Aanpassing regels voor Xenon-verlichting

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
volvoruud
3rd Gear member
Berichten: 319
Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Niet geheel een Volvo nieuwsbericht, maar wel van toepassing voor sommige van de bezoekers volgens mij.
Aanpassing regels voor Xenon-verlichting

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust om hun voertuigen aan te passen.
Bron: Verkeer en Waterstaat
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cgi-b ... =2960&id=1
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

Nou das mooi naatje! :?
Moet ik nog langer gaan nadenken om dat te doen...
Maar zo'n niveau-regelaar...
Als je nou zo'n originele set koopt. (marktplaats ofzo...)
Zit dat er dan meteen in?
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Nope.

Sterker nog ze helpen ook direct de markt voor hella en andere setjes die je kunt monteren in NIET-Xenon lampunits om zeep.

Weer een fijne actie. Als je voor de gein eens gaat kijken op de site van verkeer en waterstaat en rijzen de haren je ten berge bij alle achterlijke ideen die ze wekelijks bedenken.


Volstrekt geschift. Maar ja, als je niet elke week 2 stommiteiten bedenkt, dan kun je niet een hele kudde ambtenaren aan het werk houden.
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Was te verwachten NL kennende ](*,) :splat:
Nog even verbieden ze het zelfs je auto te verlagen om dat het de drempels beschadigd :-x :-x

Maar is ook geen achteraf in te bouwen niveauregel systeem te krijgen.
Wat naar mijn idee bestaat uit twee as sensors die op de stabilisatorstang moet en een regel comp. de regelmotoren kun je vast blijven gebruiken ::?:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Bij iedere nieuwe auto is een rij van (misschien soms onredeljke) eisen waaraan deze voor de typegoedkeuring moet voldoen anders wordt er geen kenteken op afgegeven, rijdt deze dan is ineens alles niet meer van belang, een beetje raar vind je zelf ook niet?
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

bart simpson schreef:Bij iedere nieuwe auto is een rij van (misschien soms onredeljke) eisen waaraan deze voor de typegoedkeuring moet voldoen anders wordt er geen kenteken op afgegeven, rijdt deze dan is ineens alles niet meer van belang, een beetje raar vind je zelf ook niet?
Je bent het er dus mee eens?
Maar het is toch raar.
Het lichtbeeld veranderd niet.
Wat ik dan wel verplicht zou willen stellen is die sproeierinstallatie.
Om lichtbreking te voorkomen...
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Ik had de regel wel ooit verwacht, maar niet zo snel.
Voor veel mensen is het zelfs niet te doen.
Op een volvo kun je altijd wel een wiswas installatie monteren,
maar voor heel veel auto's is dat niet mogelijk, laat staan de
hoogteregeling.

De wiswas installatie heb ik al (Thanks Marinus :D ), maar de
automatische hoogteregeling wordt wat lastiger.
Ik ga uitzoeken hoe je een Fase I kunt voorzien van
een hoogteregeling.
Voor zover ik weet was dat niet leverbaar op een Fase I.
Misschien weet iemand van jullie dat?
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Denniskl schreef:
bart simpson schreef:Bij iedere nieuwe auto is een rij van (misschien soms onredeljke) eisen waaraan deze voor de typegoedkeuring moet voldoen anders wordt er geen kenteken op afgegeven, rijdt deze dan is ineens alles niet meer van belang, een beetje raar vind je zelf ook niet?
Je bent het er dus mee eens?
Maar het is toch raar.
Het lichtbeeld veranderd niet.
Wat ik dan wel verplicht zou willen stellen is die sproeierinstallatie.
Om lichtbreking te voorkomen...
Het gaat toch om het principe? wat voor zin hebben (soms best heel doordachte) typegoedkeuringseisen als het daarna een zootje wordt
met emissie, wielophanging, verlichting etc.?
Bij xenon horen nu eenmaal aut. hoogteverstelling en koplampreiniging, daar is toch niets mis mee? al die separate delen hebben de functie om het geheel goed en veilig te laten functioneren.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Volmar schreef: Ik ga uitzoeken hoe je een Fase I kunt voorzien van
een hoogteregeling.
Voor zover ik weet was dat niet leverbaar op een Fase I.
Misschien weet iemand van jullie dat?
Mijn lampen hebben wel hoogteregeling, gaat nu maar in 3 stappen met een schakelaar, maar moet wel mogelijk zijn om dat aan te passen lijkt me?
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Ja, standaard kun je de hoogte met de hand afstellen.
Maar in de nieuwe regels moet het automatisch gaan.

