Vandaag bij de garage geweest voor de Airbag software upgrade.
Na een halve uurtje kreeg ik de wagen weer mee met de mededeling dat er ook nieuwe software ingezet was voor het injectie system voor de D5 motor. Volgens de Chef van de Garage moet deze update het hoge brandstof gebruik van de D5 een beetje terug brengen. Heeft iemand al deze software upgade gehad?
Nieuwe software beschikbaar voor D5 motor
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26875
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Door chiptuning kan het verbruik ook dalen.
Er zijn dus wel mensen die om deze reden hun auto chippen
Er zijn dus wel mensen die om deze reden hun auto chippen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Ik heb net een Rica PPC tuning setje besteld, komt volgende week binnen als de Spaanse post mee will werken. Als de PPC binnen is kan ik het gelijk testen met en zonder Tuning. The Volvo D5 Software Upgrade is zeker geen motor tuning want dan had ik het zeker gevoeld.Volvo kan de motor ook niet tunen want dat zou direct ilegaal zijn. Zal even het verbruik in de gaten houden de komende dagen tot zo ver heeft hij rond de 9.8L /100km gereden.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
wat is dat voor onzin reactie ...C 30 T5 schreef:maarja iemand die aan chiptuining doet maalt niet om verbruik.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
9.8l voor een D5??? dat haal ik met mijn 2.5T !!!!xc-men schreef:Ik heb net een Rica PPC tuning setje besteld, komt volgende week binnen als de Spaanse post mee will werken. Als de PPC binnen is kan ik het gelijk testen met en zonder Tuning. The Volvo D5 Software Upgrade is zeker geen motor tuning want dan had ik het zeker gevoeld.Volvo kan de motor ook niet tunen want dat zou direct ilegaal zijn. Zal even het verbruik in de gaten houden de komende dagen tot zo ver heeft hij rond de 9.8L /100km gereden.
WJ
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik ben het bewijs van het tegendeel. Maar ik zal niet ontkennen dat het hogere koppel een leuke bijkomstigheid is. En als je daar continu mee speelt zal je inderdaad hoger uitkomen qua verbruik.C 30 T5 schreef:Wel even rekening mee houden dat de chiptuining dan niet meer werkt. maarja iemand die aan chiptuining doet maalt niet om verbruik.
Mijn tuning staat er twee dagen op, dus nog geen representatieve uitspraken over het verbruik te doen, en ook nog geen autostrade gedaan.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
@Wim,
Ja 9.8L is wat de vrouw op de boardcomputer en met het tanken heeft staan, de oude XC70 uit 2004 reed gemiddeld 7.8L. Elke dag zit ze twee uur in de auto en rijd de zelfde route dus een prima vergelijking. We verbruiken dus bijna 20% meer dan met het oude model.
Ik moet wel erbij vertellen dat de oude XC70 een D5 met 163 was.
Ik hoop met de Rica PPC het verbruik 10% naar beneden te krijgen.
Nu zie je gelijk het grote voordeel van de RICA of BSR PPC, na een software update van de garage zet je gewoon de PPC software er weer in. Dit kan niet met de traditional Chip tuning. Geloof dat C30 T5 dat bedoeld.
Ja 9.8L is wat de vrouw op de boardcomputer en met het tanken heeft staan, de oude XC70 uit 2004 reed gemiddeld 7.8L. Elke dag zit ze twee uur in de auto en rijd de zelfde route dus een prima vergelijking. We verbruiken dus bijna 20% meer dan met het oude model.
Ik moet wel erbij vertellen dat de oude XC70 een D5 met 163 was.
Ik hoop met de Rica PPC het verbruik 10% naar beneden te krijgen.
Nu zie je gelijk het grote voordeel van de RICA of BSR PPC, na een software update van de garage zet je gewoon de PPC software er weer in. Dit kan niet met de traditional Chip tuning. Geloof dat C30 T5 dat bedoeld.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
We hebben ( als dealer ) al heel wat Volvo's geholpen om beter te presteren. Over het algemeen is dit niet om zuinig te rijden. Het eerste wat men wil weten is hoeveel PK komt erbij, koppel is niet belangrijk om te vertellen, wel dat de mijne er 30 PK meer bij heeft.Denk dat 2 op de 10 het voor het verbruik doen, en reken dan maar eens uit hoe lang het duurt voordat je het terug verdiend hebt.liquid_force schreef:wat is dat voor onzin reactie ...C 30 T5 schreef:maarja iemand die aan chiptuining doet maalt niet om verbruik.
En inderdaad Fulaks bij Rica zal je toch weer naar hun toe moeten of iemand bij je auto moeten laten komen. Dit omdat de upgrate weer over de SW van Rica schrijft.
- RobBob
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21
Leuke discussie wordt hier op gang getrokken
Ikzelf heb de RICAH chiptuning mogen genieten via de Volvo garage zelf (dat is pas service hé) dus bij evt software updates van Volvo heeft mijn dealer alle parameters bij de hand om em daarna zelf terug te 'tunen'.
Ik moet dus niet terug naar RICAH
Mijn persoonlijke reden om de Volvo te tunen is in de eerste plaats toch wat meer 'power' (vooral de stoplichtmomenten blijven schiterend :oops: ). Maar, ... dat het verbruik hierdoor ook nog eens wordt gereduceerd is fijn meegenomen.
Stel dat het omgekeerd was en dat door het tunen je Volvo 0,5l meerverbruik realiseert ... dan zou ik langer getwijfeld hebben om het te laten doen ... dus dat verbruik speelt toch wel ergens mee hoor.

