Geplaatst: 25.05.2008 - 12:40
Mijn D5, afgeleverd in maart 2008, verbruikt niet veel meer dan mijn vorige van 2004. Misschien inderdaad al andere software?
Meerverbruik door het roetfilter wordt niet veroorzaakt door tegendruk, maar door het regeneren van het filter. De motorsoftware berekent wat de beladingsgraad is van het filter. Is regeneratie nodig, dan gaat tijdelijk de hoeveelheid ingepoten brandstof omhoog en verlaat het inspuit moment. Hierdoor loopt de uitlaatgas temperatuur zo hoog op dat de roetdeeltjes in het filter verbranden en het filter weer schoon is. Door nauwkeurig te berekenen wat de beladingsgraad van het filter is hoeft het filter minder vaak geregeneerd te worden en kan dus brandstofbesparing gerealiseerd worden. Dat zou dus in een eventuele software aanpassing gedaan kunnen zijn.
Meerverbruik door het roetfilter wordt niet veroorzaakt door tegendruk, maar door het regeneren van het filter. De motorsoftware berekent wat de beladingsgraad is van het filter. Is regeneratie nodig, dan gaat tijdelijk de hoeveelheid ingepoten brandstof omhoog en verlaat het inspuit moment. Hierdoor loopt de uitlaatgas temperatuur zo hoog op dat de roetdeeltjes in het filter verbranden en het filter weer schoon is. Door nauwkeurig te berekenen wat de beladingsgraad van het filter is hoeft het filter minder vaak geregeneerd te worden en kan dus brandstofbesparing gerealiseerd worden. Dat zou dus in een eventuele software aanpassing gedaan kunnen zijn.