stotteren bij station loop en bij 2000 toerental

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
dailyhero
2nd Gear member

hallo liefhebbers van 480 :P ,
ik ben sinds 1/2 jaar een trotse eigenaar van 480 turbo 1.7/1991.
na aantal merken auto's heb ik eindelijk gevonden wat ik zocht!!!
een super wagen, maar nu heb ik stoter probleem :( , het auto stottert bij ongeveer 2 ooo toeren als ik tijdje deze aanhoud en als ik die stationeer loopt dan ook. ik heb al aantal zaken vervangen en nagekeken. bougies, verdeelkap, bougie kabels, luchtmassa meter, temperatuur meter onder vergasser, stappen motor alles heb schoon gemaakt en gecheckt. probleem is iets minder geworden en heb ik gevoel dat som is het minder dan andere keer. het is iets wat echt het genieten van deze auto iets verstoort. Wie oh wie kan me de gouden typ geven :P ????
dAILYhERO
K00L
3rd Gear member

TURBO

Hoewel de turbo van de Volvo 480 turbo kwalitatief net zo goed is als andere delen van de auto, kan er toch wel eens iets aan mankeren, waarschijnlijk vooral omdat de turbo-versies uitnodigen tot stevig autorijden. Laat bij een aankoopkeuring specifiek letten op de turbo. Zorg dat de leidingen goed bevestigd zijn. Reparatie of vervanging van de turbo is duur.

TEST DE TURBOWERKING in een proefrit. De turbo moet direct overdruk opbouwen. Let op de turbodrukmeter. Rij constant met 2500 toeren in de 3e versnelling. Als de auto na enige tijd schokkend of stotend gaat rijden duidt dit op een lekke pakking van de turbocompressor.

(bron: Volvo480register.nl)
dailyhero
2nd Gear member

tsja nu heb ik weer eens alles nagekeken of ik niet ergens lek in de slagen heb.
ik heb het Turbo test uitgevoerd die lijk me zonder probleem turbo geageerd heel vlot en stotter niet. nu heb wel na de veranderingen in mijn motor welke ik heb gedaan gevoel dat de stotteren is alleen op het moment dat ik heb gas los gehad en dan weer gas geeft dan stotter die een klein beetje. daar tegen over is die gek doen bij he starten dan ga de toeren in het begin als gek op en neer na de 300 meter reden is de probleem bijna over. ik heb nu even het stationeer toeren iets op hoog geschroefd dus loop die wat beter. wat ik me afvraag dat is zit het fout niet in de computer is mogelijk de computer te resetten en als wel hoe dan?? misschien ben ik totaal dom bezig hel help
dAILYhERO
K00L
3rd Gear member

ik heb precies hetzelfde probleem. 'hengelend' toerental bij gasgeven en loslaten in zn vrij...

Probeer je stappenmotor eens schoon te maken. daar vind je wel een en ander over in de zoekfunctie van het forum.... echter helpt dat bij mij niet
Iroll
6th Gear member

is mogelijk de computer te resetten en als wel hoe dan??
Haal de min pool los van de accu en wacht een half uurtje voordat je hem weer aansluit. Zo reset je de computer. Gooi er het liefste Shell V power of BP (hoe heet het ook alweer)is nog beter, in voordat je dit doet, dan stelt de ECU zich hierop in. Het liefst gelijk een stuk snelweg pakken. In het begin zal hij misschien wat kuurtjes hebben maar na een paar km istie erop ingesteld. Een turbo loopt een stuk lekkerder op een wat hoger octaan gehalte.
dailyhero
2nd Gear member

dank u wel ik ga het binnenkort uitproberen en laat ik weten wat is de uitkomst :-)
dAILYhERO
dailyhero
2nd Gear member

:occasion5: :occasion5:
tsja heren het is een of ander goed geholpen ik heb zo twee uurtjes de auto van het stroom afgedaan onder tussen heb het stappenmotor schoongemaakt nog even rond om geknoeid. :toothy7: en dan starten. in begin inderdaad zat die te steunen, stotteren en zwoegen maar na zo 15 km me gereden te hebben lijkt het probleem opgelost te zijn :propellerhead: ik ga binnen kort op vakantie dus lekker wat km afleggen dat word het ultime proef of het echt alles geholpen tot nu toe lijkt het geholpen. fijne rest van vakantie en bedank
dAILYhERO
Iroll
6th Gear member

Een lange vakantierit op de snelweg zal hem zeker goed doen! Wordt alles lekker schoon geblazen binnenin het motortje. Hoe langer de rit hoe lekkerder ie gaat lopen. Vervang ook de olie en het filter voor je vertrekt. Ik raad je Castrol magnatec 10w40 aan, half synthetisch, om hem extra te verwennen.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Ik zou de mijne , van m'n 440 turbo, ook eens willen resetten, maar ik krijg dat volvo alarm niet uitgeschakeld, ondanks de gebruiksaanwijzing... frustrerend :s
gvanminnen
4th Gear member

