Ben ik de enige die dit als issue ziet, of herkennen anderen dit?
waarom overal die Geartronic als standaard
- HV
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 22:50
- Locatie: Nijmegen
Ik vind het een beetje jammer dat Volvo op de modellen met zwaardere motoren standaard een Geartronic transmissie aanbiedt. Handschakelen is dan gewoon geen optie. Denk aan de 3.2, de T6 en V8. Naar mijn idee gaat de (op zich heerlijk comfortabele, dat wel) GT transmissie ten koste van de sportiviteit (het is immers geen snel schakelende powershift, zoals die nu eindelijk wordt geïntroduceerd in combinatie met de 2.0D motor), het rijgevoel, de CO2 uitstoot, het verbruik, de acceleratie en topsnelheid. Nou, Hollandser kan bijna niet he, deze klaagzang
. Maar goed, Audi en BMW bieden hun krachtige modellen wel met handbak, bij Volvo kun je gewoon niet kiezen. Heeft Volvo gewoon geen sterke transmissie in huis (zou raar zijn, want mijn D5 met 400nM koppel heeft ook een 6-bak handgeschakeld), of is dit een merkstrategische keuze.
Ben ik de enige die dit als issue ziet, of herkennen anderen dit?
Ben ik de enige die dit als issue ziet, of herkennen anderen dit?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
krachtige motoren met een handbak in een luxe auto zijn doorgaans onverkoopbare combinaties
Volvo for life
- HV
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 22:50
- Locatie: Nijmegen
toch denken BMW en Audi daar anders over. Heeft denk ik ook met kopersgroep te maken, maar dit zou een extra kopersgroep(je) aan kunnen trekken. Is dus bovendien goed vanuit milieuoptiek!
Zijn er anderen hier die de handbak graag zouden zien op een 3.2/T6/V8?
Zijn er anderen hier die de handbak graag zouden zien op een 3.2/T6/V8?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik wil ze iig niet inruilen, een S80 2.9 met handbak is een onverkoopbare auto, voor zweden bestond de S80 T6 met handbak, ook daar een probleemcombinatie als het op handelswaarde aankomt
-
eddy3
- 4th Gear member
- Berichten: 736
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Handbak zou er nu zeker moeten zijn voor deze motoren,daar er geen enkel alternatief meer is na het verdwijnen van de R modellen,en de krachtige T5 motoren.Word stilaan tijd dat ze es gaan wakker worden in zweden,voor alle granen weggepikt worden door merken met beter marketingsinzicht!
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Zijn er maar 3 van gemaakt als proto. Met de brede 6 cylinder was er te weinig ruimte voor een sterke handbak. De 2.9 kon wel i.v.m. lager koppel.bart simpson schreef:voor zweden bestond de S80 T6 met handbak, ook daar een probleemcombinatie als het op handelswaarde aankomt
En ja ik had ook graag een T6 handbak willen zien. Helemaal om het gat na de S60R/V70R op te vullen.
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Je hebt helemaal gelijk maar als je echt sportief wilt rijden is de GearTronic gewoon geen match. De 6 GT is een stuk beter dan de oude 5 GT maar de "sequentiele" mode is nog steeds een aanfluiting. Veel te trage schakeltijden. En bij het sneller bochtenwerk gaat de bak lossen, liefst midden in de bocht met een heelijke onbalans in de auto tot gevolg. Gewoon heel jammer.
-
beer1952
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22
Volvo is gegaan voor de amerikaanse markt. Daar rijdt niemand een handbak. Is ook onzin eigenlijk, om constant aan een pookje te moeten zitten. Daarom is ook de V8 gekomen. Trap die maar eens in, dan heb je geen handbakje meer nodig.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Laatst reed ik een paar honderd kilometer met de BMW van mijn zoon, handgeschakeld. Ik was hardstikke druk met die 6 versnellingen, gewoon geen tijd om me op andere dingen te concentreren.
Gelukkig hebben mijn eigen auto's een automaat. Daardoor heb je meer aandacht voor het verkeer en als je snel moet inhalen o.i.d., hoef je alleen maar gas te geven in plaats van al dat geruk in de middentunnel.
Met een handbak heb je alleen maar de suggestie dat je sportief rijdt, omdat je je motor te veel toeren laat maken voordat je opschakelt.
Je zwengelt je motor tegenwoordig toch ook niet meer aan?
Gelukkig hebben mijn eigen auto's een automaat. Daardoor heb je meer aandacht voor het verkeer en als je snel moet inhalen o.i.d., hoef je alleen maar gas te geven in plaats van al dat geruk in de middentunnel.
Met een handbak heb je alleen maar de suggestie dat je sportief rijdt, omdat je je motor te veel toeren laat maken voordat je opschakelt.
