Pagina 2 van 2

Geplaatst: 30.07.2008 - 16:30
door HeZz
Klint mij ook niet vreemd in de oren dat verbruik. Je kan proberen op een ander merk olie over te stappen wil nog wel eens werken. Maar een turbo blok kan nou eenmaal wat olie verbruiken.
Ik zelf heb een '98 V70R, maar heb nog nooit verbruik gemeten. Die moet ook om de 15dkm nieuwe olie, en als ik olie wissel zit er genoeg aan de stok. Hoe zit dat met de nieuwere blokken, ook om de 15dkm nieuwe olie?

Geplaatst: 30.07.2008 - 16:35
door Franswa
Mijn 2.0 moet om de 20k voor onderhoud, bij mij echter bij 25k want ik heb hem met slechts 5.2k op de klok gekocht.

Geplaatst: 07.02.2009 - 20:05
door CJ
Interessant topic. Weet iemand misschien wanneer je de melding oliepeil te laag krijgt?

Heb zelf namelijk vanmiddag 2,5 liter bijgevuld en nu staat'ie ongeveer op minimum. Dus maandag gaat er nog 1,6 liter bij tot maximum. De carterinhoud is volgens het boekje 5,8 liter, dus dat betekent dat er uiteindelijk nog slechts ca. 1,7 liter in het blok zat. En ik heb geen melding gehad dat het peil te laag was..

Het gaat hier om een 2.4i 170pk S40 uit 2005. Sinds de laatste onderhoudsbeurt is 15k gereden. Heb de auto nog maar pas en had nog nooit het oliepeil gecontroleerd. Ga ik nu dus maar wat vaker doen..

Heb er overigens op aanraden van Volvo Assistance 5W40 in gedaan. 5W30 was eigenlijk nog beter, maar die was niet voorradig. Beter zo dan zonder olie lijkt me..

Geplaatst: 07.02.2009 - 20:20
door hadico
Auto's met niveau sensor geven aan oliepeil te laag als er een liter te weinig inzit ,dit is bij koude motor ,als hij op temperatuur is dan zet de olie ca10% uit en lijkt hij dus hoger te staan zonder deze sensor geeft hij alleen aan oliedruk te laag.
Peilen om de 5000k is normaal ,helaas met de interval van 20 en 30.000 zijn er veel berijders die NOOIT naar hun olie omzien veelal komt er bij deze dan ook bij iets minder dan 30.000 een nieuwe motor in.

O ja, dit valt NIET onder de garantie maar is gewoon kosten berijder. ::cry:

Geplaatst: 07.02.2009 - 22:06
door diMarco
Ik rijd momenteel een Audi 2.0 tdi en die is grootverbruiker bij de firma Castrol. Volgens mij is dat niet geheel ongebruikelijk bij de huidige generatie turbogeblazen dieseltjes. Vooral de eerste 50.000 km had ik er veel last van, daarna lijkt het wat minder te zijn ...

Geplaatst: 12.02.2009 - 23:07
door schiffeb
Ik heb ook wel is gehoord dat het kan komen door veel korte afstanden / file rijden.

Geplaatst: 12.02.2009 - 23:19
door CJ
Daar zal het bij mij waarschijnlijk ook mee te maken hebben. Ik rij 80% stadsverkeer, korte stukken waarbij de motor ook niet echt op temperatuur komt. Ach ja, heb ik eindelijk een goede reden om eens een eind te gaan toeren ;)

Geplaatst: 13.02.2009 - 22:10
door lkort
Bij mijn vorige Volvo een V70TDI met 200.000 km hoefde ik tussen de beurten nooit bij te vullen. Auto werd gebruikt voor kleine stukken en met een zware caravan erachter. Mijn huidigeVolvo een XC70D5 met 90.000km gebruikt 1 liter op de 4000 km. Dealer zegt dat het binnen de norm is, in mijn ogen is het toch echt niet normaal.

Geplaatst: 13.02.2009 - 23:31
door Ramon&Ramon
1liter op 9000km is geen verbruik te noemen,als je met zo,n verhaal naar je Volvo dealer gaat,weet ik de uitslag al!

Geplaatst: 14.02.2009 - 08:32
door Rob M
Ik heb 150K met een Passat tdi gereden (zo'n 1.9 lawaaipapegaai met 130pk) en daar moest elke 1000 a 1250km een liter van die dure olie in. (alleen bij de dealer te koop) Vanaf dag 1 heb ik aangegeven bij de dealer dat ik het niet normaal vond en dat het een keer mis zou gaan als ik niet de berijder zou zijn. Dat was dan mijn eigen risico, want volgens PON was dit binnen de marge en het was toch een leaseauto.
Naast alle andere mankementen met die Passat en de bar slechte service van garage en importeur heb ik besloten nooit meer een VAG-produkt te gaan rijden.
Ik denk dat 1 liter op 9000km erg goed te doen is. Mijn V50 verbruikt iets minder, ik zit op 1 liter op 12000km

Geplaatst: 14.02.2009 - 11:56
door Ramon&Ramon
Die longlife olie is is overal te koop en niet alleen bij de dealer,maar dit terzijde.
Een verbruik van 1 liter op 9000 km is natuurlijk geen verbruik te noemen,Volvo hanteerde tien jaar terug de norm, 1 liter op 2000 km is nog acceptabel.
Dus waar hebben we het over!
Wat vaker het olie niveau controleren ,dat is nu eenmaal zo,maar ook dat schijnt voor veel mensen nog een hele opgaaf te zijn,gezien de lage olie niveau standen die we dagelijks tegenkomen,maar ja,waar maak je je druk om bij een lease auto!

Geplaatst: 14.02.2009 - 12:09
door Paul
Bij mijn Peugeot's die ik voor mijn C30 had heb ik alleen de motorkap hoeven openen voor ruitenwisservloeistof.
Nu elke 5000km olie....

Geplaatst: 14.02.2009 - 12:12
door Rob M
@Ramon&Ramon' je zult wel gelijk hebben dat de 'gemiddelde leaserijder' zich er niet druk om maakt, ik kan mij daar niets bij voorstellen, destijds maakte mij dat erg boos dat de VAGmonteurs dat iedere keer voorhielden. Mijn auto is erg belangrijk in de uitoefening van mijn werk en ik onderhoud haar zoals ik al mijn 'gereedschap' heel en schoon hou. Daarnaast is verwijtbare motorschade voor mijn eigen rekening...en terecht.

Geplaatst: 14.02.2009 - 18:48
door hadico
Ik rol ! schreef:@Ramon&Ramon' je zult wel gelijk hebben dat de 'gemiddelde leaserijder' zich er niet druk om maakt, ik kan mij daar niets bij voorstellen, destijds maakte mij dat erg boos dat de VAGmonteurs dat iedere keer voorhielden. Mijn auto is erg belangrijk in de uitoefening van mijn werk en ik onderhoud haar zoals ik al mijn 'gereedschap' heel en schoon hou. Daarnaast is verwijtbare motorschade voor mijn eigen rekening...en terecht.
Hulde Rob , helaas zijn er veel berijders die er anders over denken maar wel anders gaan piepen als ze de rekening gepresenteerd krijgen voor zoals je mooi verwoord: verwijtbare schade omdat er geen olie meer in het blok zat.