Hallo,
Sinds een tijdje is de 2de versnelling lastig in te leggen. Het komt erg precies anders kraakt hij bij het inleggen. Koppeling trap ik netjes geheel in.
Kan het aan de afstelling van de koppeling liggen of een ergere oorzaak misschien.
Terugschakelen van bijvoorbeeld 3 naar 2 of van 4 naar 2 gaat wel altijd probleemloos.
Heb altijd al gevonden dat de 2de versnelling niet recht onder de 1ste zit, iemand een idee?
Groeten
Kraken 2de versnelling
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Om wat voor auto gaat het?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het kraken (ook wel tandenpoetsen) wordt vrijwel altijd veroorzaakt door defecte/versleten synchromeshringen.
Reparatie is een kostbare zaak, omdat de bak los en deels uit elkaar gehaald moet worden.
Los van een eventuele fabricagefout is het vrijwel altijd veroorzaakt door een bedieningsfout bij het doorschakelen van 1 naar 2. De pook wordt dan in 1 keer doorgehaald van 1 naar 2, zonder een kleine rustpauze in de vrijstand.
Reparatie is een kostbare zaak, omdat de bak los en deels uit elkaar gehaald moet worden.
Los van een eventuele fabricagefout is het vrijwel altijd veroorzaakt door een bedieningsfout bij het doorschakelen van 1 naar 2. De pook wordt dan in 1 keer doorgehaald van 1 naar 2, zonder een kleine rustpauze in de vrijstand.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14.04.2008 - 21:31
O sorry, het is een V50 2.0D met "pas" 120.000 km op de teller.
Heb de auto nu enkele maanden en heb het idee dat het al vanaf het begin was. Zit nog garantie op trouwens..
Moet toch niet kunnen met deze km stand of is het inderdaad een eenmalige foute schakeling geweest van de vorige eigenaar?
Heb de auto nu enkele maanden en heb het idee dat het al vanaf het begin was. Zit nog garantie op trouwens..
Moet toch niet kunnen met deze km stand of is het inderdaad een eenmalige foute schakeling geweest van de vorige eigenaar?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dit is zeker niet eenmalig geweest, maar structureel bij het optrekken. Een keertje tandenpoetsen kan iedere auto echt wel hebben. Maar met het direct doortrekken van 1 naar 2 vernachel je in no-time je bak. Daar is geeneens 120.000 km voor nodig.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14.04.2008 - 21:31
Mmm, dat is zwaar "piep natuurlijk.
Wordt lastig garantiewerk denk ik. Een dealer is hier natuurlijk nooit niet blij mee, zeker omdat je zoiets met een proefrit kunt merken. Maar ja, iedere auto schakelt anders.
Wat gaat zoiets kosten, idee?
Wordt lastig garantiewerk denk ik. Een dealer is hier natuurlijk nooit niet blij mee, zeker omdat je zoiets met een proefrit kunt merken. Maar ja, iedere auto schakelt anders.
Wat gaat zoiets kosten, idee?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als je heel rustig doorschakelt, is er waarschijnlijk niets aan de hand. Meestal zul je tijdens een proefrit ook rustig aandoen (ik in elk geval wel altijd) en dan kan het zijn dat het (je) niet is opgevallen. Ik zou het in elk geval aan de verkopende partij voorleggen.
Wat de kosten gaan worden, heb ik niet echt een idee van. Ze rekenen tegenwoordig zo'n € 85,00 ex BTW per uur. Denk dat ze er zo'n 6 tot 8 uur mee bezig kunnen zijn dus reken maar uit...
Wat de kosten gaan worden, heb ik niet echt een idee van. Ze rekenen tegenwoordig zo'n € 85,00 ex BTW per uur. Denk dat ze er zo'n 6 tot 8 uur mee bezig kunnen zijn dus reken maar uit...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Misschien dat het aan de koppeling kan liggen? Wij hadden een jaar geleden ook heelveel problemen met de koppeling.(krakend geluid etc). ze konden het maar niet maken.. maar later was er wel een oplossing voor gevonden 
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14.04.2008 - 21:31
Heb nu een anders 2.0d gereden en het lijkt toch dat het normaal is voor een S40/V50...
Als je de versnelling niet exact netjes inlegt dan kraakt ie nog steeds.
Wil andere versnellingsbakolie nog weleens helpen?
Alvast bedankt voor een reactie.
