lampje gaat branden in dashbord

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
fluz
3rd Gear member

joost schreef:
blacklizard schreef:Neem gewoon het lampje er uit.
Dan zal er vast wel weer een ander controlelampje opdoemen...

Joost.
Als je dat bezwaarlijk vindt, kan je toch gelijk alle lampjes eruit halen :twisted: .
joost
7th Gear member

Ieder systeem heeft een backup... en dan weer een backup. Uiteindelijk zal de hele auto het dan niet meer doen als backup?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

een beetje late reactie.... maar hebben ze dan ook naar de tandkrans op een van je assen gekeken ... het kan namelijk zijn dat een van die tanden beschadigd is en er dus een fout pulsje binnenkomt bij de ecu of ABS comp.
Waardoor er meteen een foutmelding verschijnt.
heb dit wel eens mee gemaakt bij PSA modellen....

(PSA = Citroën en Peugeot)
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
blacklizard
2nd Gear member

Michel nu spreek je latijn voor mij?
Ze hebben niet naar de auto gekeken maar ik kan het wel doen.
Waar moet ik deze vinden? Of hoe moet ik tewerk gaan?
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Nou zal een kleine uitleg geven.
Bij ABS en ASR auto's is er een soort tandwiel geplaats op alle assen.
Dit wordt door een magneetsensor gemeten en weergegeven als een blokspanning wat de comp gebruikt om de snelheid per as af te lezen.
Wat in hou dat als een wiel gaat slippen bij optrekken hij en gas afhaalt en bij remmen remdruk afhaalt. Maar als hier dus een een tandje defect is geraakt door bv een steen die er tegen geknald is geeft hij een ander signal af waar de comp niks mee kan....

zie tekening om het te verduidelijken 8)

Afbeelding

Ik hoop dat het wat duidelijker is.
En als er niks mee is, kan je ook vragen of de monteur een dynamische test wil doen ( wat wil zeggen rijden uitlezen met de laptop :) )
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
olympus1
3rd Gear member

Wel ik heb des lampje ook gehad onderweg toen ik op reis was ?
Het gaf wel een geel driehoekje en als waarschuwing zei hij : motormanagement bij volgend onderhoud !! Sinds gisteren heb ik het weer ditmaal zonder waarschuwing, maar enkel een lampje dat brandt, dat volgens de boek iets te maken heeft met een storing in de uitlaatsysteem !! Verder doet de auto niets buitengewoons!! Hij kan nog altijd niet vliegen........ :twisted:
Gast

Heren, indien het motormangement lampje brand, kan dit heel veel betekenen, dus om gewoon door te rijden lijkt mij niet de optie.
Het klopt dat het lampje soms snel gaat branden, maar lang niet altijd voor niets. Bij gasauto's kan het ook nog (mede) een verdamper of verdeelblok zijn. Dus zoek dit wel goed uit.
In mij geval werd aangegeven dat de 5 cilinder een slechte verbranding had en de oorzaak kon divers zijn.
slechte bougie
slechte bobine
lekke klep
onvoldoende compressie (zuigerveren / koppakking)
en onjuiste klepspeling afstelling.
Dat de 5e cilinder niet goed meedeed kon je eveneens zien aan de kleur van bougie (ter controle)
Bij mij bleek het onjuiste klepspeling, en dit is toch iets om NIET aan voorbij te gaan. Zoals men weet, te krappe klepspeling kan verbrandde kleppen veroorzaken. 5 cilinder is in deze meestal de eerste ivm minste koeling. Hoe men kleppen kan stellen, kan men lezen onder V70, had eigenlijk hier onder (algemeen) thuis gehoord, sorry mijn fout.
Lucien
2nd Gear member

Ha Ha Alex, ik geloof niet dat ik je kleppen-stel actie nadoe. Maar hij blijft sterk dus voor wie eraan wil beginnen: Alex is your man!
Greetz,

Lucien
blacklizard
2nd Gear member

Hallo,

Het probleem met het branden van het lampje is eindelijk op gelost.
Het kon al vroeger zenne. In een garage bij het uitlezen zei men dat het de remschakkelaar was. Ik bestelde deze maar dacht dat hij er gans anders zou uit zien. Maar ik vervangde hem toch maar omdat het maar 25 euro was. Je weet nooit dat het opgelost zou zijn. dit was het niet. dus had ik nog één kans. ik vroeg naar de andere waar ik het eerst op had. deze was langwerpig en redelijk smal. Hij zat ook onder het stuur en met het stuknr kwamen we dan toch bij dat wat ik moest hebben. Het noemt eigenlijk een ventiel en zit ook onder het stuur. Dit heb ik dus vervangen en het lampje brand inderdaad niet meer.
probleem dus opgelost.

Het stuknr is 9146505
Noud
2nd Gear member

Bij mij brandt dit lampje ook af en toe.
Eerste en tweede keer naar de dealer geweest om de computer uit te laten lezen en een "onregelmatige storing" was de diagnose.

Het lampje gaat vrijwel direct na het starten branden, en na X kilometer (soms enkele meters) weer uit. Ik dacht een link met de buitentemp te zien, maar vandaag werd die theorie verworpen. Het lampje heeft 140 km gebrand .. en net voordat ik ter plekke was .. ging ie toch nog uit. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om met een brandend lampje bij de dealer aan te komen.

Hij gaat a.s. vrijdag voor een beurt, ik laat ze preventief compressie meten om in elk geval zeker te stellen dat daar geen erstige dingen mis zijn.

Ik houd jullie op de hoogte, en mocht iemand nog tips hebben adhv dit 'ziektebeeld', ze zijn meer dan welkom. Lampjes maken me op de een of andere manier toch nerveus.

grtz
-Noud
S70 - 2.5D - Comf / Lux - Nautic Blue - foto's - 360.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”