Pagina 2 van 18

Geplaatst: 28.01.2008 - 21:25
door bart simpson
R 12 mag idd niet meer verkocht worden, ombouw van het systeem is doorgaans wel mogelijk.

Geplaatst: 28.01.2008 - 21:42
door v164
Of een aircoboer vinden die nog niet door de r12 is

Geplaatst: 28.01.2008 - 21:50
door Oceanracer
Ik zou (bij problemen, want tot die tijd is er natuurlijk niets aan de hand) ook voor de tip van v164 gaan. Ombouw naar R134a is niet zonder risico. Na de ombouw (vervangen koelmiddel-onbestendige O-ringen en aansluitingen) wordt niet gegarandeerd dat de aircopomp lekvrij blijft. Het zou kunnen dat deze later alsnog vervangen moet worden.
De komende jaren is er nog voldoende R12 voorhanden. Legaal, maar zeker ook minder legaal. Je zult er dus op termijn wel iets beter je best voor moeten doen om er nog aan te komen.

Geplaatst: 28.01.2008 - 21:53
door geestschrijver
Mijn airco is in ieder geval vorig jaar nog gerepareerd en bijgevuld.

Geplaatst: 28.01.2008 - 22:16
door volvorider
Stinky schreef:Vandaag op het werk kreeg ik nog een 'tip'. Ik zei dat ik welliswaar een
oude 240 wilde (nou ja, 1990 of jonger) en dan liefst wel met airco. Een
van de collega's wist te vertellen dat oude airco's gevuld zijn met R12 en
dat als daar iets mee is, dat niet meer gerepareerd kan/mag worden ivm
milieuwetgeving.

Is dat zo? bvd.
De airco van de 240 na 1990 hebben allemaal R134a als vulling.

Geplaatst: 29.01.2008 - 13:41
door Stinky
Sinds een week of twee weet ik dus dat ik een oude Volvo ga kopen en
sinds die tijd lijkt het wel of ik ze overal zie! :)

Tijd voor weer een domme vraag: als ik de advertenties scan op 240's
zie ik denk ik 95% met benzine motor. Daarvan weet ik dat ze heel veel
kilometers meegaan. Van andere merken zijn juist de diesel motoren het
die heel lang meegaan (Mercedes, Volkswagen, etc). Van Volvo diesels
weet ik niks. Vraag is dus: een 240 diesel, gaat dat ook 600.000km goed?
Hoe staan de oude diesels van Volvo bekend?

Geplaatst: 30.01.2008 - 10:44
door Stinky
kijk waarom ik dit vraag:

Afbeelding

Een diesel met 260.000km 1992 voor nog geen 3000,-

Bij 'normale' merken zou ik een auto met zoveel kilometers mischien
alleen vertrouwen als het een diesel was, benzine zeker niet. Maar bij
Volvo gaat een 240 benzine dan nog prima. Maar diesel? Daar hoor ik
nooit iets van. Iemand?

Geplaatst: 30.01.2008 - 11:29
door v164
Dat is een VW LT diesel meen ik, net ingereden :-)

Geplaatst: 30.01.2008 - 11:39
door Maurice Pierik
Tja, de 6 cilinder diesel heeft niet bepaald de reputatie om zo betrouwbaar te zijn als de viercilinder benzinemodellen. Ook in de Volkswagen LT (die vierkante dozen met motor onder de voorstoelen) vergaan die diesels gemakkelijk.

Met name de koeling (of het gebrek eraan) wil voor flinke problemen zorgen. Zo'n 200.000 km kan al een beetje het einde betekenen voor een 240 Diesel als daar fors mee gereden is. Volkswagenkwaliteit is toch wat anders dan Volvokwaliteit ;)

De 4 pitters benzine draaien met gemak veel hogere kilometerstanden. Tot zo'n 600.000 km zie je vrij regelmatig.

Geplaatst: 30.01.2008 - 11:48
door Stinky
Kijk! Dat is informatie! Bedankt mannen! :study:

Geplaatst: 30.01.2008 - 12:53
door Oceanracer
Maurice Pierik schreef: Volkswagenkwaliteit is toch wat anders dan Volvokwaliteit
Niet dat deze al in de 240 lag, maar de Audi 5 cilinder diesel (850 en classic's) heeft inmiddels wel bewezen zeer hoge km-standen te kunnen halen, zonder noemenswaardige problemen. Volvo's D5 presteert daar mee vergeleken toch wat teleurstellend.

