Pagina 2 van 2
Geplaatst: 08.06.2008 - 16:43
door Oceanracer
Heb je er al eens op gelet hoe je doorschakelt, van 1 naar 2? Haal je de pook altijd in 1 keer door, of schakel je in 2 etappes van 1 naar 2?
Geplaatst: 08.06.2008 - 21:24
door Black_V
Oceanracer schreef:Heb je er al eens op gelet hoe je doorschakelt, van 1 naar 2? Haal je de pook altijd in 1 keer door, of schakel je in 2 etappes van 1 naar 2?
Schakel altijd netjes van 1 naar 2 in ettapes, eerst uit de 1 en vervolgens naar 2, niet in een ruk. Weet natuurlijk niet of de vorige eigenaar dit ook altijd netjes heeft gedaan....
Geplaatst: 08.06.2008 - 21:57
door Oceanracer
Ik maak tijdens mijn werk als rijinstructeur wel eens mee (bij leerlingen die elders hebben gelest, maar ook bij herinstructie van mensen met een rijbewijs) dat bestuurders met een ferme ruk aan de pook denken te moeten doorschakelen. Soms weten ze niet beter, vaak ook is het niet behandeld tijdens de rijopleiding.
Het zou goed kunnen dat de vorige eigenaar een van de bovengenoemde bestuurders is geweest en jij nu zit met de gebakken peren. Op zich een plezierige gedachte dat het niet door jou is veroorzaakt, maar je zit er maar mooi mee. Meestal helpt andere olie (of een speciale toevoeging aan de bestaande olie) dan niet meer. Het vervangen van de synchromeshringen (raar woord, trouwens) is dan de enige (overigens zeer kostbare) oplossing.
Geplaatst: 08.06.2008 - 22:16
door Cocky
goed schakelen is gewoon ontkoppelen, eruit gaan en een druk (geen harde druk) zetten op de positie van de volgende versnelling, tot die er vanzelf invalt, maar nooit erin stampen. Beste manier en gezondst voor je bak is gewoon druk houden tot ie erin valt (dat gaat allemaal heel snel he, ik praat hier niet over geduldig schakelen) je voelt dat als je verlegt, een tegendruk die plots wegvalt als hij erin "valt". Dan "lopen" de tanden in elkaar ipv dat je ze door elkaar drukt. Eens proberen. Synchromesh: synchronisatieringen (om te kunne schakelen zonder kraken) mesh komt van het engels en betekent "erin passen, samenkomen"

synchromesh: synchroon (de tanden) samenkomen

tot zover deze lezing in de etymology der woorden, wij danken de heer. hehe
Geplaatst: 08.06.2008 - 22:26
door Black_V
Inderdaad Cocky. Ik ben ook van mening dat een bak zo hoort te schakelen zoals jij omschrijft, een duwtje in de goede richtingen moet tegenwoordig voldoende zijn.
Ben er bang voor dat de vorige eigenaar dit niet heeft toegepast altijd...
Geplaatst: 10.06.2008 - 09:27
door Delta
De versnellingsbak olie is de volgende;
Texaco Multigear RN Premium
Synthetic oil 75w-80
Olie is al bij vele hakerige bakken DE oplossing geweest, ik zou zeggen proberen maar.
Geplaatst: 10.06.2008 - 09:37
door Boswachter
Tijdens mijn rijlessen liep ik stage in de landbouw, door de weeks op oude trekkers zonder synchro... in het weekend een arme opel.....
Maar ik heb later nooit problemen met een versnellingsbak gehad, behalve bij de lada van mijn schoonouders (die heb ik met mijn zwagers sloopgereed gemaakt....lol)
Geplaatst: 10.06.2008 - 14:34
door rsnhakan
Is het bij de nieuwe v50's wel in orde dan?
Geplaatst: 10.06.2008 - 14:52
door Cocky
Delta schreef:De versnellingsbak olie is de volgende;
Texaco Multigear RN Premium
Synthetic oil 75w-80
Olie is al bij vele hakerige bakken DE oplossing geweest, ik zou zeggen proberen maar.
Hmmm.. uit mijn nederige ervaring is dit erg dikke olie die gebruikt wordt bij verlseten bakken om ze niet te horen zingen.. dit is in feite als een geluidsdemper op je probleem zetten en blind zijn voor de gevolgen, normaal is dit van toepassing voor mensen die willen dat hun sloopbak het nog even met een beperkt aantal decibels volhoudt. Ik raad echter niet aan om dit in een mooie, nog voor jaren functionele volvo te gieten.. Mijn advies: nieuwe bak. Kostelijke maar permanente oplossing.
gegroet.
cocky
Geplaatst: 10.06.2008 - 15:08
door Delta
Ik ga hier geen verantwoording afleggen over wat ik van een volvo monteur heb doorgekregen. Maar deze olie wordt juist bij versnellingsbakken toegepast die moeilijk van 1 naar 2 gaan en dan met name met koude bak. Lijkt me sterk dat dan de viscositeit lager ligt dan bij de tot dan gebruikte olie. Maar goed ik heb er geen verstand van.
Cocky wat is het risico volgens jou bij gebruik van een olie die het schakelen vergemakkelijkt?
Geplaatst: 10.06.2008 - 15:17
door Oceanracer
Ik ga met Cocky mee en ben dan ook van mening dat andere olie slechts symptoombestrijding is.
Geplaatst: 10.06.2008 - 15:39
door Cocky
Delta schreef:Ik ga hier geen verantwoording afleggen over wat ik van een volvo monteur heb doorgekregen. Maar deze olie wordt juist bij versnellingsbakken toegepast die moeilijk van 1 naar 2 gaan en dan met name met koude bak. Lijkt me sterk dat dan de viscositeit lager ligt dan bij de tot dan gebruikte olie. Maar goed ik heb er geen verstand van.
Cocky wat is het risico volgens jou bij gebruik van een olie die het schakelen vergemakkelijkt?
Ik ben echt niet van mening dat het schakelen zal vergemakkelijken!! ik weet wel dat er minder geluid zal zijn (kan je m weer lekker hard doortrekken :s) De viscositeit van deze olie is net een stuk hoger (viscositeit= vloeiweerstand, een vloeistof wordt "visceus" bij een bepaalde snelheid, wil zeggen dat die dan niet rechtlijnig meer stroomt maar wervelt in het medium, hoe dikker of 'hoe hoger de viscositeit' van de vloeistof hoe lager de vloeisnelheid waarbij dit optreedt hangt ook af vand e diameter van eht medium, hoe kleiner diameter.. je begrijpt het wel.., fysika), waardoor ze als een demper rondom het gekraak fungeert.. is alsof je de stereo van de buren te luid vindt staan en hele dagen met oordopjes gaat lopen ipv die mensen er attent op te maken. Probleem blijft maar je merkt het minder. Dat is mijn bescheiden mening he, ik staaf me op fysika en de beetjes die ik als onderhoudstechnieker weet over mechaniek

Geplaatst: 10.06.2008 - 19:28
door Delta
Tja ik dacht altijd, hoge viscositeit is dun vloeibaar, lage viscositeit dus een dikkere olie. Vandaar dat ik zeker na Cocky zijn verhaal over dat deze olie een hoger viscositeit bezit dit wel kon rijmen met beter schakelen in koude toestand van de versn.bak. De olie krijgt normaal zijn viscositeit pas waneer de olie warm is dus pas dan schakeld de bak normaal. Dit is een vaker gehoorde klacht bij 6bank van Volvo.
Maar goed zoals ik al aangaf ik heb de wijsheid niet in pacht.