Bij de garage zeiden ze dat voor turbo versie 5w 10 of 5w 15 in deden.
Was beter voor de turbo.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Heb mijn wagen gereset door gewoon de comuters los te koppelen, 't is dus gelukt, maar mijn geschok is helaas niet weg...
dailyhero
2nd Gear member

hallo ,
ik ben terug van vakantie auto heeft probleemloos zijn werk gedaan. maar soms is de geschud weer terug en nu zit ergens bij de vooras ongelooflijke gekraak ik moet deze maand voor de APk dus zal ik kregen horen wat het is maar veder heb ik genoten lekker vlotte en zuinige vakantie gehad.
dAILYhERO
EvolvE
5th Gear member

gvanminnen schreef:Bij de garage zeiden ze dat voor turbo versie 5w 10 of 5w 15 in deden.
Was beter voor de turbo.
In mijn turbo 0w30 gedaan, dit was volgens de dealer het beste.
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Iroll
6th Gear member

In mijn turbo 0w30 gedaan, dit was volgens de dealer het beste
Zou toch oppassen met zo'n dunne olie in een auto met een (waarschijnlijk) hoge km stand. Hou iig goed je oliedruk in de gaten alstie heet is, vooral stationair.
Auk
6th Gear member

EvolvE schreef:
gvanminnen schreef:Bij de garage zeiden ze dat voor turbo versie 5w 10 of 5w 15 in deden.
Was beter voor de turbo.
In mijn turbo 0w30 gedaan, dit was volgens de dealer het beste.
Bij mij is het 5w30, werd aangeraden door een collega van degene die het bij jou aangeraden heeft. Haha!

Perfecte olie voor deze Renault motoren, ook al geeft de fabrikant anders aan.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
EvolvE
5th Gear member

Iroll schreef:
In mijn turbo 0w30 gedaan, dit was volgens de dealer het beste
Zou toch oppassen met zo'n dunne olie in een auto met een (waarschijnlijk) hoge km stand. Hou iig goed je oliedruk in de gaten alstie heet is, vooral stationair.
Dat gaat goed, zeker in een 480, met al die metertjes :P
Zowel de oliedruk als de temperatuur blijven stationair en op toeren,
stationair en onder volgas perfect.

Tevens is mijn blok ongeveer compleet uit mekaar geweest, en zitten er
o.a. nieuwe klepzittingen in.

Ben je bang dat de oliedruk te laag wordt door de dunne olie?
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Iroll
6th Gear member

Bij een hoge km stand slijten de tandwielen van de oliepomp uiteraard ook. daardoor kan er te weinig oliedruk ontstaan met zo'n hele dunne olie. Na een snelle rit voor een stoplicht kan dat te weinig oliedruk geven met alle gevolgen vandien. Daarom altijd goed je oliedrukmetertje in de gaten houden en je oliepeil uiteraard ook. Voordeel is wel dat het volsynthetische olie is, die hebben een betere smerende werking als de minerale variant. En dat is wel weer goed voor de turbo. In de Juli uitgave van Klassiek en Techniek staat trouwens een erg goed artikel over turbo's en onderhoud. Daarin melden ze dat in 70% van de gevallen een turbo bij 80.000km aan revisie toe is. Een Renault 5 turbo is daar al na 60.000km aan toe! Bij een km stand van 120.000 zijn veruit de meeste al rijp voor de vuilnisbak. Rijden doet ie nog wel, maar ze leveren nog maar een klein gedeelte van hun oorspronkelijke vermogen.
EvolvE
5th Gear member

Zou je dat artikel misschien eens kunnen inscannen?

Lijkt me een erg boeiend verhaal!

Mijn turob is ook een gereviseerde. Was nog de originele die er eerst opzat,
en hiervan bleef de druk-klep dicht, waardoor de turbo altijd vol vermogen
leverde, en het motormanagement moest ingrijpen om het blok heel te houden.
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Een turbo op een 440 of een 480 die zo snel versleten zou zijn?

Eerst zien dan geloven...

Nog nooit iets van gehoord op een volvo 480 meeting, bijna nog nooit gehoord over turboproblemen buiten in mijn geval dat ik mijn bouten altijd kwijtraak, zowel bij mijn vroegere mazda als mijn volvo...

Als dit echt zo is verkoop ik mijn 440 turbo onmiddelijk inclusief reserveblok...

Ik heb al toch al wat km's met drie motorblokken gereden, alles ging er aan kapot, behalve de turbo...

edit, bij een versleten turbo verbruikt ie toch olie? Ik heb nu 13000 km gereden, niks olieverbruik en de turbo blaast nog vlotjes meer dan 0.9 bar... blok heeft 150000 echte km's, met een non turbokop...

Bij mijn vorige 480 heb ik wel eens na 10000 km olie moeten bijvullen, omdat ik 5000 km daarvan op reis ben geweest waarvan een maal 10u aan een stuk tussen de 180 en 200km/h , dit tijdens een hete zomer...
Iroll
6th Gear member

Je merkt het niet dat ze vermogen gaan verliezen, dat gaat heel geleidelijk. Daarom adviseren ze om ze te reviseren bij die km stand, dan loopt het niet in de papieren. De verschijnselen die jij omschrijft (olieverbruik)betekend vervangen, reviseren loont dan niet meer. Ze zijn dan gewoon op. Bij 80000km leveren ze nog maar iets van 75% van hun oorspronkelijke vermogen. En dan merk je het echt wel als je een gereviseerde plaatst.
@Evolve: helaas heb ik geen scanner, maar hier kan je de Juli 2008(#124) uitgave bestellen a €6,00. Zeker de moeite waard!
http://www.klassiek-techniek.nl/winkel.php
Plaats reactie

Terug naar “De 480”