Aanpassing regels voor Xenon-verlichting
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het zou consekwent zijn als een auto afwijkt van de typegoedkeuring er afkeur bij een APK zou volgen.
- IRH
- 1st Gear member
Welke regel is er dan precies opgenomen en per wanneer?Volmar schreef:
Ik heb een APK bij de dealer afgebroken, omdat ze de auto
niet wilden goedkeuren, omdat de hoogteregeling er niet
op zat....... De keurmeester vond dat dat wel nodig was.
Die kende de regels blijkbaar ook al niet.
Onzin dus, is al 2x goedgekeurd met de Xenons.
Nu is het wel in de APK regels opgenomen.
Komt er weer een klusje bij.
Dat er hoogteverstelling op moet zitten of automatische hoogteverstelling?
Ik heb het dan natuurlijk over de aftermarket setjes.
- Volmar
- 3rd Gear member
Is dat nou niet het probleem van onze regering(en)??
Inconsequentie??
Is er trouwens al bekend hoe ze die regelgeving willen handhaven.
Ik bedoel. Ik heb Xenon en heb er zelf (er is geen typegoedkeuring
voor afgegeven!!) automatische hoogteregeling op gebouwd.
Hoe controleren ze dat en als ze dat al doen, wie zegt dan dat ie
wordt goedgekeurd. Het kan er inmmers volgens de typegoed-
keuring van de auto niet eens op zitten.
De ombouwset zal dan wel eerst zelf een goedgekeuring moeten
hebben.
Toch??
Inconsequentie??
Is er trouwens al bekend hoe ze die regelgeving willen handhaven.
Ik bedoel. Ik heb Xenon en heb er zelf (er is geen typegoedkeuring
voor afgegeven!!) automatische hoogteregeling op gebouwd.
Hoe controleren ze dat en als ze dat al doen, wie zegt dan dat ie
wordt goedgekeurd. Het kan er inmmers volgens de typegoed-
keuring van de auto niet eens op zitten.
De ombouwset zal dan wel eerst zelf een goedgekeuring moeten
hebben.
Toch??
It's only kinky the first time
- Volmar
- 3rd Gear member
Ik heb het niet. Weet ook nog niet of het mogelijk is.
Heb alleen wiswas installatie.
Bij de nieuwere types V/S40 is het wel mogelijk door toevoeging
van een angle detector op de achteras.
Maar bij deze types werkt de verlichting via een control unit.
De unit is niet op de oudere types toe te passen.
Heb alleen wiswas installatie.
Bij de nieuwere types V/S40 is het wel mogelijk door toevoeging
van een angle detector op de achteras.
Maar bij deze types werkt de verlichting via een control unit.
De unit is niet op de oudere types toe te passen.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik dat eigenlijk alle auto's een automatische hoogteregeling zouden moeten hebben; vooral in deze vakantieperiode zie je weer van die sukkelaars met sleurhutten of een halve fietsenstalling op de trekhaak met lampen die recht omhoog schijnen; het knopje om de hoogteregeling handmatig af te stellen kunnen of willen ze niet vinden.
Xenonauto's moeten een automatische hoogteregeling en sproeiers hebben, prima hoor, maar dan ook voor elke xenonauto; anders discrimineer je en discrimineren is in Nederland nog steeds not done; dus ook voor inbouw achteraf, ik zou ook niet weten waarom dat daar niet zou moeten gelden.
Handhaving en pakkans: voor auto's jonger dan 3 jaar verandert er in 2006 pas wat maar wordt de pakkans laag, alleen bij een verkeerscontrole zou je tegen de (xenon)lamp kunnen lopen, te vergelijken met rijden met gladde banden. Voor oudere, apk plichtige auto's verandert er eventueel ook pas in 2006 wat gesteld dat deze wetgeving definitief doorgaat. Tot 1 januari 2006 staat er in de apk wetgeving alleen iets over het geprojecteerde lichtbeeld, en of dat met xenon of carbid wordt bereikt doet niet ter zake. In 2006 komt er misschien een aanvulling op de apk regels. Ik zeg misschien, omdat er nu niets in de apk staat over het aanwezig moeten zijn van een handmatige hoogteregeling bij gewone verlichting of automatische bij xenon! De diverse vormen van hoogteregeling is voor de apk geen controlepunt, of dat in 2006 zo blijft is de vraag. Over hoogteregeling staat alleen dat je het projectievlak moet meten met de handmatige regeling in beladen toestand en de automatische regeling met draaiende motor. Kortom, tot 2006 is er niets aan de hand en na 2006 wordt het een persoonlijke (pak)kansberekening...........
