965/V90: 2.5 of 3.0?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Maurice Pierik
4th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Ik had er lang geleden al eens iets over gepost, maar ik heb het nog eventjes opgezocht. Voor de zekerheid.

De motor is zelfs uit 1921.
2922 cc 83x90.
Toen had dat ding al 24 kleppen en de dubbele nokkenas werd er later in gemodificeerd.

Misschien dat Volvo er daarom later brood in zag, want zelfs het bovenblok was tamelijk geavanceerd en hoefde maar weinig extra aanpassingen te hebben.

En zo'n blok ligt dus ook in een S80 2.9. Ik vind het toch wel lekker klinken. Een Bentolvo, of zal ik het een Volvey noemen?

Ehm, is het al 1 april of zo?

De 6-in-lijn uit de S80 is niets meer dan een Volvo-blok, en komt uit exact dezelfde familie als de 5 cilinders uit de 850 en de 4 cilinder benzinemodellen van de S40/V40.

De 2922 cc motor heeft precies dezelfde zuigermaten als de 2435cc en de 1948cc.

Dit volledig aluminium blok werd in 1990 geïntroduceerd en is echt geen Bentleymotor.
945i
8th Gear member

Als je maar niet te hard zoekt Rob, ik ben namelijk al langer op zoek.... :wink:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

Zijn er genoeg hoor. Maar op dit moment is er veel vraag na de Volvo uit de jaren 1995-1998. En dat drijft de prijs omhoog. Maar heb er wat voor over kan je een pracht exemplaar bemachtigen. Binnen de Volvo700vereniging zijn er op dit moment enkele leden recent overgaan op deze juweeltjes.....
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Maurice Pierik
4th Gear member

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine

Dit is wel een leuke opsomming van de Volvo 4/5/6-cilinder motoren. Het lijstje is niet eens compleet, want het beschrijft volgens mij alleen de motoren die in USA zijn geleverd. Maar het moge duidelijk zijn dat deze motoren niets met een vermeende Bentley-motor heeft. Welke Bentley is er in de jaren 20/30 überhaupt met een 6 pitter 3 liter geleverd?
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Het geniale 960/V90-plan stuit vooralsnog op onoverkomelijke bezwaren bij mijn wederhelft, dus het gaat nog even de ijskast in. Maar je weet het natuurlijk nooit met wederhelften. Met ijskasten ook niet, trouwens.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
The Driver
2nd Gear member

Idee-tje misschien ?

Wederhelft een nieuwe superdeluxe dubbeldeurs ijskast met zwarte piano-lak en dan zelf een zwarte V90.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Bedankt voor het meedenken, maar als we geld hadden voor zo'n ijskast dan konden we datzelfde geld ook voor een V90 gebruiken, aangezien we een dubbeldeurs ijskast helemaal niet kwijtkunnen...
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Battlecruiser
8th Gear member

Maurice Pierik schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine

Welke Bentley is er in de jaren 20/30 überhaupt met een 6 pitter 3 liter geleverd?
Zucht...

Deze Bentley dus:

http://www.classic-auctions.com/lotdeta ... aucid=7269
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser
8th Gear member

Maurice Pierik schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Ik had er lang geleden al eens iets over gepost, maar ik heb het nog eventjes opgezocht. Voor de zekerheid.

2922 cc 83x90.
Toen had dat ding al 24 kleppen en de dubbele nokkenas werd er later in gemodificeerd.

Misschien dat Volvo er daarom later brood in zag, want zelfs het bovenblok was tamelijk geavanceerd en hoefde maar weinig extra aanpassingen te hebben.

En zo'n blok ligt dus ook in een S80 2.9. Ik vind het toch wel lekker klinken. Een Bentolvo, of zal ik het een Volvey noemen?

De 6-in-lijn uit de S80 is niets meer dan een Volvo-blok, en komt uit exact dezelfde familie als de 5 cilinders uit de 850 en de 4 cilinder benzinemodellen van de S40/V40.

Dit volledig aluminium blok werd in 1990 geïntroduceerd en is echt geen Bentleymotor.
Nog wat verder zoeken, Maurice. Dan kom je er vanzelf.

De 6 cilinder is trouwens de moeder van de 5 cilinders: ze hebben er gewoon een cilinder afgehaald, dus zo gek is 't niet dat de specificaties gelijk zijn.

Trouwens als ik jouw redenering volg, dan moet het wel de Bentley-moter zijn, want de Bentley-motor heeft precies dezelfde zuigermaten (zowel boring als slag) als de Volvo-moter.

Overigens moet je altijd oppassen met boring x slag, omdat die wel eens lichtelijk veranderd worden door de fabrikant, zoals immers bij de 2.5 (6 cilinder) is gebeurd: die komt immers voort uit de 3.0 6-cilinder.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Maurice Pierik
4th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:
Maurice Pierik schreef:

2922 cc 83x90.

Nog wat verder zoeken, Maurice. Dan kom je er vanzelf.

De 6 cilinder is trouwens de moeder van de 5 cilinders: ze hebben er gewoon een cilinder afgehaald, dus zo gek is 't niet dat de specificaties gelijk zijn.

