Pagina 2 van 2

Geplaatst: 23.05.2008 - 22:37
door menjo
Hmm, tja, ik nam aan van niet, maar zou best kunnen. Gebruik het eigenlijk nooit behalve soms bergaf en dan ook meestal alleen de 4.

Geplaatst: 23.05.2008 - 22:37
door bart simpson

Geplaatst: 23.05.2008 - 22:39
door menjo
Daar staat dat ik gelijk heb :S
3: stand waarin de auto niet hoger gaat dan de 3e trap
dus wel lager

Geplaatst: 23.05.2008 - 22:43
door bart simpson
menjo schreef:Daar staat dat ik gelijk heb :S
3: stand waarin de auto niet hoger gaat dan de 3e trap
dus wel lager
Dan had ik je vraag niet goed begrepen

Geplaatst: 23.05.2008 - 22:49
door menjo
Kan gebeuren :)
Rob2u schreef:
eXite schreef:Vraag me wel af in hoeverre zo'n click & go systeem soepel schakelt. Een belangrijk deel van de koppelingsbeheersing is immers de snelheid waarmee je de koppeling op laat komen en tot welk punt je de koppeling op laat komen, hoe wil je dat bedienen met een drukknop?
Ja, dat vraag ik me ook af. Hoe zou het werken als je bij filerijden de koppeling heel zachtjes laat opkomen?
Volgens mij heeft een Twingo Easy exact zo'n systeem. Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar wel in meegereden, nooit gemerkt dat er problemen waren bij het wegrijden.

Geplaatst: 24.05.2008 - 18:35
door xantingo
Rob2u schreef:
eXite schreef:Vraag me wel af in hoeverre zo'n click & go systeem soepel schakelt. Een belangrijk deel van de koppelingsbeheersing is immers de snelheid waarmee je de koppeling op laat komen en tot welk punt je de koppeling op laat komen, hoe wil je dat bedienen met een drukknop?
Ja, dat vraag ik me ook af. Hoe zou het werken als je bij filerijden de koppeling heel zachtjes laat opkomen?

Verder had ik nog een vraag over de verschillen in automaten (de termen die je in advertenties leest): AUT4, AUT5, Geartronic. En kun je met deze bakken ook handmatig schakelen?
Bij vrachtwagens bestaat dit systeem al langer: M.A.N. gebruikt het sinds de lancering van de TG-A reeks.
Het zal wellicht verfijnder zijn dan een nadien ingebouwd, systeem, maar in zulk een vrachtwagen is het wel handig (je moet daar dan ook met 16 versnellingen werken in plaats van met 5...).
Wat betreft fileverkeer: je kan niet vanuit stilstand vertrekken met die wagens, omdat het systeem bij stilstand niet werkt. Je moet dus je koppeling intrappen en vertrekken, daarna kan het waltijd met het knopje.
Zorg er dus voor dat je niet te dikwijls moet stoppen, enkele meters ruimte laten zorgt er meestal voor dat je in 1ste kan blijven bollen op stationair toerental.

Geplaatst: 25.05.2008 - 13:39
door HSRN850
Ik heb een poosje terug eens gereden in een Fiat Ducato 2.8 TDI met zo'n Click en Go systeem. Ik moest er gruwelijk aan wennen, maar gek genoeg viel het me niet tegen. Wat betreft het 'soepel op laten komen', dat ging eigenlijk prima. Hoe het technisch gezien exact werkt, weet ik uiteraard niet, maar als je er echt aan gewend bent, kun je er gewoon behoorlijk soepel mee rijden.

Opzich geen verkeerd product naar mijn idee, maar toch zou ik er in een V70 absoluut niet voor gaan. Laat zo'n auto gewoon origineel en koop een andere zou ik zeggen.

Geplaatst: 07.06.2008 - 18:55
door Rob2u
Ik ben er nog niet uit; óf mijn huidige V70 met het Click n Go systeem óf inruil voor een V70 met automaat......

Ik weet inmiddels dat een Click n Go kost 1250 euro kost en als ik hiervoor zou willen inruilen naar een V70 automaat dan kom ik toch in het vorige model (dus de V70 met de rechte achterlichten) terecht.

Nu loop ik in mijn zoektocht tegen een V70 2.5 T AWD XC LUX AUT4 aan uit 1998 met 170.000km. Uitrusting en alles spreken mij aan alhoewel het wel weer even "wennen" is aan de hoekige vormgeving.. De capaciteit van de motor is wel ongeveer gelijk, verbruik wel redelijk wat meer.

Zou dit een goed alternatief kunnen zijn? Rijdt zoiets heel anders dat mijn huidige V70. En is er iets te zeggen over de betrouwbaarheid van dit type 4wd en Automaat?

Geplaatst: 08.06.2008 - 22:29
door HSRN850
Is het niet mogelijk hem in te ruilen op een nieuw model, met een kleine bijbetaling? Eventueel één die lichter gemotoriseerd of wat kaler is?

Over de betrouwbaarheid van de 2.5T AWD met automaat kan ik je weinig zinvols zeggen. Ik zou alleen niet zomaar in een AWD stappen zonder daar bewust voor te kiezen/naar te zoeken (een XC is uiteraard een ander verhaal). Dit inderdaad o.a. vanwege het hogere verbruik.

Geplaatst: 08.06.2008 - 22:34
door Oceanracer
Of een met meer km's. Ik zou liever een hogere km-stand hebben dat overstappen (of dus eigenlijk teruggaan) naar een voorgaand model. Toegegeven, de vierkante classic is destijds wel degelijker in elkaar gezet, maar ik zou er zelf niet voor kiezen dat model weer aan te schaffen.