Uiteraard leidt dit soort discussies vaak tot scheldpartijen op de ambtenarij, iets wat het op verjaardagen natuurlijk lekker doet, maar denk ook eens even waarom er helaas regels zijn. Natuurlijk zijn er best wel eens regels die kant nog wal raken, maar waarom zijn er bv. zoveel verkeersdrempels??? om de simpele reden dat we met z'n allen kennelijk niet de nodige discipline kunnen opbrengen rustig te rijden waar het nodig is. En als iedereen nou eens z'n (xenon)koplampafstelling in de gaten hield en zijn lampglas dagelijks poetste, waren dit soort regels als waar we nu over praten niet nodig geweest. Natuurlijk lijden de vele goeden weer onder de paar slechterikken en geldt dit niet voor ons brave forummers maar uiteraard alleen voor onze opgefokte buurman met zijn ricagechipte auto met 19 inch wielen en zo......maar dat hadden jullie uiteraard al begrepen.....
Xenonauto's moeten een automatische hoogteregeling en sproeiers hebben, prima hoor, maar dan ook voor elke xenonauto; anders discrimineer je en discrimineren is in Nederland nog steeds not done; dus ook voor inbouw achteraf, ik zou ook niet weten waarom dat daar niet zou moeten gelden.
Handhaving en pakkans: voor auto's jonger dan 3 jaar verandert er in 2006 pas wat maar wordt de pakkans laag, alleen bij een verkeerscontrole zou je tegen de (xenon)lamp kunnen lopen, te vergelijken met rijden met gladde banden. Voor oudere, apk plichtige auto's verandert er eventueel ook pas in 2006 wat gesteld dat deze wetgeving definitief doorgaat. Tot 1 januari 2006 staat er in de apk wetgeving alleen iets over het geprojecteerde lichtbeeld, en of dat met xenon of carbid wordt bereikt doet niet ter zake. In 2006 komt er misschien een aanvulling op de apk regels. Ik zeg misschien, omdat er nu niets in de apk staat over het aanwezig moeten zijn van een handmatige hoogteregeling bij gewone verlichting of automatische bij xenon! De diverse vormen van hoogteregeling is voor de apk geen controlepunt, of dat in 2006 zo blijft is de vraag. Over hoogteregeling staat alleen dat je het projectievlak moet meten met de handmatige regeling in beladen toestand en de automatische regeling met draaiende motor. Kortom, tot 2006 is er niets aan de hand en na 2006 wordt het een persoonlijke (pak)kansberekening...........
Uiteraard leidt dit soort discussies vaak tot scheldpartijen op de ambtenarij, iets wat het op verjaardagen natuurlijk lekker doet, maar denk ook eens even waarom er helaas regels zijn. Natuurlijk zijn er best wel eens regels die kant nog wal raken, maar waarom zijn er bv. zoveel verkeersdrempels??? om de simpele reden dat we met z'n allen kennelijk niet de nodige discipline kunnen opbrengen rustig te rijden waar het nodig is. En als iedereen nou eens z'n (xenon)koplampafstelling in de gaten hield en zijn lampglas dagelijks poetste, waren dit soort regels als waar we nu over praten niet nodig geweest. Natuurlijk lijden de vele goeden weer onder de paar slechterikken en geldt dit niet voor ons brave forummers maar uiteraard alleen voor onze opgefokte buurman met zijn ricagechipte auto met 19 inch wielen en zo......maar dat hadden jullie uiteraard al begrepen.....
- Volmar
- 3rd Gear member
ps-amazon schreef:Persoonlijk vind ik dat eigenlijk alle auto's een automatische hoogteregeling zouden moeten hebben; vooral in deze vakantieperiode zie je weer van die sukkelaars met sleurhutten of een halve fietsenstalling op de trekhaak met lampen die recht omhoog schijnen; het knopje om de hoogteregeling handmatig af te stellen kunnen of willen ze niet vinden.
En daarom wil ik ook automatische hoogteregeling.
Dat wilde ik eigenlijk al veel langer.