Er komt vanzelf een oplossing :D
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

Volmar schreef:Er komt vanzelf een oplossing :D
Dat mag ik wel hopen jah!
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33129
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wel echt heel a-relaxed, heb het sinds februari in mijn 206...

Eerst die stinger nu dit...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volmar schreef:Ja, standaard kun je de hoogte met de hand afstellen.
Maar in de nieuwe regels moet het automatisch gaan.
In de oude regels moest het ook al automatisch gaan, die after market setjes voldeden dus al nooit aan de eisen die voor xenon golden.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33129
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nee, in Nederland gold die regel alleen als het vanaf fabriek was!

Sproeiers en niveauregeling waren niet verplicht
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

Juist!
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Sorry maar ik kan het niet erg vinden... Steeds meer van die xenon-lampen op de weg verblinden als een idioot.... Zullen wel vooral die zelfinbouwkitjes zijn waarbij de inbouwer "vergeet" het spul netjes af te stellen. Ik snap het nut ook niet, het gaat al jaren goed met halogeen, waarom nu ineens xenon? Als je dat nodig hebt om 's nachts de weg op te gaan, blijf dan thuis of neem een taxi ofzo. Zelfde geldt ook voor die blue-vision lampen, als je die tegenkomt zie niks meer, zitten ze achter je dan ben je bijna al het zich via de spiegels kwijt en door het aanpassende vermogen in je ogen zie je ook minder naar voren. En dan nog claimen dat die troep veiliger is....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

Reitse schreef:Ik snap het nut ook niet, het gaat al jaren goed met halogeen, waarom nu ineens xenon?
Het ging jaren goed met kaarsen, waarom gingen ze over tot gloeilampen?
Voor het betere zicht.
Als xenon verkeerd word afgesteld, is dat vervelend, maar halogeen ook toch?

(niet aanval modus)
Maar als jij al door Blue Vison verblind word,
wat niet echt veel anders is dan normaal halogeen,
dan kom jij iedere keer, denk ik, de verkeerde tegen. (verkeerd afgesteld)
Of je hebt erg gevoelige ogen... Kan ook he?

Daar moeten ze zich eens druk om gaan maken:
Verkeerd afgestelde koplampen!
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

En wat noemen jullie verblinden?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit last heb van Xenon-verlichting.
Vaak zie je ze al van ver aankomen. Kan je er rekening mee houden.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20822
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Denniskl schreef: Daar moeten ze zich eens druk om gaan maken:
Verkeerd afgestelde koplampen!
Volledig mee eens, daarom ben ik persoonlijk ook niet echt blij met al die conversiekitjes voor Xenon. Die krijg je niet goed afgesteld.
Philips Vision plus of GT geven bij de V40 Phase II genoeg zicht, maar dan moeten de lampen wel goed afgesteld staan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Ik lees het al, niet iedereen was volledig op de hoogte van de
regelgeving.

Ik heb een APK bij de dealer afgebroken, omdat ze de auto
niet wilden goedkeuren, omdat de hoogteregeling er niet
op zat....... De keurmeester vond dat dat wel nodig was.
Die kende de regels blijkbaar ook al niet.

Onzin dus, is al 2x goedgekeurd met de Xenons.

Nu is het wel in de APK regels opgenomen.
Komt er weer een klusje bij.
Zoals ik al zei, probleem lost zichzelf wel op......
Het is meestal de oplossing waar mensen moeite mee hebben :D
It's only kinky the first time
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”