Trouwens als ik jouw redenering volg, dan moet het wel de Bentley-moter zijn, want de Bentley-motor heeft precies dezelfde zuigermaten (zowel boring als slag) als de Volvo-moter.

Overigens moet je altijd oppassen met boring x slag, omdat die wel eens lichtelijk veranderd worden door de fabrikant, zoals immers bij de 2.5 (6 cilinder) is gebeurd: die komt immers voort uit de 3.0 6-cilinder.
Tja, dat heb je allemaal leuk bedacht Battlecruiser.
Jouw redenatie is dat 2922 cc, 4 kleppen per cilinder en 1 (!) bovenliggende nokkenas wel zodanig veel overeenkomsten zou betekenen dat deze motor welhaast niet anders kan zijn dan dé moeder van de 2922cc 6-cilinder zoals onder andere in de Volov 960 is geplaatst.

Nu wil ik W.O. Bentley feliciteren met zijn genialiteit dat 'ie reeds in 1919 vierkleppenmotoren met bovenliggende nokkenas kon presenteren. Hiermee was hij de rest van de wereld ver vooruit.

Tevens is de Bentley 3-Litre een gekende race-auto... uit de jaren 20 van de vorige eeuw welteverstaan.

Ondanks deze geniale vooruitstrevendheid is er tussen die tijd en de jaren 90 nogal een en ander gebeurd in de auto-ontwikkeling. Dusdanig veel dat het volstrekt ondenkbaar is dat zo'n dergelijke motor überhaupt zinvol toegepast kan worden als basisblok voor een latere serie voertuigen uit de jaren 90 t/m bijna nu.

Maar ik neem aan dat je in je diepe zoektocht erg overtuigd bent geraakt.

Dan zal ik nog maar één klein detail onthullen: de Bentley 3-Litre is een viercilinder auto.

Zelfs al hád de Bentley precies dezelfde zuigermaten, dan wil dat niet zeggen dat dit een bewijs is voor een gelijke bouw. Hooguit toeval.

Overigens is zelfs dat absoluut niet waar.
De 3-Litre had:
4 cilinders, boring x slag 80 x 149mm, inhoud 2,996ccm. Bronvermelding:

http://www.rrab.com/jan01.htm

En omdat internetbronnen vaak onzin verkopen, kun je er ook 'Geïllustreerde oldtimer encyclopedie Sport- en personenauto's 1886-1940' erbij halen van auteur Rob de la Rive Box (ISBN903661258-6).
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

geestschrijver schreef:Het geniale 960/V90-plan stuit vooralsnog op onoverkomelijke bezwaren bij mijn wederhelft, dus het gaat nog even de ijskast in. Maar je weet het natuurlijk nooit met wederhelften. Met ijskasten ook niet, trouwens.
ha,ha,ha.... dat zou mijn wederhelft ook problemen mee hebben om de 240 op te ruimen. Kan jouw partner heel goed begrijpen, het is een juweeltje die 240 van jullie. Enigste optie, heb ik ook gedaan, is er een 960 BIJ kopen!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
MaGNeT
3rd Gear member

geestschrijver schreef:Het geniale 960/V90-plan stuit vooralsnog op onoverkomelijke bezwaren bij mijn wederhelft, dus het gaat nog even de ijskast in. Maar je weet het natuurlijk nooit met wederhelften. Met ijskasten ook niet, trouwens.
Daar weten The Eagles alles van ;)
Battlecruiser
8th Gear member

Maurice Pierik schreef:
Jouw redenatie is dat 2922 cc, 4 kleppen per cilinder en 1 (!) bovenliggende nokkenas wel zodanig veel overeenkomsten zou betekenen dat deze motor welhaast niet anders kan zijn dan dé moeder van de 2922cc 6-cilinder zoals onder andere in de Volov 960 is geplaatst.

Nu wil ik W.O. Bentley feliciteren met zijn genialiteit dat 'ie reeds in 1919 vierkleppenmotoren met bovenliggende nokkenas kon presenteren. Hiermee was hij de rest van de wereld ver vooruit.

Tevens is de Bentley 3-Litre een gekende race-auto... uit de jaren 20 van de vorige eeuw welteverstaan.

Ondanks deze geniale vooruitstrevendheid is er tussen die tijd en de jaren 90 nogal een en ander gebeurd in de auto-ontwikkeling. Dusdanig veel dat het volstrekt ondenkbaar is dat zo'n dergelijke motor überhaupt zinvol toegepast kan worden als basisblok voor een latere serie voertuigen uit de jaren 90 t/m bijna nu.

Dan zal ik nog maar één klein detail onthullen: de Bentley 3-Litre is een viercilinder auto.

Zelfs al hád de Bentley precies dezelfde zuigermaten, dan wil dat niet zeggen dat dit een bewijs is voor een gelijke bouw. Hooguit toeval.

