Airco aan of uit?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

In de winter verbruikt (verspilt) de airco inderdaad minder brandstof, maar niet omdat deze lichter zou draaien, maar omdat deze minder vaak (en minder lang) aanslaat. De compressor van de airco draait of draait niet. Alleen bij modulerende airco's gaat deze zwaarder draaien. Maar zoals gezegd, worden deze niet door Volvo toegepast.

Bij stilstaande airco systemen loop je inderdaad kans op lekkende afdichtingen. Dit gaat echter alleen op voor LEGE systemen. Bij een lekke verdamper ontsnapt het koudemiddel uit het systeem, waardoor afdichtingen kunnen uitdrogen. Wanneer het systeem niet lekt, zal er ook niets uitdrogen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

De aircofabrikanten beweren dat één van de belangrijkste verbruiksfactoren van een airco toch echt wel de buitentemperatuur is!

Voorts blijkt nog steeds aan het aantal reparatie dat dat tweede slechts theorie is.

Overigens druppelt het meeste vocht dat de airco onttrekt aan de binnenruimte aan de onderzijde van de auto weg.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

- Ik beweer toch ook niet het tegengestelde? De airco moet bij een hogere buitentemperatuur harder werken (vaker en langer aanslaan) waardoor deze meer gebruikt. Logisch.

- De meningen hierover zijn verdeeld. Hier ook. ;)

- Dat klopt. Het meeste wel. Maar er blijft altijd vocht achter, wat er niet onderuit druppelt. Daarom gaan al die verdampers bij de 850/classic's ook allemaal kapot.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Ik vind een beetje rare discussie. Het gebruik van de airco is vrij persoonlijk, vind ik. Ik ben dan welliswaar geen groenlinks stemmer, maartoch. Ik zet hem altijd aan, mijn vader altijd uit. Heeft voor ons beiden niks te maken met CO2 uitstoot. Noem het egoistisch, maar ik gebruik hem dus waar ik hem nuttig voor vind. Staat los van de uitstoot of verbruik. Daarbij merk ik in de D5 geen verschil in vermogen als hij aan of uit staat.

In mijn eigen auto staat hij meestal uit. Die airco is niet zo fijn als die in de volvo. Daarbij doet mijn airco het niet beneden de 4 graden. Hetgeen ervoor zorgt dat ik de afgelopen tijd geen airco kon gebruiken zelfs. Best lastig bij het ontwasemen van de ruit...

Die aanjager van volvo vind ik persoonlijk egr prettig. In onze S70 hadden we vaker last van een stinkende geur in de auto. Toen hebben ze een aanjager eringezet (of geactiveerd) en sindsdien geen last meer gehad. In de V70 hebben we er nooit last van gehad. Voor de S80 voorzie ik ook geen problemen...
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Persoonlijk vind ik het nogal hinderlijk dat het inschakelen van de aircopomp zo duidelijk voelbaar is. Voor mij is dat de voornaamste reden om de airco niet onnodig te gebruiken. Maar dat was niet de reden die werd aangegeven door Carfreak. Vandaar dat ik uitsluitend ben ingegaan op de redenen (meer verbruik en vermogensverlies) die hij aangaf.

Bij goed gebruik van de airco heb je nooit last van een muffe lucht in de auto. De nablaasfunctie zoals deze bij de S60/V70/S80 is toegepast is niet mogelijk (geweest) in een V70/S70 classic. Bij een D5 is het inschakelen van de aircopomp minder voelbaar, omdat het vermogensverlies makkelijk wordt opgevangen, het meerverbruik t.o.v. een benzine is veelal ook lager en het vermogensverlies is ook minder voelbaar.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

De ontwikkeling van de aircosystemen heeft de laatste jaren ook niet stil gestaand, daardoor is het meerverbuik een stuk minder geworden. Bij de Ford Escort 1.6 die wij "vroeger" thuis hadden was het inschakelen van de airco ongeveer gelijk aan het aantrekken van de handrem: weg vermogen. En het verbruik steeg met 10 tot wel 15%! Bij mijn VW is er geen verschil merkbaar in vermogen en is het extra verbruik ongeveer 3 tot 5%...

Daarnaast is het natuurlijk een persoonlijke kwestie of iemand zijn airco altijd aan wil hebben. Ik vind de (droge) lucht van de airco helemaal niet fijner dan gewone buitenlucht. In de zomer rij ik bij lage snelheden liever met mijn raam open (zolang het buiten geen 30+ graden is)...