Ik vergeet dat knopje wel eens. Maar standaard heb ik die lampen
eigenlijk al op een lagere stand.
Maar ja, ik heb er soms wel eens wat achter hangen en dan vergeet je
de lampenstand aan te passen :oops:
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik begrijp dat het vor bezitters van Nep-xenon en Achteraf-Xenon een kostbare beslissing is.
Maar wat ik niet begrijp is dat de mensen die dat met hun auto gedaan hebben, zich niet realiseren dat men anderen al bij ENIGSZINS foute afstelling al ernstig en gevaarlijk hindert, veel méér dan mensen die verkeerd afgestelde halogeenlampen hebben. Als je dat nooit ziet, kom je niet vaak op straat 's avonds, of je rijdt alleen in villawijken.
Dat een gewone dimlamp kapot gaat, alla; dat ie eens een keer verkeerd staat afgesteld: ontzettend lomp, maar da's nog zonder opzet. Maar xenon zonder automatische hoogteregeling, dat is het opzettelijk in gevaar brengen van medeweggebruikers. Bovendien zijn veel van die Achteraf-Xenons nep, omdat niet de hele unit erop afgestemd is, dus de lichtbundel is dan minder optimaal. Dat blauwe kleurtje staat net zo stoer als een goudkleurige zonnebril op het hoofd van een Italiaanse bink (was net effe een week in Rome...), maar dat betere zicht is nogal broodje-aap.
Met mijn 51-jarige ogen (met o.a. één lui oog) kan ik nog steeds perfect zien met mijn halogeentjes in het nachtelijk duister. Maar ja, ik ben dus wel een sukkel met stomme witte lampjes vóórop mijn Volvo en ga dus weer niet met mijn (show)tijd mee...
Maar wat ik niet begrijp is dat de mensen die dat met hun auto gedaan hebben, zich niet realiseren dat men anderen al bij ENIGSZINS foute afstelling al ernstig en gevaarlijk hindert, veel méér dan mensen die verkeerd afgestelde halogeenlampen hebben. Als je dat nooit ziet, kom je niet vaak op straat 's avonds, of je rijdt alleen in villawijken.
Dat een gewone dimlamp kapot gaat, alla; dat ie eens een keer verkeerd staat afgesteld: ontzettend lomp, maar da's nog zonder opzet. Maar xenon zonder automatische hoogteregeling, dat is het opzettelijk in gevaar brengen van medeweggebruikers. Bovendien zijn veel van die Achteraf-Xenons nep, omdat niet de hele unit erop afgestemd is, dus de lichtbundel is dan minder optimaal. Dat blauwe kleurtje staat net zo stoer als een goudkleurige zonnebril op het hoofd van een Italiaanse bink (was net effe een week in Rome...), maar dat betere zicht is nogal broodje-aap.
Met mijn 51-jarige ogen (met o.a. één lui oog) kan ik nog steeds perfect zien met mijn halogeentjes in het nachtelijk duister. Maar ja, ik ben dus wel een sukkel met stomme witte lampjes vóórop mijn Volvo en ga dus weer niet met mijn (show)tijd mee...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member

Yeeh, bij het graf van die laatste paus vroeg ik me net af: zouden al die knielende reli's nou aan het bedenken zijn hoe duur Xenon is...
Volvo Rules the Road
- Paul
- Geartronic member
Je hebt wel een puntje, maar je hebt een verschil tussen mensen die graag van die BLAUWE lampen willen hebben om mensen te laten denken dat ze een dure auto hebben. Zie dit veel in Golfjes en van die Astra's.
Maar er zijn ook mensen (zoals ik) die veel kilometers rijden en ook veel in de nacht. Mensen die verwend zijn door te rijden met autos die het wel hebben... dus heb ik ECHTE xenon lampen in mijn auto gezet, wat een veel witter licht geeft en veel helderder is als mijn oude lampen. Die goed zijn afgestelt en zijn getest op onverlichte N wegen door met andere autos'tegemoet te komen etc.
En als ik zwaar beladen ben ietsje lager af te stellen.
Maar goed, ik ga sproeiers erop laten zetten, overigens allemaal in mijn 206 hoor V40 heeft al xenon vanaf fabriek...
