Battlecruiser S80 schreef:Maurice Pierik schreef:
Tja, dat heb je allemaal leuk bedacht Battlecruiser.
Jouw redenatie is dat 2922 cc, 4 kleppen per cilinder en 1 (!) bovenliggende nokkenas wel zodanig veel overeenkomsten zou betekenen dat deze motor welhaast niet anders kan zijn dan dé moeder van de 2922cc 6-cilinder zoals onder andere in de Volvo 960 is geplaatst.
Nu wil ik W.O. Bentley feliciteren met zijn genialiteit dat 'ie reeds in 1919 vierkleppenmotoren met bovenliggende nokkenas kon presenteren. Hiermee was hij de rest van de wereld ver vooruit.
Tevens is de Bentley 3-Litre een gekende race-auto... uit de jaren 20 van de vorige eeuw welteverstaan.
Ondanks deze geniale vooruitstrevendheid is er tussen die tijd en de jaren 90 nogal een en ander gebeurd in de auto-ontwikkeling. Dusdanig veel dat het volstrekt ondenkbaar is dat zo'n dergelijke motor überhaupt zinvol toegepast kan worden als basisblok voor een latere serie voertuigen uit de jaren 90 t/m bijna nu.
Maar ik neem aan dat je in je diepe zoektocht erg overtuigd bent geraakt.
Dan zal ik nog maar één klein detail onthullen: de Bentley 3-Litre is een viercilinder auto.
Zelfs al hád de Bentley precies dezelfde zuigermaten, dan wil dat niet zeggen dat dit een bewijs is voor een gelijke bouw. Hooguit toeval.
Overigens is zelfs dat absoluut niet waar.
De 3-Litre had:
4 cilinders, boring x slag 80 x 149mm, inhoud 2,996ccm. Bronvermelding:
http://www.rrab.com/jan01.htm
En omdat internetbronnen vaak onzin verkopen, kun je er ook 'Geïllustreerde oldtimer encyclopedie Sport- en personenauto's 1886-1940' erbij halen van auteur Rob de la Rive Box (ISBN903661258-6).
Bron van dit misverstand is dat verkeerde linkje van mij naar de verkeerde Bentley.
De Bentley motot had wél 6 cilinders, want hoe kom je anders aan 83x90 (borexstroke)?
De motor is later in de jaren 50 nog gebruikt in de Lagonda.
En die extra nokkenas hebben ze er bij bentley later zelf bij gemaakt.
Feit 1: Er heeft nooit een Bentley bestaan met 3 liter motor én 6 cilinders
Feit 2: De motor in de Lagonda (is een 6 cilinder) is géén Bentley motor. Deze motor is wel ontworpen door meneer Bentley, maar een compleet andere motor. Komt ook uit de jaren '50, en niet de twintiger jaren.
Feit 3: deze 6 cilinder (die ook in Aston Martins zat) heeft 2 kleppen per cilinder
Feit 4: in de jaren 70 vond Aston Martin dit blok technisch niet meer up to date. Dat zegt iets over de waarschijnlijkheid of je deze motor überhaupt nog verder zou willen gebruiken.
Feit 5: dezelfde boring x slag (hetgeen klopt, deze is gelijk aan de latere Volvo) is absoluut geen enkel bewijs dat de Volvo motor per se dezelfde basis zou moeten hebben als de 'Lagonda' motor. Dit heet een toevalligheid. Bovendien geef je aan dat in motorenfamilie van Volvo ook met zowel boring als slag is gevarieerd.
Feit 6: de viercilinder motor uit de jaren '20 waar je steeds naar refereert is een gietijzeren blok, waarbij onderblok en kop één deel vormen. De Volvo 6-cilinder is vol lichtmetaal met een losse lichtmetalen kop. Compleet verschillende principes
Vermoeden 1: De Lagonda/Aston Martin DB2-3 motor is rood gespoten. Een laklaagje doet vermoeden dat we te maken hebben met een gietijzeren blok. Zeer gangbaar in die tijd,. Maar de bedoelde Volvo-motoren zijn alu.
Zie foto van een motorcompartiment van de Aston Martin DB2
http://static.howstuffworks.com/gif/ast ... cars-3.jpg
Een zeer belangrijk punt mis je:
Volvo kon alleen een 6-cilinder (en afgeleide 5 cilinder) gebruiken als de steekafstand van de zuigers minimaal is. Anders zou de motor veel te lang worden om in de motorruimte van de 960, respectievelijk dwars in de 850 te passen.
Ga me niet vertellen dat in de jaren 50 Lagonda/Aston Martin zich druk maakte over een kortgebouwde zespitter.
Bovendien vergeet je dat er in de jaren er tussen heel veel technieken zijn ontwikkeld die waanzinnig veel betere motorblokken mogelijk maakten.
Echt, op geen enkel punt overschreid je verhaal de lijn van pure fantasie.