Op die 10% overbelading wordt je heel simpel gesanctioneerd, men werkt niet met marges van 10% (10% te hard rijden kost ook gewoon geld)8klepper schreef:dat durf ik niet zeker te zeggen want je mag 10% overbeladen zijn,bart simpson schreef:Je verzekeraar is zeker wel lullig, 1420kg en een ongeluk is zeker niet uitkeren
weet niet of er iemand hier in de verzekeringen zit?
Klein stukje tekst ter onderbouwing:
Maximaal trekgewicht
Er bestaan onder caravanners nogal wat misverstanden over het maximaal trekgewicht. De oorzaak ligt waarschijnlijk aan het feit dat er verwarring is met betrekking tot de wetgeving van het rijbewijs E (het aanhangerrijbewijs). Daarover gaat het hier nu niet.
Onderstaande tekst heeft uitsluitend betrekking op wat een auto mag trekken, niet wat u als bestuurder mag. Heeft u rijbewijs BE is onderstaande het enige waar u rekening mee moet houden.
Heeft u geen E maar alleen een B rijbewijs let dan goed op want dan gelden een aantal aanvullende bepalingen! Lees daarvoor Rijbewijs B of BE.
Voor het maximaal trekgewicht van de auto is alleen het werkelijk gewogen gewicht van belang.
Maximaal trekgewicht van de auto
Wat uw auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs van uw auto of is online op te vragen via de RDW (klik hier en vul het kenteken van de trekauto in). De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht.
Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.
Zo staat het in de Wet
Bron: www.wetten.overheid.nl
(Zoeken: voertuigregelement; Aanklikken: 1. voertuigreglement; Hoofdstuk 5: permanente eisen; Afdeling 18: gebruikseisen voertuigen; $ 1: afmetingen en massa’s
A: Personenauto’s etc. en daardoor voortbewogen aanhangers)
Artikel 5.18.18
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 (zie hieronder*) mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
2. De totale massa van samenstellen van voertuigen mag niet meer bedragen dan:
de voor het samenstel van voertuigen in het kentekenregister vermelde toegestane maximum massa;
vijf maal de toegestane maximum last onder de aangedreven as of assen van het trekkend motorrijtuig.
In normaal Nederlands:
Sub 1.
Er wordt niet gesproken over de totale toegestane massa van aanhangwagens. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt – mag voortbewegen over ’s-Heerenwegen. De rest van het artikel sub 1. heeft betrekking op de trekhaak.
Sub 2.
Dat is ook wel een interessante. Hier gaat het dus over wat in de volksmond het treingewicht heet. Wanneer de controlerend ambtenaar enige moeite doet kan hij vrij eenvoudig via het kentekenregister alle toegestane maximale massa’s van auto en caravan of aanhanger achterhalen. Op dat van de auto staat ook het maximum samenstel. Zelf kunt u dit alleen terugvinden op het typeplaatje van de auto en misschien in de handleiding. Op het autokentekenbewijs staat de toegestane totale massa van het samenstel echter niet vermeld. Ook niet op het medio 2004 vernieuwde kentekenbewijs! ‘Het erop vermelden was geen EU-eis dus hebben we dat ook maar niet gedaan’, aldus de RDW. In o.a. Duitsland is dat al jaren wel het geval… Sommige dienders weten dat typeplaatje ook wel te vinden natuurlijk. Maar uitsluitend bij een oppervlakkige weeg- en papierencontrole kun je geluk hebben dat het eventueel overschreden treingewicht niet opvalt.
Artikel 5.18.18a
1 De massa van aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij
b.de laagste waarde van:
de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig of op de sterkte van de mechanische koppelinrichting,
de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig.
In elk geval mag de massa niet meer bedragen dan 3500 kg.
In normaal Nederlands:
Hier betreft het dus geremde aanhangers. Er wordt wel beweerd dat de kogeldruk bij het gewicht van de auto geteld mag worden. Uit dit regeltje blijkt dat dit niet zo is. Ook uit 5.18.18 sub 1 blijkt dit. Maar let op het woordje ‘hetzij’ aan het slot van a. Dat is een voegwoord en betekent ‘of’. Dan mag je dus kiezen? Nee. Bedoeld wordt als a. niet opgaat dan geldt b. We gaan er vanuit dat die toegestane aanhangermassa altijd vermeld is op het kenteken van de personenwagen resp. het register.
1e Is duidelijk en zal normaal gesproken hetzelfde zijn als op kenteken vermeld staat en als de trekhaak minder mag hebben dan geldt die massa. Dan betekent het woord ‘hetzij’ waarschijnlijk wel weer of…
Bij b de 2e staat impliciet dat de beladen aanhanger niet meer mag wegen dan wat de trekkende auto zelf mag wegen. In het geval van de geel gekentekende Toyota Landcruiser 100 4.2 TD aut., die weegt leeg 2650 kg en mag maximaal beladen worden tot 3260 kg. en het max. trekgewicht op kenteken bedraagt 3500 kg. zou de caravan maximaal 3260 kg mogen wegen.
(*) Artikel 5.12.7
1. De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.
2. De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.
In normaal Nederlands:
Dit artikel heeft betrekking op wat een aanhangwagen maximaal mag wegen.
Sub 1. Dat is duidelijk. De caravan mag
Je kunt jouw stelling dat die 10% overbelading toegstaan is en niet gesanctioneerd wordt ook vast wel onderbouwen met een of ander stukje wetstekst?