Jullie ervaring met de V40 als trekwagen

Geproduceerd bij NedCar in Born
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

8klepper schreef:
bart simpson schreef:Je verzekeraar is zeker wel lullig, 1420kg en een ongeluk is zeker niet uitkeren
dat durf ik niet zeker te zeggen want je mag 10% overbeladen zijn,
weet niet of er iemand hier in de verzekeringen zit?
Op die 10% overbelading wordt je heel simpel gesanctioneerd, men werkt niet met marges van 10% (10% te hard rijden kost ook gewoon geld)

Klein stukje tekst ter onderbouwing:

Maximaal trekgewicht
Er bestaan onder caravanners nogal wat misverstanden over het maximaal trekgewicht. De oorzaak ligt waarschijnlijk aan het feit dat er verwarring is met betrekking tot de wetgeving van het rijbewijs E (het aanhangerrijbewijs). Daarover gaat het hier nu niet.
Onderstaande tekst heeft uitsluitend betrekking op wat een auto mag trekken, niet wat u als bestuurder mag. Heeft u rijbewijs BE is onderstaande het enige waar u rekening mee moet houden.

Heeft u geen E maar alleen een B rijbewijs let dan goed op want dan gelden een aantal aanvullende bepalingen! Lees daarvoor Rijbewijs B of BE.

Voor het maximaal trekgewicht van de auto is alleen het werkelijk gewogen gewicht van belang.

Maximaal trekgewicht van de auto
Wat uw auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs van uw auto of is online op te vragen via de RDW (klik hier en vul het kenteken van de trekauto in). De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht.

Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.

Zo staat het in de Wet
Bron: www.wetten.overheid.nl
(Zoeken: voertuigregelement; Aanklikken: 1. voertuigreglement; Hoofdstuk 5: permanente eisen; Afdeling 18: gebruikseisen voertuigen; $ 1: afmetingen en massa’s
A: Personenauto’s etc. en daardoor voortbewogen aanhangers)

Artikel 5.18.18
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 (zie hieronder*) mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.

2. De totale massa van samenstellen van voertuigen mag niet meer bedragen dan:
de voor het samenstel van voertuigen in het kentekenregister vermelde toegestane maximum massa;
vijf maal de toegestane maximum last onder de aangedreven as of assen van het trekkend motorrijtuig.

In normaal Nederlands:
Sub 1.
Er wordt niet gesproken over de totale toegestane massa van aanhangwagens. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt – mag voortbewegen over ’s-Heerenwegen. De rest van het artikel sub 1. heeft betrekking op de trekhaak.

Sub 2.
Dat is ook wel een interessante. Hier gaat het dus over wat in de volksmond het treingewicht heet. Wanneer de controlerend ambtenaar enige moeite doet kan hij vrij eenvoudig via het kentekenregister alle toegestane maximale massa’s van auto en caravan of aanhanger achterhalen. Op dat van de auto staat ook het maximum samenstel. Zelf kunt u dit alleen terugvinden op het typeplaatje van de auto en misschien in de handleiding. Op het autokentekenbewijs staat de toegestane totale massa van het samenstel echter niet vermeld. Ook niet op het medio 2004 vernieuwde kentekenbewijs! ‘Het erop vermelden was geen EU-eis dus hebben we dat ook maar niet gedaan’, aldus de RDW. In o.a. Duitsland is dat al jaren wel het geval… Sommige dienders weten dat typeplaatje ook wel te vinden natuurlijk. Maar uitsluitend bij een oppervlakkige weeg- en papierencontrole kun je geluk hebben dat het eventueel overschreden treingewicht niet opvalt.

Artikel 5.18.18a
1 De massa van aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan:

a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij
b.de laagste waarde van:

de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig of op de sterkte van de mechanische koppelinrichting,
de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig.
In elk geval mag de massa niet meer bedragen dan 3500 kg.

In normaal Nederlands:
Hier betreft het dus geremde aanhangers. Er wordt wel beweerd dat de kogeldruk bij het gewicht van de auto geteld mag worden. Uit dit regeltje blijkt dat dit niet zo is. Ook uit 5.18.18 sub 1 blijkt dit. Maar let op het woordje ‘hetzij’ aan het slot van a. Dat is een voegwoord en betekent ‘of’. Dan mag je dus kiezen? Nee. Bedoeld wordt als a. niet opgaat dan geldt b. We gaan er vanuit dat die toegestane aanhangermassa altijd vermeld is op het kenteken van de personenwagen resp. het register.
1e Is duidelijk en zal normaal gesproken hetzelfde zijn als op kenteken vermeld staat en als de trekhaak minder mag hebben dan geldt die massa. Dan betekent het woord ‘hetzij’ waarschijnlijk wel weer of…

Bij b de 2e staat impliciet dat de beladen aanhanger niet meer mag wegen dan wat de trekkende auto zelf mag wegen. In het geval van de geel gekentekende Toyota Landcruiser 100 4.2 TD aut., die weegt leeg 2650 kg en mag maximaal beladen worden tot 3260 kg. en het max. trekgewicht op kenteken bedraagt 3500 kg. zou de caravan maximaal 3260 kg mogen wegen.

