Distributieriem

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

erwinh schreef:Ik dacht dat er geen distributieriem in m'n V50 zat maar een ketting. En dat die eigenlijk nooit vervangen hoeft te worden. Ik heb 136.000 km op de teller en moet volgens het dashboard info voor een reguliere servicebeurt langs de dealer. Ben benieuwd wat er gezegd gaat worden.
Het is weldegelijk een distributieriem.
Die waterpomp word enkel vervangen waneer het nodig blijkt te zijn, dus bij mijn weten niet preventief. Bij mijn eerste V70 2.5D was het op ongeveer 50.000 km, Hij lekte. En bij mijn huidige V70 2.5TDI op 120.000 km. Nu zit ik zo'n 160.000km verder dus 280.0000km op de teller. En die waterpomp lekt nog steeds (hout vasthouden) niet.
Uit ervaring met mijn eerste auto weet ik dat het beter is dat de distributie riem beter preventief vervangen word. ( als hij breekt zijn de kosten vele malen hoger aan de motor zelf).
Als ik me niet vergis moet de distributie riem van een benzine motor, sneller vervangen worden dan die van een diesel.
Gebruikersavatar
Ron73
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.11.2007 - 03:30

vraag de s40 2.4 2004 nieuw model heeft toch geen distributierien meer maar een ketting, die pas bij 180000 km vervagne moet worden....
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ron73 schreef:vraag de s40 2.4 2004 nieuw model heeft toch geen distributierien meer maar een ketting, die pas bij 180000 km vervagne moet worden....
dat is onjuist, deze heeft een riem
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Naar mijn bescheiden mening heeft Volvo trouwens nooit gebruik gemaakt van een aandrijfketting maar steeds van een distributieriem.
Gedema
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07.11.2007 - 00:13

Distributieriemen bij 5 cilinder benzinemotoren van de V40/V50 en de C70 vervangen om de 180.000 km. Bij de diesels om de 240.000 km en bij de kleinere benzinemotoren om de 140.000 km. Of om de 10 jaar.

Overigens; voor mijn V50 2.4 van februari 2006 recent de 60.000 km beurt laten uitvoeren, een wisserset + remolieverversen voor zo'n € 700,-
:shock:
Gebruikersavatar
Siddartha
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 18.11.2008 - 01:00
Locatie: Roosteren

Ik heb een 940 met B230FK motor. De riem is 75000 KM geleden vervangen en ik begrijp van iedereen (ook de Volvo dealer) dat ie nu vervangen met worden. Dus er wel degelijk verschil in wanneer de dist. riem vervangen moet worden. Weet iemand toevallig of deze motor die ik heb ook van PSA is?? Of zit ik nu bij het verkeerde forum!! :P
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

met een dinosaurus als de 940 is zit je inderdaad in het verkeerde subforum
Volvo for life
allardoes
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 27.11.2008 - 17:51

Distributieriem is altijd een dure grap. Waarschijnlijk is de waterpomp vervangen aangezien deze wordt gebruikt om de riem op spanning te brengen. Wanneer deze 1 maal is los geweest en daarna weer op spanning is gebracht begeven meestal de keringen het. De kosten van achteraf vervangen zijn echt hoog dus daarom is het geen slechte zet. Daarbij zou het wel plezierig zijn wanneer ze dat zouden overleggen.

p.s. is de spanrol ook vervangen? Deze moet worden vervangen aangezien net als bij de waterpomp de kans groot is dat deze het begeeft bij een nieuwe riem.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”