Het verschilt gewoon per auto. Een grote zware auto wil je niet met handbak, want daar is 'sportief' schakelen helemaal niet aan de orde. In een grote luxe wagen ben je gewoon bezig met relaxed van A naar B.
Kleine en lichte auto's wil je daarentegen weer niet met automaat. Ik weet niet wie van jullie wel eens in een Opel Corsa met automaat heeft gereden, maar probeer het eens. Slechtere rijervaring dan dat zul je niet snel vinden, dat heeft met soepelheid en relaxed van A naar B niets meer van doen.
Voor wat betreft de middenklassers, daar is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ikzelf heb mijn auto liever handgeschakeld, want geen vermogensverlies en ik wilde destijds ook goed leren schakelen zodat ik niet gebonden zou zijn aan automaten. Inmiddels rijdt een handgeschakelde auto voor mij net zo relaxed als een automaat, dus dan heeft een automaat behalve extra kosten geen betekenis voor mij.
waarom overal die Geartronic als standaard
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Exite, een Opel Corsa met automaat heeft geen conventionele automaat, maar een "gerobotiseerde" handbak. Zit ook in een smart, Panda, Twingo. Die bakken zijn inderdaad poesje, omdat ze tijdens het schakelen stilvallen. Dat neemt niet weg dat ook kleine auto's met een conventionele automaat zijn een stuk fijner om te rijden dan met een handbak. Ik weet niet hoe het met anderen is, maar als ik in een auto met automaat rijd, rijd ik een stuk minder snel en opgefokt dan met een handbak.
Het is dat ik m'n huidige 940 zo goedkoop kon vinden, maar anders had ik zeker doorgezocht naar een automaat.
Verder is het bij bijvoorbeeld de Porsche 911 al zo dat de versie met automaat sneller is dan de handbak... Denk daar maar eens over na.
Edit: Wat óngelooflijk irritant dat "vieze" woorden hier gecensureerd worden.
Het is dat ik m'n huidige 940 zo goedkoop kon vinden, maar anders had ik zeker doorgezocht naar een automaat.
Verder is het bij bijvoorbeeld de Porsche 911 al zo dat de versie met automaat sneller is dan de handbak... Denk daar maar eens over na.
Edit: Wat óngelooflijk irritant dat "vieze" woorden hier gecensureerd worden.
Volvo 940 SE
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Ik denk dat deze keuze inderdaad persoonlijk is, en veel van het 'gevoel' van de bestuurder afhangt.
Ik rijd regelmatig in de bergen met sneeuw, en ik moet er niet aan denken om dat met een automaat te doen... Aan de andere kant heb ik laatst de S80 van een buurman geleend, met automaat, en ik moet zeggen dat het ontzettend relaxed rijdt...
En het is inderdaad zo dat de automaatbakken de afgelopen jaren veel vooruit zijn gegaan, en nu ook goed in sportieve auto's kunnen worden gemonteerd. Ik wil best geloven dat de huidige trend door gaat zetten, en dat we binnenkort allemaal aan de automaat zullen rijden (of powershift, DSG oid)...
Ik rijd regelmatig in de bergen met sneeuw, en ik moet er niet aan denken om dat met een automaat te doen... Aan de andere kant heb ik laatst de S80 van een buurman geleend, met automaat, en ik moet zeggen dat het ontzettend relaxed rijdt...
En het is inderdaad zo dat de automaatbakken de afgelopen jaren veel vooruit zijn gegaan, en nu ook goed in sportieve auto's kunnen worden gemonteerd. Ik wil best geloven dat de huidige trend door gaat zetten, en dat we binnenkort allemaal aan de automaat zullen rijden (of powershift, DSG oid)...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- joost_sipkes
- 2nd Gear member
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 05.05.2007 - 14:22
- Locatie: Noordzee / Groningen
Als ik toch een automaat op mijn roffel zou hebben waar blijft dan het heerlijke geluid van het remmen op de motor.
Jullie kennen het wel, zo naar de 3500 tpm langzaam afzakken.... Heerlijk. Nog goed voor de remmen ook.
Jullie kennen het wel, zo naar de 3500 tpm langzaam afzakken.... Heerlijk. Nog goed voor de remmen ook.
460 2.0l
S70 2.5 europa 1998
S80 2.4 170PK 2002 Automaat G3
S70 2.5 europa 1998
S80 2.4 170PK 2002 Automaat G3
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Dat kan met een automaat ook gewoon hoor...
