Zoektocht naar V70 beeindigd!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
JJDD
3rd Gear member

Heeft die passat zoveel meer ruimte achter? En waar haalt die de ruimte dan vandaan, aangezien íe een paar cm korter is?
V70 - 140pk - 2003
Oceanracer
Geartronic member

De achterbank staat verder naar achteren. Iets minder diepe bagageruimte dus.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

Paul schreef:En een XC90?
Een XC90 is wel hoger dan een V70, maar biedt niet meer beenruimte voor de achterpassagiers. Ik heb het wel getest in de showroom.
Groet,

Selwin Pieter
JJDD
3rd Gear member

Oceanracer schreef:De achterbank staat verder naar achteren. Iets minder diepe bagageruimte dus.
Maar volgens autoweek 10L. minder bagageruimte voor de v70 vs. passat, uit 2004. Nouja, dat zal inderdaad ook wel niet helemaal kloppen, en zal je het oude vertrouwde meetlint uit de kast moeten halen om het zeker te weten.
V70 - 140pk - 2003
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef:De achterbank staat verder naar achteren. Iets minder diepe bagageruimte dus.
De V70 heeft een bagageruimte van 107cm (in lengterichting) en 113cm (in breedterichting).
bij de Passat is dit 113cm resp. 100/104cm. Die van de Passat is in lengterichting dus ruimer dan die van V70, maar die van de V70 is breder.

Ook de Passat biedt trouwens niet genoeg extra beenruimte voor de achterpassagiers, in mijn specifieke situatie.

Nog even voor alle duidelijkheid, mijn situatie:
- ivm lichamelijke beperking moet afstand tot gaspedaal zeer groot zijn
- dus stoel zo ver mogelijk naar achteren, EN
- stoel zo ver mogelijk achterover
Dit leidt bij de V70 tot een beenruimte voor de achterpassagiers van ca 12cm.

De maatgevende gebruikssituatie is een kind tussen ca. 3 en 8 jaar oud, dat op de achterbank in een kinderzitje plaats neemt. De benen van het kind steken uit over rand van de achterbank onder een hoek van ca 30-60 graden omdat ze nog te kort zijn om naar beneden te kunnen bungelen. Varierend van de leeftijd (en schoenmaat) van het kind bedraagt de ruimte die nodig is achter de bestuurdersstoel ca. 18cm (3jr) tot ca. 25cm(8jr). Zie ook de volgende eerdere discussie over dit onderwerp:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

Op de foto's die Bart heeft geplaatst van zijn zoon in een V70 en een Multipla is het duidelijk te zien. en op de foto van de V70 stond de stoel niet in de uiterste stand! De ruimte die bijvoorbeeld de Smax biedt is vergelijkbaar met de foto van de Fiat.

Zodra de benen lang genoeg zijn om over de rand van de achterbank te komen, is het probleem zo goed als verholpen, maar dan ben je wel 5 jaar verder.
Groet,

Selwin Pieter
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

AlexV70 schreef:De mijne heeft die kiepstand niet meer. Bij de 2005 vind ik de stoel beter af te stellen.
De stoel is omhoog en omlaag te zetten (zelfde wijze als VW).
Mijn oude (2002) had inderdaad die kiepstand. Is idd een beetje lastig om een goed stand te vinden.
Natuurlijk is die kiepstand er nog!

De stoelverstelling is inderdaad veranderd van aparte ontgrendeling voor
en achter naar een hendel voor de hoogte + een (soort van) pompje vooraan voor de helling. Je kunt de stoel zodoende nog steeds in de kiepstand (dus helemaal achterover) zetten! Je doet het alleen op een andere manier, die mijns inziens veel prettiger is. Een ander verschil is dat het verstellen van de helling op de nieuwe manier (dus met dan pompje) alleen effect heeft op het zitvlak (dus de leuning verandert niet mee) terwijl met het oude systeem de hele stoel (dus zitvlak + leuning) meebewoog.
Groet,

Selwin Pieter
JJDD
3rd Gear member

Maar de multipla is natuurlijke een fantastische en praktische auto, erg onderschat en ondergewaardeerd in conservatief autoland (=paps achter het stuur, mams er naast met de kaart op z'n kop, kindjes achterin voor de dvd). Met z'n 3-en voorin is erg gezellig, weten ook de bestelbus rijders onder ons.

Als je naar de maten kijkt, op autoweek.nl, dan heeft de S-max de ruimste maten! Volvo lijkt een relatief lange zitting te hebben op de achterbank, langer dan bij passat of multipla of s-max, scheelt ook beenruimte.

- Afstand rugleuning pedalen: bij S-max het langst, alleen kan bij volvo weer korter.
- Afstand rugleuning voor / achter: bij S-max veruit het langst, v70+multipla gelijk (alleen multipla 6 cm kortere zitting).

Dus: S-max voldoet van de 4 (v70, passat, multipla, s-max) het beste aan de ruimte eisen, volgens de gegevens van autoweek.
V70 - 140pk - 2003
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

JJDD schreef: Als je naar de maten kijkt, op autoweek.nl, dan heeft de S-max de ruimste maten! Volvo lijkt een relatief lange zitting te hebben op de achterbank, langer dan bij passat of multipla of s-max, scheelt ook beenruimte.
Dat is inderdaad een belangrijk aspect! En tel daar nog eens de dikkere (want luxere) rugleuning van de achterbank bij op. Volvo heeft erg veel comfort in de stoelen en banken, de keerzijde is dat er door de dikte minder beenruimte overblijft.
JJDD schreef: - Afstand rugleuning pedalen: bij S-max het langst, alleen kan bij volvo weer korter.
Bij de S-max het langst? Dit is heel erg vreemd. Mijn vrouw zat in de V70 en wilde verder naar voren dan het stuur toeliet, waaruit ik opmaak dat de afstand rugleuning-pedalen te groot was voor haar. In de Smax kon ze met gemak bij de pedalen en was de afstand tot het stuur helemaal OK.
JJDD schreef: - Afstand rugleuning voor / achter: bij S-max veruit het langst, v70+multipla gelijk (alleen multipla 6 cm kortere zitting).
Dus: S-max voldoet van de 4 (v70, passat, multipla, s-max) het beste aan de ruimte eisen, volgens de gegevens van autoweek.
Ga ik ook eens op kijken, goed idee :o .
Groet,

Selwin Pieter
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

JJDD schreef:Volvo lijkt een relatief lange zitting te hebben op de achterbank, langer dan bij passat of multipla of s-max, scheelt ook beenruimte.
Even denken... als ik nu eens een V70 koop en ik hak 12cm van de achterbank af!? Heb ik ook 12+12 = 24cm beenruimte voor de achterpassagiers... :?
Groet,

Selwin Pieter
JJDD
3rd Gear member

SelwinPieter schreef:
JJDD schreef: - Afstand rugleuning pedalen: bij S-max het langst, alleen kan bij volvo weer korter.
Bij de S-max het langst? Dit is heel erg vreemd. Mijn vrouw zat in de V70 en wilde verder naar voren dan het stuur toeliet, waaruit ik opmaak dat de afstand rugleuning-pedalen te groot was voor haar. In de Smax kon ze met gemak bij de pedalen en was de afstand tot het stuur helemaal OK.
Nu je dat zo schrijft, realiseer ik me dat de verhouding pedaal/rugleuning niet d eenige factor van belang is, positie van stuur speelt natuurlijk ook een rol, blijkt wel. Dus OF het stuur zit verder naar voren, OF de cijfers van autoweek kloppen niet.

Overigens met "langst"bedoel ik de maximale afstand. De minimale afstand was volgens autoweek ook langer dan bij de v70, maarja, als het stuur verder uitsteekt heb je daar weinig aan.
V70 - 140pk - 2003
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

JJDD schreef:
SelwinPieter schreef:
Nu je dat zo schrijft, realiseer ik me dat de verhouding pedaal/rugleuning niet d eenige factor van belang is, positie van stuur speelt natuurlijk ook een rol, blijkt wel. Dus OF het stuur zit verder naar voren, OF de cijfers van autoweek kloppen niet.

Overigens met "langst"bedoel ik de maximale afstand. De minimale afstand was volgens autoweek ook langer dan bij de v70, maarja, als het stuur verder uitsteekt heb je daar weinig aan.
Ik snap het niet helemaal. Met de langste afstand bedoel je neem ik aan de afstand van het gaspedaal tot aan het stuur wanneer het helemaal uitgeschoven is? Dan vergelijk je dus de V70 "langst" met de S-max "langst" of beide "kortst", lijkt me. Wat bedoelje met "kan bij volvo weer korter" en "als het stuur verder uitsteekt"? :?:

Misschien heeft het feit dat mijn vrouw in de S-max wel een goede zithouding kon vinden te maken met de andere verhoudingen van een mpv (hogere zit).

Ik ga toch eens serieus kijken of de achterbankzitting van een V70 niet 12cm kleiner kan maken. Zou toch moeten kunnen: gewoon bekleding eraf peuteren, schuim eruit snijden, skeletdraden doorknippen en/of ombuigen, bekleding weer vastnaaien, klaar is kees...
Groet,

Selwin Pieter
JJDD
3rd Gear member

SelwinPieter schreef:Ik snap het niet helemaal. Met de langste afstand bedoel je neem ik aan .....
Het is meer "interpreteren, kijk maar eens bij autoweek.nl, voor de maten. Je kan de modellen behoorlijk met elkaar vergelijken.
V70 - 140pk - 2003
Oceanracer
Geartronic member

Heb je al eens gepast met die geïntegreerde kinderzitjes van de V70?
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Heb je al eens gepast met die geïntegreerde kinderzitjes van de V70?
Ja, in de showroom stond ook een MY08 met geintegreerde kinderzitjes. Dat scheelt natuurlijk wel, omdat je een hap uit de achterbank neemt. Wij redeneerden echter zo: wanneer de kinderen uit die zitjes gaan en gewoon op de achterbank gaan zitten, moet het ook nog goed passen. Het is en blijft aan de krappe kant, tenzij je de hele achterbank gaat modificeren.
Groet,

Selwin Pieter
volvo rob
2nd Gear member

Al eens gekeken of er niet een goede Scheel of ASS stoel voor de V70 te krijgen is?
Wellicht dat dat enorm uitmaakt en de zit (nog) beter wordt.
Kun je misschien toch nog V70 rijden?
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

volvo rob schreef:Al eens gekeken of er niet een goede Scheel of ASS stoel voor de V70 te krijgen is?
Wellicht dat dat enorm uitmaakt en de zit (nog) beter wordt.
Kun je misschien toch nog V70 rijden?
Goede suggestie. Ben in het verleden voor de Golf ook eens bij RSS wezen kijken. Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat juist de "kiepstand" (voor hoog, achter laag) ervoor zorgt dat ik goed kan zitten. En de Volvostoel heeft dat al standaard erop zitten, dus ik vermoed dat dat geen soelaas biedt.
En zeg nu zelf...wie koopt er nou een V70 en haalt vervolgens die heerlijke stoel eruit... :)
Groet,

Selwin Pieter
Gast

We willen je gewoon in een Volvo hebben.. :P
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

AlexV70 schreef:We willen je gewoon in een Volvo hebben.. :P
Hartverwarmend :D Ik had ook niets minder verwacht van jullie :wink:.
Groet,

Selwin Pieter
Oceanracer
Geartronic member

Een Volkswagen was ook goed geweest, maar een Ford...
SelwinPieter
2nd Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Een Volkswagen was ook goed geweest, maar een Ford...
In alle eerlijkheid: ik dacht precies hetzelfde als jij. Ik ben nooit fan geweest van Ford. Hoe lang heeft het niet geduurd voordat ze in de Mondeo het analoge "klokje" eindelijk eruit gegooid hebben? Detail natuurlijk, maar toch.
Als er een Smax van VW (of van Volvo :D ) zou zijn met dezelfde specs dan zou de keuze eenvoudiger zijn... als ik kijk naar veiligheid (op euroncap.com) dan lijkt de Smax wel helemaal OK te zijn. Ik heb nog geen forum gevonden met ervaringen met de Smax, bijvoorbeeld hoe de automaat bevalt. Na de pas sessie van het weekend ben ik er wel zo ongeveer van overtuigd dat de V70 geen goede keuze is in onze situatie.
Groet,

Selwin Pieter
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”