(*) Artikel 5.12.7
1. De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.

2. De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.

In normaal Nederlands:
Dit artikel heeft betrekking op wat een aanhangwagen maximaal mag wegen.

Sub 1. Dat is duidelijk. De caravan mag

Je kunt jouw stelling dat die 10% overbelading toegstaan is en niet gesanctioneerd wordt ook vast wel onderbouwen met een of ander stukje wetstekst?
8klepper
1st Gear member

bart simpson schreef:
8klepper schreef:
bart simpson schreef:Je verzekeraar is zeker wel lullig, 1420kg en een ongeluk is zeker niet uitkeren
dat durf ik niet zeker te zeggen want je mag 10% overbeladen zijn,
weet niet of er iemand hier in de verzekeringen zit?
Op die 10% overbelading wordt je heel simpel gesanctioneerd, men werkt niet met marges van 10% (10% te hard rijden kost ook gewoon geld)
ook bij te hardrijden ligt er een soor van marge,
je hebt een wettelijk voorgeschreven correctie + de eerste 2 a 3 km te hard (sla me er niet op dood) worden ook niet gesanctioneerd.

dat 10% gedoe spreek ik uit eigen ervaring,
reed met een frontera met aanhanger die totaal 21** nog wat woog en ik mag 2 ton dr mee trekken, geen probleem mee gehad op weegapperaat als in een bekeuring gekregen,
en ja ik mag daar mee rijden, voordeel van ABCE op t rbw hebben staan :*
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

je moet een mazzeltje niet als een vaststaande regel presenteren
Volvo for life
8klepper
1st Gear member

bart simpson schreef:je moet een mazzeltje niet als een vaststaande regel presenteren
dan ken ik wel heeeeeeeel veel mensen die dat mazzeltje hebben gehad
maar goed jij je zin t mag niet,
maar ik en heel veel anderen hebben ondertussen nerges last van
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Totdat je verzekering je (of al die anderen) een uitkering weigert, zie het dan zelf eens op te gaan brengen, hoor je dan graag nog wel eens of je nergens last van had.
ABCD op je rijbewijs zorgt nog niet dat je boven een wet staat
8klepper
1st Gear member

bart simpson schreef:Totdat je verzekering je (of al die anderen) een uitkering weigert, zie het dan zelf eens op te gaan brengen, hoor je dan graag nog wel eens of je nergens last van had.
ABCD op je rijbewijs zorgt nog niet dat je boven een wet staat
heb ik gezegd dat ik boven de wet sta?
ik zeg alleen wat mij verteld is bij controles (en ja ook van het KLPD),
maar goed ik laat t hierbij
als jij het beter denkt te weten ook best.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Toch ben je niet in staat die in jouw optiek toegestane afwijking anders dan met van "horen zeggen tekst" te onderbouwen, ik ga er derhalve voorlopig vanuit dat die 10% broodje aap onzin is.
8klepper
1st Gear member

bart simpson schreef:Toch ben je niet in staat die in jouw optiek toegestane afwijking anders dan met van "horen zeggen tekst" te onderbouwen, ik ga er derhalve voorlopig vanuit dat die 10% broodje aap onzin is.
ik neem aan dat je er vanuit kan gaan dat iemand van de politie of nog erger het klpd zn vak verstaat en weet waar die over praat
maarrr jij zat toch zo leuk met regeltjes uit de wet te smijten?
dan kan je vast wel ergens vinden wat jouw "broodje-aap-theorie" hard maakt :*
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je hebt het cursief stukje tekst uit het wetboek niet even gelezen? daar staat niets broodje aap achtigs bij, de politie/klpd is er om gemaakte wetten na te leven volgens de letter die er staat, daar is in het geheel geen ruimte voor een eigen idee.

Als je verzekering je in voorkomende gevallen niets uitkeert omdat je te zwaar beladen was baseren die zich op harde feiten, te weten overbeladen, dan maakt het niet echt uit of dat 3% of 30% was.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Bart heeft gelijk, er kan en zal normaal ook gewoon op verbaliseerd worden en dat dat nu niet is gebeurd heeft waarschijnlijk meer te maken met jouw (spreekwoordelijke) blauwe ogen en de mogelijkheid van de discretionaire bevoegdheid van de betrokken agent dan jouw 10% regeling die inderdaad niet bestaat.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Oceanracer
Geartronic member

Hoe e.e.a. wat betreft overbelading van de TTM weet ik niet, maar voor de kogeldruk is er wel een 10% regeling. Er wordt niet geverbaliseerd wanneer de kogeldruk niet meer meer dan 10% wordt overschreden.

Ook handig om te weten:

Er wordt bij de controles altijd een 2-puntsmeting gehouden. Je kunt (en mag!) dus de TTM en de kogeldruk bij elkaar optellen. Wanneer een aanhanger (op papier) bv 1300 mag wegen en een kogeldruk heeft van 75 kg, mag je dus 1375 (met 10% voor de kogeldruk: 1382,5 kg) achter je auto meenemen. Let wel: De auto moet tenminste 1300 kg wegen om met deze combinatie te mogen rijden met rijbewijs B. Zo niet, dan is rijbewijs BE noodzakelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V480-S60
Geartronic member

Barry heeft het al gezegd (en als ik het goed heb onthouden weet Barry waar hij bij sanctioneren over praat 8)).

Alles hangt af van het gegeven hoe de betreffende agent gebruik maakt van zijn discretionaire bevoegdheid. (Het binnen bepaalde grenzen naar eigen inzicht handelen bij overtredingen) Ook bij kogeldruk en ook bij overgewicht.

Die 10% is idd een marge (leidraad) waarbij een agent zijn discretionaire bevoegdheid kan gebruiken bij een controle. Hierbij hangt het echt af van de omstandigheden of de agent hiervan gebruik maakt. (Algeheel beeld van de combinatie etc.) Het is absoluut GEEN regel. Wat dat betreft geven programma's als Wegmisbruikers (en zelfs Blik op de Weg) een vertekend beeld, juist omdat bij BodW regelmatig die discretionaire bevoegdheid wordt gebruikt.

Een verzekeringsmaatschappij houdt hier echter GEEN rekening mee. Ga jij hierbij over de WETTELIJKE grens en ontstaat er een ongeluk dan kan je er bijna zeker van zijn dat er NIET uitbetaald wordt.

Ohw ja, In België kennen ze GEEN discretionaire bevoegdheid. Bij 1 kg overgewicht is het daar BINGO.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Oceanracer
Geartronic member

Als het gaat om een overgewicht van 140 kilo (zoals in het voorbeeld van de vorige pagina 1400 kg + 10%) is dat na een ongeval nog wel redelijk te controleren. Maar als ik het hier heb over 7,5 kilo (waar hebben we het over, laat je jerrycan uit je disselbak wat leeglopen of was 3 keer je handen) is dat achteraf natuurlijk niet meer aan te tonen.

Let wel, ik propageer hier helemaal niet voor massale overbelading, maar door je gezond verstand te gebruiken, je in de regels te verdiepen en de juiste belading toe te passen is er een hoop mogelijk. En laten we wel wezen: We willen allemaal weer heelhuids thuiskeren.

Zorg daarom voor:
- een juiste verdeling van het gewicht (auto/aanhanger)
- een goede conditie van zowel de auto als de aanhanger
- de juiste bandenspanning voor alle banden

Let er daarnaast nog even op of de combinatie met alleen rijbewijs B gereden mag worden (anders kans op boete & uitsluiting van verzekering) en of de auto de aangekoppelde aanhanger mag trekken (alleen kans op boete, maar mogelijkheid bestaat ook dat aanhanger niet langer vervoerd mag worden). Dit staat immers helemaal los van elkaar. De kogeldruk valt onder het laadvermogen van de auto, dus houdt hier bij het inladen (dakkoffer, kids op de achterbank, hond + bagage in de achterbak) rekening mee. Met nivomats lijkt het altijd wel mee te vallen, maar je zit zo boven je toegestane laadvermogen.
V480-S60
Geartronic member

Ik onderschrijf het verhaal van Oceanracer.
Ga uit van je eigen veiligheid. Zorg dat de combinatie technisch in orde is. En zorg voor een evenwichtige belading.

Maar nogmaals, die 10% is nergens, maar dan ook nergens vastgelegd. Het is puur een ooit eens mondeling genoemde leidraad, die veel in BodW gebruikt wordt.
En ook nogmaals: Buiten Nederland ben je gewoon de KLOS. Ook met maar 1 kg. Je zult in ieder geval je caravan moeten omladen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Oceanracer
Geartronic member

Het staat inderdaad nergens in het wetboek. Het is een marge waar de diender in Nederland gebruik van mag maken. Als bestuurder heb je dus geen "recht" op extra laadvermogen.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Als je je als een hufter op stelt (zo van ik zal het jou wel even gaan vertellen van die zgn 10% regeling, onderbetaalde bromsnor) zal er waarschijnlijk weinig gebruik gaan worden gemaakt van de discretionaire bevoegdheid.
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

kort en goed, een V40 1.8 is "safe" met maximaal 1200kg's erachter en een 2.0/2.0T/T4 met maximaal 1400kg's erachter
Volvo for life
skibsplast
1st Gear member
Contacteer:

heb een v40 1.8 en die trekt zonder enig probleem een 2 paards trailer, doe het overigens nooit want daar heb ik een ander voertuig voor...
V40 1.8 1999

K&N filters, Xenon 6000K, alu tellerringen, chromestip kofferbak, Grafeerletters spiegels.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

skibsplast schreef:heb een v40 1.8 en die trekt zonder enig probleem een 2 paards trailer, doe het overigens nooit want daar heb ik een ander voertuig voor...
Het gaat er niet om wat kan, het gaat er om wat mag...
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
marsm104
5th Gear member
Contacteer:

De nieuwere diesels mogen ook 1400 kilo trekken..
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”