EN er zijn genoeg BMW's Mercedessen en andere type autos die xenon hebben vanaf fabriek die verkeerd zijn afgestelt...
Maar er zijn ook mensen (zoals ik) die veel kilometers rijden en ook veel in de nacht. Mensen die verwend zijn door te rijden met autos die het wel hebben... dus heb ik ECHTE xenon lampen in mijn auto gezet, wat een veel witter licht geeft en veel helderder is als mijn oude lampen. Die goed zijn afgestelt en zijn getest op onverlichte N wegen door met andere autos'tegemoet te komen etc.
En als ik zwaar beladen ben ietsje lager af te stellen.
Maar goed, ik ga sproeiers erop laten zetten, overigens allemaal in mijn 206 hoor V40 heeft al xenon vanaf fabriek...
EN er zijn genoeg BMW's Mercedessen en andere type autos die xenon hebben vanaf fabriek die verkeerd zijn afgestelt...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Dat laatste is, denk ik, een misverstand. Als ze fabrieksmatig afgeleverd zijn, zit er een automatische hoogteverstelling op. Toch zijn ze irritant voor medeweggebruikers, waardoor je denkt dat ze fout zijn afgesteld. Het feit dat de meeste mensen allang niet meer knipperen met hun grootlicht tegen die xenonmensen komt door de gewenning.
Als jouw lampen geen automatische hoogteverstelling hebben, moet je regelmatig je medeweggebruikers stevig verblinden: bij een beetje andere belading is dat gauw gebeurd.
Overigens is het geen kunst dat xenon ietsjes meer zicht geeft: omdat het spul verder schijnt zie je meer, verblind je meer. Als je je grootlicht aanzet, zie je óók meer (schijnt immers verder). Helaas verblind je dan je medeweggebruikers evenzeer...
Dus mijn stelling is: een sociaal mens gebruikt die troep niet.
Als jouw lampen geen automatische hoogteverstelling hebben, moet je regelmatig je medeweggebruikers stevig verblinden: bij een beetje andere belading is dat gauw gebeurd.
Overigens is het geen kunst dat xenon ietsjes meer zicht geeft: omdat het spul verder schijnt zie je meer, verblind je meer. Als je je grootlicht aanzet, zie je óók meer (schijnt immers verder). Helaas verblind je dan je medeweggebruikers evenzeer...
Volvo Rules the Road
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik ben het volkomen met je eensBattlecruiser S80 schreef:Dat laatste is, denk ik, een misverstand. Als ze fabrieksmatig afgeleverd zijn, zit er een automatische hoogteverstelling op. Toch zijn ze irritant voor medeweggebruikers, waardoor je denkt dat ze fout zijn afgesteld. Het feit dat de meeste mensen allang niet meer knipperen met hun grootlicht tegen die xenonmensen komt door de gewenning.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Contacteer:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens aangezien xenon gewoon op tussen de 1,2% en 1,4% (type en hoogte afhankelijk) wordt afgesteld wat hetzelfde is als bij halogene-verlichting, maar wat wel een feit is dat de licht bundel geconcentreerder is doordat het uit een klein pitje komt waar het bij halogeen of gloeilamp van een gloeidraad van 5á6mm komt. Dus minder geconcentreerd en een beetje het zelfde als scherpe-lens (xenon) onscherp-lens (halogeen)Battlecruiser S80 schreef: Overigens is het geen kunst dat xenon ietsjes meer zicht geeft: omdat het spul verder schijnt zie je meer, verblind je meer.
wat mijn eigen bevindingen zijn is dat xenon achter een projector( BMW, Volvo S40 V50 en Citroën C5) een mooier beeld geeft als bij de reflector-verlichting (Renauld, Peugout en Volvo S60 V70) wat dus minder pijnlijk voor de ogen is.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Paul
- Geartronic member
Ik ben het hier echt absoluut niet mee eens, maar iedereen zijn mening. Dus ik hou hier op met de discussie
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Doe je dan je ogen vast ruim van tevoren dicht?Denniskl schreef:Vaak zie je ze al van ver aankomen. Kan je er rekening mee houden.
-
- 2nd Gear member
Misschien tijd voor een automatisch dimmende voorruit?
naja het is natuurlijk grote onzin. Ik vind het goed dat die xenon-verlichting aan regels is gebonden omdat het heel gevaarlijke situaties op kan leveren. Dus moet je ook maar voldoen aan die regels met after-market spullen.
naja het is natuurlijk grote onzin. Ik vind het goed dat die xenon-verlichting aan regels is gebonden omdat het heel gevaarlijke situaties op kan leveren. Dus moet je ook maar voldoen aan die regels met after-market spullen.
- V480-S60
- Geartronic member
Jongens hou het fijn he,
Ik kan me de frustratie van de kopers van die met een duur woord aftermarket setjes wel indenken. Heb je wat gekocht dat aan de eisen voldoet, veranderen de eisen en kan je weer aan de slag. Dat is typisch Nederland oftewel Den Haag.
Persoonlijk zou ik geen aftermarket Xenon set kopen gewoon omdat ik het niet nodig vindt. Ondanks alle slechte berichten over slecht zicht van de standaard koplampen van de S/V40.
Ik koop gewoon goeie (Philips of Osram) H7 pitten, gewoon 55W, laat de lampen goed afstellen en houd de glazen schoon. Met 50.000 km/jaar niet te klagen over het lichtbeeld, ook niet op de donkere polderwegen.
Daarnaast heb ik niet het gevoel dat de aftermarket Xenon lampen van dezelfde kwaliteit zijn als de af-fabriek sets. Bij directe montage wordt de helderheid van het koplampglas extra gecontroleerd, minime afwijkingen of onregelmatigheden kunnen al een verkeerde verstrooiïng geven en daarmee verblinden. Dat zie ik ze voor de aftermarket niet doen.
Dat hebben BMW en in mindere mate Mercedes aan den lijve ondervonden. Vandaar sommige ietwat oudere BMW's met verblindend licht als ze Xenon hebben, ondanks het feit dat de lampen goed staan afgesteld.
Als je dus Xenon wilt hebben neem het af-fabriek en bouw het niet na die tijd in.
Ik kan me de frustratie van de kopers van die met een duur woord aftermarket setjes wel indenken. Heb je wat gekocht dat aan de eisen voldoet, veranderen de eisen en kan je weer aan de slag. Dat is typisch Nederland oftewel Den Haag.
Persoonlijk zou ik geen aftermarket Xenon set kopen gewoon omdat ik het niet nodig vindt. Ondanks alle slechte berichten over slecht zicht van de standaard koplampen van de S/V40.
Ik koop gewoon goeie (Philips of Osram) H7 pitten, gewoon 55W, laat de lampen goed afstellen en houd de glazen schoon. Met 50.000 km/jaar niet te klagen over het lichtbeeld, ook niet op de donkere polderwegen.
Daarnaast heb ik niet het gevoel dat de aftermarket Xenon lampen van dezelfde kwaliteit zijn als de af-fabriek sets. Bij directe montage wordt de helderheid van het koplampglas extra gecontroleerd, minime afwijkingen of onregelmatigheden kunnen al een verkeerde verstrooiïng geven en daarmee verblinden. Dat zie ik ze voor de aftermarket niet doen.
Dat hebben BMW en in mindere mate Mercedes aan den lijve ondervonden. Vandaar sommige ietwat oudere BMW's met verblindend licht als ze Xenon hebben, ondanks het feit dat de lampen goed staan afgesteld.
Als je dus Xenon wilt hebben neem het af-fabriek en bouw het niet na die tijd in.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Denniskl
- 5th Gear member
Als jij dat wil...bart simpson schreef:Doe je dan je ogen vast ruim van tevoren dicht?Denniskl schreef:Vaak zie je ze al van ver aankomen. Kan je er rekening mee houden.

Nee, je kan bijvoorbeeld er niet in gaan kijken.
Maar zoals ik dus al eerder gezegt had:
Ik heb er bijna nooit last van.
Misschien komt dat omdat ik een "jonge rijder" (21) ben.
En er mee "opgegroeid" ben.
Ik zit, zoals velen, de hele dag op de weg, dus het valt mij niet echt op.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
V480-V40 schreef:Ik kan me de frustratie van de kopers van die met een duur woord aftermarket setjes wel indenken. Heb je wat gekocht dat aan de eisen voldoet, veranderen de eisen en kan je weer aan de slag..
Het is in alle geval imitatiespul waaraan nu (weliswaar wat aan de late kant) vergelijkbare eisen met het originele "af fabrieks" spul