Volvo 940 SE
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 13:53
- Locatie: Noord-Holland
Geef mij maar een automaat, dat rijdt veel relaxter. Kleine auto's zijn minder vaak met een automaat uitgerust, omdat de meerprijs dan relatief hoog is.
Volvo C70 Tourer 2.4i geartronic Magic blue pearl (juni 2009)
Volvo C70 2.4 momentum geartronic Zilvergrijs (januari 2007)
Volvo C70 2.4 momentum geartronic Zilvergrijs (januari 2007)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Zeker geen leeftijdskwestie!!
Ik vond vroeger een automaat ideaal. Nu neig ik veel meer naar een handbak. Vele malen comfortabeler voor mijn medepassagiers.. Het is alleen een nadeel voor de bestuurders tijdens filerijden...
Ik vond vroeger een automaat ideaal. Nu neig ik veel meer naar een handbak. Vele malen comfortabeler voor mijn medepassagiers.. Het is alleen een nadeel voor de bestuurders tijdens filerijden...
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Op wat voor manier is een handbak comfortabeler voor een medepassagier?
Volvo 940 SE
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de pook is rond :evil:Michael Oud schreef:Op wat voor manier is een handbak comfortabeler voor een medepassagier?
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Ik wil t níet weten.bart simpson schreef:de pook is rond :evil:Michael Oud schreef:Op wat voor manier is een handbak comfortabeler voor een medepassagier?
Volvo 940 SE
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Hoe willen jullie nog serieus "genomen" worden?Michael Oud schreef:Ik wil t níet weten.bart simpson schreef:de pook is rond :evil:Michael Oud schreef:Op wat voor manier is een handbak comfortabeler voor een medepassagier?

Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- J
- 3rd Gear member
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 15.09.2006 - 10:31
- Locatie: Hoofddorp
ik ben nog geen automaat tegengekomen die ik lekker vond rijden, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de allernieuwste automaten nog niet onder handen heb gehad.
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
wat er nu zo veel lekkerder aan een handbak is voor passagiers is mij naast de eerdere suggestie nog steeds erg duisterAuk schreef:Hoe willen jullie nog serieus "genomen" worden?Michael Oud schreef:Ik wil t níet weten.bart simpson schreef:de pook is rond :evil:
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
Hiervoor had ik een Audi A6 met automaat. Die schakelde ook zijdezacht/erg soepel én reageerde heel direct en schakelde snel. Toen wij voor Volvo gingen en proefreden in een nieuwe S60 D5 met GT viel me die automaat van Volvo wat tegen. Hij schakelt ook zijdezacht/erg soepel maar het lijkt wel alsof de bak bij het optrekken -eerst een handgeschreven memo in 3-voud wil hebben- Na controle van die memo's komt hij dan van zijn plek. Ook op snelheid vond ik de automaat niet overtuigen qua schakelsnelheid en reactietijd. Daarna reden we nog proef in een V70 met "handbak". Wij vonden de handbak een uistekend alternatief. De bak schakelt soepel/makkelijk en de koppeling is een voorbeeld voor hoe een koppeling aan hoort te voelen en te bedienen is. Daarbij komt nog dat de D5 zoveel koppel heeft, dat onze V70 met deze motor zich schakellui laat rijden, dus erg veel schakelen doen we ook niet. Kortom, wij vonden een meerprijs van ongeveer € 3.000,- wel wat belachelijk voor deze automaat, dus wij gingen voor de handbak ondanks onze voorkeur voor automaten. (Meerprijs is bij het nieuwe model alleen nog maar groter geworden, door de hogere CO2 uitstoot icm de GT)
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Daneel ik ben het roerend met je eens heb ook een handgeschakelde 185 ok D5.
Nu heb ik wel eens in een getunede S60 GT (fasttech) gereden en dan ging stukken beter. Die auto hing veel beter aan het gas
Ik denk dat we moeten wachten op de powershift met de d5 reageert vlot en heeft niet meer zo'n energie verslindende en dus verbuiks verhogende koppelomvormer die een GT wel heeft.
Nu heb ik wel eens in een getunede S60 GT (fasttech) gereden en dan ging stukken beter. Die auto hing veel beter aan het gas
Ik denk dat we moeten wachten op de powershift met de d5 reageert vlot en heeft niet meer zo'n energie verslindende en dus verbuiks verhogende koppelomvormer die een GT wel heeft.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Bart, omdat jij het niet begrijpt wilt niet zeggen dat mensen dat niet vinden..
