niet vooruit te kunnen komen. Mijn wens is om op een vlakke weg gewoon 80-90 (Frankrijk en Duitsland) in zijn 5e versnelling te kunnen rijden.
Wie heeft hier ervaring mee
janbon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.11.2007 - 17:02

asta schreef:De topic starter vraagt om ervaringen van een 2.0 benzine.
De 2.0 is een 4 cilinder en tevens de vervanger van de 2.4 handgeschakeld (140 pk 220Nm).
Of dit een lekkere caravan trekker is moet jij zelf beslissen, hij heeft een koppel van 185Nm & 145 pk.
Net even meer pk's maar wel heel wat minder kracht onderin, en dit is nou net zo fijn voor het trekken van een caravan begrijp ik van een aantal vervent caravan rijders. (waaronder mijn vader)
Wil je het maximale koppel bereiken dan zal je toeren moeten maken en dat is denk ik niet de meest gewenste situatie.
Zoals xc90tc als schrijft dat de 2.4i bij zijn kennissen prima bevalt, die motor heeft 175 pk maar heeft maar 10 Nm meer dan de standaard 2.4, ik denk dat je dan prima vooruit zou kunnen met de 2.4 en voor de meerprijs heb je er gelijk een automaat op zitten.
Een automaat is niet altijd prettig met een caravan maar de zelf lerende automaat past zich aan aan jou rijgedrag & door een hoger koppel hoeft hij ook minder vaak terug te schakelen om op toeren te kunnen blijven.
Als de caravan eenmaal rijdt dan gaat tie wel, even inhalen zit er toch niet in want je bent ten slotte gebonden aan de 80 km grens.
Ik denk persoonlijk op basis van de wensen van de vele caravan gebruikers dat je binnen jouw budget de motor moet uitzoeken met de hoogste Nm.
Als een diesel in jouw budget past dan kan je beter daar naar kijken, die hebben in vergelijking met een benzine motor heeeeeeeel wat meer Nm ter beschikking.
Ter vergelijking een 2.4 met 220Nm en een 2.0D 320Nm, die trekt het onderstel onder je caravan vandaan!!!
Maar goed daar staat maandelijks een hogere wegenbelasting tegenover & stijgende diesel prijzen!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb zelf een 2.4 170 pk, maar rijd met caravan bij 80 km/u nooit in z'n 5. Je moet in 5 meer gas geven om de gang er in te houden. Op de BC zie je dat dan het verbruik hoger is, dan wanneer de vierde versnelling wordt gebruikt. Bij hogere snelheden kan de vijf wel worden gebruikt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Blijf erbij dat een 1.8 voor € 2.000,-- minder nauwelijks onderdoet voor die 2.0, het geremd trekvermogen scheelt slechts 50kg's tussen die 2.
Zet beiden icm met jouw specifieke caravan eens in www.trekauto.nl (en verbaas je)
janbon
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.11.2007 - 17:02

Nogmaals bedankt voor de antwoorden. Ik zal op de aangegeven sites kijken. Mijn excuus voor een aantal de zelfde tekst :( . Weet nu beter hoe e.e.a. werkt :P .
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Kijk ook even hier voor de resultaten van de V50 2.0 bij de verkiezing trekauto van het jaar 2007.

En kijk hier voor de 2.4 bij de verkiezingen van 2005.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De inmiddels niet meer leverbare 2.4 van 140pk voldeed daarbij toch even beter, neem dan een 2.4i van 170pk (als het past in je leasebedrag)
Volvo for life
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

In 2005 is de S40 als winnaar uit de bus gekomen met de 1.8 benzine. Lees maar even door.

Het idee van Bart om voor de (ook nog eens veel voordeligere) 1.8 te kiezen is dus zo gek nog niet! Kun je het verschil weer uitgeven aan leuke extra's!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
yoghurtv
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 17.10.2007 - 22:21

maar 1300KG wil hij trekken... als ik hier kijk:
http://www.caravantrekker.nl/trekautote ... &serie=V50
dan is bij de 1.8 het max advies trekgewicht: 1200 kg...
V50 1.6d MY08 | Ed. II | Titanium Grey | Black/Offblack | 17"; Zaurak Diamond Cut | iPod | Parrot
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Als je de 2.4 kunt nemen dan zou ik die luxe nemen i.p.v. extra's.
Waarom?
A. je hebt een automaat.
B. veel meer kracht onderin wat zeker als comfort ervaren zal worden, niet alleen met een caravan.
C. Denk aan het verbruik en geluid tussen een 2.0 en 2.4, die 4 cilinder gaat zeker meer motor geluid produceren dan de 2.4
Ga eens met beiden rijden bij een dealer, dan kan je ervaren wat de verschillen in motor uitmaken.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
xc90t6
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
Locatie: Onbekend
Contacteer:

Ja ik zelf heb nu de luxe van de 2.4I maar daar trek ik nooit caravans mee. Jammer dat je niet voor een diesel kan. Ik zou denk ik voor de 2.0 gaan. Is de 2.4 niet meer leverbaar?
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

2.4 is alleen nog leverbaar met automaat, handgeschakeld is nu een 2.0 liter 4 cilinder.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”