vervangen contactpunten b20

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

[quote="volvo rob"]
Maaruh? hij gaat er toch uit de 144?[/quote]
Hij mag eruit. Als er geen leuk bod komt blijft hij gewoon.
En in de tussentijd wordt hij alleen maar beter.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Nog even over de condensator; Ik heb de mijne bekeken en daar staat 0.5 Uf op. Ik ben daarmee naar de auto-onderdelenboer gegaan en die denkt dat er 0.25 in moet (volgens zijn boeken). Moet er inderdaad 0.25 in en wat kan de reden/gevolg zijn dat er bij mij 0.5 in zat?

Andere vraag; wat is de makkelijkste manier om de timing te stellen als je geen stroboscoop hebt?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Kan iemand even onder de hood van zn 164 kijken welke sterkte zijn condensator is? Alvast bedankt :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

ga het vandaag vervangen, hoe stel je ze dan?

dmv een schroef?

tevens zie ik steeds ontsteking afstellen... verloopt die dan?

en is dit te doen zonder stroboscoop?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Biadman, er zit inderdaad een schroef waarmee je het 'plateautje' kan losmaken en vastzetten. Dit plateautje kan je vastzetten op een bepaalde afstand van het asje dat het armpje wegduwt. Dat is het stellen van de afstand tussen de contactpuntjes. Als je er even naar kijkt, wijst het zich vanzelf! Met een voelermaatje werkt het heel makkelijk.
Daarnaast kan je de ontstekingstijd afstellen, dat doe je doormiddel van de hele behuizing (met de stroomverdeelkap) te draaien, zodat de rotor later of juist vroeger contact maakt met een van de punten in de verdeelkap (de as met daarop de rotor blijft dus onveranderd). Dat kan ook zonder stroboscoop inderdaad, en ik ben dus ook benieuwd hoe je dat het beste kan doen.
Tevens schijn je voor lpg weer andere instellingen te hebben dan voor benzine (dus hoe dan afstellen als je op beide rijdt?).

Je kan inderdaad stellen dat de ontsteking verloopt ja. Zoals zoveel dingen aan je auto. Oorzaak is slijtage, uitrekking, speling, etc.

Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd welke weerstand jullie condensators hebben. Kan echt niemand dat even voor me checken?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

condensator heb ik nog niet gekocht... :S zit echt op zwart zaad momenteel...

maar ik merk dat hij iest minder goed begint te starten dus vandaar de punten vervangen/stellen dat moet lukken!

de voelertjes heb ik!

qua ontsteking stellen, die laat ik nog effe voor wat het is, en die van mij loopt eiegen;ijk alleen maar op gas, de benzine is voor mij een noodmiddel tot de volgende lpg pomp!

thanx voor de info! ga als hij is afgekoelt meteen aan de slag!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

was appeltje eitje! loopt prima :)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Mooi man! Je zou trouwens wel af en toe op benzine moeten rijden, houdt je leidingen en carberateur langer heel.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

vandaag ook voor de gein weer eens gedaan, daarop loopt hij nu ook aanzienlijk beter :)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Jambon
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
Locatie: Loon op zand

Dag, ik heb ooit in "89 een Lucas elektronische onsteking set gekocht, deze is voor dit type ontsteking. Ingebouwd, afgesteld, 15jr. mee gereden en nooit meer naar gekeken......
Afbeelding
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

Als ik aan de koelvin draai gaan de puntjes niet open of dicht ??
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

dan is het wel tijd om te stellen ja!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

als ik hem in de 4 zet en duw wel overigens (0.4 voelermaatjes gekocht)

offtopic autoproblemen zijn duur, net een griptang, 2 pijpsleutels, voelermaatje en voor 25 euro aan moeren (nordi car) gekocht. Ow ja en ee pot Dreumex :)
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

hehehe, hier iig een tip, koop geen goedkoop gereedschap, je kan beter een keer wat meer uitgeven, maar daar heb je dan de rest van je leven plezier van!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

Ik heb twee setjes gereedschap, een in mijn kist boven en een goedkoop setje vanalles wat voor in de auto. Ligt standaard in de auto in het vakje van de krik :)
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

De waarde van een condensator is niet uit te drukken in weerstand (Ohm)

de waarden stelt de opslag capaciteit voor.

een 0.50 kan meer energie opslaan als een 0.25, zie een condensator als een batterij. in de ontsteking dempt de condensator de vonk (hij laad op) die tussen de contactpunten ontstaat bij het openschakelen van de contacten.
gaan ze weer dicht, dan ontlaat (loopt leeg) de condensator weer.

aangezien de auto in bijde gevallen gelopen heeft is een 0.25 blijkbaar voldoende om de vonk te dempen.

mochten je contactpunten toch sneller slijten, dan idd kijken naar de condensator.
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

Aangezien mijn auto een paar maand geleden veel zuiniger (nu 1: 5.8 op gas) reed heb ik nog eens naar de ontsteking gekeken. De puntjes staan prima maar onderstaand snap ik niet. Is het de bedoeling dat je de hele verdeler met draaiende motor verdraaid?

[quote="Jordos"]Biadman, ....
Daarnaast kan je de ontstekingstijd afstellen, dat doe je doormiddel van de hele behuizing (met de stroomverdeelkap) te draaien, zodat de rotor later of juist vroeger contact maakt met een van de punten in de verdeelkap (de as met daarop de rotor blijft dus onveranderd). /quote]

Ik las laatst namelijk dat iemand adviseerde dit met draaiende motor te doen tot hij begon te pingelen en dan een klein beetje erbij.

KLopt dat?

Groeten
KLaasjan
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Als je ontsteking te laat staat, gaat hij inderdaad meer verbruiken en ook nog eens minder vermogen leveren.

Je wilt dus in feite dat hij zo vroeg mogelijk staat zonder dat hij te vroeg staat. :)

Te vroeg kun je herkennen aan pingelen. Hierbij ontsteekt het mengsel al (teveel) terwijl de zuiger nog niet over z'n bovenste dode punt is. Hierdoor werkt hij dus zelfs even tegen. Erg slecht voor je motor dus. Bij belasting is treedt dit pingelen het ergste op.

Zelf vind ik het het makkelijkst om hem gewoon met een stroboscoop af te stellen. Een wit streepje op de poelie bij de juiste hoeveelheid graden maakt het een stuk makkelijker. Dit doe je bij 2500 toeren en de vacuumvervroeger losgekoppeld.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

Bedankt voor je reactie. Ik had de door jou gebruikte methode ook gelezen. Ik heb alleen gee strobo, is de door mij omschreven methode mogelijk?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk eens naar deze site. Daarin wordt uitgelegd hoe de onsteking werkt en hoe je de ontsteking op tijd kan zetten.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”