Als je de versnelling niet exact netjes inlegt dan kraakt ie nog steeds.
Wil andere versnellingsbakolie nog weleens helpen?
Alvast bedankt voor een reactie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 23.10.2007 - 10:03
Ik had een fluittoon in de (nieuwe) auto tussen de 116 en 124 km per uur. Ik kreeg de versnelling moeilijk in zijn twee. Om de fluittoon eruit te halen is er bij mij een nieuwe versnellingsbak erin gezet. De bak schakelt nu honderd keer beter ook naar de 2.
Als je het al eens eerder hebt aangekaard kun je misschien een nieuwe versnellingsbak eisen. Waarschijnlijk is het een bekend probleem.
Als je het al eens eerder hebt aangekaard kun je misschien een nieuwe versnellingsbak eisen. Waarschijnlijk is het een bekend probleem.
Volvo V50 1.8F - Chameleon Blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14.04.2008 - 21:31
Ik ben benieuwd naar andere 2.0d rijders?
Voelen jullie iets aparts bij het schakelen naar de 2de versnelling.
3, 4, 5 en 6 gaan echt redelijk netjes zonder iets te voelen, maar die 2....zucht. De ene keer wel de andere keer niet. Zo netjes hoef je de pook toch niet te richten...
Iemand ervaringen?
Voelen jullie iets aparts bij het schakelen naar de 2de versnelling.
3, 4, 5 en 6 gaan echt redelijk netjes zonder iets te voelen, maar die 2....zucht. De ene keer wel de andere keer niet. Zo netjes hoef je de pook toch niet te richten...
Iemand ervaringen?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Begrijp ik je goed dat je in een andere 2.0 D hebt gereden en dat je daarmee het zelfde probleem ervoer?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Cocky
- 3rd Gear member
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 08.11.2006 - 01:19
- Locatie: Gent
Ik heb m nog maar twee maand, heb nu een kleine 7000 op de teller.. erg tevreden van, behalve het verbruik, das iets te hoog maar neemt zeker mijn plezier niet weg. En hey.. een vitessebak die kraakt is nooit normaal he.. de mijne schakelt wel zonder kraken of gelijk welk ander geluid!!Black_V schreef:Klopt inderdaad Oceanracer.
Daardoor lijkt het nu of dat het een normaal iets is wat bij een Volvo 2.0d past, maar ik ben nog niet overtuigd.
Hoeveel km heeft je auto gereden Cocky?
succes.
Life is short, live it fast.
- mr Lee
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 08:54
- Locatie: Almere / Sandviken
Ik heb ook een 2.0D. Mijn 2e versnelling hoor ik niet, het enige waar ik wel last van heb is dat het met lage temperaturen en een koude versnellingsbak moeilijk tot onmogelijk is om de 2e versnelling te gebruiken... na een paar minuten rijden is dat dan ook weer weg. Maar kraken? Nee, geen last van.
'08 V50 2.0D Edition 1 - Brilliant Blue Pearl - 17"; Zaurak diamond cut - Sport Chassis - High Performance Audio - Bodykit
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Hoi,
Ik heb een kennis die werkt in een volvo garage en heb hem jou probleem even voorgelegd.
Advies is versnellingsbakolie wissselen en deze vevangen met een nieuwe olie soort, deze oliesoort is nog niet bij alle dealers bekend omdat niet iedere V50 er last van heeft. Deze olie kan in de plaats van de standaard volvo versnellingsbakolie worden gevuld. Ik zal volgende week even naar hem bellen welke olie (merk etc) daarvoor wordt gebruikt.
Dit schijnt ook de oplossing te zijn voor wat zwaar schakelende bakken, en dan vooral koud van 1 naar 2.
Volgende week meer.
Ik heb een kennis die werkt in een volvo garage en heb hem jou probleem even voorgelegd.
Advies is versnellingsbakolie wissselen en deze vevangen met een nieuwe olie soort, deze oliesoort is nog niet bij alle dealers bekend omdat niet iedere V50 er last van heeft. Deze olie kan in de plaats van de standaard volvo versnellingsbakolie worden gevuld. Ik zal volgende week even naar hem bellen welke olie (merk etc) daarvoor wordt gebruikt.
Dit schijnt ook de oplossing te zijn voor wat zwaar schakelende bakken, en dan vooral koud van 1 naar 2.
Volgende week meer.