Een handbak komt bij vele passagiers een stuk comfortabeler over. De CVT wordt je een beetje doof van. Vele automaten schakelen niet zo soepel (ook die van Volvo niet!!) als een goede linkerbeen. En ze schakelen vaak onvoorspelbaar en traag (al hoeft dat laatste geen probleem te zijn). Al worden de automaten wel beter, behalve de 7G van Mercedes. Sjez** van een drama om daar mee te rijden!!!
Een automaat is zeker comfortabel voor de chauffeur, maar ik ken veel mensen die liever in een handbak auto stappen als een passagier dan een automaat. Ik vind het zelf ook nog wel enigsinds logisch.
Een handbak komt bij vele passagiers een stuk comfortabeler over. De CVT wordt je een beetje doof van. Vele automaten schakelen niet zo soepel (ook die van Volvo niet!!) als een goede linkerbeen. En ze schakelen vaak onvoorspelbaar en traag (al hoeft dat laatste geen probleem te zijn). Al worden de automaten wel beter, behalve de 7G van Mercedes. Sjez** van een drama om daar mee te rijden!!!
Een automaat is zeker comfortabel voor de chauffeur, maar ik ken veel mensen die liever in een handbak auto stappen als een passagier dan een automaat. Ik vind het zelf ook nog wel enigsinds logisch.
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Dat klinkt alles behalve herkenbaar. Ik als passagier merk vaak hélemaal niets van het schakelen van de automaat, gewoon, omdat je t hele rijden wat passiever ervaart.
En van een CVT word je alleen doof als ie in een oude auto zit. In een, laat ik een Nissan Murano noemen, hoor je amper iets.
En van een CVT word je alleen doof als ie in een oude auto zit. In een, laat ik een Nissan Murano noemen, hoor je amper iets.
Volvo 940 SE
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
- Locatie: NL
@Laptom, wat je zegt is niet waar. Er zijn genoeg automaten die beter schakelen dan welk linker been dan ook. (of heb jij ook twee koppelingspedalen/poken, DSG?)
Onvoorspelbaar zijn de automaten vandaag de dag al helemaal niet, je moet gewoon weten hoe je ermee om moet gaan. Als jij wil dat de automaat een versnelling hoger gaat zitten, dan laat je even vlot je gaspedaal een stukje terugkomen en klaar is kees. Als je wil dat de automaat terugschakelt, volstaat het om snel het gaspedaal een stukje in te trappen. Wil je dat de automaat niet schakelt, dan bedien je het pedaal heel rustig. Niets spannends aan, werkt gewoon zoals je dat zou willen.
Ik ken daarentegen genoeg prutsers die maar wat af roeren in die bak, daar word je als passagier pas echt krom van
Onvoorspelbaar zijn de automaten vandaag de dag al helemaal niet, je moet gewoon weten hoe je ermee om moet gaan. Als jij wil dat de automaat een versnelling hoger gaat zitten, dan laat je even vlot je gaspedaal een stukje terugkomen en klaar is kees. Als je wil dat de automaat terugschakelt, volstaat het om snel het gaspedaal een stukje in te trappen. Wil je dat de automaat niet schakelt, dan bedien je het pedaal heel rustig. Niets spannends aan, werkt gewoon zoals je dat zou willen.
Ik ken daarentegen genoeg prutsers die maar wat af roeren in die bak, daar word je als passagier pas echt krom van

Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20561
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nu heb ik begrepen dat de GT niet echt de perfecte bak is, die het lijkt te zijn.
Maar toch gaat mij voorkeur uit naar een automaat. Ik hoop dat ik in de volgende Volvo idd een automaat zal hebben. Dat rijdt toch vele malen soepeler dan een schakelbak.
Maar toch gaat mij voorkeur uit naar een automaat. Ik hoop dat ik in de volgende Volvo idd een automaat zal hebben. Dat rijdt toch vele malen soepeler dan een schakelbak.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33097
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Heb er echt geen last van, wel duidelijk merkbaar was voor ons het verschil van de GT in de 2.4T en de GT in de T5. Maar we hebben nu een zesbak GT in onze D5, geen problemen mee. 2.4i van de V50 tsja die mag soms wat sneller reageren. Verder echt geen klachten
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra