's Morgens hoor ik een rammel, gekraak aan de voorkant. Specifiek is het rechts voor en alleen als ik over een hobbel of een hobbelige weg rij. Het is een V70 T5 van 2000. Denk aan de vering maar zou dus ook wat anders kunnen zijn??? Het komt alleen voor als de auto koud is. Later op de dag en over dezelfde weg is het minder of helemaal niet meer aanwezig.
Enig idee wat dit kan zijn, of hebben anderen hier ook last van?
Denk zelf aan vocht op de veren of rubbers, hoop ik tenminste. Als er iets los zit of versleten is dan moet het tenslotte altijd hoorbaar zijn, toch?
Rammel en gekraak V70
- TTT242
- 2nd Gear member
idem dito hier. Ik moet 's morgens van het parkeervak achteruit rijden door een klein greppeltje en dan doet ie rechtsvoor een klonk. 'T is wel raar, ie doet dat alleen één keer als ik vertrek. En het is als de regelmaat van een klok. Daarmee wil ik zeggen dat ik kan zeggen als ik wegrij dat nu gaat "kloenken" en dat doet ie dan ook. Ik denk iets met de veer/rubbers of schokdemper die zich zet. Voor rest hoor je dat geluid dan ook niet meer.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
-
pch
- 2nd Gear member
Wij hebben precies hetzelfde met onze V70 2.4T uit augustus 2000 en ik heb me ook al afgevraagd wat het is, ook meteen de dealer gevraagd wat het is en of het allemaal wel klopt in het vooronder. Ik heb nl. 12 maanden garantie gekregen bij de auto en wil wel dat het allemaal in orde is en niet erger wordt en ze dan over een paar maanden zeggen dat het gewoon slijtage is en niet onder garantie valt...
Ben dus wel erg benieuwd naar opmerkingen hier over wat dit precies is!
Gr. Paul.
Ben dus wel erg benieuwd naar opmerkingen hier over wat dit precies is!
Gr. Paul.
-
T5je
- 3rd Gear member
Vanmiddag bij het wegrijden van het werk moest ik over een drempel. Was benieuwd of ik wat zou horen. Bleef akelig stil. Doet het dus alleen 's morgens. Hoor dan wel steeds een rammel of zoiets en niet eenmalig een kloenk. Het blijft rammelen, piepen en kraken. Gisteren idem dito. Na een half uur stil te hebben gestaan geen bijgeluiden meer. (Lees het net na en vraag mij af of ik nog wel duidelijk ben)
Ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
-
pch
- 2nd Gear member
Dat piepen en kraken had ik eerst ook en dat bleek het dashboardkastje te zijn (ook een veelvoorkomend euvel bij deze V70 naar het schijnt), dit is onder garantie verholpen en hij piept en kraakt nu niet meer. Maar het klonk geluid 's ochtends herken ik zeker en heb ik ook (nog steeds) en het lijkt me dat het erger is naarmate het enerzijds kouder is en anderzijds hij langer heeft stilgestaan....T5je schreef:Vanmiddag bij het wegrijden van het werk moest ik over een drempel. Was benieuwd of ik wat zou horen. Bleef akelig stil. Doet het dus alleen 's morgens. Hoor dan wel steeds een rammel of zoiets en niet eenmalig een kloenk. Het blijft rammelen, piepen en kraken. Gisteren idem dito. Na een half uur stil te hebben gestaan geen bijgeluiden meer. (Lees het net na en vraag mij af of ik nog wel duidelijk ben)
Wellicht iets in de schokbrekers ofzo?
Gr. Paul.
- V70Rene
- 4th Gear member
Zoek eens op het forum , deze klacht komt regelmatig voor bij de V70 en S60.pch schreef:Dat piepen en kraken had ik eerst ook en dat bleek het dashboardkastje te zijn (ook een veelvoorkomend euvel bij deze V70 naar het schijnt), dit is onder garantie verholpen en hij piept en kraakt nu niet meer. Maar het klonk geluid 's ochtends herken ik zeker en heb ik ook (nog steeds) en het lijkt me dat het erger is naarmate het enerzijds kouder is en anderzijds hij langer heeft stilgestaan....T5je schreef:Vanmiddag bij het wegrijden van het werk moest ik over een drempel. Was benieuwd of ik wat zou horen. Bleef akelig stil. Doet het dus alleen 's morgens. Hoor dan wel steeds een rammel of zoiets en niet eenmalig een kloenk. Het blijft rammelen, piepen en kraken. Gisteren idem dito. Na een half uur stil te hebben gestaan geen bijgeluiden meer. (Lees het net na en vraag mij af of ik nog wel duidelijk ben)
Wellicht iets in de schokbrekers ofzo?
Gr. Paul.
Bij ons hebben ze de linker schokdemper vervangen ( v70 My2001 - 100000 Km), omdat er een monteur wist te vertellen dat er wel eens bijgeluiden waren in de schokdempers.