Overigens klopt het verhaal van Oceanracer van een auto waar altijd de airco aanstaat. Daar ben je bijna verplicht om de airco aan te laten staan omdat de auto anders elke keer weer beslaat, er blijft blijkbaar toch wel wat vocht achter in het systeem.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
BIC
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 27.05.2007 - 15:46
Locatie: Oegstgeest

Toch ben ik een beetje het spoor bijster...

Oceanracer schrijft een duidelijk verhaal waar het erop neerkomt dat zolang het 'ON' ledje van je airco bij de ECC brandt, de aircopomp het ALTIJD zal doen. Duidelijk. Maar mijn instructieboekje (S60, 2001) zegt toch echt het volgende: 'Bij gebruik van ECC wordt ook het AC-systeem automatisch geregeld en alleen dan ingeschakeld wanneer de lucht in de passagiersruimte moet worden afgekoeld en de binnenkomende lucht van vocht moet worden ontdaan.' Dit staat nogwel onder het kopje 'Brandstof besparing, elektronische klimaatregeling (ECC)'

M.A.W: zolang de buitentemp. bijvoorbeeld 10'C is, zal de airo niet aan hoeven slaan als het te warm wordt in mijn auto? De lucht van buiten lijkt me dan koud genoeg...
Cereal
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Het feit dat het lampje aanstaat wil niet zeggen dat de airco-pomp draait. Hij gaat pas draaien als het nodig is, dus als er koeling benodigd is, of de lucht gedroogd moet worden.
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Fonz vind het een rare discussie, maar dat is het niet.

Als iemand de vraag stelt of het zinvol is om de airco bv. 's winters uit te laten gaan we daar op in.

Resumerend:
optie 1) Winter: Airco uit:
aircopomp slaat niet aan en geen meerverbruik
nadeel: het systeem gaat door niet-gebruik er niet op vooruit, eerder reparaties.

optie 2) Winter: Airco aan:
lagere luchtvochtigheid tijdens rit.
Aircopomp slaat bijna niet aan en dus nauwelijks meerverbruik.
koelmiddel wordt langzamerhand verbruikt, maar reparatie daarvan is goedkoper dan reparaties van slijtageproblemen bij optie 1.

optie 3) Zomer: airco uit.
zie optie 1
Bij hogere temperaturen lagere concentratie van chauffeur (geloof de onderzoeken nou maar) en meer kans op ongelukken. Onkosten daarvan altijd veelvoud van meerverbruik airco.

optie 4) Zomer: airco aan.
Een niet-automatische airco zorgt voor gemiddeld meerverbruik van 10%, maar een ECC geeft ongeveer 4-5% meerverbruik bij hogere buitentemperaturen.
Bij gematigde buitentemperatuur (in NL-klimaat erg vaak...) nó lager meerverbruik.
Alleen eerste 2-3 minuten na instappen in hete auto is airco zeer hoog; kan aangepakt worden door eerst goed te luchten en dan pas airco aan (als chauffeur per se minder verbruik wil).

Daarnaast zijn er nog persoonlijke factoren, zoals dat je het voor lief neemt dat de airco iets meer verbruik oplevert als ie altijd aanstaat.

Terugkomend op de winter: nee, het loont niet de moeite om de airco uit te zetten in de winter omdat de aircopomp dan juist zeer weinig aanslaat, nl. alleen om af en toe te ontvochtigen en om het systeem gangbaar (draaiend) te houden.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

BIC schreef:Toch ben ik een beetje het spoor bijster...

Oceanracer schrijft een duidelijk verhaal waar het erop neerkomt dat zolang het 'ON' ledje van je airco bij de ECC brandt, de aircopomp het ALTIJD zal doen. Duidelijk. Maar mijn instructieboekje (S60, 2001) zegt toch echt het volgende: 'Bij gebruik van ECC wordt ook het AC-systeem automatisch geregeld en alleen dan ingeschakeld wanneer de lucht in de passagiersruimte moet worden afgekoeld en de binnenkomende lucht van vocht moet worden ontdaan.' Dit staat nogwel onder het kopje 'Brandstof besparing, elektronische klimaatregeling (ECC)'

M.A.W: zolang de buitentemp. bijvoorbeeld 10'C is, zal de airo niet aan hoeven slaan als het te warm wordt in mijn auto? De lucht van buiten lijkt me dan koud genoeg...
Het knopje zorgt ervoor dat het systeem electrisch ingeschakeld is.

De feitelijke inschakeling gebeurt vervolgens pas door o.a. temperatuursensoren d.m.v. de magneetkoppeling.
De magneetkoppeling zorgt er vervolgens voor dat de pomp inschakelt (dat hoor je niet te merken, noch in vermogen, noch in geluid; merk je het wel: is het ding niet in orde) en dan pas werkt het spul.

