is het plug and play?
of moet je ze afstellen?
heb ze al een tijdje liggen maar wil er eerdaags toch eens wat aan gaan doen...
vervangen contactpunten b20
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- JaapP
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14.10.2007 - 19:23
142 1974 rood B20A
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Heb ik laatst gedaan, is een eitje. Wel afstellen natuurlijk. Steeds heel kort de startmotor laten draaien, tot het armpje op maximale afstand staat. En dan moet je even opzoeken in je boek hoeveel afstand ertussen moet.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
volvo rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
Lijkt me nou niet de makkelijkste/meest nauwkeurige/juiste methode.........Steeds heel kort de startmotor laten draaien, tot het armpje op maximale afstand staat
Gewoon even aan de vin draaien, totdat de 1 van de nokjes op de verdeler-as het armpje maximaal lift.
Dan de opening stellen op de juiste waarde. (~0,45 mm)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Of hem in zijn 4e versnelling zetten, bougies eruit en een beetje duwen, gaat ook prima. Kijk ook de vervroeging na als je de contactpunten hebt afgesteld. Ik zou gelijk een nwe condensator monteren als je de contactpunten doet, kost weinig en kan in een moeite door als je toch bezig bent.
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
solderen nodig bij de condensator?
dank voor de tips overgens...
dank voor de tips overgens...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
ok dan 
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Ik heb het zaterdag ook gedaan, nieuw kontactpuntje, nieuwe verdeelkap, de hele boel afgesteld en op tijd gezet. als een naaimachientje........ God, wat liep hij mooi !
de eerste 15km :evil: :evil: Vervolgens anderhalf uur op de WW gewacht..
Oorzaak: speling op het asje van de ontsteking waardoor hij iets ging zwabberen en het koolstof puntje in de verdeelkap eraf geslagen werd.
Gisteravond een andere ontsteking gemonteerd en hij loopt weer netjes.
Leermomentje nummero zoveel... Ik weet nu wel hoe een ontsteking werkt. Al dacht ik tijdens het wachten op de WW wel anders.. :roll:
de eerste 15km :evil: :evil: Vervolgens anderhalf uur op de WW gewacht..
Oorzaak: speling op het asje van de ontsteking waardoor hij iets ging zwabberen en het koolstof puntje in de verdeelkap eraf geslagen werd.
Gisteravond een andere ontsteking gemonteerd en hij loopt weer netjes.
Leermomentje nummero zoveel... Ik weet nu wel hoe een ontsteking werkt. Al dacht ik tijdens het wachten op de WW wel anders.. :roll:
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Iroll, bedoel je daar de bobine mee, of dat condensatortje onder de verdeelkap?Iroll schreef:Of hem in zijn 4e versnelling zetten, bougies eruit en een beetje duwen, gaat ook prima. Kijk ook de vervroeging na als je de contactpunten hebt afgesteld. Ik zou gelijk een nwe condensator monteren als je de contactpunten doet, kost weinig en kan in een moeite door als je toch bezig bent.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
volvo rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
Hier wordt de condensator bedoeld die aan/naast je verdeler hangt.
Rond tonnetje ter grootte van een batterij.
vervangen kost 1 min en ong €5.
Dingen hebben niet het eeuwige leven, en je kunt aan de buitenkant niet zien of die stuk is.
Elke Brezan heeft ze wel.

Bobine is iets groter (cola-blikje).
Vervangen is ook een kwestie van 1 min. alleen gaan die (bijna) nooit kapot.
Mooi laten zitten dus.

Rond tonnetje ter grootte van een batterij.
vervangen kost 1 min en ong €5.
Dingen hebben niet het eeuwige leven, en je kunt aan de buitenkant niet zien of die stuk is.
Elke Brezan heeft ze wel.

Bobine is iets groter (cola-blikje).
Vervangen is ook een kwestie van 1 min. alleen gaan die (bijna) nooit kapot.
Mooi laten zitten dus.

-
volvo rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
123 is goed maar duur
Zat opties om je ontsteking te vervangen / upgraden, maar welke is de beste?
In principe kun je 3 klassen onderscheiden.
Je hebt de basis electronische ontstekingen als de velleman kit, die gebruik blijft maken van de contactpuntjes en centrifugaalvervroeging.
Dan heb je de pertronix die de contactpuntjes overbodig maakt, maar wel de centrifugaalvervroeging behoudt.
En dan heb je de 123, waarbij álles electronisch is, en je tevens kunt kiezen uit een veelvoud aan ontstekingscurves
Enkele voorbeelden van point to electronic conversion:
- Crane
- Perlux/Pertronix
- Newtronic
- Lumenition
- Hot-spark
- Allison
- Dyna
- Retronics
- Sparcon
- Velleman
Zat opties om je ontsteking te vervangen / upgraden, maar welke is de beste?
In principe kun je 3 klassen onderscheiden.
Je hebt de basis electronische ontstekingen als de velleman kit, die gebruik blijft maken van de contactpuntjes en centrifugaalvervroeging.
Dan heb je de pertronix die de contactpuntjes overbodig maakt, maar wel de centrifugaalvervroeging behoudt.
En dan heb je de 123, waarbij álles electronisch is, en je tevens kunt kiezen uit een veelvoud aan ontstekingscurves
Enkele voorbeelden van point to electronic conversion:
- Crane
- Perlux/Pertronix
- Newtronic
- Lumenition
- Hot-spark
- Allison
- Dyna
- Retronics
- Sparcon
- Velleman
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Mijn voorkeur is de Pertronix. Kan je onzichtbaar en heel makkelijk monteren. Ik heb deze nu 5 jaar in mijn ES zitten en nog nooit iets hoeven aftestellen. Maakt de condensator en contactpunten overbodig en geen extra kastjes zoals de Velleman ea die nog weleens koelings/lekproblemen geven. En ook geen last meer van eventuele wiebelige ontstekingsasjes.
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Ik moet ook nog steeds een nieuw contactpuntje monteren. Is het noodzakelijk dat de vervroeging/timing wordt aangepast. Als de afstand weer goed is en je veranderd verder niets moet het toch ok zijn?Iroll schreef:Kijk ook de vervroeging na als je de contactpunten hebt afgesteld.
Of heeft het een met het ander te maken?
-
volvo rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
Noodzakelijk is het niet, maar het is toch 1 geheel van verschillende onderdelen die in goede staat moet zijn om je motor perfect te laten lopen.
Volgorde zoals ik het geleerd heb:
1) Kleppen stellen
2) Contactpunt stellen
3) Timing afstellen.
Het kan geen kwaad de timing te checken en waar nodig aan te passen.
Hele simpele handeling (als je een stroboscoop hebt)
Maaruh? hij gaat er toch uit de 144?
Volgorde zoals ik het geleerd heb:
1) Kleppen stellen
2) Contactpunt stellen
3) Timing afstellen.
Het kan geen kwaad de timing te checken en waar nodig aan te passen.
Hele simpele handeling (als je een stroboscoop hebt)
Maaruh? hij gaat er toch uit de 144?















