Ik heb net met mijn volvotechnieker gebeld (ja op een zaterdagavond), hij is al heel zijn leven (30 jaar) met volvo bezig en wat in dat artikel staat is volgens hem zever.
Ik vraag me af of dit artikel geen momentopname is?
Een vriend heeft een volvo 480 turbo met 260000 km op te teller, met zijn eerste turbo, ik heb er een testrit mee gedaan, de turbo leverde nog heel vlot zijn vermogen en reageerde nog zeer alert. Na deze testrit heb ik bij hem ook een MBC gestoken. Hij heeft even later wel zijn versnellingsbak moeten vernieuwen, maar ik denk dat dit eerder te maken had met de verkeerde olie waarmee hij een tijd gereden heeft (heeft wat zitten te experimenteren)... uiteindelijk bleek zijn koppeling gewoon op...
Mijn turbo met 150000 km reageert ook nog heel alert en is ook nog heel vlot, ook zonder zijn MBC...
Duimen maar dat ie het houdt, Maar moesten de voorspellingen dat artikel toch uitkomen heb ik toch gelukkig een reserve...
ps, olieverbruik bij een turbo bij snelle rijstijl is niet abnormaal, na die snelle vakantie dronk mijn 480 niet abnormaal veel
Een vriend zijn mx5 1.8 turbo met 280 pk, zoop olie, compressietest gedaan, turbo nagekeken enz, niets aan de hand...
edit, van die renaultjes, die oude turbo's van voor 1986 dacht ik, die waren toch niet watergekoeld en hebben die renaultjes ook een pomp die blijft nadraaien om de turbo te koelen?
stotteren bij station loop en bij 2000 toerental
- Iroll
- 6th Gear member
Het is natuurlijk wel een algemeen verhaal, niet specifiek Volvo. Misschien dat de hand van Porsche toch zin heeft gehad voor de levensduur van de turbo! De turbo's die Renault gebruikte op dezelfde motor in de R5 zijn iig een stuk minder betrouwbaar. Toch een heel ander design. Nu ik erover denk is het verhaal dat Volvo het ontwerp van Porsche gedetuned heeft naar 120pk ipv de originele 170. Wordt het toch een stuk minder belast en blijkt dus betrouwbaarder. Dat zou een hoop kunnen verklaren.
Hiermee kan je de originele 170pk er weer uithalen:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=005
Hiermee kan je de originele 170pk er weer uithalen:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=005
-
- 3rd Gear member
Daar wil ik nog bij toevoegen dat de volvo ontwerpers de auto getest hebben met verhoogde turbodruk, dus 160pk.
Ik heb met iemand gesproken die een stuk of tien volvo 480's in zijn garage staan heeft en die als jobstudent mee heeft mogen maken hoe de auto's ontworpen zijn geweest...
Misschien zit die persoon hier ook op het forum..., ik ken zijn naam helaas niet meer, maar ik kan wel mijne maat Bakke, bekend in volvo 480 middens, bellen. Maar den Bakke woont nu in buitenland... Ik zal het hem anders eens op msn vragen
Btw, mijn volvo technieker heeft in een schuur ook een stuk of tien 480'ers staan, allemaal blinkend met amper km's maar allemaal gewone 1.7-ers zonder turbo. In die 'schuur' wordt de temperatuur en luchtvochtigheidsgraad perfect gehouden en ze krijgen regelmatig hun smeerbeurten en check ups...
Ik heb met iemand gesproken die een stuk of tien volvo 480's in zijn garage staan heeft en die als jobstudent mee heeft mogen maken hoe de auto's ontworpen zijn geweest...
Misschien zit die persoon hier ook op het forum..., ik ken zijn naam helaas niet meer, maar ik kan wel mijne maat Bakke, bekend in volvo 480 middens, bellen. Maar den Bakke woont nu in buitenland... Ik zal het hem anders eens op msn vragen

Btw, mijn volvo technieker heeft in een schuur ook een stuk of tien 480'ers staan, allemaal blinkend met amper km's maar allemaal gewone 1.7-ers zonder turbo. In die 'schuur' wordt de temperatuur en luchtvochtigheidsgraad perfect gehouden en ze krijgen regelmatig hun smeerbeurten en check ups...
-
- 3rd Gear member
Eigenlijk is dit top secret maar maar hij is toch van plan de 480-ers in de toekomst te verkopen, ik denk omdat hij denkt dat die zeker niet in waarde zullen stijgen... indien het zo ver is, laat ik zeker iets weten...
- dailyhero
- 2nd Gear member
mooi is dat, :banghead: dat betekend dat ik met mijn turbo 225 000 km nu zo op nul vermogen ben. :sad1:. ik geef mijn motor 10-40W Castrol olie ik hoop dat niet te doen en niet te dik olie is?? ik ben nu van plan mijn 480 opknappen maar...... mijn voorganger lijkt heel netjes met de auto te omspringen na paar elektronica reparaties met het schaar na. het metertje van turbo is vlot en de motor loopt als een trein. ik rij veel op de snelweg dus vervang ik de olie bij 15 000 km ik heb minimale olie verbruik. zal dan mijn turbo ook versleten zijn? het is waar dat ik de 480 heb pas dus kan ik niet vergelijken of zijn de prestaties achteruit gegaan. wat me opviel is dat mijne turbo is niet horen (geen gefluit) net als mijne vorige turbo's van anderen merken :tongue4:
dAILYhERO