Pagina 2 van 2
Geplaatst: 03.06.2008 - 18:30
door Maurice Pierik
bart simpson schreef:Volvo heeft in het segment S40/V40 (+/- 1250kg en +/- € 25.000,--) altijd goed gescoort, ondertussen zitten we in klasse grotere en duurdere auto's met een gewicht van> 1500kg, deze trend staat haaks op de maatschappelijke wens van goedkoper (ivm bijtelling) en lichter, kleiner en daardoor zuiniger, maak je "iets" op basis van een C30 kun je net zo goed de V50 houden
De S60 concurreert in het D-segment, en de V50 probeert Volvo eigenlijk ook in dat segment te positioneren. In dat opzicht is de maatvoering zoals ik voorstel beslist zeer realistisch. De S40 anno nu is geen succes, en eigenlijk veel te klein, want de wagen concurreert in de marge van het C-segment. Bovendien wordt (terecht) verweten dat de kleinere Volvo's met C-segmenttechniek met 'volwaardige' D-segmenters wil concurreren.
Door het koppel V50-S60, analoog de V70-S80 beter in het dsegment te plaatsen concurreer je beter. (De vorige V70 was namelijk te klein in vergelijking tot zijn concurrenten).
Onder de V50-S60 is dan voldoende plaats voor een auto als vroeger de V40 was, maar dan zou ik die wagen meer als hatchback zoals de Audi A3 sportback positioneren. Noem die de V30 en maak die op basis van de C30.
Lichter worden is een trend, maar niet kleiner worden van auto's. Kleinere motoren zou wel welkom zijn, maar dan mét directe inspuiting én turbodruk. Wederom Audi als voorbeeld.
Geplaatst: 03.06.2008 - 19:47
door bart simpson
Heb ooit de aantallen V70's zichtbaar gemaakt t.o.v. de concurrenten, alle concurrenten in dit segment wel te verstaan, de V70 is alweer een tijdje de marktleider in zijn segment, het kopend publiek meende zo op het eerste gezicht dat die V70 precies goed was (of de concurrenten te groot, hoe je het zien wilt natuurlijk)
Geplaatst: 03.06.2008 - 20:00
door Maurice Pierik
Dat klopt wel, maar je kunt niet ontkennen dat auto's als de Vectra SW en Mondeo SW groter waren dan de V70, en dat de E-klasse Kombi en A6 Avant toch echt wel als V70 concurrenten werden en worden gezien. Die laatsten waren aanzienlijk groter dan de V70. Nu is het verschil iets kleiner, doordat de V70 flink is gegroeid.
Lees anders alle introductieteksten bij de V70 III, daar wordt iedere keer ook op het bewustgroeien van de V70 gesproken.
Geplaatst: 03.06.2008 - 20:10
door bart simpson
Het is zo dat een Mondeo en een Vectra groter waren, daar tilden vooral mensen die een auto op Euro per cm bekeken erg zwaar aan
Geplaatst: 03.06.2008 - 20:46
door V480-S60
Daar zeg je een waar woord Bart.
En laat dat nu net in de huidige economie ook voor Volvo heel belangrijk worden/zijn.
Geplaatst: 07.06.2008 - 22:26
door Thomasn
Het is inderdaad zo dat de wagens groter geworden zijn. In de tijd van de S40, V40 was het normaal dat de premium middenklasser zo 4,40 m lang waren: BMW 3-serie, Audi A4, Lexus IS, de andere wagens zo rond de 4,50 m.
Tegenwoordig zijn de wagens in dit segment serieus gegroeid: allemaal boven de 4,60m en richting 4,70m. Dit heeft ervoor gezorgd dat opeens kleine sedans/breaks uit het C-segment naar boven konden komen: Focus Sedan, Astra break, 307 SW, ...
De huidige S40/V50 zijn eigenlijk nog van de vorige generatie toen Volvo deze wagens rechstreeks richtte aan de toenmalige A4. De V50 heeft trouwens identieke maten als de A4 Avant, vandaag zijn ze dus te kein eigelnlijk ten opzicht van de concurrentie.
Mooi shops trouwens!
Geplaatst: 08.06.2008 - 17:27
door Maurice Pierik
Mijn visie op de V30 heb ik inmiddels elders in dit forum geplaatst.