Jullie ervaring met de V40 als trekwagen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Gisteren heb ik een paardentrailer achter m'n V40 1.8 gehad. Ik ben ermee van Texel tot beneden Eindhoven gereden, en daarna met paard erin weer terug.
Het viel mij toch wel enigzins tegen dat hij zoveel moeite met deze vracht aan z'n trekhaak had. De eerste 3 versnellingen flink in de toeren laten doorgaan, en dat ging prima. Bij 80 km/pu in z'n vierde versnelling waarna hij heel kalm aan naar de 90 reed. De vijfde versnelling was totaal niet te gebruiken Ook viel het benzineverbruik me behoorlijk tegen. Waar ik normaal op de snelweg zo rond de 1:12,5 zit bleef het verbruik nu beperkt tot 1:7 a 1:8.

Wat zijn jullie ervaringen met de V40 als trekwagen?
Gebruikersavatar
General
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
Contacteer:

Ik heb dan welliswaar een S40 met een iets zwaarder blok (2.0i 16V) maar ik wil je toch mijn ervaringen delen:

Ik gebruikte de mijne regelmatig als caravan sleurder en moet zeggen dat het sleur vermogen zeker niet tegen viel.
(caravan zat beladen aan 1200kg totaal gewicht)
Ik kon goed meekomen met het overig verkeer en ook bij de stoplichten was ik zo weg.
Alles lekker vlot en soepel.
Alleen bij de maximaal toegestande snelheid (80km/u) zit je precies tegen het schakelmoment aan.
Te hoog in toeren (in z'n 4) om de hele reis te rijden... maar te laag in toeren (in z'n 5) om hem op snelheid te houden.
Mijn oplossing was simpel...
Harder rijden!
Bij 95 km/u had ik nergens problemen.

Overigens deed ik op de langere ritten meestal nog iets harder (110 km/u) maar dan 'lust ie um wel' ;-)
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

De trailer en paard bij elkaar wegen ook al gauw zo rond de 1300 kilo. Ook omdat het hier vervoer van een levend wezen betreft rijdt ik bewust niet harder dan zo rond de 90 KM/pu. Op tijd remmen, en redelijk rustig optrekken zodat het paard zich schrap kan zetten wanneer je bochten maakt, optrekt en remt.
fjrene
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 20.11.2005 - 22:35
Locatie: houten

wat kan je verwachten van een 1800,als je vaak zo zwaar moet trekken kan je beter een zwaardere volvo(v70) met een 2.4 motor kopen
Gebruikersavatar
FrankBis
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 03.12.2006 - 21:03

Razende Roeland schreef:De trailer en paard bij elkaar wegen ook al gauw zo rond de 1300 kilo.
Het maximaal te trekken gewicht van de 1.8 (phase 2) is 1250 Kg. Eigenlijk ben je dan dus in overtreding. Als je de pliesie tegen komt en ze gaan je wegen kan het kostbaar worden, ook als je eventueel bij een ongeval betrokken raakt.

Wat betreft het toeren/versnelling sluit ik me aan bij "General" Ik rij ook meestal 90 Km/h, halen de vrachtwagens je niet in, en rij je lekker mee.
Don't drive faster, than you're guardian angel can fly!

Present:
Volvo V70 2.5T Momentum
Past:
Volvo V40 1.8 Europa
Fiat Bravo 155 HGT
Fiat Bravo 80 SX
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Voor mij is dit ritje zeer waarschijnlijk eenmalig geweest. Als dit inderdaad frequenter voorkomt zal ik toch de aanschaf van een andere auto moeten overwegen.

Overigens zou het best zo kunnen zijn dat het totaal gewicht zo rond de 1250 kilo heeft gezeten. Ik weet het preciese gewicht van het paard niet, maar dat zal zo rond de 550 kilo zitten.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20783
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

1300 kg achter een 1200 kg zware wagen en dan een 122 pk benzinemotorblok houdt idd niet over. Zeker niet als van die 1300 kg ook nog eens een kleine 800 kg levende have is.

Gaat het echt vaker gebeuren dan is een zwaardere (qua gewicht) auto zeker aan te raden.

Met een caravan van 1300 kg vind ik een V40 al redelijk aan de grens maar met een paardenkar (ook al rij je alleen maar in Nederland) is het echt je auto in de vernieling draaien.

Zelf heb ik 4 jaar met een V40 115 pk Diesel (leeg 1285 kg) gereden. Daarachter maximaal 1000 kg. Dat is geen centje pijn.

BTW bedenk wel dat je zwaar in overtreding was! De 1.8 mag maar 1200 kg trekken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Nou ja, zwaar in overtreding lijkt me sterk. Tot 10% overwicht bekeuren de agenten niet.
En een paard van 800kg heb ik ook nog niet vaak gezien.

Maar een 1.8 houdt idd niet veel over, maar moet toch wel gewoon lukken.

Ik heb voor dit soort dingen toch maar een klasieke RangeRover gekocht. Voelt iets relaxter tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20783
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hoe je het ook wendt of keert. Je mag maar 1200 kg trekken. En die 10% geldt voor het getrokkene. Daar wordt nog wel eens coulant mee gedaan.

Als je ook maar 1 kg over het maximale trekgewicht van je trekauto komt ben je dus wel de klos.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Ik heb me eigenlijk totaal niet bezig gehouden met welk gewicht ik maximaal achter de auto zou mogen hebben. Ik was in de veronderstelling dat ik met rijbewijs B/E dit soort vracht wel zou mogen vervoeren.

In ieder geval bedankt voor de info. En wat gewicht van dat paard betreft, die zit zo rond de 550 kilo.
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Neem een T4, 2.0T of een 115 pk diesel heb je nergens problemen mee.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
kevinsuus
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.12.2007 - 15:16

ik heb een v40 1.8 bj 98 met 116 pk heb zelf een caravan en had hem beladen tot 1100 kilo en ben er mee naar limburg geweest in gulpen en mijn ervaring is wel dat de auto hem wel kan trekken mag 1200 kilo trekken en mijn verbruik met 100 kilometer per uur in z''n 4 was 1 op 9 dat was niet verkeerd
8klepper
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 17.05.2008 - 19:45

Rode T4 schreef:Neem een T4, 2.0T of een 115 pk diesel heb je nergens problemen mee.
maar mag je dan ook meer dan 1500kg trekken?
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

fjrene schreef:wat kan je verwachten van een 1800,als je vaak zo zwaar moet trekken kan je beter een zwaardere volvo(v70) met een 2.4 motor kopen
inderdaad, een V40 is toch een vrij lichte wagen.. en dan met de kleine motor is dat ook niet echt lekker voor de levensduur van je auto!

wellicht verstandig om in te ruilen tegen een of V70 pré 2000 of een V40 met zwaardere motor.. maar met mijn T-4 rij ik 1op10 snelweg en stad is een constante draaikolk... heb dan ook een zware rechtervoet!

dus een ongeblazen V70?

succes iig!


(als er genoeg euro's vaststaan een XC 70 (90) )
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

als je je netjes gedraagt met een aanhangwagen dan heeft niemand er last van, dus ook de politie niet. ga je 120 of harder rijden met je aanhanger dan val je opeens op, gek he? 1300 kilo en 1200 kilo max? ik zou er niet wakker om liggen, gewoon zeggen dat je geen weegbrug mee had en dat je het paard niet op de weegschaal kon krijgen. heeft ie stevig gegeten voor ie instapte en niet gescheten.... haha niet te moeilijk doen!
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20783
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

8klepper schreef:
Rode T4 schreef:Neem een T4, 2.0T of een 115 pk diesel heb je nergens problemen mee.
maar mag je dan ook meer dan 1500kg trekken?
Nee, het te trekken gewicht (volgens kenteken) is maximaal 1400 kg bij de V40.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20783
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

sjoerdb schreef:als je je netjes gedraagt met een aanhangwagen dan heeft niemand er last van, dus ook de politie niet. ga je 120 of harder rijden met je aanhanger dan val je opeens op, gek he? 1300 kilo en 1200 kilo max? ik zou er niet wakker om liggen, gewoon zeggen dat je geen weegbrug mee had en dat je het paard niet op de weegschaal kon krijgen. heeft ie stevig gegeten voor ie instapte en niet gescheten.... haha niet te moeilijk doen!
Leuk sjoerdb, maar zo werkt het helaas niet. In dit soort gevallen is "Oom agent" onverbiddelijk. En reken maar dat zij weten dat een tandemasser (en zeker een paardentrailer) achter een V40 al gauw tot een overtreding leidt. (Is het niet qua gewicht, dan wel voor wat betreft rijbewijs!)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
8klepper
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 17.05.2008 - 19:45

V480-S60 schreef:
8klepper schreef:
Rode T4 schreef:Neem een T4, 2.0T of een 115 pk diesel heb je nergens problemen mee.
maar mag je dan ook meer dan 1500kg trekken?
Nee, het te trekken gewicht (volgens kenteken) is maximaal 1400 kg bij de V40.
het maximaal te trekken gewicht is meestal niet voor niets,
@ sjoerdb;
te zwaar is te zwaar, je hebt wel wat speling, 10% dus van 1400kg is dus alles boven de 140 kg meer dan de toegestane 1400kg een overtreding en die zijn meestal niet lullig.
En als je pech hebt mag je niet eens verder rijden dus dan moet je iemand vinden waarvan de auto t wel mag trekken.
en 1400 of 1500kg is natuurlijk niets
bedoel een aanhanger weegt al gauw een honderd of 5 of meer
een paard ook al heel snel 700 kg dus dan zit je al op 1200kg en dan is het wel heel erg minimaal gerekend.
Mijn advies, koop een auto die het met gemak mag trekken
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Je verzekeraar is zeker wel lullig, 1420kg en een ongeluk is zeker niet uitkeren
Volvo for life
8klepper
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 17.05.2008 - 19:45

bart simpson schreef:Je verzekeraar is zeker wel lullig, 1420kg en een ongeluk is zeker niet uitkeren
dat durf ik niet zeker te zeggen want je mag 10% overbeladen zijn,
weet niet of er iemand hier in de verzekeringen zit?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”