Een andere monteur was meegereden met ons , en heeft het gebonk ook geconstateerd. Het was vooral bij insturen , en langzaam rijden. Een aantal weken voordien waren de stabilisator stangetjes al vervangen.Alle rubbers waren goed , en na het vervangen van de schokdemper was het inderdaad over . Pluim voor de garage en voor de monteur die erbij geroepen werd. Als hij er niet was geweest hadden we er nu misschien nog mee rond gereden , want versleten was de schokdemper allerminst.
Succes.
Zoek een op gebonk en schokbrekers
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
- TTT242
- 2nd Gear member
Dat is dus het nut van dit forum. Als er iemand weet wat het probleem is moeten we zelf, of de dealer er hopen minder tijd in steken om die probleempjes op te lossen, want naar iets zoeken waar je niet exact van weet wat het is, is duur in de portefeuille bij de dealer. Ik gok nog altijd op de schokdempers, veren ef stangetjes vooraan.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
- Rob2u
- 5th Gear member
Dit klinkt ook bij mij (V70 2.4T MY2001) bekend in de oren 
Heb ook "alles" al eens laten checken (schokbrekers, rubbers, stab. stangetjes, ophangrubbers, etc.) maar daar kwam niets uit! Achter heb ik sinds een tijdje Nivomats maar dat maakt niets uit voor dat gebonk. Wellicht dus toch uit de schokbrekers voor.
Aan de andere kant denk ik dat het gehele onderstel na 7 jaar en 218.000km toch wel kleine slijtage/speling gaat vertonen wat dat gebonk tot gevolg heeft. En omdat het alleen in specifieke toestanden voorkomt (sterk ongelijke klinkerwegen, drempels) is het mij nog niet zo erg om zaken te laten vervangen.
Rob.
Heb ook "alles" al eens laten checken (schokbrekers, rubbers, stab. stangetjes, ophangrubbers, etc.) maar daar kwam niets uit! Achter heb ik sinds een tijdje Nivomats maar dat maakt niets uit voor dat gebonk. Wellicht dus toch uit de schokbrekers voor.
Aan de andere kant denk ik dat het gehele onderstel na 7 jaar en 218.000km toch wel kleine slijtage/speling gaat vertonen wat dat gebonk tot gevolg heeft. En omdat het alleen in specifieke toestanden voorkomt (sterk ongelijke klinkerwegen, drempels) is het mij nog niet zo erg om zaken te laten vervangen.
Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
-
T5je
- 3rd Gear member
Heb voor de aankoop een aankoopkeuring laten doen en daar werd niets geconstateerd. Alleen de rubbers van de ophanging waren wat versleten.
Aangezien het klinkt aan de kant van het kastje zou het daar weleens bij gezocht kunnen worden. Alhoewel, het klinkt meer alsof het vanonder de motorkap komt. Vind het wel vreemd want komt alleen 's morgens voor bij koude en vochtige omgeving. Moet nog wel afwachten wat het doet als het warmer is buiten.
Aangezien het klinkt aan de kant van het kastje zou het daar weleens bij gezocht kunnen worden. Alhoewel, het klinkt meer alsof het vanonder de motorkap komt. Vind het wel vreemd want komt alleen 's morgens voor bij koude en vochtige omgeving. Moet nog wel afwachten wat het doet als het warmer is buiten.
-
T5je
- 3rd Gear member
Zag vandaag in Nijkerk een Volvo dealer. Dacht daar even te vragen of zij weten waar het gekraak 's morgens vandaan zou kunnen komen. Werd gezegd dat het de schokbrekers zouden kunnen zijn maar ook de schotels waar de schokbrekers inzitten. Onder de motorkap gekeken en jawel hoor, bij de rechter schotel zie je een scheurtje in het rubber zitten. Aan de linkerkant komt er ook binnenkort een scheurtje want het is al zichtbaar.
Dus mocht je ook 's morgens geschuur/gekraak horen dat 's middags weg is of, als de auto een poosje met warme motor is weggezet, niet/minder hoorbaar, kijk dan tussen de veer van de schotel boven je wielbak. Die schotel zit met drie bouten vast. Als je door de veer kijkt moet je een rubber hoesje zien zitten. Is dit gescheurd? Dan komt het mogelijk daar vandaan.
Heb het net ingespoten met siliconenspray. Je moet toch wat immers? Als het morgen minder is, is de oorzaak gevonden. Reparatie is lastig omdat de hele schokbreker eruit gehaald moet worden en na reparatie alles weer uitgelijnd. Duur ca. 1,5 uur per kant. Schotel ca. 90 euro. Schokbreker ca. 200 euro indien ook vervangen.
