@dr hilus;
een B18FP, B18EP en B20F hebben een luchttemp sensor in de luchtslang. Jij hebt waarschijnlijk een zwart kastje in de luchtslang zitten, dat is de luchtmassameter. En die meet oa de luchttemp voor je. Die zitten (zo uit mijn hoofd) in de B18U, B18E, en turbomotoren. Daarom is het handig om het motortype te vermelden. Alleen B18i zegt niet alles, er zijn nl verschillen in de B18i's onderling. Er zijn wel een stuk of 5,6 verschillende uitvoeringen.
verbruik
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
Sorry, ik heb een B18U monopoint injectie.
En er zit een MAP sensor in (zwart kastjeaan de passagierszijde bij de luchttoevoer voor het interieur, via vacuumslangetje verbonden met gasklephuis). Die MAP sensor doet dacht ik in hele grote lijnen hetzelfde als de luchtmassameter op andere modellen.
Ik ga er dus vanuit dat ik geen luchtmassameter heb, maar wel ergens een luchttemperatuurmeter in het inlaattraject. Ik vind het wel de moeite waard om te controleren, ik rij nu 1 op 11,5, maar als dat naar 1 op 13,5 of beter zou kunnen... :roll:
Iemand meer info of foto'tje?
Zijn er trouwens nog forumleden die na vervanging van - ik noem maar - een bepaalde sensor, de thermostaat, of motorolie oid nog een wonderbaarlijke verbetering in verbruik zagen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat soort ervaringen.
En er zit een MAP sensor in (zwart kastjeaan de passagierszijde bij de luchttoevoer voor het interieur, via vacuumslangetje verbonden met gasklephuis). Die MAP sensor doet dacht ik in hele grote lijnen hetzelfde als de luchtmassameter op andere modellen.
Ik ga er dus vanuit dat ik geen luchtmassameter heb, maar wel ergens een luchttemperatuurmeter in het inlaattraject. Ik vind het wel de moeite waard om te controleren, ik rij nu 1 op 11,5, maar als dat naar 1 op 13,5 of beter zou kunnen... :roll:
Iemand meer info of foto'tje?
Zijn er trouwens nog forumleden die na vervanging van - ik noem maar - een bepaalde sensor, de thermostaat, of motorolie oid nog een wonderbaarlijke verbetering in verbruik zagen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat soort ervaringen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 09:06

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
laat ons dan ook weten of het scheeld in het verbruik.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 09:06

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
heb je de luchtcensor vervangen,of alleen schoongemaakt,,en de stappenmotor moet nog schoon gemaakt worden???. maar het scheelt toch wel een slok op een borrel.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de stappenmotor van een B18 U kun je niet schoonmaken!
deze heeft ook geen lucht tempzender in de inlaatslang!
ten eerste is de klepspeling belangrijk.
en een mapsensor heeft niet de zelfde functie als een luchtmassameter...
deze heeft ook geen lucht tempzender in de inlaatslang!
ten eerste is de klepspeling belangrijk.
en een mapsensor heeft niet de zelfde functie als een luchtmassameter...
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
vaak doet een rondje kleppen stellen wonderen,meestal staan de uitlaatkleppen te strak,waardoor hij slechter loopt.
wat ook veel voorkomt is een inlaatspruitstuk lekkage.
wat ook veel voorkomt is een inlaatspruitstuk lekkage.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
MAP sensor meet het vacuum in het inlaatspruitstuk en de ECU stelt oa aan de hand van de input van de MAP de hoeveelheid in te spuiten brandstof af. Hoe minder vacuum (gasklep open) hoe meer brandstof. Hoog vacuum (gasklep dicht=stationair) weinig brandstof. De hoeveelheid brandstof wordt bepaalt door de injectoren langer of korter open te zetten door de ECU. In mijn P1800ES uit '73 zit een van de allereerste MAP sensoren(Djet van Bosch) Dat is overigens ook een B20F motor (net als in mijn 480), maar dan de originele Volvo variant!
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
O, ik dacht dat de MAP-sensor en de luchtmassameter in grote lijnen allebei bepalen hoeveel brandstof er moet worden ingespoten.
De MAP sensor aan de hand van mate van onderdruk in het inlaatspruitstuk, en de LMM aan de hand van de flow door de luchtinlaatbuis.
Klopt dat een beetje, of zit ik er zo totaal naast?
De MAP sensor aan de hand van mate van onderdruk in het inlaatspruitstuk, en de LMM aan de hand van de flow door de luchtinlaatbuis.
Klopt dat een beetje, of zit ik er zo totaal naast?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Klopt volgens mij helemaal. Hoewel ik alleen ervaring heb met een MAP. IK dacht dat je geen MAP in een turbo versie kan gebruiken omdat de turbo de druk in het inlaatspruitstuk verhoogt vandaar dat er een LMM inzit. Maar dat is een theorie die ik ter plekke verzin, kan er dus totaal naast zitten :idea:
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De MAP-sensor is een component dat de luchtdruk (üm) in het inlaatspruitstuk meet. Soms bezit deze sensor een luchttemperatuursensor. Kleine afwijkingen van deze sensor oefenen een grote invloed uit op regelingen in het motormanagementsysteem.
Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid):
1/ Hoeveelheid ingespoten brandstof
2/ Ontstekingsmoment
3/ Actiefkoolstofklep
4/ Stationair toerental
Werking:
De meting wordt geheel elektronisch uitgevoerd aan de hand van een meetkamer die verbonden is met het inlaatspruitstuk. In deze meetkamer zijn een aantal piëzoelementen geplaatst die bij vervorming door het vacuüm in het inlaatspruitstuk een signaal afgeven naar de inwendige sensorelektronica. Deze elektronica geeft een spanning af die evenredig variëert met het vacuüm.
Sensor spanningen:
De voedingsspanning op deze sensor bedraagt 5 volt. Het signaal van deze sensor bedraagtin het algemeen:
1/ Geen vacuüm: 4,7 - 4,9 volt.
2/ Stationair draaiende motor met 500-600 mbar: 1,2 - 1,8 volt.
Leuk om te weten voor de meet techneuten:)
Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid):
1/ Hoeveelheid ingespoten brandstof
2/ Ontstekingsmoment
3/ Actiefkoolstofklep
4/ Stationair toerental
Werking:
De meting wordt geheel elektronisch uitgevoerd aan de hand van een meetkamer die verbonden is met het inlaatspruitstuk. In deze meetkamer zijn een aantal piëzoelementen geplaatst die bij vervorming door het vacuüm in het inlaatspruitstuk een signaal afgeven naar de inwendige sensorelektronica. Deze elektronica geeft een spanning af die evenredig variëert met het vacuüm.
Sensor spanningen:
De voedingsspanning op deze sensor bedraagt 5 volt. Het signaal van deze sensor bedraagtin het algemeen:
1/ Geen vacuüm: 4,7 - 4,9 volt.
2/ Stationair draaiende motor met 500-600 mbar: 1,2 - 1,8 volt.
Leuk om te weten voor de meet techneuten:)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
heeft iemand een foto'tje waar ik de lucht temp sensor kan vinden bij een 460 B18U ?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
keer goeie rit rijden, zo'n 800 km met 180km/h. Laatst gedaan, en mn auto is zijnig zeg. Rij nu 1 op 13 in stadsverkeer. Echt een aanrader.
Mn auto moet die afstand iedere 3 maanden afleggen ivm familiebezoek in Duitsland. En bij terugkomst is die iedere keer weer herboren.
Ook b18u blok, modeljaar 95
Mn auto moet die afstand iedere 3 maanden afleggen ivm familiebezoek in Duitsland. En bij terugkomst is die iedere keer weer herboren.
Ook b18u blok, modeljaar 95
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
of vervuilt je motorblok zo snel in 3 maanden? want zo snel lui worden lijkt met niet echt goed. en daarbij nog eens het verbruik waar je het over hebt?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
niemand met een foto'tje van de lucht temp. censor? of een andere goede aanwijzing? want om maar even een 800 km te gaan rijden en ook nog met een snelheid van 180 km,zie ik niet zitten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 09:06
De sensor zit in je flexibele rubberen slang die tussen je luchtfilter en je blok zit aan de voorkant.Althans bij mijn B18FP. Die van jou zal daar dus ook ergens moeten zitten. Hij ziet er uit als een filter van een dompelpomp. Zal wel ff kijken op de Vadis dvd waar die van jou precies zit. Kom er op terug
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
als de B18FP het zelfde is als de B18U ,ik wacht het af.