Ikzelf heb de RICAH chiptuning mogen genieten via de Volvo garage zelf (dat is pas service hé) dus bij evt software updates van Volvo heeft mijn dealer alle parameters bij de hand om em daarna zelf terug te 'tunen'.
Ik moet dus niet terug naar RICAH
Mijn persoonlijke reden om de Volvo te tunen is in de eerste plaats toch wat meer 'power' (vooral de stoplichtmomenten blijven schiterend :oops: ). Maar, ... dat het verbruik hierdoor ook nog eens wordt gereduceerd is fijn meegenomen.
Stel dat het omgekeerd was en dat door het tunen je Volvo 0,5l meerverbruik realiseert ... dan zou ik langer getwijfeld hebben om het te laten doen ... dus dat verbruik speelt toch wel ergens mee hoor.
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik heb nog nooit gehoord van deze upgrade er daadwerkelijk zou zijn en wordt toegepast. is al wel over zoiets gesproken op het forum ivm een S80 D5 met een hoger verbruik.
De upgrade is voor de 185 pk D5 neem ik aan en je zou dan dat er ook een hoop S60, V70 en S80 modellen met deze motor van eerdere MY geupgrade moeten worden. Ben benieuwd of je daadwerkelijk verschil merkt in rijgedrag en verbruik.
De upgrade is voor de 185 pk D5 neem ik aan en je zou dan dat er ook een hoop S60, V70 en S80 modellen met deze motor van eerdere MY geupgrade moeten worden. Ben benieuwd of je daadwerkelijk verschil merkt in rijgedrag en verbruik.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb een PPC van BSR, dus ik kan alles zelf en het duurt geen 5 minuten. Is er initieel door mijn dealer opgezet, en daar ben ik op 10 minuten. Met Rica heb ik niets te maken.C 30 T5 schreef:En inderdaad Fulaks bij Rica zal je toch weer naar hun toe moeten of iemand bij je auto moeten laten komen. Dit omdat de upgrate weer over de SW van Rica schrijft.
Wel jammer dat ik niet af en toe naar BSR in Vaxjö moet rijden

V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Op de momenten dat je die extra power gebruikt heb je ook extra verbruik hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Als je rijdt zoals tevoren ga je wel wat zuiniger uitkomen (tot max. 10 %) omdat je een wat hogere turbodruk hebt, dus een wat betere efficiëntie van je motor.RobBob schreef:Mijn persoonlijke reden om de Volvo te tunen is in de eerste plaats toch wat meer 'power' (vooral de stoplichtmomenten blijven schiterend :oops: ). Maar, ... dat het verbruik hierdoor ook nog eens wordt gereduceerd is fijn meegenomen.
Mijn bedoeling is om (na een korte "speeltijd") normaal te rijden, met af en toe eens een grote sprong voorwaarts als dat nodig/nuttig/veilig is.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Hi Fulaks met heel veel respect maar het Topic hier is de Software update van en door Volvo voor de D5 motor in de V70 en XC70 MY 08. Alles over tuning kunnen we beter onder Tuning plaatsen op dit Forum. Ik kan zelf ook niet wachten om met de Rica PPC de wagen te Tunen naar 220PK.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Je hebt overschot van gelijk (maar ik was niet degene die het onderwerp op tuning bracht...).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
maakt niet uit, ik begrijp ook wel waarom het topic overloopt in tuning.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- RobBob
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21
@xc-men:
Ik had jouw initiële vraag ook naar mijn dealer gestuurd.
Hierbij het antwoord van de zaakvoerder.
"Beste,
De Airbag software moet eveneens op de V70 van Rob gewijzigd worden.
Mbt motor software heeft hij de laatste versie.
Een hoger verbruik is momenteel gekend en te wijten aan de weerstand van de partikel filter. Er moet meer gas gegeven worden om ’t zelfde vermogen / rijgenot te hebben.
We hebben het hier nog over gehad tijdens het laatste customer service forum. Voorlopig geen verbeteringen in Sw te verwachten.
Maar het verbruik zal pas genormaliseerd zijn rond de 15.000 km ."
Misschien dat jij (jullie) hier wat aan hebben ?
Ik had jouw initiële vraag ook naar mijn dealer gestuurd.
Hierbij het antwoord van de zaakvoerder.
"Beste,
De Airbag software moet eveneens op de V70 van Rob gewijzigd worden.
Mbt motor software heeft hij de laatste versie.
Een hoger verbruik is momenteel gekend en te wijten aan de weerstand van de partikel filter. Er moet meer gas gegeven worden om ’t zelfde vermogen / rijgenot te hebben.
We hebben het hier nog over gehad tijdens het laatste customer service forum. Voorlopig geen verbeteringen in Sw te verwachten.
Maar het verbruik zal pas genormaliseerd zijn rond de 15.000 km ."
Misschien dat jij (jullie) hier wat aan hebben ?
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Hi RobBob,
Goed dat je even deze info hier plaats, het klopt dat je de laatste versie software hebt voor je motor (2.4D 166PK). De motor waar het nu om gaat is de D5 met 183PK. Ik weet ook niet hoe lang de software upgrade voor de D5 er is.
Bedankt voor de info.
Goed dat je even deze info hier plaats, het klopt dat je de laatste versie software hebt voor je motor (2.4D 166PK). De motor waar het nu om gaat is de D5 met 183PK. Ik weet ook niet hoe lang de software upgrade voor de D5 er is.
Bedankt voor de info.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
RobBob, volgens mij zijn niet alle cijfers in je onderschrift correct, xc-men (hoeveel mennen zijn dit ?) heeft (hebben) zich al van de wijs laten brengen
Excuus voor mijn slecht karakter dan wel mieren- annex komma**ukers-gedrag :oops:

Excuus voor mijn slecht karakter dan wel mieren- annex komma**ukers-gedrag :oops:
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault