volvo 142 b20 turbo op lpg

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Hallo bart!, ik heb een aantal vragen en misschien kan je me verder op weg helpen:

- waar tap je de olie af voor de turbo smering?
- Is er extra koeling van de motor nodig?
- hoe regel je de turbodruk

alvast bedankt! Ik ben hetzelfde van plan met mijn b30a, wellicht kunnen deze carburateurs wel tegen 'overdruk' dus turbo - carburateur - spruitstuk ipv bovenstaande oplossing
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

hallo ferdy,leuk dat er nog meer mensen met dat idee lopen,en neem maar van mij aan dat het de moeite loont.

ik tap de olie bij de olie sensor af,ik heb een t stukje met een nippeltje in het gat van de sensor gedraaid en de sensor weer in het t stukje.zo heb in een aansluiting over voor de turbo.
de olie retour leiding is lastiger,bij mij zit hij op de carterpan gelast maar om dat te doen moet eigenlijk de carterpan los en de motor er uit.
misschien als je de olie er uit laat lopen en het gat er met een priem in sla (geen boor spanen in de carter)dat het wel te lassen is met het blok er nog in.

ik heb geen extra koeling op de motor als dat in de zomer nodig blijkt te zijn kan het altijd nog.

ik heb een variabele schoepen turbo dus bij lage toeren werkt hij als een kleine turbo en bij meer toeren word hij groter dit regelt de hij met de laatdruk.
nou is mijn turbo te groot voor de motor,ik heb hem ingestelt op 0,6 bar dus vanaf 2500 tpm tot 6000 tpm is hij 0.6 bar.
normaal regelt de wastegate dit zit vaak al standaard op de turbo.

jij heb stromberg carb s er op zitten als ik het goed heb,en die zijn er niet geschikt voor,maar wel voor te maken....denk ik
ben ik nog mee bezig.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik zal er ook achteraan gaan wat er precies aangepast moet worden aan de 175 cd-2 carbs. De olieretour zou wellicht ook nog op kleppendeksel kunnen. Ik vond deze foto op een zweeds forum. Er schijnen ook turbo kits leverbaar te zijn door Martens, met een t3 van Garret en Intercooler
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

de olieretour op de kleppendeksel gaat niet lukken de retour moet een druklose leiding zijn dus moet lager worden als de turbo worden aangesloten.
ik heb ook wel eens gezien dat ze hem hadden aangesloten op de deksel van distibutie tandwielen.
ik had als tip gekregen de turbo druk ook boven de zuiger van de stromberg carb te brengen,heb dit geprobeerd maar het werk nog niet,als de druk boven de o,2 bar komt begint hij te haperen en stopt ermee zie foto.
maar weer verder puzzelen.
als er nog iemand heldere ideeen heeft hoor ik het graag!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UYQWXAZI.jpg
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

De stromberg is zowiezo een vaccuum carburateur en zodra de turbo inspringt veranderd het vaccuum naar overdruk, misschien werkt het als je de aansluiting van het deksel koppelt aan de inlaat dus voor de turbo. Dan kan je de naald weer via vaccuum omhoog krijgen. Misschien met een pneumatisch regelventiel (bleed valve) ertussen kan je een aardige afstelling bereiken. Heb je trouwens last van lekkage bij het asje van de gasklep? Op het kleppendeksel zit een slang die vaccuum trekt dus daar toch onderdruk moeten heersen?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Heb inmiddels mijn Turbo kitje binnen :D

externe wastegate
dumpvalve
Garrett T3/T4 turbo
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

als die de setup is van jou turbo kit,kan het gewoon met de standaard carbs
de olie retour leiding moet erg op de carter of de distributie tandwielen deksel anders gaat het niet lang goed met je turbo.
de enige vaccuum slang bij je kleppen deksel is die van je rembekrachtiger en daar kan je het echt niet op aansluiten.
waar heb je dit kitje besteld?
heb je er fotos van?
is het nieuw?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ja de hele set is nieuw, heb er in totaal 350 euro voor betaald 2ehands. Wordt volgens mij nog wel een gerommel met de aansluitingen op het spruitstuk, ik zie wel waar het schip strand ;)

Heb jij nog een regelkraantje tussen de olie aanvoer van de turbo moeten zetten?
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

oke,300 euro is niet veel,zit het spruitstuk er ook bij of moet je die zelf maken.
ik heb geen regelkraantje ertussen de olie gaat regelrecht de turbo in.
hoop er nog wat fotos van tezien ben benieuwd.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

idd, zijn er al foto's?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Spruitstukken zitten er helaas niet bij dus dat wordt nog ff lekker prutsen. Foto's komen er aan moet nog even een camera lenen, bart wat voor olieslangen heb je gebruikt? KAn je ook een closeup maken van het T stukje op het blok? Hoe heb je daar het schroefdraad op gekregen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

ik zal er morgen effe een foto van maken.
de olie aanvoer leiding is van 10 mm zachtkoperen pijp de retour is van 15 mm koper.
dat is allemaal bij de plaatselijke loodgieter te verkrijgen een t stukje en nippeltje ook.
je kan ook slangen gebruiken maar dat is een stuk duurder of er moet wat op de sloop te vinden zijn.
als je niets kan vinden kan ik het wel voor je regelen(ik ben loodgieter op de dagen die ik niet onder mijn auto lig)
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Heb je de stalen pijpleidingen en bochten toevallig ook zo in kunnen kopen, ik heb via ijzershop.nl al het een en ander gevonden. Zijn de bochten ook via een loodgieters groothandel te krijgen? :)
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

stalen lasbochten zijn ook bij de loodgieter te krijgen.
ik heb nog een paar fotos gemaakt van het t stukje hoop dat je er wat aan heb.hoe zet jij die fotos op het forum het lijkt mij niet te lukken.
een linkje wel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7O4VTCSE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3VVRGDQI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GJZB3V66.jpg
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

ah tnx voor de foto's :P
Foto's kan je op internet zetten door Afbeelding

dus

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik morgen even zoeken naar las bochten.
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

[img]
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

oke,gelukkig meer verstand van autos
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

haha Afbeelding niet [/img] [img]
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

oefening baart kunst ;)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”