Geplaatst: 30.01.2008 - 12:59
door bart simpson
Die Audi diesel is een moderne diesel, dat is zo'n beetje het laatste wat je van de LT diesel mag zeggen

Geplaatst: 30.01.2008 - 17:57
door Belg
Ben verleden jaar de pyrineeen ingetrokken met mijn toenmalige 240 diesel. De wagen heeft meer stilgestaan langs de kant met verhitte moter dan hij gereden heeft en dan spreek ik nog niet over het slakkegangetje dat hij omhoog ging. Nu heb ik een 240 op LPG, en dat bekomt me toch beter. trouwens ik heb me nooit goed gevoeld met een veredelde volkswagen. Nu is het tenminste een echte volvo en dat heeft toch wel wat meer.

Geplaatst: 30.01.2008 - 18:23
door Maurice Pierik
Oceanracer schreef:
Maurice Pierik schreef: Volkswagenkwaliteit is toch wat anders dan Volvokwaliteit
Niet dat deze al in de 240 lag, maar de Audi 5 cilinder diesel (850 en classic's) heeft inmiddels wel bewezen zeer hoge km-standen te kunnen halen, zonder noemenswaardige problemen. Volvo's D5 presteert daar mee vergeleken toch wat teleurstellend.
Over deze 2.5TDI motor ging dit verhaal natuurlijk niet. Nu hoor ik ook wel eens tamelijk minder enthousiaste verhalen overde 2.5TDI. Volgens mij is Volvo's eigen 2.4D/D5 een betere motor.


Overigens is is de Volvo 240 óók met een 5 cilinder diesel leverbaar geweest in een zeer beperkt aantal landen (Volvo 244 GL D5 en 245 GL D5) en gedurende een zeer korte tijd. Het betreft hier de 5-cilindervariant van de LT-motor die ook i de Audi 100 5D te vinden was....

Geplaatst: 30.01.2008 - 18:26
door bart simpson
Maurice Pierik schreef:Overigens is is de Volvo 240 óók met een 5 cilinder diesel leverbaar geweest in een zeer beperkt aantal landen (Volvo 244 GL D5 en 245 GL D5) en gedurende een zeer korte tijd. Het betreft hier de 5-cilindervariant van de LT-motor die ook i de Audi 100 5D te vinden was....
welke landen? zo'n 240 met een 5 pitter wil ik wel

Geplaatst: 30.01.2008 - 18:32
door Oceanracer
Ik zeg toch ook niet dat mijn opmerking over dit topic ging? Mijn opmerking was uitsluitend gebaseerd op jouw opmerking betreffende de kwaliteit van VW. Vandaar ook dat ik uitsluitend dat gedeelte heb geciteerd. Met mijn eigen ervaring en die van veel forumleden lezend, kom ik zelf tot de conclusie dat de TDI's probleemlozer zijn dan de D5's. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Er zullen ook vast 240-ers zijn die tonnen hebben gereden zonder noemenswaardige problemen met hun diesel.

Geplaatst: 30.01.2008 - 18:40
door Maurice Pierik
Linkje over de vijfcilinder 240 diesel... deze wagen werd in ieder geval in Finland geleverd.

http://www.volvo200.org/modellen/asp_pv7557_80.htm

Erg begerenswaardig lijkt me een 240 diesel met 68pk niet. Maar het is bijzonder, dat wel.

Geplaatst: 30.01.2008 - 18:42
door bart simpson
Oceanracer schreef:Ik zeg toch ook niet dat mijn opmerking over dit topic ging? Mijn opmerking was uitsluitend gebaseerd op jouw opmerking betreffende de kwaliteit van VW. Vandaar ook dat ik uitsluitend dat gedeelte heb geciteerd. Met mijn eigen ervaring en die van veel forumleden lezend, kom ik zelf tot de conclusie dat de TDI's probleemlozer zijn dan de D5's. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Er zullen ook vast 240-ers zijn die tonnen hebben gereden zonder noemenswaardige problemen met hun diesel.
dat zijn waarschijnlijk ook die 240's die ook nog nooit een bon voor te hard rijden gehad hebben :wink:

Geplaatst: 30.01.2008 - 18:44
door bart simpson
Maurice Pierik schreef:Linkje over de vijfcilinder 240 diesel... deze wagen werd in ieder geval in Finland geleverd.

http://www.volvo200.org/modellen/asp_pv7557_80.htm

Erg begerenswaardig lijkt me een 240 diesel met 68pk niet. Maar het is bijzonder, dat wel.
een Mercedes E klasse 200D van 1993-1995 had ook maar 75pk's, wel het beste motortje dat ze ooit gehad hebben

Geplaatst: 30.01.2008 - 19:29
door Oceanracer
Is die 1370 kilo het eigen gewicht? Dan valt die 68 pk toch wel mee? Een Golfje SDI weegt niet veel minder en heeft een vergelijkbaar aantal pk's en toch kun je best meekomen met het verkeer. Het lijkt me dat zo'n 5 cilinder ook nog over meer koppel beschikt. Alleen al omdat 't vrijwel niet voorkomt, leuk om te hebben!