lampje gaat branden in dashbord

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
blacklizard
2nd Gear member

Hallo,

In mijn dashbord brand er af en toe een lampje in de vorm van een motor.
Het is als ik een eindje op snelweg rij. Bij gewone baan waar ik veel moet remmen heb ik het niet.
Als het lampje brand en ik kom nog maar juist eens aan mijn rempedaal zodanig dat hij contact geeft dan gaat het weer uit. Na 15 tal km is het er weer.
Heeft iemand dit nog al voorgehad?
blacklizard
2nd Gear member

Het gaat hier over een V40 classic face1 19td bj1999
Summum
6th Gear member

Zou het lamje voor storing in motormanagementsysteem kunnen zijn.
De dealer kan de fout uitlezen in de computer
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
V480-S60
Geartronic member

In mijn handleiding staat inderdaad motormanagement. Direct stoppen!

Ik zou dus idd even de fout uit laten lezen bij de dealer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
RrRrR
2nd Gear member

V480-V40 schreef:In mijn handleiding staat inderdaad motormanagement. Direct stoppen!

Ik zou dus idd even de fout uit laten lezen bij de dealer.

Wel vaart achter zetten, want anders kan het je heeeel veeeel geld gaan kosten. Het kan iets kleins zijn, maar het kan groter en groter worden.
Your Dream - Your Mind - Your Goal
joost
7th Gear member

Ik ken dat lampje wel. Ik heb ook de raad opgevolgd ´direct´ naar de dealer te gaan. Deze heeft hem aan de computer gehangen en de melding die deze gaf, was niet duidelijk genoeg? voor de heren monteurs aldaar. Sindsdien brandt het lampje wel... of niet. Ik geef er inmiddels niets meer om en ga al helemaal niet meer naar de dealer toe om de computer uit te laten lezen. Als de auto ermee ophoudt zal de melding wél duidelijk zijn! Elders op dit forum wordt ook al over dit spooklicht gesproken en het kan echt vanalles zijn... of niets (verkeerd signaal heet dat dan in Vadis). Het is wel een mooi ontworpen lampje, dat dan weer wel. Zou je het kunnen dimmen?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
blacklizard
2nd Gear member

Ben al eens naar een volvo garage geweest. Laten uitlezen en ze hebben echt niet gevonden. Er zaten wel storingen op het ABS systeem.
De persoon had er nog nooit van gehoord. Kon geen kwaad zei hij want anders zou het blijven branden.
Het moet dus iets met de remmen zijn want anders zou het niet uitgaan als ik nog maar juist eens op de rempedaal kom. Ik rem daarvoor niet af hoor juist eens contact geven dat de stoplichten branden.
Het is zeer raar maar ik stoor er mij wel aan. Het moet toch iets zijn he?
Het kan dus niet echts iets met de motor te maken hebben denk ik.

Joost je hebt het toch ook op dat lampje die rechts onder staar zo'n vijfhoekje met boven en links een molletje of vliegwieltje of T hé?
joost
7th Gear member

Ja, ja dat is ´m. Laat het hem niet horen anders brandt ie morgen weer (is nu alweer een tijdje uit). Ik ken het gevoel wat je beschrijft. De auto voldoet op zich prima, maar dat lampje geeft je een beetje een naar gevoel.

Overigens maakt het meldingensysteem onderscheid tussen regelmatige en onregelmatige storingen. Nu, ik weet niet waar de grens ligt, want ik heb zeer regelmatig een onregelmatige storing...dus eh? De code zegt wel wat meer. Maar, en dat kan ook nog steeds, het kan een onjuist signaal zijn. Daar houd ik mij voorlopig maar even aan vast. Fantastisch systeem dus.

Joost.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik ken iemand die zo'n hekel had aan dat lampje dat hij een stukje zwart isolatietape op dat plekkie in z'n klokkenwinkel heeft geplakt :lol:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
peterenjac
2nd Gear member

Wat mij vaak opvalt dat veel storingen bij een dealer worden uitgelezen en dat ze vervolgens de klacht niet kunnen vinden.Heb dat zelf ook al gehad.
Dit moet toch niet kunnen eigenlijk,je mag er toch vanuit gaan dat dealers verstand van je auto hebben.
gr peter
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

peterenjac schreef:Wat mij vaak opvalt dat veel storingen bij een dealer worden uitgelezen en dat ze vervolgens de klacht niet kunnen vinden.Heb dat zelf ook al gehad.
Dit moet toch niet kunnen eigenlijk,je mag er toch vanuit gaan dat dealers verstand van je auto hebben.
Niet aan elke storingsmelding ligt een echte "klacht" ten grondslag, soms wijkt een bepaalde waarde heel kortstondig af waardoor de melding ontstaat, het kan best zijn dat die specifieke klacht na uitlezen en resetten zich nooit meer voordoet.
Het is voor de dealer natuurlijk simpel zat om alles gewoon preventief te vervangen, ik ben alleen bang dat jiij daar als consument gezien de kosten niet op zit te wachten.
Een dealer heeft er doorgaans toch duidelijk meer verstand van dan een berijder....
joost
7th Gear member

bart simpson schreef:Niet aan elke storingsmelding ligt een echte "klacht" ten grondslag, soms wijkt een bepaalde waarde heel kortstondig af waardoor de melding ontstaat, het kan best zijn dat die specifieke klacht na uitlezen en resetten zich nooit meer voordoet.
Het is voor de dealer natuurlijk simpel zat om alles gewoon preventief te vervangen, ik ben alleen bang dat jiij daar als consument gezien de kosten niet op zit te wachten.
Een dealer heeft er doorgaans toch duidelijk meer verstand van dan een berijder....
Als ie eens wist wát hij moest vervangen, dan zou ik tenminste de kosten daarvan kunnen afwegen! Maar als de chefmonteur tegen je zegt: "hier kunnen we niets mee" Dan kan je het de berijder toch niet kwalijk nemen dat hij dat raar vindt? Of dat het vertrouwen in een dealer afneemt?
Ik mag toch hopen dat een dealer meer verstand heeft van mijn auto dan ik. Maar ik heb als berijder meer ervaring achter het stuur van het ding, ik heb het ding betaald en draai op voor de kosten van dat ding en dat mag een dealer nooit onderschatten.

Joost.
blacklizard
2nd Gear member

Tja misschien zeggen somige dealers dat ze het niet weten alleen omdat het niet veel opbrengt. Tegen mij zei hij dat het iets is waar ze lang kunnen achter zoeken. Tja daar kunnen ze geld met verdienen nietwaar en misschien door te resetten is het opgelost. Ze gaan het dan niet komen zeggen dat het maar een kwartier duurde.
Ik zal een bij een garagist gaan die ook veel aan volvo's werkt. Ken er zo één van op het werk (volvo cars gent) dit zou een krak zijn op gebeid van storingen. Ben er nog niet geraakt en de eerste keer moest ik toch naar de garage om een sleutel te laten programmeren.
Misschien zegt de collega op het werk onmiddelijk wat het is.
Ook ken ik nog een gewone (niet volvo dealer) garagist die de volvo aan pc kan hangen en misschien weet deze me meer te zeggen.
Ik hou deze topic op de hoogte
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

blacklizard schreef:Ook ken ik nog een gewone (niet volvo dealer) garagist die de volvo aan pc kan hangen en misschien weet deze me meer te zeggen.
Ik hou deze topic op de hoogte
Met het aan een PC hangen ben je er niet, er vind bij een dealer informatieuitwisseling met Volvo AB plaats en die uitwisseling zal nooit met de garage op de hoek zijn.
Van Microsoft pik je wel dat je PC zomaar vastloopt, uitvalt of weet ik wat er met een pc allemaal mis kan gaan, en van de electronica/computers in een auto die met een enorm temperatuursverschil doorgaans perfect functioneren niet, alleen daardoor al kan er even een afwijkende waarde ontstaan waardoor er een foutmelding gegeven wordt, vanwaar jouw wantrouwen ten aanzien van je dealer?
joost
7th Gear member

Ben schreef:Ik ken iemand die zo'n hekel had aan dat lampje dat hij een stukje zwart isolatietape op dat plekkie in z'n klokkenwinkel heeft geplakt :lol:
Daar denk ik ook steeds vaker aan. Wellicht is er nog een elegantere oplossing beschikbaar.

Joost.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

joost schreef:
Ben schreef:Ik ken iemand die zo'n hekel had aan dat lampje dat hij een stukje zwart isolatietape op dat plekkie in z'n klokkenwinkel heeft geplakt :lol:
Daar denk ik ook steeds vaker aan. Wellicht is er nog een elegantere oplossing beschikbaar.

Joost.
Het draadje doorknippen of het lampje verwijderen zijn ook 2 elegante mogelijkheden, ik twijfel er zelf aan of het de oplossing is, maar het is jouw auto.
Lucien
2nd Gear member

Bart,
Van Microsoft pik je wel dat je PC zomaar vastloopt, uitvalt of weet ik wat er met een pc allemaal mis kan gaan,
Oeps, dat is glad ijs waar er al enkelen zijn uitgegleden. Zie onderstaande repliek van GM op de beweringen van Bill Gates over de autoindustrie. Is wel humor.
http://soli.inav.net/~catalyst/Humor/gm.htm

Hoe dan ook, waarschuwingslampjes horen niet zomaar af te gaan.
Greetz,

Lucien
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Lucien schreef:Bart,
Van Microsoft pik je wel dat je PC zomaar vastloopt, uitvalt of weet ik wat er met een pc allemaal mis kan gaan,
Oeps, dat is glad ijs waar er al enkelen zijn uitgegleden. Zie onderstaande repliek van GM op de beweringen van Bill Gates over de autoindustrie. Is wel humor.
http://soli.inav.net/~catalyst/Humor/gm.htm
Ik kende hem, vandaar dat ik het niet kon laten.
Lucien schreef:Hoe dan ook, waarschuwingslampjes horen niet zomaar af te gaan.
Een waarschuwingslampje geeft een afwijking aan die nader gecontroleerd dient worden, soms is er bij een controle hierop simpelweg niets aan de hand, een brandend waarschuwingslampje is nog geen vaste constatering van een defect.
blacklizard
2nd Gear member

Neem gewoon het lampje er uit.
joost
7th Gear member

blacklizard schreef:Neem gewoon het lampje er uit.
Dan zal er vast wel weer een ander controlelampje opdoemen...

Joost.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”