Geplaatst: 08.06.2008 - 23:42
door Rob2u
HSRN850 schreef:Is het niet mogelijk hem in te ruilen op een nieuw model, met een kleine bijbetaling? Eventueel één die lichter gemotoriseerd of wat kaler is?
Zou kunnen maar als je eenmaal een 2.4T hebt gehad...... ;-) Een 140pk V70 is toch wel aan de lichte kant.
HSRN850 schreef: Ik zou alleen niet zomaar in een AWD stappen zonder daar bewust voor te kiezen/naar te zoeken (een XC is uiteraard een ander verhaal).
Wat bedoel je precies met het verschil tussen een AWD en een XC, het zijn beiden toch 4WD's?
Oceanracer schreef:Of een met meer km's. Ik zou liever een hogere km-stand hebben dat overstappen (of dus eigenlijk teruggaan) naar een voorgaand model.
Ik heb op zich niet zoveel problemen met hoge km-stand maar de mijne heeft nu 220.000km gereden en als je dus "iets hoger" gaat zitten dan kom je toch al gauw richting de 300.000 en dat vind ik wel te veel......

Geplaatst: 08.06.2008 - 23:54
door Gast
Terug gaan naar een classic zou ik niet snel doen. Dan maar even door sparen.
Trouwens de stoelen van een 2005 zijn aanmerkelijk beter.
Kunnen de rugklachten niet mede komen door de stoelen van jouw huidige V70. Ik had dat af en toe ook, op de lange afstand.

Geplaatst: 09.06.2008 - 00:15
door HSRN850
Rob2u schreef:
HSRN850 schreef:Is het niet mogelijk hem in te ruilen op een nieuw model, met een kleine bijbetaling? Eventueel één die lichter gemotoriseerd of wat kaler is?
Zou kunnen maar als je eenmaal een 2.4T hebt gehad...... ;-) Een 140pk V70 is toch wel aan de lichte kant.
HSRN850 schreef: Ik zou alleen niet zomaar in een AWD stappen zonder daar bewust voor te kiezen/naar te zoeken (een XC is uiteraard een ander verhaal).
Wat bedoel je precies met het verschil tussen een AWD en een XC, het zijn beiden toch 4WD's?
Ik bedoel dat bijna iedereen die voor een XC70 gaat, die auto kiest vanwege zijn looks. Wanneer jij geen AWD nodig hebt (bijv. vanwege de voordelen met een paardentrailer, ik noem maar iets), zou ik er ook niet voor gaan. Een gewone AWD is verder identiek aan een gewone V70, maar heeft wel een hoger verbruik. (Voordelen wat betreft veiligheid e.d. niet meegerekend).

En ik snap dat je niet zou gaan voor een 140 PK. Maar ik zou liever een nieuw model met 170 PK rijden, dan een Classic met een 2.5T. Zeker wanneer je het nieuw model gewend bent geweest.

Geplaatst: 09.06.2008 - 07:01
door Paul
Ik zou inderdaad doorsparen voor eeen MY05< daar zitten duidelijk betere stoelen in.

Maar scheelt wel wat geld!

Geplaatst: 09.06.2008 - 10:51
door Rob2u
Dank Heren, voor de nuchtere beschouwingen!

@HSRN850: natuurlijk heb je gelijk dat je niet "zomaar" voor een AWD/XC zou moeten gaan...., maar ook voor mij ging het bij de auto die ik gezien had om de looks, het is een erg stoere auto ;-)

@AlexV70: nee, het zijn niet de stoelen die de klachten hebben veroorzaakt, ik vind de stoelen juist heel erg goed zitten.

Ik ga nog maar even door met zoeken!

Geplaatst: 09.06.2008 - 13:09
door Oceanracer
Is importeren anders iets voor jou?

Geplaatst: 09.06.2008 - 16:29
door Rob2u
Oceanracer schreef:Is importeren anders iets voor jou?
Sta ik zeker wel voor open; ik woon tenslotte maar 25km van de Belgische grens....

Maar als ik wel eens op een site kijk staan daar eigenlijk uitsluitend V70 diesels. Gezien het belastingklimaat in Belgie heel begrijpelijk..... Als je nog een goede tip hebt waar ik een wagen kan vinden, graag!!!!

Geplaatst: 23.06.2008 - 22:36
door Rob2u
De keuze is gemaakt, ik heb vandaag een gebruikte V70 2.4T Aut5 gekocht!!
Het is een import exemplaar uit Duitsland met een aantal heel leuke opties zoals DTSC, stoelverwarming en dubbele beglazing!
Ook een "leuke"optie: een anti-Marter hoogspanningsinstallatie :-) omdat bij de vorige eigenaar er dus van die leuke beestjes zich onder de motorkap gaan nestelen (en de isolatie opeten). Ik laat dit overigens wel verwijderen.

De auto wel bij een bedrijf uit NL gekocht, dus niet zelf geimporteerd. Dat hierboven genoemde Click n Go systeem leek mij achteraf toch niet echt ideaal. En zeker niet nu ik in een automaat heb gereden, wat rijdt dat comfortabel, zeg!

Meer info en foto's volgen over ca. 2 weken....

Geplaatst: 23.06.2008 - 22:47
door Oceanracer
Mooi man, proficiat!

Geplaatst: 23.06.2008 - 23:59
door Paul
kijk! mooie dingen!