Pagina 2 van 4

Geplaatst: 18.05.2008 - 21:18
door bart simpson
TTT242 schreef:Ik heb er ondertussen geen spijt van dat ik niet ben overgestapt op diesel. LPI in de T5 en rijden maar. Heb nu een S60 2.4D als vervangwagen van dealer, gaat lekker maar dat beest zuipt ook veel dure diesel hoor.
als je van doortrappen houdt moet je niet zeiken over het verbruik dat daarbij hoort

Re: Verkeerde keuze?

Geplaatst: 19.05.2008 - 09:39
door JJDD
bart simpson schreef:een 170pk is de laatste volvomotor die ik zou overwegen
Waarom? Alleen ivm gas, of in het algemeen?

(rij zelf dus de 140 pk - zelfdemotor toch? - en daarom mijn "zorgen" over de uitspraak ....)

Geplaatst: 19.05.2008 - 09:42
door JJDD
dieselpower schreef:Ik dacht daar afgelopen vrijdag ook zo over, ging voor bijna €100 euro aan diesel in de tank.
Bij nader inzien valt dat toch mee............ik bedoel, mijn vorige auto was een 2000 model S70, eentje uit de allerlaatste serie. Als ik met een eitje onder het gaspedaal reed dan haalde ik net 1:12, dat was dus op benzine. Daarbij kwam nog dat de aanbevolen soort brandstof minimaal octaan 98 moest zijn, dus zowat het duurste wat er was. Nu rijd ik met mijn D5, als ik ook met hetzelfde eitje onder mijn gaspedaal rond zou rijden, aan de goede kant van 1:20. Ook al zou de dieselprijs bijna gelijk worden aan de euroloodvrij, dan nog blijft diesel (iig voor mij) aantrekkelijk. Wegenbelasting is dan wel hoger, maar ik haal nu 500-600km uit dezelfde hoeveelheid brandstof. Komt nog bij, ik trek zo nu en dan ook nog een caravan, de S70 deed dan 1:7, mijn huidige S60 doet dat 1:12/13 en ik heb nu wel wat meer koppel/trekkracht daarvoor.
Klein detail wat je hierbij achterwege laat: hoeveel rij je per jaar?
dieselpower schreef:Buiten dit verhaal, voor onderhoud of techniek is er niet mooier/makkelijker al een dieselblok. Een diesel loopt altijd, benzine is toch een gevoeligere techniek.
Mmmmm, is dat echt zo???? Mijn ervaring is juist andersom: meer geknutsel, en duurde rgeknutsel aan de diesels. Reden waarom ik na vele dieseljaren (zelf en bedrijf) op benzine ben overgestapt, niet alleen mijn auto dus. Vooralsnog evenveel / minder storingen en zeker lagere rekeningen, los nog van de wegenbelasting.

Re: Verkeerde keuze?

Geplaatst: 19.05.2008 - 10:43
door bart simpson
JJDD schreef:
bart simpson schreef:een 170pk is de laatste volvomotor die ik zou overwegen
Waarom? Alleen ivm gas, of in het algemeen?

(rij zelf dus de 140 pk - zelfdemotor toch? - en daarom mijn "zorgen" over de uitspraak ....)
de 170pk voegt niets (te weinig toe) toe aan de prestaties van 140pk, het ding draait 1500 t/min harder, ik zou of de 140pk of de 2.0T overwegen (en geen gas als brandstof gezien de problemen die koppen op kunnen lopen)

Re: Verkeerde keuze?

Geplaatst: 19.05.2008 - 10:50
door JJDD
bart simpson schreef:De 170pk voegt niets (te weinig toe) toe aan de prestaties van 140pk, het ding draait 1500 t/min harder, ik zou of de 140pk of de 2.0T overwegen (en geen gas als brandstof gezien de problemen die koppen op kunnen lopen)
Ok - gerustgesteld - dank je - dacht even dat je bedoelde dat de motor als niet goed bekend staat. Verkoper vertelde overigens vergelijkbaar verhaal over 140pk en 170pk, maar dan weet je nooit helemaal zeker of 't waar is of niet.

Re: Verkeerde keuze?

Geplaatst: 19.05.2008 - 10:51
door arnoud
bart simpson schreef:
JJDD schreef:
bart simpson schreef:een 170pk is de laatste volvomotor die ik zou overwegen
Waarom? Alleen ivm gas, of in het algemeen?
(rij zelf dus de 140 pk - zelfdemotor toch? - en daarom mijn "zorgen" over de uitspraak ....)
de 170pk voegt niets (te weinig toe) toe aan de prestaties van 140pk, het ding draait 1500 t/min harder, ik zou of de 140pk of de 2.0T overwegen (en geen gas als brandstof gezien de problemen die koppen op kunnen lopen)
Het voordeel is natuurlijk wel dat tweedehands deze 30pk extra meestal niets extra's kost...

Re: Verkeerde keuze?

Geplaatst: 19.05.2008 - 10:58
door JJDD
arnoud. schreef:Het voordeel is natuurlijk wel dat tweedehands deze 30pk extra meestal niets extra's kost...
Is niet mij ervaring. Op zoek naar een 2de hands eerst gezocht naar de 170pk. Uiteindelijk bleek deze toch echt duurder, waarschijnlijk ook door het kleinere aanbod, dan de 140pk. Een verkoper heeft me van de 140 pk overtuigd. Tot op heden (1 jaar / 40d verder) geen spijt. Wel iets meer gereden dan gepland, maar da's geen straf in deze auto.

Re: Verkeerde keuze?

Geplaatst: 19.05.2008 - 11:01
door bartv70
JJDD schreef:
bart simpson schreef:De 170pk voegt niets (te weinig toe) toe aan de prestaties van 140pk, het ding draait 1500 t/min harder, ik zou of de 140pk of de 2.0T overwegen (en geen gas als brandstof gezien de problemen die koppen op kunnen lopen)
Ok - gerustgesteld - dank je - dacht even dat je bedoelde dat de motor als niet goed bekend staat. Verkoper vertelde overigens vergelijkbaar verhaal over 140pk en 170pk, maar dan weet je nooit helemaal zeker of 't waar is of niet.

Misschien is Bart S wel verkoper :eeeeek:

Geplaatst: 19.05.2008 - 11:01
door bart simpson
de 140pk is niet voor niets de beste verkochte motor geweest bij Volvo

Geplaatst: 19.05.2008 - 11:04
door JJDD
bartv70 schreef:Misschien is Bart S wel verkoper :eeeeek:
:-)

Maar niet de "mijne" (voor zover ik weet ....)

Geplaatst: 19.05.2008 - 16:41
door v70.2,4t
Heb lang getwijfeld D5 of een op Lpg, ben blij dat ik voor Lpg heb gekozen.
Ik hoop alleen niet dat de rest van NL overstapt op Lpg want dan wordt ook deze brandstof zeker een melkkoe.

Geplaatst: 19.05.2008 - 21:56
door TTT242
bart simpson schreef:
TTT242 schreef:Ik heb er ondertussen geen spijt van dat ik niet ben overgestapt op diesel. LPI in de T5 en rijden maar. Heb nu een S60 2.4D als vervangwagen van dealer, gaat lekker maar dat beest zuipt ook veel dure diesel hoor.
als je van doortrappen houdt moet je niet zeiken over het verbruik dat daarbij hoort
Wie spreekt hier van doortrappen? Jij? 140 op de snelweg noem ik niet doortrappen. Maar ja nu ben ik weer aan het zeiken zeker. Man, ik zaag niet over het verbruik van die diesel. Ik geef alleen aan dat die zware Volvo diesels niet zo zuinig zijn. En in mijn geldbeugel heb jij niet te kijken.

Geplaatst: 19.05.2008 - 22:00
door bart simpson
TTT242 schreef:
bart simpson schreef:
TTT242 schreef:Ik heb er ondertussen geen spijt van dat ik niet ben overgestapt op diesel. LPI in de T5 en rijden maar. Heb nu een S60 2.4D als vervangwagen van dealer, gaat lekker maar dat beest zuipt ook veel dure diesel hoor.
als je van doortrappen houdt moet je niet zeiken over het verbruik dat daarbij hoort
Wie spreekt hier van doortrappen? Jij? 140 op de snelweg noem ik niet doortrappen. Maar ja nu ben ik weer aan het zeiken zeker. Man, ik zaag niet over het verbruik van die diesel. Ik geef alleen aan dat die zware Volvo diesels niet zo zuinig zijn. En in mijn geldbeugel heb jij niet te kijken.
een handgeschakelde D5 kan richting 1 op 20 gaan, ik ken geen T5 die de 1 op 10 haalt, weet dat gas en auto niet zuiniger maakt, ken ook geen T5 koper die deze heeft aangekocht voor de economie ervan, als je geldbuidel je zo dierbaar schijnt te zijn heb je met een T5 op gas zeker niet de meest voor de hand liggende keuze gemaakt.

Geplaatst: 19.05.2008 - 22:05
door arnoud
In deze laatste reactie zeg je hetzelfde, maar op een heel andere toon. Ik denk dat je jezelf een stuk populairder maakt om meteen met het tweede antwoord te komen in vervolg :lol:

Geplaatst: 19.05.2008 - 22:12
door Move D5
Volgens mij dwalen we ook af van het topic....?

Geplaatst: 19.05.2008 - 22:15
door bart simpson
Move D5 schreef:Volgens mij dwalen we ook af van het topic....?
volgens mij niet, gas kost weinig maar je hebt er veel meer van nodig, de actieradius neemt af tot minder dan de helft, een gastannk vraagt veel ruimte en de beschikbaarheid van lpg is in het buitenland vaak zeer matig de betrouwbaarheid van een Volvo neemt af, kortom, de keuze voor diesel is zeer verdedigbaar

Geplaatst: 19.05.2008 - 22:17
door Oceanracer
Laat ik dan even terugkomen op jouw vraag of je niet beter een 170 pk op gas had kunnen kopen: Ik heb 3 jaar terug mijn huidige V70 gekocht. Gewoon op benzine en heb daar nu zo'n 100.000 km mee gereden. Gewoon op benzine. Voor de aanschafprijs die ik er destijds voor betaald heb, kon/kan dat echt uit. Met het huidige prijsverschil in brandstof in relatie tot het prijsverschil in aankoop bij vergelijkbare wagens (dus bouwjaar, uitvoering, km-stand gelijk) op benzine en diesel moet je ondertussen wel heel veel km's per jaar maken. Zeker meer dan de vaak genoemde 30.000!

Geplaatst: 19.05.2008 - 23:43
door Gast
Qua kosten zou ik direct terug gaan naar LPG.
Qua rijgenot heeft het wel wat (veel eigenlijk :P ) zo'n D5, maar zuipen...... :oops:

Misschien dan toch maar een T5 op LPG. Ik ben helaas niet de enige beslisser. :wink:

Geplaatst: 20.05.2008 - 11:26
door Hans
Ik heb nu een dik jaar geen D5 gereden maar een 2,5T en ik ga hopelijk snel weer tevreden terug naar een D5.
Het zal misschien niet echt goedkoper rijden maar het voelt wel zo...en dat is ook wat waard. Haha

Geplaatst: 20.05.2008 - 11:31
door bart simpson
AlexV70 schreef:Qua kosten zou ik direct terug gaan naar LPG.
qua bedrijfszekerheid ook?