Dus mocht je ook 's morgens geschuur/gekraak horen dat 's middags weg is of, als de auto een poosje met warme motor is weggezet, niet/minder hoorbaar, kijk dan tussen de veer van de schotel boven je wielbak. Die schotel zit met drie bouten vast. Als je door de veer kijkt moet je een rubber hoesje zien zitten. Is dit gescheurd? Dan komt het mogelijk daar vandaan.
Heb het net ingespoten met siliconenspray. Je moet toch wat immers? Als het morgen minder is, is de oorzaak gevonden. Reparatie is lastig omdat de hele schokbreker eruit gehaald moet worden en na reparatie alles weer uitgelijnd. Duur ca. 1,5 uur per kant. Schotel ca. 90 euro. Schokbreker ca. 200 euro indien ook vervangen.
-
pch
- 2nd Gear member
Dat is dus gewoon te zien onder de motorkap? Ga vandaag meteen even kijken! Of moet ik er met een zaklamp onder kruipen en vanonder kijken?T5je schreef:Zag vandaag in Nijkerk een Volvo dealer. Dacht daar even te vragen of zij weten waar het gekraak 's morgens vandaan zou kunnen komen. Werd gezegd dat het de schokbrekers zouden kunnen zijn maar ook de schotels waar de schokbrekers inzitten. Onder de motorkap gekeken en jawel hoor, bij de rechter schotel zie je een scheurtje in het rubber zitten. Aan de linkerkant komt er ook binnenkort een scheurtje want het is al zichtbaar.
Gr. Paul.
-
T5je
- 3rd Gear member
Je hoeft er niet onder te kruipen. Motorkap open en dan zie je wel de bobbel met drie boutjes/moertjes zitten. Daaronder zit de schotel. Je ziet ook een stukje veer uitsteken. Met een zaklampje heb je beter zicht als je tussen de veerwindingen schijnt en zo het rubber hoesje kunt inspecteren. Heb geen werkplaatsboek dus kan geen plaatjes laten zien. Maar als je de motorkap opent dan zie je het vanzelf.
Hoe het zit met nivomats weet ik niet. Ken die dingen niet. Uit beschrijvingen op dit forum lees ik dat het ook schotels zijn. Maar zeker weet ik het niet.
Succes
Hoe het zit met nivomats weet ik niet. Ken die dingen niet. Uit beschrijvingen op dit forum lees ik dat het ook schotels zijn. Maar zeker weet ik het niet.
Succes
-
T5je
- 3rd Gear member
Je hoeft er niet onder te kruipen. Motorkap open en dan zie je wel de bobbel met drie boutjes/moertjes zitten. Daaronder zit de schotel. Je ziet ook een stukje veer uitsteken. Met een zaklampje heb je beter zicht als je tussen de veerwindingen schijnt en zo het rubber hoesje kunt inspecteren. Heb geen werkplaatsboek dus kan geen plaatjes laten zien. Maar als je de motorkap opent dan zie je het vanzelf.
Succes
Succes
-
T5je
- 3rd Gear member
Succes
Succes
-
polar
- 1st Gear member
Ik heb dat probleem ook (V70 2.5T AWD met niveauregeling). Maar als het inderdaad bovenstaande is, kan het dan kwaad om er niets aan te doen?T5je schreef:Zag vandaag in Nijkerk een Volvo dealer. Dacht daar even te vragen of zij weten waar het gekraak 's morgens vandaan zou kunnen komen. Werd gezegd dat het de schokbrekers zouden kunnen zijn maar ook de schotels waar de schokbrekers inzitten. Onder de motorkap gekeken en jawel hoor, bij de rechter schotel zie je een scheurtje in het rubber zitten. Aan de linkerkant komt er ook binnenkort een scheurtje want het is al zichtbaar.
Ben trouwens benieuwd of de siliconenspray gewerkt heeft!
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium editie (MY2004, full options, 18"; Nebula)
-
pch
- 2nd Gear member
Ik had ze idd al gezien ja, wat me opviel was dat de rechter "anders" zat dan de linker: die leek wat hoger en iets scheef te zitten...Lijkt me niet helemaal normaal toch? Met de zaklamp erin schijnen ga ik binnenkort ook maar eens doen om te kijken of daar iets te zien is wat jij schetst.
Gr. Paul.
Gr. Paul.
-
pch
- 2nd Gear member
Ja, deze staat ook zo scheef! Of staat deze goed en is de andere die recht staat verkeerd? Ik neem aan dat ze allebei hetzelfde moeten staan? Dat staan ze bij mij iig niet...Semmel schreef:Driemaal is scheepsrecht?![]()
Hier een plaatje dat Tommytommy in een andere thread heeft geplaatst:
Gr. Paul.
- Oceanracer
- Geartronic member
Je auto moet wel horizontaal staan en met je wielen onbelast in de rechtuitstand. Anders is het niet zo gek dat er verschil in zit. Verder zit nivomat alleen op je achteras.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race