Je zwengelt je motor tegenwoordig toch ook niet meer aan?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
er is best iets voor handbakken te zeggen, alleen al als we naar verbruik en CO2 uitstoot kijken, toch neemt een koper die een Volvo met alles er op en er aan neemt altijd die automaat, als het dan om een gebruikte gaat staat een 2.9 handbak een keer of 4 zolang als een automaat, zelfs een R handbak staat veel langer dan een automaat
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Een handbak is niet meer van deze tijd.
Eenmaal automaat rijden pieker je niet meer over schakelen. Modernere automaten als de powershift zijn bovendien nauwelijks ongunstiger in het gebruik.
Dat sportieve auto's met handbakken zouden moeten worden uitgevoerd telt op de openbare weg bijna niet meer. Kijk eens op autotrader of zo en dan zie je dat zelfs bij de Porsche 911 een automaat een taelijk gewone n combinatie is, en heus niet om de Amerikanen te plezieren.
Het percentage automaten neemt in Nederland behoorlijk toe, een grote auto met handbak is inderdaad een incourante combinatie, en met veiligheidszaken als adaptive cruise control onmogelijk. Hybride en ander elektrische hulpmiddelen zullen het echte handschakelen langzaam doen uitsterven.
Ik denk dat over zo'n 15 jaar de automaat de norm is.
Eenmaal automaat rijden pieker je niet meer over schakelen. Modernere automaten als de powershift zijn bovendien nauwelijks ongunstiger in het gebruik.
Dat sportieve auto's met handbakken zouden moeten worden uitgevoerd telt op de openbare weg bijna niet meer. Kijk eens op autotrader of zo en dan zie je dat zelfs bij de Porsche 911 een automaat een taelijk gewone n combinatie is, en heus niet om de Amerikanen te plezieren.
Het percentage automaten neemt in Nederland behoorlijk toe, een grote auto met handbak is inderdaad een incourante combinatie, en met veiligheidszaken als adaptive cruise control onmogelijk. Hybride en ander elektrische hulpmiddelen zullen het echte handschakelen langzaam doen uitsterven.
Ik denk dat over zo'n 15 jaar de automaat de norm is.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Doe mij maar handgeschakeld hoor! Zeker op snelle modellen, dat geeft je tenminste nog een beetje een sportief gevoel, en je moet er wat voor doen om op ... seconden naar de 100 te knallen 
Niet dat dat in deze tijden erg slim is, met de brandstofprijzen... :roll:
Maar toch...
Automaat rijdt aardig, heb er geen problemen mee, maar toch liever handgeschakeld.
Niet dat dat in deze tijden erg slim is, met de brandstofprijzen... :roll:
Maar toch...
Automaat rijdt aardig, heb er geen problemen mee, maar toch liever handgeschakeld.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
duidelijk een leeftijdskwestie
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Daar ben ik het niet mee eens.
Juist veel ouderen die tegen beter weten in stug blijven schakelen (letterlijk). Waarom? Automaat kennen ze niet en....
Met het huidige fileverkeer ben je de circuitambities snel kwijt. Het voordeel van een automaat is dat je in de praktijk veel sneller optrekt dan met een handbak.
Juist veel ouderen die tegen beter weten in stug blijven schakelen (letterlijk). Waarom? Automaat kennen ze niet en....
Met het huidige fileverkeer ben je de circuitambities snel kwijt. Het voordeel van een automaat is dat je in de praktijk veel sneller optrekt dan met een handbak.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
hoe vaak ga je per dag van 0 naar 100?Auk schreef:Doe mij maar handgeschakeld hoor! Zeker op snelle modellen, dat geeft je tenminste nog een beetje een sportief gevoel, en je moet er wat voor doen om op ... seconden naar de 100 te knallen
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Het is zeker niet leeftijds gebonden, eerder een persoonlijke voorkeur van de chauffeur.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
-
Gast
Geef mij maar een automaat, ik moet er niet aan denken dat m'n S80 een handbak zou hebben...
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Vrijwel nooit, want ga iedere dag lekker op de fietsbart simpson schreef:hoe vaak ga je per dag van 0 naar 100?Auk schreef:Doe mij maar handgeschakeld hoor! Zeker op snelle modellen, dat geeft je tenminste nog een beetje een sportief gevoel, en je moet er wat voor doen om op ... seconden naar de 100 te knallen
Ben zoiezo geen sportieve rijder.. maar persoonlijk schakel ik liever zelf... vind er geen lol aan om alleen gas in te trappen.. (dat zo'n opmerking zoveel reacties uitlokt hier
En zoiezo is het zeker niet leeftijdgebonden, mijn pa ( 47 ) rijdt liever handgeschakeld, mijn baas ( 58 ) rijdt ook alleen maar handgeschakelde auto's..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
ALF
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Nee hoor! Ik ben 20 en rijd nu met 460 automaat (cvt), ik weet nu al dat mijn volgende er ook weer eentje met automaat wordt!bart simpson schreef:duidelijk een leeftijdskwestie
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic















