Pagina 2 van 3

Geplaatst: 17.01.2008 - 15:02
door pch
Oceanracer schreef:Je auto moet wel horizontaal staan en met je wielen onbelast in de rechtuitstand. Anders is het niet zo gek dat er verschil in zit. Verder zit nivomat alleen op je achteras.
Auto staat horizontaal met de wielen recht en toch dat verschil, vreemd toch?
Dat nivomats alleen op de achteras zat wist ik uiteraard!
Vraag was alleen of je daar ook zulke schoteltjes en rubbers hebt die versleten/gescheurd kunnen zijn of dat dat alleen aan de voorkant het geval is...

Gr. Paul.

Geplaatst: 17.01.2008 - 15:38
door Frumpy
De constructie met een veerpootlager is alleen aan de voorkant, omdat daar het draaiende/sturende deel van de ophanging zit.
Het toplager zoals in de afbeelding te zien is heeft zijn beste tijd gehad.

Geplaatst: 17.01.2008 - 15:42
door pch
Frumpy schreef:De constructie met een veerpootlager is alleen aan de voorkant, omdat daar het draaiende/sturende deel van de ophanging zit.
Het toplager zoals in de afbeelding te zien is heeft zijn beste tijd gehad.
Omdat ie scheef staat?

Gr. Paul.

Geplaatst: 17.01.2008 - 22:58
door T5je
Geheel op foto lijkt mij niet zo lekker te zijn. Scheef en ook niet gecentreerd. Heb absoluut geen verstand van hoe het wel moet staan maar dit lijkt mij toch wel verkeerd.

Is al eerder opgemertk dat de auto horizontaal en de wielen rechtuit om een goed vergelijk te kunnen maken tussen links en rechts. Daarbij heb je ook een andere uitslag aan de voorkant in vergelijk met de achterkant. Voorkant moet inderdaad het verdraaien op kunnen vangen. Zou dus op de fot kunnen zijn dat er een wieluitslag is?????

De spray heeft niet geholpen. Verwachte het ook niet maar was het proberen waard.

Heb ok gevraagd of het kwaad kon als het rubber gescheurd was. Antwoord is nee. Ik rij dus door tot de APK keuring in juni en dan alles maar vervangen. Dan heb ik ook een beeld of de T5 betrouwbaar is en of ik hem hou. Vandaag weer een string gehad. Melding: Storing in parkeerlichtje.
Bleek alleen het lampje kapot te zijn. Inclusief inzetten was ik dus 2 euro kwijt. Maar gaat even om de melding. Schrikken. Kon er niet alleen een melding komen dat het lampje stuk was? Wennen dus aan die BC.

Geplaatst: 25.01.2008 - 10:00
door T5je
Het gepiep en gekraak bij koud wegrijden is over. Heb er niets aan gedaan behalve nogmaals behoorlijk wat siliconenspray gespoten. Weet niet zeker of dat geholpen heeft of dat de slijtage nu zo groot is dat het niet meer piept. Kan ook zijn dat het nu vochtiger is buiten. Geen idee.

Wat ik nu wel hoor is gebonk rechtsvoor. Denk dat dat een versleten schokdemper is. Was toch al van plan over een half jaar de ophanging voor te vervangen. (Schokbrekers, schotels en de rubbers in de stabilisatiestangen) Binnen is het in ieder geval stil.

Geplaatst: 26.01.2008 - 12:48
door Carfreak
Kan ook de veer zijn die ietwat gedraaid in de schotel zit. Een flinke ruk naar links of rechts is soms de oplossing (als je geluk hebt ;-) )

Geplaatst: 28.01.2008 - 15:48
door T5je
Dank voor de tip. Kan het altijd wel even proberen.

Geplaatst: 31.01.2008 - 18:33
door pch
Nou, vandaag is onze auto terug naar de dealer geweest voor o.a. ook de rammel/het gebonk in het vooronder. Ik het ze al verteld dat ik vermoedde dat het schokdempers waren. Eerst even een proefrit met 1 v/d monteurs en gelukkig was het gebonk er meteen toen ik wegreed en later nog 1x, maar bij terugkomst bij de garage zei de monteur dat hij het wel wist, het waren nioet de schokbrekers maar hij zou me laten zien wat er aan de hand was en wat de oplossing zou zijn:
de 1e generatie Volvo V70 2000/2001 tot 2003/2004 hebben in de voortrein de veren NIET opgehangen in rubbers! Met de introductie van model 2003/2004 is deze modificatie erin gekomen. Hij liet me in het magazijn de onderdelen zien die hij erin zou zetten: een soort van rubberen/plastic schotel aan de onderkant waar de veer onderin kwam te zitten en eentje aan de bovenkant, als dat gemonteerd zou zijn zou ik mijn auto niet meer terugherkennen verzekerde hij mij. Toen ik gebeld werd dat de auto weer klaar was hebben we weer even proefgereden en het gebonk was idd weg en ook bij het naar huisrijden niet meer gehoord...Dat het nou een wereld van verschil was en dat ik mijn auto niet meer terugherkende was lichtelijk overdreven maar als het gebonk maar weg is en hij gewoon u goed rijdt vind ik erg goed en ik ben zeer blij!!! Hulde aan mijn dealer!

Gr. Paul.

Geplaatst: 31.01.2008 - 18:41
door Oceanracer
Kosten? Foto's voor en na? enz enz enz...

Geplaatst: 04.02.2008 - 10:06
door T5je
Vroeg aan de Volvo dealer in het dorp de kosten voor het vervangen van schotels, schokbrekers en rubbers in stabilisatiestangen. Alles bij elkaar 1000 euro incl. Vroeg aan mijn (ex-)Volvodealer wat het zou kosten. Vertelde hij dat de schokbrekers niet nodig zijn. Kosten dan 600 euro incl.

Zal met jou verhaal weleens bij mij dealer langsgaan. Eens horen wat hij voor ervaringen heeft.

Geplaatst: 04.02.2008 - 10:30
door pch
T5je schreef:Vroeg aan de Volvo dealer in het dorp de kosten voor het vervangen van schotels, schokbrekers en rubbers in stabilisatiestangen. Alles bij elkaar 1000 euro incl. Vroeg aan mijn (ex-)Volvodealer wat het zou kosten. Vertelde hij dat de schokbrekers niet nodig zijn. Kosten dan 600 euro incl.

Zal met jou verhaal weleens bij mij dealer langsgaan. Eens horen wat hij voor ervaringen heeft.
Het verhaal dat mijn dealer had was dus dat modellen van de V70 van 2001-2004 geen schotels/rubbers hadden aan de onder- en bovenkant van de veren en dat ze dus als ijzer op ijzer kraakten en bonkten en dat dit euvel verholpen is na 2004. Kan natuurlijk ook zijn dat ze wel aanwezig waren maar gewoon versleten! Ik weet natuurlijk niet of het echt zo is en heb geen ervaring en weet van deze upgrade binnen de V-70 serie...
Vraag er idd maar eens naar bij jouw dealer en dan horen we het wel...

Gr. Paul.

Geplaatst: 04.02.2008 - 11:22
door Hans
Vindt het nog een duur grapje, als je bedenkt dat het een modificatie is.

Geplaatst: 04.02.2008 - 11:34
door pch
hans anesthesie schreef:Vindt het nog een duur grapje, als je bedenkt dat het een modificatie is.
Maar is het dus echt en zeker dat het een modificatie betreft? Is dat ergens na te gaan of op te zoeken, of waren die onderdelen gewoon versleten bij mij? Het is bij mij nl. onder garantie gegaan: dus vervangen of toegevoegd, dat weet ik dus niet aangezien ik niet precies weet of dat verhaal echt waar is. Ik kan me nl. bijna niet voorstellen dat ze de veren zomaar in een ijzeren schotel plaatsen zonder enige vorm van rubber o.i.d. ertussen, dus misschien waren de mijne gewoon versleten en daarom onder garantie vervangen?
Wie kan hier 100% zekerheid en helderheid in geven?

Gr. Paul.

Geplaatst: 04.02.2008 - 11:48
door Hans
Tja, dat maak ik op uit jou verhaal.
Denk dat Bart Simpson hier wel een antwoord op weet.

Geplaatst: 04.02.2008 - 13:11
door Oceanracer
Of anders Ramon & Ramon. Maar of we daarop moeten wachten. :?

Geplaatst: 04.02.2008 - 14:01
door T5je
Kijk eens naar pagina 1, daar zie je foto's van de schotel.
Het lijkt mij dat dit geen staal op staal kan zijn. Er zit altijd rubber tussen. En dat kan dus slijten.

Heb een V70 uit 2000 dus het eerste model met heupen. En het lijkt mij vreemd dat voor de gereden afstand (nu 160 k ) deze schotels al vervangen zijn.

Of toch een modificatie gehad? Denk het niet overigens, maar hoor het graag.

Geplaatst: 04.02.2008 - 14:26
door pch
T5je schreef:Kijk eens naar pagina 1, daar zie je foto's van de schotel.
Het lijkt mij dat dit geen staal op staal kan zijn. Er zit altijd rubber tussen. En dat kan dus slijten.

Heb een V70 uit 2000 dus het eerste model met heupen. En het lijkt mij vreemd dat voor de gereden afstand (nu 160 k ) deze schotels al vervangen zijn.

Of toch een modificatie gehad? Denk het niet overigens, maar hoor het graag.
Hoi, over die schotel heb ik het niet! Dat zijn de schotels voor de schokbrekers.
Ik heb het over de schotels of (rubberen) houders voor de veren en die steken niet zo uit en zijn niet te zien onder de motorkap, maar zitten daar weer onder (uiteraard!). Het is wel te zien als de auto op de brug staat of je kijkt van onder naar boven in de wielkast, die schotels dus, snap je?

Gr. Paul.

Geplaatst: 05.02.2008 - 12:28
door T5je
Hoi, over die schotel heb ik het niet! Dat zijn de schotels voor de schokbrekers.
Ik heb het over de schotels of (rubberen) houders voor de veren en die steken niet zo uit en zijn niet te zien onder de motorkap, maar zitten daar weer onder (uiteraard!). Het is wel te zien als de auto op de brug staat of je kijkt van onder naar boven in de wielkast, die schotels dus, snap je?

Gr. Paul.[/quote]

Nou nee, niet exact. Zal straks wel kijken in de wielkast of ik je snap. Anders maar kijken als hij bij de dealer op de brug staat. Voorlopig maar gewoon rijden.

Had een poosje geen last van gepiep en gekraak maar vanmorgen was het er weer. Zal maar weer eens teflonspray spuiten. Kijken of het weer helpt voor een paar weekjes.

Geplaatst: 06.02.2008 - 10:12
door ubogaart
Ook ik ben reuze benieuwd waarom de V70 vanaf 2004 geen kraakjes in de voorwielophanging meer heeft.

Is er wellicht iemand met VADIS op zijn PC die effe kan kijken wat de verschillen zijn tussen de veer'ophanging' van modeljaar 2001 en modeljaar 2005?

Geplaatst: 29.11.2008 - 16:39
door Wolfs XC
Het is alweer een tijdje geleden dat deze post voor het laatst beantwoord is maar ik ben dan ook erg benieuwd of hier nog iets is uitgekomen?

Het ontbreken van de veerschotelrubbers, is dat ook het geval op een XC70 van 2003?