De 3-Litre had:

En omdat internetbronnen vaak onzin verkopen, kun je er ook 'Geïllustreerde oldtimer encyclopedie Sport- en personenauto's 1886-1940' erbij halen van auteur Rob de la Rive Box (ISBN903661258-6).
Bron van dit misverstand is dat verkeerde linkje van mij naar de verkeerde Bentley.

De Bentley motot had wél 6 cilinders, want hoe kom je anders aan 83x90 (borexstroke)?
De motor is later in de jaren 50 nog gebruikt in de Lagonda.
En die extra nokkenas hebben ze er bij bentley later zelf bij gemaakt.
Volvo Rules the Road
Battlecruiser
8th Gear member

geestschrijver schreef:Bedankt voor het meedenken, maar als we geld hadden voor zo'n ijskast dan konden we datzelfde geld ook voor een V90 gebruiken, aangezien we een dubbeldeurs ijskast helemaal niet kwijtkunnen...
Vertel haar dan maar niet dat de 960 een nogal dorstige natuur heeft...
Volvo Rules the Road
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Onze 240 lust ook wel een slok...

Maurice Pierik
4th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:
Maurice Pierik schreef:
Jouw redenatie is dat 2922 cc, 4 kleppen per cilinder en 1 (!) bovenliggende nokkenas wel zodanig veel overeenkomsten zou betekenen dat deze motor welhaast niet anders kan zijn dan dé moeder van de 2922cc 6-cilinder zoals onder andere in de Volvo 960 is geplaatst.

De 3-Litre had:

Bron van dit misverstand is dat verkeerde linkje van mij naar de verkeerde Bentley.

De Bentley motot had wél 6 cilinders, want hoe kom je anders aan 83x90 (borexstroke)?
De motor is later in de jaren 50 nog gebruikt in de Lagonda.
En die extra nokkenas hebben ze er bij bentley later zelf bij gemaakt.
Feit 1: Er heeft nooit een Bentley bestaan met 3 liter motor én 6 cilinders

Feit 2: De motor in de Lagonda (is een 6 cilinder) is géén Bentley motor. Deze motor is wel ontworpen door meneer Bentley, maar een compleet andere motor. Komt ook uit de jaren '50, en niet de twintiger jaren.

Feit 3: deze 6 cilinder (die ook in Aston Martins zat) heeft 2 kleppen per cilinder

Feit 4: in de jaren 70 vond Aston Martin dit blok technisch niet meer up to date. Dat zegt iets over de waarschijnlijkheid of je deze motor überhaupt nog verder zou willen gebruiken.

Feit 5: dezelfde boring x slag (hetgeen klopt, deze is gelijk aan de latere Volvo) is absoluut geen enkel bewijs dat de Volvo motor per se dezelfde basis zou moeten hebben als de 'Lagonda' motor. Dit heet een toevalligheid. Bovendien geef je aan dat in motorenfamilie van Volvo ook met zowel boring als slag is gevarieerd.

Feit 6: de viercilinder motor uit de jaren '20 waar je steeds naar refereert is een gietijzeren blok, waarbij onderblok en kop één deel vormen. De Volvo 6-cilinder is vol lichtmetaal met een losse lichtmetalen kop. Compleet verschillende principes

Vermoeden 1: De Lagonda/Aston Martin DB2-3 motor is rood gespoten. Een laklaagje doet vermoeden dat we te maken hebben met een gietijzeren blok. Zeer gangbaar in die tijd,. Maar de bedoelde Volvo-motoren zijn alu.

Zie foto van een motorcompartiment van de Aston Martin DB2
http://static.howstuffworks.com/gif/ast ... cars-3.jpg

Een zeer belangrijk punt mis je:
Volvo kon alleen een 6-cilinder (en afgeleide 5 cilinder) gebruiken als de steekafstand van de zuigers minimaal is. Anders zou de motor veel te lang worden om in de motorruimte van de 960, respectievelijk dwars in de 850 te passen.

Ga me niet vertellen dat in de jaren 50 Lagonda/Aston Martin zich druk maakte over een kortgebouwde zespitter.

Bovendien vergeet je dat er in de jaren er tussen heel veel technieken zijn ontwikkeld die waanzinnig veel betere motorblokken mogelijk maakten.

Echt, op geen enkel punt overschreid je verhaal de lijn van pure fantasie.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Zit er nou niet steeds doorheen te praten! Ik kan mezelf nauwelijks verstaan.

Fat Rat
5th Gear member

maar moeders de vrouw had toch eigenlijk bepaalt dat je over dit onderwerp een beetje uitgepraat was?!
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Battlecruiser
8th Gear member

Maurice: gewoon doorzoeken en dan vind je het vanzelf. dan kom je ook bij de Aston Martin motor van 2922cc (6 cilindertjes!), die als tussenstadium is gebruikt.

En voor alu of gietijzer worden dezelfde gietmallen gebruikt. Die gietmallen zijn verkocht, want dat is "what the fuzz is about".
Gewoon beter je best doen. je kan het best.
En nou praat ik er niet meer doorheen!

Geestschrijver: en als je je vrouw nou eens het wonderschone interieur van een 960/SV90 laat zien?
Volvo Rules the Road
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”