Pagina 2 van 2
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 15.02.2015 - 23:13
door Live4Volvo
Ik denk ik kick dit topic maar eens een keer want ik heb ditzelfde probleem met mijn Volvo S40 2.4 (Phase II) uit 2004.
Ik kon nog niet een duidelijke oplossing vinden dus misschien dat er mensen zijn die dit eerder hebben ervaren en opgelost.
Om even duidelijk te zijn:
Het komt bij mij voor als ik achteruit van een parkeerplaats rijdt en daarna vooruit wegrijd met of zonder gedraaid stuur.
Soms zelfs pas na een meter of 10/20. Verder tijdens het rijden geen klachten. Ook is er volgens mij geen verband tussen
een lage of hoge omgevingstemperatuur, en het gebeurt met warme én koude motor. En om het nog spannender te maken:
Soms doet ie het wel en vaak doet ie het niet.
Het geluid zou ik omschrijven als een enkele knoep of knak die mijns inziens van het rechtervoortrein lijkt te komen.
Wat ik alvast uit wil sluiten is:
- de motor, het eerder omschreven kleppen geluid ken ik en is het echt niet.
- de uitlaat, die zou ik vaker moeten horen dan en bovendien zou het geluid dan van onder vandaan komen.
- de ABS, de abs zou eerder ratelen, vooral als deze wordt geactiveerd. Ik ben hier niet mee vreemd en herken dit als een ander geluid.
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 16.02.2015 - 08:41
door RoyvW
Dit lijkt op een probleem dat ik ook bij mijn S60 had en mijn schoonouders ook hadden met de V70. Het is waarschijnlijk het remsysteem van de handrem. De handrem van deze Volvo's maakt geen gebruik van de schijven achter maar heeft z'n eigen trommerremsysteem dat ernaast zit verborgen. Dit systeem wordt bij onderhoud wel eens over het hoofd gezien waardoor het kan voorkomen dat de voering loslaat. Wanneer je achteruit rijdt dan blijft de handrem hangen, bij het dan weer naar voren rijden resulteert dit in een knak waarna alles weer "goed" staat. Je zult dit toch moeten laten nakijken want de rem kan ook vast slaan en dan ben je verder van huis. Het is één van de zwakke punten bij onze Volvo's.
Nog een afbeeling waarop je kunt zien hoe het systeem in elkaar zit.

Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 16.02.2015 - 11:36
door Musicus
RoyvW schreef:
Dit lijkt op een probleem dat ik ook bij mijn S60 had en mijn schoonouders ook hadden met de V70.
Helaas heeft live4volvo een S40 en die heeft dit handremsysteem niet. Dit kan je dus uitsluiten….
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 16.02.2015 - 12:19
door Live4Volvo
Ja daar was ik ook net achter. Even gekeken in VIDA en ik heb inderdaad een gecombineerde handrem in de remklauw.
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 16.02.2015 - 12:49
door RoyvW
Musicus schreef:
RoyvW schreef:
Dit lijkt op een probleem dat ik ook bij mijn S60 had en mijn schoonouders ook hadden met de V70.
Helaas heeft live4volvo een S40 en die heeft dit handremsysteem niet. Dit kan je dus uitsluiten….
Klopt, de S40 heeft dit systeem niet, ik heb dan ook gereageerd op het probleem van de topic starter en dan neem ik aan dat dit om de S60 gaat, maar ik zie nu pas dat topic van 2007 is.
Misschien handig om een nieuw topic te starten en daarin te verwijzen naar dit topic?
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 16.02.2015 - 21:19
door GRUNNS60
Alsjeblieft geen locktite op de spiebanen van de steekassen. Is de vraag of je ze ooit weer loskrijgt. gewoon lochtite op de asbout of de "speciale" asbout van de XC, met rubber dop gebruiken. Ik heb linksvoor een kraak als ik wegrij. ongeveer alles vervangen, lager, fusee, as, veerpootlager etc etc en nog steeds een kraak. ik geef de remmerij of de schokbreker de schuld, heb er mee leren leven. misschien als ik mn remklauw gereviseerd heb met nieuwe blokken

.
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 17.02.2015 - 09:34
door prwi
Zo'n bout vervangen, is dat een doe-het-zelf klusje ?
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 17.02.2015 - 16:56
door GRUNNS60
Tja ik vindt van wel. Achter de dop midden in je wiel zit de bout 13 mm of zo. kwestie van checken of ie vast zit en eventueel locktite er op. heb je een momentsleutel? das wel handig om m goed(met de juiste kracht) vast te kunnen zetten.
bout nr 20 is m.
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 17.02.2015 - 19:03
door dbosker
prwi schreef:
Zo'n bout vervangen, is dat een doe-het-zelf klusje ?
Boutje eruit, boutje erin.
Bij mijn S60R de bouten vervangen door bouten (met rubber prop) voor een XC90, omdat de splines lawaai maakten. Daarna geen last weer gehad.
Bouten zijn voor eenmalig gebruik - ze zijn voorzien van draadborgmiddel en met een momentsleutel aanbrengen.
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 17.02.2015 - 21:55
door Mart van der Steeg
dbosker schreef:
prwi schreef:
Zo'n bout vervangen, is dat een doe-het-zelf klusje ?
Boutje eruit, boutje erin.
Bij mijn S60R de bouten vervangen door bouten (met rubber prop) voor een XC90, omdat de splines lawaai maakten. Daarna geen last weer gehad.
Bouten zijn voor eenmalig gebruik - ze zijn voorzien van draadborgmiddel en met een momentsleutel aanbrengen.
Is dit ook geschikt voor een minder 'edele' S60? Zoals die van mij. De dealer kijkt altijd ernstig als je met dit soort oplossingen komt, maar het past gewoon goed?
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 17.02.2015 - 22:04
door GRUNNS60
Ja ook voor s60. Minder edel?
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 17.02.2015 - 22:08
door Mart van der Steeg
GRUNNS60 schreef:
Minder edel?
Daar waar de S60 R het raspaard is, is de 2.4D het werkpaard........vandaar wat minder 'edel'.
Re: wie het weet mag het zeggen (help)
Geplaatst: 18.02.2015 - 09:20
door GRUNNS60