Het groene lampje an sich zegt dus helemaal niks over evt. meerverbruik door de airco.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Toch kan ik me de verwarring van Bic zeer goed voorstellen. De praktijk wijst immers anders uit dat in het boekje vermeld staat. Dit komt waarschijnlijk door uit te gaan van zeer gunstige omstandigheden. In de dagelijkse situatie zal of de temperatuur of de relatieve vochtigheid in de auto reden zijn voor de ECC de compressor in te schakelen. Dit is veelal tijdens de rit al voelbaar, maar in elk geval tijdens stationair draaien. Je voelt een soort van "hikje" bij het pakken van de magneetkoppeling. Wanneer je het raam hebt openstaan of je naast de auto staat hoor je dan ook een duidelijke klik.

Om ook nog even in te haken op het relaas van Roever: De airco's in "onze" Volvo's stammen nog uit het jaar 0. Daar is niets moderns aan. Deze is immers gelijk aan die van de 850/classic's. Alleen de bediening op het dashboard is aangepast, maar de werking ansich is gelijk gebleven. De door Roever genoemde airco van VW is daarentegen efficiënter in het gebruik en tijdens de rit niet voelbaar en hoorbaar. Alleen tijdens het inschakelen (meestal tijdens het starten) schakelt de pomp eenmalig in en deze schakelt pas uit bij het afzetten van de motor.

Hoe de airco bij de nieuwste S80 en V70 is geregeld is mij niet bekend.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Oceanracer schreef:De nablaasfunctie zoals deze bij de S60/V70/S80 is toegepast is niet mogelijk (geweest) in een V70/S70 classic.
Ik weet toch wel zeker dat de dealer in de S70 een aanjager gezet heeft. Kreeg zelfs vaker commentaar van mensen; ''hey je auto doet gek! Heb je iets aanstaan ofzo?''

Voor de rest moei ik me niet met deze discussie. Het wordt net iets te technisch allemaal.

@batleecr. Ik vond de vraag niet stom. Integendeel zelfs.
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb ook niet gesteld dat technische maatregelen door de dealer onmogelijk zijn. Ik doelde hier juist op Volvo's "oplossing" bij de "nieuwe" modellen tegen het doorrotten van de verdamper. Ipv een technische oplossing te bedenken is er slechts symptoombestrijding toegepast. Niet echt modern of innovatief.

Overigens wel weer innovatief van die dealer om die "truc" ook in een classic toe te passen. Weet je toevallig of ze hiervoor de bestaande ventilator hebben gebruikt, of hebben ze daar een extra blower voor geplaatst?

De vraag (of de discussie) is inderdaad niet zinloos. Zo kan een en ander duidelijk(er) worden en kan een ieder zijn eigen keuzes maken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

wat betreft de nablaasfunctie,die werkt alleen zomers als het echt
warm is.
ik heb ook altijd de airco aanstaan, en met deze temp. werkt de nablaasfunctie echt niet.

over het meerverbruik van de airco, kan ik melden dat ik zelf
geen meerverbruik kan meten(bc)
dit is ook zeer moeilijk na te gaan in de praktijk,want een klein zuchtje wind
doet ook het verbruik toenemen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nablaas functie is vast wel aan te passen, maar omdat het nogal een belasting is voor de accu om na iedere keer dat de airco heeft gedraaid in te schakelen lijkt me dat niet wenselijk. Zeker in de koude periode, wanneer de accu het al moeilijk genoeg heeft.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Er is me een hoop duidelijk geworden. Bedankt voor alle uitleg!
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Oceanracer schreef:Weet je toevallig of ze hiervoor de bestaande ventilator hebben gebruikt, of hebben ze daar een extra blower voor geplaatst?
Ze hebben hier een extra blower voor geplaatst, voor zover ik me kan herinneren. Ik kan het eens navragen aan mijn vader. Wel raar eigenlijk dat niet iedere dealer zulks toepast op de classics. In ieder geval, het is wel degelijk mogelijk om de niet te harden stank weg te krijgen.
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb het ook nog niet eerder gehoord. Ook dat blijft natuurlijk symptoombevrijding, maar iets is beter niets.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Mijn auto stinkt niet. Komt misschien ook wel omdat de ECC gewoon altijd aanstaat 8)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

De mijne stinkt ook niet. Komt misschien ook wel omdat de ECC bijna nooit aanstaat ;-)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”